• Anonym (Mamma)

Skolavslutning, får ni vara med?

Få ni vara med på era barns skolavslutningar (i det här fallet lågstadiet)? Och hur har era barn det på avslutningsdagen?

På vår skola är vi föräldrar portade och barnen går hel, vanlig skoldag. De har någon gemensam ceremoni, men går sen tillbaka till skolan och har skoldag fram till 14.15, enligt vanligt schema.

Jag har aldrig hört talas om liknande upplägg, men det kanske är vanligt numera? Om jag förstår lärarna rätt är de missnöjda med upplägget, men rektorn står på sig.

• Svar på tråden Skolavslutning, får ni vara med?
  • Anonym (Annat)

Inte samma upplägg men det har förekommit avslutningar där inga föräldrar varit inbjudna och även avslutningar i kyrkan som bara tog X antal där alla således inte har fått komma in pga fullt.
    Om det inte ska ske något speciellt på avslutningsdagen så är det väl inte så mycket att missa heller antar jag.

• Anonym (Linda)

Vi får vara med. Det är inget vanligt skolarbete, bara fritids för de som behöver. De lånar en stor lokal. Det är uppträdanden, rektorn håller tal och vi sjunger Den blomstertid och föräldrarna gråter och barnen tycker att det är cringe.  

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Annat) skrev 2025-05-08 13:50:35 följande:

Inte samma upplägg men det har förekommit avslutningar där inga föräldrar varit inbjudna och även avslutningar i kyrkan som bara tog X antal där alla således inte har fått komma in pga fullt.
    Om det inte ska ske något speciellt på avslutningsdagen så är det väl inte så mycket att missa heller antar jag.

Barnen har en ceremoni i kyrkan dit vi föräldrar inte är välkomna, trots att plats finns. Sen går de tillbaka och har skoldag, i fjol några timmar där de ritade och tittade på film innan de släpptes ut vid skoldagens slut.
  • Jemp

Sommaravslutningen är på skolgården och alla är välkomna. Den dagen består bara av avslutningssaker.

Julavslutningen är dock utan anhöriga. 

• Anotherone
    Jemp skrev 2025-05-08 13:59:23 följande:

Sommaravslutningen är på skolgården och alla är välkomna. Den dagen består bara av avslutningssaker.

Julavslutningen är dock utan anhöriga. 

Samma för oss, har barn i åk1.
    Lucia firades men det vara bara de föräldrar vars barn gick i luciatåget (åk4) som var välkomna på det firandet.
  • Anonym (Annat)
    Barnen har en ceremoni i kyrkan dit vi föräldrar inte är välkomna, trots att plats finns

Det låter lite fyrkantigt och trist av rektorn att neka er att komma på det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Annat) skrev 2025-05-08 14:01:02 följande:
    Barnen har en ceremoni i kyrkan dit vi föräldrar inte är välkomna, trots att plats finns. 

Det låter lite fyrkantigt och trist av rektorn att neka er att komma på det.
    Jättetråkigt! Det tycker alla föräldrar och lärarna på skolan som gärna ordnar firande för alla. Men rektorn vägrar.
  • Anonym (Mellanstadiet)

Nu går mina i mellanstadiet men i lågstadiet var det som följer:

De börjar lite senare, typ kl 9. Samlas i klassrummet för att sedan gå ut på gården och sjunga för väntande föräldrar. Efter sången har det varit fritids eller hemgång, något år picknick. 

Förra året, när de gick ut fyran, hade de endast enskild ceremoni, inga föräldrar, om jag minns rätt. I sexan kommer det att vara avslutning i gympasalen, med föräldrar närvarande.

• Anonym (känns)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-08 13:47:02 följande:
    Skolavslutning, får ni vara med?

Få ni vara med på era barns skolavslutningar (i det här fallet lågstadiet)? Och hur har era barn det på avslutningsdagen?

På vår skola är vi föräldrar portade och barnen går hel, vanlig skoldag. De har någon gemensam ceremoni, men går sen tillbaka till skolan och har skoldag fram till 14.15, enligt vanligt schema.

Jag har aldrig hört talas om liknande upplägg, men det kanske är vanligt numera? Om jag förstår lärarna rätt är de missnöjda med upplägget, men rektorn står på sig.

Vi har bara varit med när de bytt stadium eller skola. Mina barn gick i en skola där man bytte skola efter sexan, då hade de en lite finare ceremoni för de som slutade. Och en lite roligare avslutning i trean som markering att man slutade lågstadiet.

Nu slutar mitt barn nian och då är vi föräldrar välkomna, det blir lite ceremoni. 

Åren däremellan har avslutningen varit för barnen, inte föräldrarna. Ibland på morgonen, ibland på eftermiddagen. 

Vanlig numera? Kan inte minnas en enda avslutning i grundskolan när föräldrar var med när jag var barn. Gick i skola 80-90-tal. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (känns) skrev 2025-05-08 14:51:44 följande:
    Vanlig numera? Kan inte minnas en enda avslutning i grundskolan när föräldrar var med när jag var barn. Gick i skola 80-90-tal. 
    Samma här! 
  • Anonym (Micke)

Åk 1-5 har avslutning i kyrkan där alla är välkomna även mor/farföräldrar.
    Sedan picknick i en park bredvid kyrkan. 
    Efter den så går vissa hem, andra går till fritids.

• FruFarfalle

lite olika, en skola hade i kyrkan utan föräldrar. En annan skola hade på skolgården på kvällen, den avslutningen kändes mest som den var till för föräldrarna. Men efter pandemin började de ha den på dagen istället och sen var eleverna lediga (eller fritids). tror föräldrar får komma på den. 

• Kammen320

Nu går dottern i 1:an så inte haft så många. I förskoleklass var det uppträdande på skolgården o sen gick man till barnens klassrum. I förskolan har man haft frivillig avslutning kvällstid där barnen har uppträtt med sånger. Inte hört nåt om årets än, men misstänker att det blir som förra årets.

• Anonym (samma samma)

Mina barn går i samma skolor som jag gick i, då jag/vi bor (kvar) i mitt föräldrahem trots att det inte är en gammal familjegår eller något, utan helt vanligt villaområde i storstan, och förutom under coronatiden hade de samma regler nu som då.

Skolavslutningesdagen är en speciell dag utan undervisning, däremot med uppvisning. Lågstadieskolan Har körsång och uppvisning (hela den iofs lilla, lilla skolan) utomhus om vädret tillåter, då är det fritt fram att komma både alla föräldra, mor- och farföräldrar osv.  Är det dåligt väder sker avslutningen i klassrummen, då ser de helst att endast en förälder är på plats, men de nekar inte om två kommer.

Mellanstadieskolan (som egentligen är en F-6a, men vi har bara mellanstadiebarn där) slutar senare samma dag, för att föräldrarna ska kunna vara med i båda skolorna. Innan avslutningen brukar det vara pyssel, film elelr något sånt, olika i olika klassrum och de får blands sig hur de vill och välja själva vad de vill göra, ingen undervisning. De har samma upplägg vid fint väder, utomhur, alla får komma. Om det är dålig väder är de i gympasalen istället, och då ser de helst att endast föräldrarar och yngre syskon från den andra skolan är med om de yngre syskonen hämtats och inte är på fritids, men de nekar inte äldre syskon, mor/farföräldrar osv så länge man inte överdriver med hela tjocka släkten.

Sedan har vi vårt egna upplägg med kondisfika och så efteråt i familjen.

Både när jag gick i skolan på 00-talet och nu är det mycket föräldrar och enligt både barnens mormor och barnens farfar som är uppvuxna runtomkring/i andra villaförorter i samma stad, var det alltid minst en förälder eller mor/farförälder på skolavslutningarna på 70-talet i alla fall upp till 6an. Var det någon kompis som inte hade föräldrar närvarande så tyckte man synd om dem.

Svar på tråden Skolavslutning, får ni vara med?