Anonym (Mamma) skrev 2025-05-08 13:47:02 följande:
Skolavslutning, får ni vara med?
Få ni vara med på era barns skolavslutningar (i det här fallet lågstadiet)? Och hur har era barn det på avslutningsdagen?
På vår skola är vi föräldrar portade och barnen går hel, vanlig skoldag. De har någon gemensam ceremoni, men går sen tillbaka till skolan och har skoldag fram till 14.15, enligt vanligt schema.
Jag har aldrig hört talas om liknande upplägg, men det kanske är vanligt numera? Om jag förstår lärarna rätt är de missnöjda med upplägget, men rektorn står på sig.
Vi har bara varit med när de bytt stadium eller skola. Mina barn gick i en skola där man bytte skola efter sexan, då hade de en lite finare ceremoni för de som slutade. Och en lite roligare avslutning i trean som markering att man slutade lågstadiet.
Nu slutar mitt barn nian och då är vi föräldrar välkomna, det blir lite ceremoni.
Åren däremellan har avslutningen varit för barnen, inte föräldrarna. Ibland på morgonen, ibland på eftermiddagen.
Vanlig numera? Kan inte minnas en enda avslutning i grundskolan när föräldrar var med när jag var barn. Gick i skola 80-90-tal.