Anonym (paranoid) skrev 2025-05-12 18:33:11 följande:
Jag tycker att du i första hand bör skriva som du tycker om de här frågorna. Men om du ljuger så ser jag inte det som moraliskt fel därför att uppgiften handlar inte om att du redogöra för dina innersta tankar, utan som flera andra skrivit här handlar det om att du ska visa att du kan resonera. Det kan du göra utifrån en position som inte motsvarar dina tankar och jag ser inget moraliskt fel i att välja en position som du inte står för och sedan argumentera för den.
Resonera får vi göra kontant. Det är ju det enda allting går ut på inom alla de 3 olika ämnena i princip. Men sedan kommer dessa frågor skriv "något som du undrar över". Är så jäkla less på det. Jag undrar inte någonting som jag vill dela med mig av. Vill jag ha svaren på sånt jag undrar över så letar jag upp dom. Men att behöva hela tiden ge reflexer av sig själv konstant på en djupare nivå än att endast resonera mellan olika (utomstående) parter är jobbigt. Inte för att uppgifterna är jobbiga utan för att jag inte vill dela med mig av mig själv till förmån för skolan men än det jag måste som ska vara neutralt lagt utifrån sin egna integritet.
Sen det du skriver, det är ofta så i skolan. Jag fattar inte hela grejen. Varför ska man argumentera för någonting man inte står för ? Varför ska någon överhuvudtaget argumentera för något som de inte kan stå för!? De jag har stött på som argumenterar för saker som dom inte står för, är personer jag aldrig någonsin har gillat. De skapar konflikter enbart för att de tycker är kul och lägger energi som tusan på att argumentera för sin sak, för att sedan avsluta med att de inte står för det. Det är ju lögn i grunden för hade man inte burit på de känslor och tankar och argument som de har utgjort så hade de ju aldrig sagt det från första början.
Men samhället vill alltså skapa falska människor får man anta då eller?
Visst representanter för en diskussion kan ju behöva föra argument för sakens skull. Men står dom inte för det så är det ju fel personer för att representera saken från första början kan jag tycka. Man skalar bort ärligheten, den fördjupade kontakten med ämnet samtidigt som man trycker för att alla ska klara av att föra argument även om det du säger är falskt utifrån dig själv. Nej, jag går inte ihop med det. Har ändå försökt bita min igenom allt. Men tycker ändå att man genom argumentets gång delar med sig av sin egna person. Annars är personen falsk. Och flaskt beteende eller människor vill jag inte ha att göra med.