• Anonym (O)

"Berätta hur DU tänker" - skolarbeten

Blir uppmanad att redogöra för hur jag tänker och redogör inför svåra frågor under livet. Hur ser du på den vetenskapliga vs religionsbaserade vägarna?

Alltså, är inte detta väldigt privata känslor och tankar som alla bör få ha rätt att få ha för sig själva?

Jag vet inte, men känner mig inte bra till mods med att redogöra för mina innersta tankar och känslor i samband med skolarbeten! Dessa (framförallt) inom religion vs vetenskap är något jag vill hålla för mig själv och inte vara tvingad till att skriva in i offentliga uppgifter! 

Känner mig arg faktiskt! 

• Svar på tråden "Berätta hur DU tänker" - skolarbeten
  • Anonym (O)
    Anonym (paranoid) skrev 2025-05-12 17:56:42 följande:

Snacka om lättkränkt och paranoid. Är uppgiften att reflektera kring existentiella frågor så är den. Du får väl hitta på ett resonemang som du inte kan stå för (men kanske argumentera för) om du är så rädd.

Men herregud alltså, detta bisarra fokus på den egna personen som är nutidens mantra. Som att just DINA tankar och åsikter skulle vara så särdeles viktiga och intressera någon annan. Skärp dig och skriv uppgiften bara.

Intressant att du samtidigt uppmanar till att jag ska "hitta på ett resonemang som jag inte kan stå för." Det säger ju inte lite om vem av oss två det är som har tyngre värderingar och vem som är villig till att ljuga och hitta på saker. 
  • Anonym (a)
    Anonym (O) skrev 2025-05-12 17:44:14 följande:

Om du läser klart ALLT som du markerade först, så kan vi diskutera sen.

Man kan inte ens skicka ett brev till sin vårdcentral utan att det blir en offentlig handling (vet detta med säkerhet då jag blev drabbad av det när jag skickade ett väldigt privat brev), så varför i H*** skulle skolan ha stramare regler för? 

Du kan ju börja med att ge en källa på varför du motsätter min "paranoia" då om du nu är så duktig.

Snacka om att försöka bortkollra för att slippa svara...

och förutom övriga frågor undrar jag nu hur du menar att ditt brev till VC blev offentligt?

• Anonym (O)
    Anonym (O) skrev 2025-05-12 12:59:00 följande:

Alla skolarbeten är offentliga uppgifter efter utbildningen. Eller har jag fel? 

Anonym (a) skrev 2025-05-12 18:17:41 följande:

och förutom övriga frågor undrar jag nu hur du menar att ditt brev till VC blev offentligt?

Jasså. Förstår att det var du som tryckte tummen ner.

Vem har sagt att det var ett cv? Källa på det tack? 

• klyban
    Anonym (O) skrev 2025-05-12 17:13:20 följande:

Varför tar du orden från "min mun"?

En av uppgifterna som jag reagerar på är: 

Hur skulle du göra om någon riskerar att dö oskyldigt , skulle du vara ärlig och förklara personen oskyldig med risk för att du och din familj samt massa andra kommer att dö om du berättar sanningen eller skulle du ljuga och den oskyldiga dör / blir dömd (framgår inte vilket just i det), medan du, din familj och andra inte dör. Redovisa varför du väljer det valet som du gör.

Det är inte någon "process" det handlar om. Det är att lära känna mig, mina tankar, mina värderingar samtidigt som det är ett arbete som ligger till föremål för offentligheten.

Vilka ord?

Det låter som filosofifrågor du fått, och de handlar än mindre om egna värderingar.
    Utan att förklara hur tankeprocessen är att nå fram till svaret.
    kanske du inte riktigt förstår skillnaden, för jag ser inte en fråga där du ska förklara dina tankar, utan filosofin.

Du borde gå lyssna en del på Bengt Brülde och moraltestet.
    Och det där inte handlar om ditt svar, utan hur du kommer fram till svaret.
    Här har du ett arkiv för detta och lyssna på.
    Kanske det hjälper dig i din uppgift.
    www.sverigesradio.se/grupp/7777

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (a)
    Anonym (O) skrev 2025-05-12 18:22:01 följande:
    Anonym (a) skrev 2025-05-12 18:17:41 följande:

Jasså. Förstår att det var du som tryckte tummen ner.

Vem har sagt att det var ett cv? Källa på det tack? 

Ja jag undrade vad du fått den (befängda) iden ifrån?

och hahahahahahahahahahahaha vad är detta Skål

• Anonym (paranoid)
    Anonym (O) skrev 2025-05-12 18:03:46 följande:
    Intressant att du samtidigt uppmanar till att jag ska "hitta på ett resonemang som jag inte kan stå för." Det säger ju inte lite om vem av oss två det är som har tyngre värderingar och vem som är villig till att ljuga och hitta på saker. 
    Jag tycker att du i första hand bör skriva som du tycker om de här frågorna. Men om du ljuger så ser jag inte det som moraliskt fel därför att uppgiften handlar inte om att du redogöra för dina innersta tankar, utan som flera andra skrivit här handlar det om att du ska visa att du kan resonera. Det kan du göra utifrån en position som inte motsvarar dina tankar och jag ser inget moraliskt fel i att välja en position som du inte står för och sedan argumentera för den.
  • Anonym (O)
    Anonym (paranoid) skrev 2025-05-12 18:33:11 följande:
    Jag tycker att du i första hand bör skriva som du tycker om de här frågorna. Men om du ljuger så ser jag inte det som moraliskt fel därför att uppgiften handlar inte om att du redogöra för dina innersta tankar, utan som flera andra skrivit här handlar det om att du ska visa att du kan resonera. Det kan du göra utifrån en position som inte motsvarar dina tankar och jag ser inget moraliskt fel i att välja en position som du inte står för och sedan argumentera för den.

Resonera får vi göra kontant. Det är ju det enda allting går ut på inom alla de 3 olika ämnena i princip. Men sedan kommer dessa frågor skriv "något som du undrar över". Är så jäkla less på det. Jag undrar inte någonting som jag vill dela med mig av. Vill jag ha svaren på sånt jag undrar över så letar jag upp dom. Men att behöva hela tiden ge reflexer av sig själv konstant på en djupare nivå än att endast resonera mellan olika (utomstående) parter är jobbigt. Inte för att uppgifterna är jobbiga utan för att jag inte vill dela med mig av mig själv till förmån för skolan men än det jag måste som ska vara neutralt lagt utifrån sin egna integritet. 

Sen det du skriver, det är ofta så i skolan. Jag fattar inte hela grejen. Varför ska man argumentera för någonting man inte står för ? Varför ska någon överhuvudtaget argumentera för något som de inte kan stå för!? De jag har stött på som argumenterar för saker som dom inte står för, är personer jag aldrig någonsin har gillat. De skapar konflikter enbart för att de tycker är kul och lägger energi som tusan på att argumentera för sin sak, för att sedan avsluta med att de inte står för det. Det är ju lögn i grunden för hade man inte burit på de känslor och tankar och argument som de har utgjort så hade de ju aldrig sagt det från första början.

Men samhället vill alltså skapa falska människor får man anta då eller?

Visst representanter för en diskussion kan ju behöva föra argument för sakens skull. Men står dom inte för det så är det ju fel personer för att representera saken från första början kan jag tycka. Man skalar bort ärligheten, den fördjupade kontakten med ämnet samtidigt som man trycker för att alla ska klara av att föra argument även om det du säger är falskt utifrån dig själv. Nej, jag går inte ihop med det. Har ändå försökt bita min igenom allt. Men tycker ändå att man genom argumentets gång delar med sig av sin egna person. Annars är personen falsk. Och flaskt beteende eller människor vill jag inte ha att göra med.

• Trent
    Anonym (O) skrev 2025-05-12 20:21:45 följande:

Resonera får vi göra kontant. Det är ju det enda allting går ut på inom alla de 3 olika ämnena i princip. Men sedan kommer dessa frågor skriv "något som du undrar över". Är så jäkla less på det. Jag undrar inte någonting som jag vill dela med mig av. Vill jag ha svaren på sånt jag undrar över så letar jag upp dom. Men att behöva hela tiden ge reflexer av sig själv konstant på en djupare nivå än att endast resonera mellan olika (utomstående) parter är jobbigt. Inte för att uppgifterna är jobbiga utan för att jag inte vill dela med mig av mig själv till förmån för skolan men än det jag måste som ska vara neutralt lagt utifrån sin egna integritet. 

Sen det du skriver, det är ofta så i skolan. Jag fattar inte hela grejen. Varför ska man argumentera för någonting man inte står för ? Varför ska någon överhuvudtaget argumentera för något som de inte kan stå för!? De jag har stött på som argumenterar för saker som dom inte står för, är personer jag aldrig någonsin har gillat. De skapar konflikter enbart för att de tycker är kul och lägger energi som tusan på att argumentera för sin sak, för att sedan avsluta med att de inte står för det. Det är ju lögn i grunden för hade man inte burit på de känslor och tankar och argument som de har utgjort så hade de ju aldrig sagt det från första början.

Men samhället vill alltså skapa falska människor får man anta då eller?

Visst representanter för en diskussion kan ju behöva föra argument för sakens skull. Men står dom inte för det så är det ju fel personer för att representera saken från första början kan jag tycka. Man skalar bort ärligheten, den fördjupade kontakten med ämnet samtidigt som man trycker för att alla ska klara av att föra argument även om det du säger är falskt utifrån dig själv. Nej, jag går inte ihop med det. Har ändå försökt bita min igenom allt. Men tycker ändå att man genom argumentets gång delar med sig av sin egna person. Annars är personen falsk. Och flaskt beteende eller människor vill jag inte ha att göra med.

Shit vilka korkade grejor du skriver. Jag hoppas du inte är så korkad.

Hoppa av kursen vettja.
  • Anonym (O)
    Trent skrev 2025-05-12 20:54:32 följande:
    Shit vilka korkade grejor du skriver. Jag hoppas du inte är så korkad.

Hoppa av kursen vettja.

Märks att du skriver i affekt. Kände du dig träffad? Antar att du inte står för vad du precis skrev till mig heller. Vilken tur att du skriver viktiga saker då som inte kan anses vara "Shit vilka korkade grejor du skriver. Jag hoppas du inte är så korkad.

Hoppa av kursen vettja." För det var ju verkligen en text med substans...

• Trent
    Anonym (O) skrev 2025-05-12 21:17:43 följande:

Märks att du skriver i affekt. Kände du dig träffad? Antar att du inte står för vad du precis skrev till mig heller. Vilken tur att du skriver viktiga saker då som inte kan anses vara "Shit vilka korkade grejor du skriver. Jag hoppas du inte är så korkad.

Hoppa av kursen vettja." För det var ju verkligen en text med substans...

Hahaha! Skriver i affekt. Det antyder att jag skulle ha engagerat mig känslomässigt i dina klyschiga och korkade resonemang. Roligt tänkt.

Jag står för vartenda ord och jag tycker fortfarande du ska hoppa av kursen. Det är den bästa vägen framåt.
  • Anonym (O)
    Trent skrev 2025-05-12 21:28:31 följande:
    Hahaha! Skriver i affekt. Det antyder att jag skulle ha engagerat mig känslomässigt i dina klyschiga och korkade resonemang. Roligt tänkt.

Jag står för vartenda ord och jag tycker fortfarande du ska hoppa av kursen. Det är den bästa vägen framåt.

Du du kommer med påhopp så uppenbarligen tog du dig åt av det personligt. Och självklart skriver du att du står för det du skrev för att inte tappa hakan. 

Varför skulle det vara den bästa vägen menar du? För att jag inte vill vara falsk av mig?

• Trent
    Anonym (O) skrev 2025-05-12 21:46:00 följande:

Du du kommer med påhopp så uppenbarligen tog du dig åt av det personligt. Och självklart skriver du att du står för det du skrev för att inte tappa hakan. 

Varför skulle det vara den bästa vägen menar du? För att jag inte vill vara falsk av mig?

Du antar mycket. Att tappa hakan är inget jag bryr mig om. Vad får dig att tro det? Är det viktigt för dig att inte tappa hakan?

Ge också några exempel på påhopp som jag gjort mig skyldig till.

Jag tror helt enkelt att du skulle må bättre av att göra något annat än att läsa en kurs du inte verkar behärska. Men fortsätt du. Du blir ju inte dummare av det.
  • Lynx123

Du behöver inte skriva hur just du tänker. I stället kan du skriva en allmän redogörelse för olika sätt att förhålla sig på inför just denna fråga. På så sätt visar du både att du förstår frågan och att du kan sätta dig in i olika synvinklar.

• AndreaBD

När det gäller det här - jag är själv lärare och har alltså varit i situationen att elever skriver väldigt personliga saker. Och då var det i regel inte så att man var tvungen att göra det, utan de valde att göra det. Men då skulle jag INTE lämna dessa arbeten någonstans, utan jag brukar antigen lämna tillbaka dem till eleven, eller förstöra dem. T.ex. när jag en gång fick något som sonen till en kändis hade skrivit - inte ville jag att någon olämplig får tag på sån information, så där var jag extra försiktig.

Jag brukar inte heller ge uppsatsämnen som är för privata. Men samtidigt måste jag ju säga: Det blir ganska tråkigt om man ska undvika allt som är personligt. Det är DET som är intressant - de lite mera kontroversiella ämnena. De kan vara ämnen som har med ens politiska inställning att göra eller hur man skulle vilja ha samhället. Ibland får man konstiga åsikter där, visst. Men det är bara om jag måste vara rädd för att den elever begår ett brott och skadar andra, som jag blir tvungen att prata med andra om detta. Förresten, jag rensar papper regelbundet och är lite försiktig då med personliga uppsatser. De blir tuggade, så att ingen kan läsa dem. Det är bara nationella prov som sparas (nu utgår jag från grundskolan, men jag tror inte att det är skillnad). 

Svar på tråden "Berätta hur DU tänker" - skolarbeten