• Anonym (Tandfråga)

45-60-åringar hur många skadade tänder har du?

Jag begränsar frågorna till personer runt 45-60 år då man har vuxit upp med ungefär samma standard på tandvården och vi ju fick gå gratis till tandläkaren då vi växte upp.

Jag undrar hur många rejält skadade tänder du har? Med rejält skadade menas tänder som har kronor, rotfyllningar och implantat.

Är det pga otur, olyckor eller förmodat dålig tandvård hos tandläkaren då du växte upp? Eller har du rent utav själv totalt misskött tänderna?

Skriv gärna i kommentarerna vad som har hänt dina tänder också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 45-60-åringar hur många skadade tänder har du?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (man51) skrev 2025-05-14 17:32:56 följande:

Jag har inte svarat... för jag anser att jag inte har någon rejält skadad tand. Har inga kronor, inga rotfyllningar, inga implantat.

Närmaste jag kommer är att jag har en tand som har fått lite "plastutfyllnad", och det tror jag att jag fick typ i slutet på gymnasiet, inte pga något direkt fel på tanden utan mer ett "kosmetiskt" ingrepp då tanden var lite liten och i en annan "form" än angränsande tänder.

Hade en del hål som liten, och fick då amalgamfyllningar. Dessa har under tiden, från sent gymnasie till jag var i ca 25-års ålder byts mot "kompositfyllningar". Så idag är jag helt "vit" i munnen.

Hade tandställning sista 1,5året på gymnasiet.

Har inte haft några hål sedan jag var 23-24 år. Har heller inga bekymmer med några visdomständer som gör sig påminda. 

Snusar sedan drygt +25år. Dock kontorssnus (påsar) Har möjligen någon tand med lite emaljskada, men inget som jag stör mig på. Har heller inte "snusgula" tänder...

Somliga tänder har börjat vandra tillbaka lite (efter tandreglering för ca 30-35år sedan). Mest då det är lite trångt om utrymme som gör att de vill hamna lite sick-sack i nederkäken... men men... det tar jag alla dagar i veckan så länge jag slipper kronor och bryggor och fan å hans moster...

Borstar morgon och kväll och kör ibland med munskölj. Kass på att använda tandtråd och tandstickor...

Flourskölj av tant Ulla hela grundskolan en gång i veckan.

Vanliga när jag besöker tandläkare är lite tandsten och lätt blödande tandkött när de är där och river och sliter...

Är 51 år gammal, man.

Intressant, Hur kommer det sig att du bytt ut amalgamer mot komposit? Har du bett om det? Eller föreslog tandläkaren det?

Jag har frågat flera gångar men tandläkaren sa att det inte behövdes. Sen förstördes min ena tand av en stor amalgamfyllnin och först därefter tog tandläkaren bort den andra stora amalgamfyllningen.  

• Anonym (Fyra)

Jag kunde ju skrivit lite längre kanske i mitt svar. Jag har aldrig haft nåt hål och det gäller de flesta jag känner också som är 50-60 år. Tror att det ser olika ut beroende i vilket sammanhang man är uppvuxen kanske ? Min son är 20+ och har flera kompisar som har fått laga flera tänder. Han har inga hål hittills dock. 

Så i min omgivning har ungdomar snarare lite sämre tänder än vi äldre.

• Dexter dot com

Har aldrig haft hål eller skador. Fick en infektion runt en visdomstand som jag fick dra ut. Hade aldrig varit hos tandläkare innan det utan gått till tandhygienist 1-2 g/ år.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fyra) skrev 2025-05-14 17:41:32 följande:

Jag kunde ju skrivit lite längre kanske i mitt svar. Jag har aldrig haft nåt hål och det gäller de flesta jag känner också som är 50-60 år. Tror att det ser olika ut beroende i vilket sammanhang man är uppvuxen kanske ? Min son är 20+ och har flera kompisar som har fått laga flera tänder. Han har inga hål hittills dock. 

Så i min omgivning har ungdomar snarare lite sämre tänder än vi äldre.

Generellt sett har tandhälsan förbättrats i Sverige. 

• Tyra myra

tre skadade tänder. eller 1 utdragen i samband med tandreglering när jag var barn. En skadad på grund av felfäst tandställning i samma veva. Två bortopererade visdomständer som inte ville komma upp på rätt sätt.

Annars har jag klarat mig undan karies och andra tandsjukdomar i alla år. Tackar fluor-tanten för detta tillsammans med min mor-fars gener. Han hade friska tänder hela livet. Var med i en undersökning där man jämförde saliven hos de med bra tänder mot de med sämre tandhälsa.  

Tydligen var min saliv en sån som gynnar friska tänder. Lite kuriosa, min man säger att mina kyssar smakar som en blandning mellan enbär och lingon.  Kanske är det detta som skyddar mina tänderGlad

• Anonym (S)

Jag har 3 st. Två kronor och ett implantat.
    Jag hade egentligen inte behövt sätta två kronor men valde det för att det var tänderna under implantatet, både behövdes lagas rejält (inte rotfyllas dock).
    Jag tänkte dock att det bara var en tidsfråga innan de skulle behövas bytas ut då implantatet är gjort av hårdare material och valde att göra kronor direkt...

I övrigt har jag inga lagningar...

• Anonym (Belinda)

Jag har tagit bort två visdomständer som växte snett, annars bara en vanlig liten karieslagning från när jag var barn. Min sambo har flera vanliga lagningar och två rotfyllningar. Detta på grund av slarv i ungdomen. 

• cosinus

0, de har fått bygga upp ett hörn på en tand som jag bet sönder under en förlossning men i övrigt inget annat än några få lagningar.

Har gjort två lagningar i vuxen ålder. Däremot 6-årständerna har jag nog lagat allihopa och där fått byta ut amalgam till nyare lagningar. Men jag hade mycket hål upp till årskurs 5 och sen nästan inga alls.

jag hoppas det håller sig så länge till för jag saknar 8 tänder så tänker att jag behöver de jag har :)

• Anonym (sen)
    Anonym (Tandfråga) skrev 2025-05-14 16:55:44 följande:
    45-60-åringar hur många skadade tänder har du?

Jag begränsar frågorna till personer runt 45-60 år då man har vuxit upp med ungefär samma standard på tandvården och vi ju fick gå gratis till tandläkaren då vi växte upp.

Jag undrar hur många rejält skadade tänder du har? Med rejält skadade menas tänder som har kronor, rotfyllningar och implantat.

Är det pga otur, olyckor eller förmodat dålig tandvård hos tandläkaren då du växte upp? Eller har du rent utav själv totalt misskött tänderna?

Skriv gärna i kommentarerna vad som har hänt dina tänder också.

En, det är en framtand som fick rotfyllas, pga tanden dog efter ett fall mot munnen, alltså en olycka.

I övrigt har jag inga hål, aldrig haft. Brukar ha lite tandsten när jag går till tandläkaren, men det har minskat rejält sen jag bytte till eltandborste för 10-15 år sedan. 

Har också tagit bort en visdomstand, och ev måste en till visdomstand tas bort. 

Jag är 50 år.

Min man är 55 år och har liksom jag inga hål och bara ytterst lite tandsten och liknande. 
  • Anonym (55 åring)

6 + .

Sjögrens, tandläkarskräck och dålig ekonomi har gjort sitt. Har hänt tiden innan tandläkarförsäkring.

• Anonym (Tandläkarskräck)

Mina skadade tänder beror på amalgamfyllningarna som gjordes när jag var yngre och som nu gör så tänderna spricker.

• Anonym (Sl)

Ramlade och slog sönder halva framtanden när jag var barn. Annars aldrig haft några som helst hål eller något trots att jag inte alltid borstat/borstar tänderna 2 gånger om dagen. 

• Anonym (man51)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-14 17:37:54 följande:

Intressant, Hur kommer det sig att du bytt ut amalgamer mot komposit? Har du bett om det? Eller föreslog tandläkaren det?

Jag har frågat flera gångar men tandläkaren sa att det inte behövdes. Sen förstördes min ena tand av en stor amalgamfyllnin och först därefter tog tandläkaren bort den andra stora amalgamfyllningen.  

Nu är det iofs länge sedan, så jag minns inte helt. Jag hade en del hål som liten, fram till tonåren. Inte pga av "socio-ekonomiska" skäl, utan mer slarv och en tendens att lätt få karies. T

Tror en del byttes när jag gjorde tandreglering under sista 1,5åren på gymnasiet. Någon, den sista, när jag fick ett nytt (angränsande) hål som 22-23åring och min tandläkare tyckte att det vara lika bra att plocka bort den gamla lagningen. 

Så, i sak, inget jag bett om aktivt, utan mer att jag har haft turen att ha aktiva tandläkare som föreslagit att ta bort gammalt "material" och ersatt med "nytt". 
  • Zappan

En rotfyllning. Grundorsaken var en rotspetsinflammation.

En utdragen tand, 6:an i höger underkäke. Grundorsaken en 40-45 år gammal lagning med amalgam som sakta deformerats och klöv tanden, den sprack alltså rakt igenom. Funderar på om jag ska sätta en brygga eller ett implantat där, men den påverkar inte tuggfunktionen då 5an och 7an är kvar, och det syns inte heller. Vi får se. 

Jag har aldrig fått några visdomständer så jag har 27 av 28 tänder kvar, jag är över 60. Jag har inte lagat karies sedan 1980-talet, däremot har gamla amalgamplomber en tendens att släppa så jag har bytt ut några mot plast.  

Svar på tråden 45-60-åringar hur många skadade tänder har du?