• Anonym (2)

Mitt livs största misstag

Är att jag inte pluggade upp betygen upp gymnasiebetygen tidigare.
    Jag är så besviken, ledsen, och arg på mig själv. 

Extremt arg. Rosenrasande.

Visst, alla pluggar inte vidare med en gång. Så varför förväntas jag göra det då? Jag som har autism. Plus svagbegåvning. 
    Men vissa i min ålder väntade också med att studera vidare. Och dem är så vit jag vet helt normala. 

Fan ta detta. Jag mår så dåligt utav detta. :(
    Mitt liv hade blivit helt annorlunda om jag bara hade gått till vux tidigare. 

Hatar mig själv.

• Svar på tråden Mitt livs största misstag
  • Anonym (2)

Tack. 

Ja, jag har kontakt med psykolog. 

• Anonym (Snällatanten)
    Anonym (2) skrev 2025-05-15 19:54:08 följande:
    Jo, jag är seriös. Dels hatar jag mig själv för att jag inte tog kontakt med vux tidigare. Extremt hatar. Jag mår så dåligt utav detta. 
    Dels fick jag skit från min pappa för att jag inte tog kontakt med vux tidigare. 
    Du är så pass vuxen att din pappas åsikter inte har något att göra med ditt liv, även om dom gör ont.

Ryck av plåstret, applåder för att du sökt psykolog, och blicka framåt!

Annars sitter du där och självömkar tills ytterligare år passerar dig.

Lev i nuet, det existerar rent praktiskt varken en gårdag eller morgondag i din tillvaro just nu. Live your life!
  • Anonym (2)
    Anonym (Snällatanten) skrev 2025-05-15 20:09:06 följande:
    Du är så pass vuxen att din pappas åsikter inte har något att göra med ditt liv, även om dom gör ont.

Ryck av plåstret, applåder för att du sökt psykolog, och blicka framåt!

Annars sitter du där och självömkar tills ytterligare år passerar dig.

Lev i nuet, det existerar rent praktiskt varken en gårdag eller morgondag i din tillvaro just nu. Live your life!
    Jag försöker blicka framåt. Men det är svårt. Studierna kommer gå helt åt helvete. Då blir det ett dåligt liv. 

Jag vet inte ens hur man lever längre. För att jag har varit ett passivt spöke. 
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (2) skrev 2025-05-15 20:14:38 följande:
    Jag försöker blicka framåt. Men det är svårt. Studierna kommer gå helt åt helvete. Då blir det ett dåligt liv. 

Ingenting blir bättre av att du intalar dig själv att studierna kommer gå åt helvete. Gör istället allt du kan för att lyckas och ha en plan B ifall det inte skulle göra det. Ta all hjälp du kan få.
  • Anonym (Snällatanten)

Passivt spöke har man hört förr i andra trådar 🧐

Av med offerkoftan och sätt igång. Du fortsätter att skriva kommentarer som förstärker ditt mörker, (det är fine) men du tar dig inte tiden alltid att analysera skrivarens svar? folk hjälper till 
  • Egon den stora

Nej det behöver inte bli något dåligt liv, det gäller bara att hitta något du är intresserad av och brinner för så löser sig det hela.  Vad vill du göra för det första?  Var finns det för jobb och sysselsättning där du bor eller om du tänker flytta? 
  • Anonym (2)
    Egon den stora skrev 2025-05-15 21:43:39 följande:
    Nej det behöver inte bli något dåligt liv, det gäller bara att hitta något du är intresserad av och brinner för så löser sig det hela.  Vad vill du göra för det första?  Var finns det för jobb och sysselsättning där du bor eller om du tänker flytta? 
    Jag vill studera och skaffa mig ett yrke. 
    Har blivit antagen. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (2) skrev 2025-05-15 11:15:25 följande:

Men är det okej eller inte? Att jag inte tog kontakt med vux tidigare. 
    Alla studerar väl inte vidare med en gång? Varför ska jag förväntas studera med en gång? 

Jag studerade upp betygen när jag var 20. 

Såklart det är okej. Allas vägar i livet är olika, bara för att vissa väljer att plugga direkt är kanske för att dom vet vad dom vill plugga till. För andra kanske man inte riktigt vet vad eller om man ens ska plugga vidare och då tar det längre tid att komma på vad man vill göra. Det är inget man ska må dåligt över eller bli arg på sig själv för att man inte gjorde det tidigare, för man visste inte det då!

Jag t.ex gick aldrig ut gymnasiet pga olika saker, så jag pluggade in alla kurser i efterhand när jag var 21 och blev klar när jag var 23. Har idag ett jobb jag trivs med och funderat på om jag vill plugga vidare till något, men har ingen aning om vad och då är det okej, det kanske kommer längre fram. 

Var glad över att du gör det nu och att du vet vad du vill göra nu! :) 
  • Egon den stora
    Anonym (2) skrev 2025-05-15 22:06:05 följande:
    Jag vill studera och skaffa mig ett yrke. 
    Har blivit antagen. 
    Men då kan du väl utgå därifrån och framåt?  Tänk inte bakåt mer, du är ju inte ens gammal så du har massa tid att göra bra och roliga saker.  Skaffa en hobby eller fritidssysselsättning så att du har något att göra så kanske du får annat att tänka på än det som varit. 
  • Anonym (2)
    Egon den stora skrev 2025-05-16 10:58:07 följande:
    Men då kan du väl utgå därifrån och framåt?  Tänk inte bakåt mer, du är ju inte ens gammal så du har massa tid att göra bra och roliga saker.  Skaffa en hobby eller fritidssysselsättning så att du har något att göra så kanske du får annat att tänka på än det som varit. 
    Jag är gammal tyvärr. 

Tack, bra förslag. 
  • Egon den stora
    Anonym (2) skrev 2025-05-16 19:47:27 följande:
    Jag är gammal tyvärr. 

Tack, bra förslag. 
    Jag uppfattade det med din pappa som att du var yngre.  
    Men det spelar egentligen ingen roll. 
Svar på tråden Mitt livs största misstag