Anonym (Py) skrev 2025-06-02 09:49:07 följande:
Det är därför du kontakta vårdcentralen! På vårdcentralen finns psykologer som kan avgöra om de ska behandla dig på plats, eller lotsa dig vidare. Jag har också gått till psykolog, både för sömnproblem och förlossningsdepression. Ingen kontaktade soc eller stämplade mig som galen. Istället fick jag verktyg så att jag kunde må bra igen.
Jag uppfattar dig som lite på eller av i ditt ätande. Antingen äter du 1500 kcal om dagen, eller så går det över styr. Stämmer det? Och när inte 1500 kcal om dagen ger den effekt du önskar, pressar du kroppen ännu mer?
Jag är ute på andra sidan. Jag är normalviktig. Jag äter allt. Inte alltid så klart. Men jag kontrollerar inte ätandet längre. Det går att hålla vikten, fastän man äter en rejäl glass på glasscafé med familjen. Tänk alla år, när jag försökte lura i familjen att jag inte gillade glass. Att jag möjligen kunde tänka mig en Piggelin.
I vanliga fall, när jag inte bantar, så äter jag nog som alla andra men hetsäter väl då och då och så drar jag ner på mat och sånt i efterhand för att försöka hålla vikten. Jag räknar oftast inte kalorier, jag orkar inte göra det hela tiden, det ger mig mer ångest än kontroll eftersom innerst inne vet jag nog att jag inte lyckas äta tillräckligt lite. Så efter ett tag har jag alltid gått upp i vikt och då måste jag ner i vikt. Räknar kalorier, äter kring 1000 kcal, håller mig där tills jag är "tillbaka", och så fortsätter cykeln.
Därför jag tänkt att jag denna gång kan fortsätta med periodisk fasta, då behöver jag inte banta framöver, eftersom det blir svårt att äta för mycket då.
Jag pressar inte kroppen med flit, jag känner att valet var antingen att skita i allt och bara trycka all skit som finns i skåpen, eller ta mer kontroll, och det blev mer kontroll. Vilket gör att jag gå ner i vikt lite för fort vilket ger mig ångest (och lite nöjdhet.. som ger mig ångest) att någon ska upptäcka, så jag hanterar det med mer kontroll. Och så snurrar det. Tänker att om jag bara bestämmer mig att äta 1500 kcal och hålla mig där så får jag en ny kontroll som är mer normal.