• Anonym (Anonym)

Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?

Är nyfiken på hur ni andra har det hemma,

Ni som bor med en sambo och har barn. Självklart behöver man städa/torka/plocka efter barn, men hur mycket behöver ni städa efter er sambo? (Främst kanske jag frågar er som lever med en man). 

Jag är alltså nyfiken på hur mycket extra jobb ni gör i hemmet just pga er sambo som slarvar/skiter i/är allmänt stökig.

• Svar på tråden Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?
  • Anonym (Luke)
    Anonym (M) skrev 2025-05-21 17:01:55 följande:
    Skulle tvärtom säga att människor är rätt olika när det kommer till stök. Med rätt strategier kan nog de flesta lära sig men det kommer långt ifrån naturligt för alla.
    Kommer inte naturligt för någon. Vissa har däremot fått lära sig från unga år och då känns det naturligt för dem. Alla kan lära sig det. 
  • Anonym (Luke)
    Tremere skrev 2025-05-21 16:49:01 följande:

Har du provat att leva ihop med någon med ADHD.
    De väljer inte att vara stökiga eller ha svårt att komma igång.
    Det är tyvärr deras natur.
    Först lägger de ifrån sig saker överallt för att de kommer på något annat, sedan när det ligger saker överallt blir det för mycket och det blir svårt att komma igång.

Ja, jag generaliserar lite, men så är det för många med ADHD som inte medicinerar.

Trams! 

Jag har ADHD och medicinerar inte. Jag har en extremt stökig hjärna. Just därför är det extra viktigt för mig att hålla ordning omkring mig. Det gäller alla med ADHD. 

Ser man sin diagnos som ett skäl att jobba hårdare. Eller ser man sin diagnos som en ursäkt. Gör man det sista blir man kaos. Gör man det förstnämnda får man ett bra liv.
  • Tremere
    Anonym (Luke) skrev 2025-05-21 19:28:13 följande:
    Trams! 

Jag har ADHD och medicinerar inte. Jag har en extremt stökig hjärna. Just därför är det extra viktigt för mig att hålla ordning omkring mig. Det gäller alla med ADHD. 

Ser man sin diagnos som ett skäl att jobba hårdare. Eller ser man sin diagnos som en ursäkt. Gör man det sista blir man kaos. Gör man det förstnämnda får man ett bra liv.
    Så alla med ADHD är lika?
  • Tremere
    Anonym (Linn) skrev 2025-05-21 18:43:49 följande:
    Ogillar starkt när folk skriver hjälpa till. Att kalla det att en vuxen man ska hjälpa till i sitt eget hem är ju underförstått att säga att det egentligen är någon annans ansvar, läs kvinnans, men att han är snäll och avlastar och hjälper henne. Han ska ta sin hälft av de gemensamma sysslorna, inget annat. Hjälpa till kanske man möjligtvis gjorde när man bodde hemma hos sina föräldrar, men som vuxen med eget hem och hushåll delar man på ansvaret.
    Ja, fel ordval av mig.
    Jag håller med dig i det du skriver.
    Lika lite som att man är barnvakt åt sina egna barn.

Men jag tror att du ändå förstår poängen i det jag skrev.
  • Anonym (Delat)
    Vi tjafsade om städning osv i början av vårt samboliv, men valde sedan att dela upp allting oss emellan och det var vi hållit fast vid sedan dess. Min man microstädar när han städar, dvs han zoomar in på ett avgränsat område och detaljstädar det. Medan jag mer vill ha det överskådligt snyggt och städat. Barnen städar sina egna rum.

Hans ansvar: Frukost (varje dag), disk (varje dag), städa toaletterna (1-2 gånger/vecka), dammsugning och moppa (2 gånger/vecka), städning av bilar, klippa gräsmattan.

Mitt ansvar: Veckohandling, matlagning middag (måndag-torsdag), ordna matlådor att ha till jobbet för oss båda (måndag-torsdag, vi äter ute på fredagar), allt plockande/städande/piffande, tvätta (löpande under veckan), putsa fönster. Jag är den som ser till att barnens skolväskor är packade och att det finns kläder/skor osv. 

Delat ansvar (ungefär 50/50): Lunch och middag på helger. Skjutsa till träningar. 
  • Anonym (Au)

Började på ett inlägg där jag tänkte skriva att jag inte städar så mycket efter honom, men insåg allt eftersom jag skrev att det gör jag ju faktiskt. Förutom att skyffla undan papper från soffbordet, slarvtorka köksbänken efter matlagning, diska hälften av gångerna och på order ibland dammsuga och byta sängkläder så gör han ingenting avseende städning. 

Däremot gör han andra saker, som att flytta tunga saker, laga prylar, veckohandla och matlagning. 

Tyckte att vi hade en okej fördelning tills vi fick barn, eftersom allt kring bebisens skötsel också hamnade på mig och försvårar städningen avsevärt (vill alltid bli buren).

• Anonym (Luke)
    Tremere skrev 2025-05-22 12:13:59 följande:
    Så alla med ADHD är lika?
    Om någon har ADHD och säger att den därför inte kan hålla ordning hemma så är det struntprat. 
  • Anonym (Drip)

Jag har slutat plocka undan efter min man. Det innebär att det är grejer (hans) överallt och när det behövs dammsugas och dammtorkas får jag göra det runt hans grejer. Så här har det varit i typ 8 år (sen jag gick tillbaka till jobb efter föräldraledighet) och det ser ut som skit hemma hos oss. Det är bara när hans mamma annonserar att hon ska komma förbi som han får panik och börjar härja runt med dammsugaren och inser att han måste plocka undan sina jävla prylar för att det ska bli bra. Så han kan inte ens använda "män ser inte stöket/har lägre standard"-kortet. 

Blir galen men har inte tid, ork eller lust att vara hans dadda.

• Anonym (Luke)
    Anonym (Drip) skrev 2025-05-23 07:31:40 följande:

Jag har slutat plocka undan efter min man. Det innebär att det är grejer (hans) överallt och när det behövs dammsugas och dammtorkas får jag göra det runt hans grejer. Så här har det varit i typ 8 år (sen jag gick tillbaka till jobb efter föräldraledighet) och det ser ut som skit hemma hos oss. Det är bara när hans mamma annonserar att hon ska komma förbi som han får panik och börjar härja runt med dammsugaren och inser att han måste plocka undan sina jävla prylar för att det ska bli bra. Så han kan inte ens använda "män ser inte stöket/har lägre standard"-kortet. 

Blir galen men har inte tid, ork eller lust att vara hans dadda.

En applåd till dig. En spark i häcken till din man. 

J
  • Anonym (Har det likadant)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-17 21:57:15 följande:
    Tack för ditt svar! Exakt såhär har vi det hemma också. Min sambo har många fina och bra egenskaper. Men jag har den senaste tiden börjat fundera på om jag är eller håller på att bli utmattad/deprimerad. Har med det börjat inse hur otroligt mycket jag städar efter min sambo, då vi har precis som ni olika syn på hur man städar och hur städat man vill ha. Det har blivit att jag gör det mesta, även med barnen då jag vet att det kommer vara rent efteråt, annars får jag ändå gå o städa efter senare. Detta har på senare tid tärt otroligt mycket på mig och jag har börjat fundera på om andra har det såhär också. Vi har w barn varav en 2 åring, så det blir ju mycket städa där. Ibland vet jag inte hur rimliga krav jag har då vi som sagt har så olika syn. Han tycker tex att han städat efter sig när jag absolut inte anser det. Jag får också städa det första jag gör när jag varit borta, vilket gör att jag drar mig för att vara borta. Detta blir en ond cirkel och jag längtar efter att få komma hem så som jag lämnade hemmet. Han säger att han försöker. Det är inte som att han bara skiter i det utan han försöker verkligen för min skull, men ja, jag vet inte. I perioder går det bättre men som nu när det är hektiskt i livet och jag känner mig så trött på att bara städa efter barnen, så blir det så övermäktigt att behöva städa efter en vuxen. Känns orimligt. Och jag överväger att lämna pga bara det.
    Jag har det exakt likadant. Drar mig också för att lämna hemmet eftersom jag vet att jag då får städa och plocka när jag kommer hem. Drömmer också om att komma hem till det städade hemmet jag lämnade. Det är ju helt omöjligt att få återhämtning under de här förutsättningarna. Nu har min man andra kvaliteter och jag älskar honom. Men har ingen lösning på situationen. 
  • Anonym (Barbro)

Brukar spola av det värsta med högtrycken ett par ggr/vecka.

• Anonym (P)

Får plocka undan efter henne oftare än vad jag borde. Fast hon menar att jag är alldeles för pedantiskt lagd.

Svar på tråden Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?