glassgumman78 skrev 2025-05-26 05:54:43 följande:
Tänkte när jag skrev att jag måste nog förtydliga för någon kommer att välja haka upp sig att jag skrev att "pappa ska lära barnen" men tänkte samtidigt att det ändå framgår att det både i Ts och i inlägget som jag svarade på att det finns en närvarande pappa som kan lära sina barn att mamma är viktig...men som bara skiter i det eller verkar anse att det inte är pappans ansvar...
Självklart kan andra vuxna göra det åxo men det är ju det som är poängen...att barnen de första åren kan behöva stöttning i detta.
Som du skriver, din dotter har lärt sig det från sin omgivning...hon föddes inte med ett morsdagkort i handen...
Men tycker du att en frånvarande pappa i häktet är en rimlig normalnivå på en pappa och något som de flesta pappor bör jämföras emot?
För det tycker nog inte jag...
En pappa i fängelset är nog ett undantag och vi både kan och bör kunna ställa liiiiiite högre krav på de flesta fäder och i det ingår det att hjälpa sina barn att utveckla omtanke och tacksamhet...
I detta kan man tänka sig att det ingår att exempelvis visa barnet att även mamma förtjänar att bli firad till födelsedagar/mors dag/jul....
Självklart kan barn bli fina människor utan en pappa/mamma...har väl aldrig påstått något annat.
Jag invände i mitt inlägg mot argumetet att det är barnen som ska fira och att sambon/maken inte ska vara behöva vara delaktig i detta..(trots att det klart och tydligt stod att barnen var små)
Det är absolut inte en normalnivå som andra pappor ska jämföras med, det verkligen inte det jag menade. Utan jag menade att när det gäller min dotter , trots det nästan är så illa som det överhuvudtaget kan bli med hennes pappa så är hon världens finaste som alltid tänker på att ge presenter och uppvakta familj och vänner på Mors Dag, födelsedagar , jul , Alla Hjärtans Dag osv. Varför tänker du då att TS barn inte skulle kunna bli det trots att pappan inte uppvaktar på Mors Dag?
Du skrev ordagrant: Vem ska annars lära barnen om inte pappan? Och mitt svar är att det finns väldigt många andra som kan lära barnet. Till exempel har vi skolplikt i Sverige , de flesta barn går på förskola, har kanske kontakt med mor-och farföräldrar , vänner , mostrar, fastrar , farbröder , kusiner, bonusföräldrar.. Det är inte direkt så att barn utan närvarande pappor blir ociviliserade grottmänniskor som inte förstår att andra människor blir glada av att bli uppvaktade.
Det behöver inte heller vara så att pappan är i fängelse eller häkte , han kan ha gått bort , aldrig funnits med i bilden, bo i ett annat land eller en annan stad , det kan handla om ett barn som har blivit till genom donation med en mamma som är ensamstående från början (som en av min dotters kompisar). Jag tycker ditt inlägg kändes ganska respektlöst mot alla ensamstående mammor och barn till ensamstående mammor. Inte bara de som har ett ex eller en pappa i fängelse.