• Anonym (???!)

Han vill dejta. Vad menade han?

Gått på 6 dejter med en man, väntade med sex till 5e dejten. Har väldigt kul ihop, mycket att prata om och det känns bra hittills. Träffades via en app om det är relevant.  Han 

Han frågade mig igår om vad jag tror om att "börja dejta" istället för att bara "gå på dejter". Det var kväll, jag var trött och hade nog egentligen behövt fråga honom närmare vad han menade.

Nu kommer vi inte ses på några dagar och jag kan inte sluta grubbla :( Hans svar var typ "ja, men du vet, se vad det här kulle kunna leda till. Han verkade sen bli lite nervös och sa "jag försöker inte fråga "vad är vi" utan mer om du kan tänka dig se vad det kan leda till.

Han har verkat lite småblyg ibland så vet inte om han försökte hinta om exklusivitet utan att verka för framfusig? 

Jag får fråga honom när vi ses och vill inte ta det på telefon men hoppas någon kan lista ut vad  han kan ha menat.

• Svar på tråden Han vill dejta. Vad menade han?
  • Anonym (???!)
    Anonym (E) skrev 2025-06-09 05:30:43 följande:

Jag tolkar det som att ni ska vara exklusiva, men inte kanske inte kalla er pojkvän och flickvän ännu, han var nog nervös och kanske blyg så därför tror jag att han uttryckte sig otydligt 

Ja för sådana labels är det absolut för tidigt. Jag vill inte hoppa in i något innan jag lärt känna personen ordentligt vilket man inte gör efter några dejter.
  • Anonym (fjanteri)
    Anonym (???!) skrev 2025-06-08 19:00:30 följande:
    Men skillnaden mellan att dejta och gå på dejter är? För mig är drt samma sak
    Det är den amerikanska dejtingkulturen som börjar komma in i vår kultur. If you start dating, så är man ihop/är exklusiva. If you go on a date, ja då är det bara en dejt. 

Han vill helt enkelt vara exklusiv med dig.
  • Anonym (???!)
    EpicF skrev 2025-06-09 00:48:56 följande:
    Att man är exklusiv när man dejtar. 
    Bad honom säga vad han menade och han sa att han inte kan tänka sig träffa nån annan än mig. Så antar det var så :) men vete tusan omndet är ett vedertaget begrepp. I min värld gå på dejter=dejta.
  • EpicF
    Anonym (???!) skrev 2025-06-09 09:33:20 följande:
    Bad honom säga vad han menade och han sa att han inte kan tänka sig träffa nån annan än mig. Så antar det var så :) men vete tusan omndet är ett vedertaget begrepp. I min värld gå på dejter=dejta.
    Det är vedertaget begrepp att dejta precis i början av förhållandet. Då är man exklusiv med den man dejtar. Att "dejta" en fast person är inte samma som att "gå på dejt" med någon. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-06-09 01:52:54 följande:
    Det förväntar man väl sig annars får man allt säga att man är en sån nisse som dejtar flera direkt kan jag tycka. Dvs otrogen.
    Att gå på dejt med folk innebär att man går på dejt, antigen med flera eller med samma. Då är man oftast inte exklusiv, om man inte uttalat det. Dvs man inte otrogen. 

Att dejta någon är att man är exklusiv med den personen och enbart dejtar denne. Det är något man oftast gör i början av förhållandet. Väldigt vanligt i dagens tider. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-06-09 01:51:19 följande:

Men haha, han sa börja dejta? Det gör man väl från första dejten, dvs första gången man träffas. Jäkligt skumt sagt. 

Varför är folk såhär nu för tiden , och detta med exklusivitet . Det ordet existerade ju inte ens för ca 10 år sen. Man dejtade EN åt gången. 

Orka

Det existerade i allra högsta grad för tio år sedan. Det har alltid existerat, men man har inte alltid uttalat att man är exklusiva. Det är nog mer något som man gör nuförtiden. 

Man har i årtionden dejtar flera, det är inget och ovanligt och har aldrig varit. 
  • Anonym (???!)
    EpicF skrev 2025-06-09 11:19:52 följande:
    Att gå på dejt med folk innebär att man går på dejt, antigen med flera eller med samma. Då är man oftast inte exklusiv, om man inte uttalat det. Dvs man inte otrogen. 

Att dejta någon är att man är exklusiv med den personen och enbart dejtar denne. Det är något man oftast gör i början av förhållandet. Väldigt vanligt i dagens tider. 
    För mig har "dejta" bara betytt att man har gått på flera dejter, då har man ju bevisligen "dejtat"? Trodde jag. Jaja, denna distinktion var ny. Att gå på dejt har för mig inneburit att man går på en första dejt och dejtandet börjar först vid dejt 2, haha :P
  • Anonym (I touch your tra la la.)

Skicka några sexiga MMS med utmanande bilder och se vad du har honom.

• KimLinnefeldt

Mitt råd är att ta det lugnt med honom, men visa din vilja. Visa honom att du vill att ni inte träffar några andra nu, och att ni tar bort er på eventuella kontaktsajter. 

Men gör honom samtidigt trygg med att det inte är någon brådska att bestämma något. Ni har trots allt inte känt varandra jättelänge.

Min fru halade in mig på på det sättet, en centimeter i taget. "Vi får väl se hur det blir", typ. 

På dejtingprogram på teve är det alltid någon som vill pumpa partnern på besked. "Vad tycker du om mig?" "Vad är vi för varandra, tycker du?" etc. Det är onödigt och stressande. Det blir vad det blir. Viktigare att man har roligt tillsammans, lär känna varandra.

Fråga honom inte vad han känner.

• Jimmy75

Jag hade tolkat det som att han vill bli mer "seriös" och att han vill förvissa sig om att ni kommit till en punkt att ni inte träffar andra. Antagligen vill han av olika anledningar förvissa sig om det genom att fråga istället för att bara anta.... i synnerhet om han är lite blyg tänker jag. Låter som att han vill umgås med dig mer stadigvarande. Grattis 😊

• Jimmy75
    Anonym (???!) skrev 2025-06-09 09:33:20 följande:

Nej, det är inget vedertaget begrepp, men kan bergis uppfattas som det var många då det är vanligt. Vanligt är inte samma som vedertaget. En klassiker är som exempel när människor säger "Det är sunt förnuft" - enda problemet med det är att VAD som kan anses vara sunt förnuft varierar helt och hållet med vem som säger det, men ändå tenderar vi att använda sådana begrepp som om vi pratade om samma sak.

Mycket bättre att göra som du gjorde och fråga istället för att göra antaganden. Det är många missförstånd som startar genom alla dessa antaganden vi gör istället för att fråga, bara för att vi TROR att något är just vedertaget och att alla menar samma.

• KimLinnefeldt
    Jimmy75 skrev 2025-06-10 16:21:21 följande:

Nej, det är inget vedertaget begrepp, men kan bergis uppfattas som det var många då det är vanligt. Vanligt är inte samma som vedertaget. En klassiker är som exempel när människor säger "Det är sunt förnuft" - enda problemet med det är att VAD som kan anses vara sunt förnuft varierar helt och hållet med vem som säger det, men ändå tenderar vi att använda sådana begrepp som om vi pratade om samma sak.

Mycket bättre att göra som du gjorde och fråga istället för att göra antaganden. Det är många missförstånd som startar genom alla dessa antaganden vi gör istället för att fråga, bara för att vi TROR att något är just vedertaget och att alla menar samma.

Igen: Fråga inte vad han känner och tycker och vill. Berätta istället vad du själv känner och tycker och vill. Då visar det sig hur intresserad han är.
Svar på tråden Han vill dejta. Vad menade han?