• Anonym (All i need is lowe)

Dags att tala klarspråk i detta ämne

När två människor, båda i relationer på var sitt håll, väljer att vara otrogna med varandra så är det inte meningen att det ska komma fram. De har ingen vilja att göra detta till någon offentlig relation utan trivs med att under korta stunder leva i sin egen bubbla och hänge sig åt varandra.

Det är inte så att någon av dem har någon vilja att bryta upp från sina relationer. De vill ha både och

Mycket av vad som skrivs här är nog taget ur någons fantasier

Verkligheten är väldigt mycket enklare än vad dessa fantasier tycks tro. 
    Vissa människor behöver helt enkelt få leva stundtals i otrohets-bubblan  och blir därmed lättare att leva med.

Det är vanligare än vad man tror och det skadar ingen så länge det förblir okänt.

• Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2025-06-21 04:40:51 följande:

Jag håller inte med om att otrohets-affärer sällan uppdagas. Snarare verkar det vara så att de ibland aldrig upptäcks, men ofta kommer det fram förr eller senare. En kort affär kanske aldrig uppdagas, men om den är längre, eller om partnern fortsätter att vara otrogen med andra.

Bara i min egen bekantskapskrets har jag två som lämnade sin partner pga otrohet. Ena partnern hade haft en affär med en kollega i flera månader när det kom fram. Den andra partnern hade varit otrogen till och från i 20 år, visade det sig. Den första bedragna lämnade direkt, den andra gav sin partner en chans till, men lämnade när otroheten fortsatte.

Dessa båda fall ledde till att sammanlagt fem barn mellan 3 och 15 år blev skilsmässobarn. Bara för att partnern inte kunde vara öppen och ärlig, utan valde att gå bakom ryggen i stället. Samt i ett fall t om fortsatte bedra, trots fagra löften om bot och bättring, samt bönande om en andra chans.

Båda dessa otrogna män tyckte att de var diskreta. Ändå kom det fram på olika sätt.

Lägg till alla bedragna som skriver här eller i andra forum.

Bubblan spricker påfallande ofta. Och då verkar många otrogna upptäcka att de visst inte alls var beredda att riskera allt. Ungefär som att satsa pengar du egentligen inte har, och bli skuldsatt i stället för rikare. 

Ja, det är väl detta du beskriver som är att tala klarspråk. 

Det är så det ser ut för de flesta som är otrogna. 

Sedan har det kommit trådar, likt TS. som gärna vill få det till att det är ok att vara otrogens långe det inte upptäckts och gör den otrogen glad och tillfreds i livet. Att båda i relationen tjänar på det. Eller så är det samma person som vill rättfärdiga sin egen otrohet. 

Det lustiga är att de bedyrar att de älskar sin familj osv och att relationen är så mkt bättre när de får ligga med andra. Ändå är de beredda att riskera allt. 

Jimmy75 skrev 2025-06-20 23:44:58 följande:
    Kan det månne ha att göra med tvärsäkra uttalanden som detta jag klippt in nedan :som gör att personen anser att det vore klädsamt att backa upp det med någon slags belägg för det utöver dina egna åsikter och tankar. Det är sättet du skriver på. Hade varit ett annat läge om du tydligt att hade påpekat att detta handlar om dina subjektiva tankar. Om man påstår att något är en bubbla och att det är rent nys som inte har några fakta bakom sig, då bör man kunna redogöra för hur man kommit fram till den ståndpunkten och vilka belägg man har för att det inte skulle finnas fakta som stödjer det. Enda sättet att ta reda på det är ju om du gått igenom all relevant litteratur på området.

Och JA jag vill spräcka bubblan där alla relationsproblem sägs ha sexuella orsaker.  Detta är rent nys och har inga fakta bakom sig.  

Otrohet blir bara ett relationsproblem om det kommer fram i ljuset, vilket det faktiskt ganska sällan gör. Om det inte handlar om något engångs ligg när alkohol finns med och förövraren fylls med samvetskval och direkt erkänner inför partnern.
    Detta med bubblan var en beskrivning jag fick av en person. Jag har ingen som helst anledning att ifrågasätta hans beskrivning. Det är självklart hans subjektiva beskrivning eftersom det är hans upplevelse.

Jag presenterar inga egna åsikter eller tankar om detta, helt enkelt därför att jag inte haft den upplevelsen. Men jag försöker att tränga mig in i problematiken bland annat genom att skriva här på FL och eventuellt kanske få lite fler ledtrådar till hur det fungerar och varför det tydligen fungerar. 

Det är i stort sett omöjligt att hitta fakta om detta de enda fakta som finns är just personens beskrivning och en del historiska beskrivningar i litteraturen främst i biografier som tyvärr inte går in på de psykologiska  aspekterna.

Det är väldigt lätt att enbart se otrohet som ett relationsproblem men det verkar inte vara så enkelt alla gånger. Ibland verkar otroheten vara ett slags själv medicinering mot ett eller flera mer djupgående psykologiska problem hos den otrogne. 
  • Anonym (Ökentorrt)
    Jimmy75 skrev 2025-06-21 00:10:35 följande:
    För att det är egoistiskt och bryter det psykologiska kontrakt man har med sin partner och det tillhör liksom vuxenlivet att behöva göra val....antingen äter du upp kakan, ELLER väljer du att ha den kvar.
    Eller så har man bara roligare än vissa andra, en liten tid.

Dö ska vi alla, varför dö sexuellt uttråkad? Jag kommer fortfarande att le åt vissa saker jag gjort när jag sitter på ett hem någonstans.
  • Jimmy75
    Anonym (Ökentorrt) skrev 2025-06-21 20:49:54 följande:
    Eller så har man bara roligare än vissa andra, en liten tid.

Dö ska vi alla, varför dö sexuellt uttråkad? Jag kommer fortfarande att le åt vissa saker jag gjort när jag sitter på ett hem någonstans.
    Wow! Till och med min 12-årige son är mer mogen och har mindre egofixering än det där.

Det förvånar mig att några här tror att jag på något sätt skulle vara positiv till otrohet. Det kan väl inte vara så att man är positiv bara för att man vill tala om det och ta fram det i ljuset.?

Det är väldigt sällan man löser problem genom att inte tala om dem.  Om vi fortsätter att förklara otrohet med att fördöma och demonisera de som är eller har varit otrogna kan jag nästan garantera att vi kommer att få alltfler familjetradegier, barn i splittrade familjer osv.

Jag tror att vi måste börja att prata mera öppet om detta och försöka förstå hur psyke och otrohet hör ihop. 

Det spelar ingen roll huruvida vi är mot otrohet eller inte, det kommer inträffa av olika orsaker för olika typer av människor, de med hög eller låg moral osv.
    Det är okunskapen som är den stora faran och skapar de djupaste såren.

Av erfarenhet vet jag att i stort sett alla eller de flesta som blivit bedragna frågar sig varför. Det är inte heller ovanligt att de som varit otrogna frågar sig varför de varit otrogna.  De säger att de älskar sin partner och är nöjda i sina relationer men ändå är de otrogna.

Det håller inte att bara skylla på sexuell nyfikenhet.

• Anonym (Ökentorrt)
    Jimmy75 skrev 2025-06-21 21:16:38 följande:
    Wow! Till och med min 12-årige son är mer mogen och har mindre egofixering än det där.
    I decennier tyckte jag inte så. Jag har ändrat mig. 

Livet är för kort och folk faller ner i diverse sjukdomar runtom mig och kan varken göra det ena eller andra av saker de brukade tycka om.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Ökentorrt) skrev 2025-06-22 08:32:23 följande:
    I decennier tyckte jag inte så. Jag har ändrat mig. 

Livet är för kort och folk faller ner i diverse sjukdomar runtom mig och kan varken göra det ena eller andra av saker de brukade tycka om.

Finns väl bra många andra saker att tycka om än att vara otrogna? 

Vanligtvis brukar inte folk tycka om att vara otrogna. Ha sex - Ja, otrogna - nej. Otrohet innebär att behöva skada en annan människa om det uppdagas. Är det ett minne man sitter och ler åt på ålderdomshemmet? Då är det nog dags att söka psykiatrisk hjälp.

fornminne skrev 2025-06-21 04:40:51 följande:

Jag håller inte med om att otrohets-affärer sällan uppdagas. Snarare verkar det vara så att de ibland aldrig upptäcks, men ofta kommer det fram förr eller senare. En kort affär kanske aldrig uppdagas, men om den är längre, eller om partnern fortsätter att vara otrogen med andra.

Bara i min egen bekantskapskrets har jag två som lämnade sin partner pga otrohet. Ena partnern hade haft en affär med en kollega i flera månader när det kom fram. Den andra partnern hade varit otrogen till och från i 20 år, visade det sig. Den första bedragna lämnade direkt, den andra gav sin partner en chans till, men lämnade när otroheten fortsatte.

Dessa båda fall ledde till att sammanlagt fem barn mellan 3 och 15 år blev skilsmässobarn. Bara för att partnern inte kunde vara öppen och ärlig, utan valde att gå bakom ryggen i stället. Samt i ett fall t om fortsatte bedra, trots fagra löften om bot och bättring, samt bönande om en andra chans.

Båda dessa otrogna män tyckte att de var diskreta. Ändå kom det fram på olika sätt.

Lägg till alla bedragna som skriver här eller i andra forum.

Bubblan spricker påfallande ofta. Och då verkar många otrogna upptäcka att de visst inte alls var beredda att riskera allt. Ungefär som att satsa pengar du egentligen inte har, och bli skuldsatt i stället för rikare. 

Vad du skriver är väl inga nyheter direkt.  Det är så de flesta talar om otrohet och för det allra mesta är det utifrån den bedragne. Nu menar inte jag att man inte ska få ta den bedragnes parti. Det handlar mera om vilka mekanismer som är i gång vid otrohet.  Alltså vad är det hos människan som gör att man riskerar förlora sin familj.  Vad är det med otrohet som gör att det är värt risken? 

Det är självklart olika orsaker och man kan identifiera några som det där med bubblan men det finns så väldigt många andra.

När man intervjuar personer som varit otrogna så säger mer än 50% att de inte vet varför de gjorde det. Resterande anger tråkig/förlite sex , förälskelse eller alkoholintag.  Att man inte vet varför man riskerar sin familj är i mina ögon oroande.  Allt de där andra kan man ju som försöka att reparera men om man inte vet hur reparerar man då relationen?

Otrohet har alltid funnits men idag verkar det vara så vanligt och trigga så mycket svrtsjuka och osäkerhet i relationer att man börja fråga sig om tvåsamheten verkligen kommer att överleva.  Det är vanligt att man har KK istället för pojk och filck vänner. Man särskiljer sex och kärlek.   Vart ska detta sluta?
  • Jimmy75
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-22 18:37:29 följande:
    Vad du skriver är väl inga nyheter direkt.  Det är så de flesta talar om otrohet och för det allra mesta är det utifrån den bedragne. Nu menar inte jag att man inte ska få ta den bedragnes parti. Det handlar mera om vilka mekanismer som är i gång vid otrohet.  Alltså vad är det hos människan som gör att man riskerar förlora sin familj.  Vad är det med otrohet som gör att det är värt risken? 

Det är självklart olika orsaker och man kan identifiera några som det där med bubblan men det finns så väldigt många andra.

När man intervjuar personer som varit otrogna så säger mer än 50% att de inte vet varför de gjorde det. Resterande anger tråkig/förlite sex , förälskelse eller alkoholintag.  Att man inte vet varför man riskerar sin familj är i mina ögon oroande.  Allt de där andra kan man ju som försöka att reparera men om man inte vet hur reparerar man då relationen?

Otrohet har alltid funnits men idag verkar det vara så vanligt och trigga så mycket svrtsjuka och osäkerhet i relationer att man börja fråga sig om tvåsamheten verkligen kommer att överleva.  Det är vanligt att man har KK istället för pojk och filck vänner. Man särskiljer sex och kärlek.   Vart ska detta sluta?
    "När man intervjuar personer som har varit otrogna..." Finns det någon/några såna intervjuer? Var kan jag hitta dem för dem är jag nyfiken på.
  • Anonym (Ökentorrt)

Det är ju män som har tjatat i alla tider om att de är så bra på att skilja mellan sex och kärlek och att frun därför inte ska ta det allvarligt om de spänner på någon annan på firmafesten, det betydde ju inget alls? Han var lite kåt bara, det måste man väl få vara?

Nu har kvinnor börjat acceptera männens påstående, så då borde de väl vara nöjda? Jag skiljer just nu mellan min livskamrat och den jag har sex med, eftersom min livskamrat på en rak fråga svarar att han inte vill skiljas, men heller inte tar initiativ till sex. Och jag vill inte leva resten av livet utan sex.
  • Jimmy75

Vill bara uppdatera av ren vänlighet och eventuellt bespara dig tid. Jag kliver ur tråden och kommer därför inte ta del av eventuellt svar på frågan jag ställde. Du kan naturligtvis besvara den om du vill för din egen eller någon annans skull, men om du gör det enbart för att du vill att jag ska se vad du kommenterar kan du hoppa över det 🙂

Lycka till med dina fortsatta utforskningar (nej det var inte spydigt, jag menade det).

Jimmy75 skrev 2025-06-22 18:49:02 följande:
    "När man intervjuar personer som har varit otrogna..." Finns det någon/några såna intervjuer? Var kan jag hitta dem för dem är jag nyfiken på.
    Det finns otaliga mer eller mindre  seriösa undersökningar kring detta, inte minst har media varit intresserade av detta,  Sen har det forskats en hel del också inte så mycket i Sverige dock,  

Men ett tips är att fråga AI 
  • jag 8

Allt kan ändras. 
    Om EN inblandad får samvete och berättar för sin partner. Då är det inte roligt längre. 
    Konsekvenser kostar olika. Barn , familj 
    Hus, företag, djur, bilar, ekonomi, . 

Hemlighet och otrohet. Lycka till, hahahaha 
    Hemliga sexträffar är riskfyllda. Ingen anar när slutet kommer eller vilka konsekvenserna blir. 

• Anonym (Signe)
    jag 8 skrev 2025-06-26 13:43:48 följande:

Allt kan ändras. 
    Om EN inblandad får samvete och berättar för sin partner. Då är det inte roligt längre. 
    Konsekvenser kostar olika. Barn , familj 
    Hus, företag, djur, bilar, ekonomi, . 

Hemlighet och otrohet. Lycka till, hahahaha 
    Hemliga sexträffar är riskfyllda. Ingen anar när slutet kommer eller vilka konsekvenserna blir. 

Eller om en blir förälskad. Om det är den utomstående parten kan den bli svartsjuk och berätta. Eller så blir den otrogne kär och så uppstår ett dilemma på det sättet istället.

Alternativt kan graviditet eller könsjukdom stå för avslöjandet. Inte ens kondom är 100% säker, och förlitar sig mannen på kvinnans p- medel kan han bli lurad eller ( om hon är den otrogna) råka bli gravid ändå.

Eller den bedragna partnern kan känna på sig att det är något som inte stämmer och börja luska i saker. Eller någon utomstående som är lojal mot den bedragna kan se något och berätta.

Finns många tänkbara orsaker att det kan komma fram. Det som mest sannolikt inte gör det är engångshändelser, eller om det sker utomlands.
  • Lynx123

Skadan otrohet kan åsamka är enorm. Den enda som "tjänar" på den är den otrogne - förutsatt att denne inte har något samvete.

Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne