fornminne skrev 2025-06-21 04:40:51 följande:
Jag håller inte med om att otrohets-affärer sällan uppdagas. Snarare verkar det vara så att de ibland aldrig upptäcks, men ofta kommer det fram förr eller senare. En kort affär kanske aldrig uppdagas, men om den är längre, eller om partnern fortsätter att vara otrogen med andra.
Bara i min egen bekantskapskrets har jag två som lämnade sin partner pga otrohet. Ena partnern hade haft en affär med en kollega i flera månader när det kom fram. Den andra partnern hade varit otrogen till och från i 20 år, visade det sig. Den första bedragna lämnade direkt, den andra gav sin partner en chans till, men lämnade när otroheten fortsatte.
Dessa båda fall ledde till att sammanlagt fem barn mellan 3 och 15 år blev skilsmässobarn. Bara för att partnern inte kunde vara öppen och ärlig, utan valde att gå bakom ryggen i stället. Samt i ett fall t om fortsatte bedra, trots fagra löften om bot och bättring, samt bönande om en andra chans.
Båda dessa otrogna män tyckte att de var diskreta. Ändå kom det fram på olika sätt.
Lägg till alla bedragna som skriver här eller i andra forum.
Bubblan spricker påfallande ofta. Och då verkar många otrogna upptäcka att de visst inte alls var beredda att riskera allt. Ungefär som att satsa pengar du egentligen inte har, och bli skuldsatt i stället för rikare.
Vad du skriver är väl inga nyheter direkt. Det är så de flesta talar om otrohet och för det allra mesta är det utifrån den bedragne. Nu menar inte jag att man inte ska få ta den bedragnes parti. Det handlar mera om vilka mekanismer som är i gång vid otrohet. Alltså vad är det hos människan som gör att man riskerar förlora sin familj. Vad är det med otrohet som gör att det är värt risken?
Det är självklart olika orsaker och man kan identifiera några som det där med bubblan men det finns så väldigt många andra.
När man intervjuar personer som varit otrogna så säger mer än 50% att de inte vet varför de gjorde det. Resterande anger tråkig/förlite sex , förälskelse eller alkoholintag. Att man inte vet varför man riskerar sin familj är i mina ögon oroande. Allt de där andra kan man ju som försöka att reparera men om man inte vet hur reparerar man då relationen?
Otrohet har alltid funnits men idag verkar det vara så vanligt och trigga så mycket svrtsjuka och osäkerhet i relationer att man börja fråga sig om tvåsamheten verkligen kommer att överleva. Det är vanligt att man har KK istället för pojk och filck vänner. Man särskiljer sex och kärlek. Vart ska detta sluta?