• Anonym (All i need is lowe)

Dags att tala klarspråk i detta ämne

När två människor, båda i relationer på var sitt håll, väljer att vara otrogna med varandra så är det inte meningen att det ska komma fram. De har ingen vilja att göra detta till någon offentlig relation utan trivs med att under korta stunder leva i sin egen bubbla och hänge sig åt varandra.

Det är inte så att någon av dem har någon vilja att bryta upp från sina relationer. De vill ha både och

Mycket av vad som skrivs här är nog taget ur någons fantasier

Verkligheten är väldigt mycket enklare än vad dessa fantasier tycks tro. 
    Vissa människor behöver helt enkelt få leva stundtals i otrohets-bubblan  och blir därmed lättare att leva med.

Det är vanligare än vad man tror och det skadar ingen så länge det förblir okänt.

• Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne
  • Jimmy75
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-22 18:37:29 följande:
    Vad du skriver är väl inga nyheter direkt.  Det är så de flesta talar om otrohet och för det allra mesta är det utifrån den bedragne. Nu menar inte jag att man inte ska få ta den bedragnes parti. Det handlar mera om vilka mekanismer som är i gång vid otrohet.  Alltså vad är det hos människan som gör att man riskerar förlora sin familj.  Vad är det med otrohet som gör att det är värt risken? 

Det är självklart olika orsaker och man kan identifiera några som det där med bubblan men det finns så väldigt många andra.

När man intervjuar personer som varit otrogna så säger mer än 50% att de inte vet varför de gjorde det. Resterande anger tråkig/förlite sex , förälskelse eller alkoholintag.  Att man inte vet varför man riskerar sin familj är i mina ögon oroande.  Allt de där andra kan man ju som försöka att reparera men om man inte vet hur reparerar man då relationen?

Otrohet har alltid funnits men idag verkar det vara så vanligt och trigga så mycket svrtsjuka och osäkerhet i relationer att man börja fråga sig om tvåsamheten verkligen kommer att överleva.  Det är vanligt att man har KK istället för pojk och filck vänner. Man särskiljer sex och kärlek.   Vart ska detta sluta?

Vill bara uppdatera av ren vänlighet och eventuellt bespara dig tid. Jag kliver ur tråden och kommer därför inte ta del av eventuellt svar på frågan jag ställde. Du kan naturligtvis besvara den om du vill för din egen eller någon annans skull, men om du gör det enbart för att du vill att jag ska se vad du kommenterar kan du hoppa över det 🙂

Lycka till med dina fortsatta utforskningar (nej det var inte spydigt, jag menade det).

Jimmy75 skrev 2025-06-22 18:49:02 följande:
    "När man intervjuar personer som har varit otrogna..." Finns det någon/några såna intervjuer? Var kan jag hitta dem för dem är jag nyfiken på.
    Det finns otaliga mer eller mindre  seriösa undersökningar kring detta, inte minst har media varit intresserade av detta,  Sen har det forskats en hel del också inte så mycket i Sverige dock,  

Men ett tips är att fråga AI 
  • jag 8

Allt kan ändras. 
    Om EN inblandad får samvete och berättar för sin partner. Då är det inte roligt längre. 
    Konsekvenser kostar olika. Barn , familj 
    Hus, företag, djur, bilar, ekonomi, . 

Hemlighet och otrohet. Lycka till, hahahaha 
    Hemliga sexträffar är riskfyllda. Ingen anar när slutet kommer eller vilka konsekvenserna blir. 

• Anonym (Signe)
    jag 8 skrev 2025-06-26 13:43:48 följande:

Allt kan ändras. 
    Om EN inblandad får samvete och berättar för sin partner. Då är det inte roligt längre. 

Hemliga sexträffar är riskfyllda. Ingen anar när slutet kommer eller vilka konsekvenserna blir. 

Eller om en blir förälskad. Om det är den utomstående parten kan den bli svartsjuk och berätta. Eller så blir den otrogne kär och så uppstår ett dilemma på det sättet istället.

Alternativt kan graviditet eller könsjukdom stå för avslöjandet. Inte ens kondom är 100% säker, och förlitar sig mannen på kvinnans p- medel kan han bli lurad eller ( om hon är den otrogna) råka bli gravid ändå.

Eller den bedragna partnern kan känna på sig att det är något som inte stämmer och börja luska i saker. Eller någon utomstående som är lojal mot den bedragna kan se något och berätta.

Finns många tänkbara orsaker att det kan komma fram. Det som mest sannolikt inte gör det är engångshändelser, eller om det sker utomlands.
  • Lynx123

Skadan otrohet kan åsamka är enorm. Den enda som "tjänar" på den är den otrogne - förutsatt att denne inte har något samvete.

• Anonym (Avslöjat otrohet)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-21 21:38:44 följande:

Det förvånar mig att några här tror att jag på något sätt skulle vara positiv till otrohet. Det kan väl inte vara så att man är positiv bara för att man vill tala om det och ta fram det i ljuset.?

Det är väldigt sällan man löser problem genom att inte tala om dem.  Om vi fortsätter att förklara otrohet med att fördöma och demonisera de som är eller har varit otrogna kan jag nästan garantera att vi kommer att få alltfler familjetradegier, barn i splittrade familjer osv.

Jag tror att vi måste börja att prata mera öppet om detta och försöka förstå hur psyke och otrohet hör ihop. 

Det spelar ingen roll huruvida vi är mot otrohet eller inte, det kommer inträffa av olika orsaker för olika typer av människor, de med hög eller låg moral osv.
    Det är okunskapen som är den stora faran och skapar de djupaste såren.

Av erfarenhet vet jag att i stort sett alla eller de flesta som blivit bedragna frågar sig varför. Det är inte heller ovanligt att de som varit otrogna frågar sig varför de varit otrogna.  De säger att de älskar sin partner och är nöjda i sina relationer men ändå är de otrogna.

Det håller inte att bara skylla på sexuell nyfikenhet.

Är du här i ytterligare en tråd där du talar om att otrohet inte skadar nån, så länge det inte kommer fram?

Så kan man såklart resonera... lite som att ett ekonomiskt brott inte skadar nån, så länge det inte uppdagas. 

Klart flera riskerar drabbas i otrohetsaffärer, om det kommer fram. Ofta kan makar till bägge otrogna drabbas, och såklart eventuella barn som kan bli skilsmässobarn och många andra runtomkring. 

Sen är det klart att den drabbade partnern kanske får uppleva nåt positivt, efter ett uppbrott från en otrogen partner. Chans att träffa nån som är bättre för dom, tex. 

Men, man får heller glömma riskerna för tex könssjukdomar,  som den otrogen utsätter sin ovetande partner för. 

Jag har skilt mig pga otrogen partner, där otrohetsbeteende som återkom var största orsak till skilsmässan.  
    Jag valde faktiskt att inte avslöja den hon var otrogen med, för hans familj. 
    Mest för att jag inte också ville vara den som bidrog till att splittra en familj med två barn. Hur mycket hat jag än kände till honom... 

Jag anser att den som väljer att vara otrogen måste väga de risker den tar. Är man  tex beredd att ha allt på sitt samvete?
    Eller, om samvetet är irrelevant: vilka potentiella konsekvenser kan man stå ut med?

Mitt ex verkar till exempel mycket ångerfull, och mår dåligt efter skilsmässan. 
    Går i terapi för att bearbeta och, som hon själv skrivit till mig: kunna förlåta sig själv för vad hon gjort och vad det innebar. 

Jag kan bara spekulera i vad hon tycker det inneburit, förutom förändring i livsstil, från hus med mig, till lägenhet själv osv. Samt att hon miste möjligheten till fortsatt nära vänskap, som hon verkade hoppas. 

Också en sån faktor som att delar av hennes familj verkar döma henne lite, och att de tyckte jag var bra för henne. 

När jag berättade att jag hade träffat en ny kärlek bröt exet ihop, och sa att hade hoppats vi skulle kunnat hitta tillbaka. 
    Jag vet inte om det faktiskt var känslor kvar från hennes sida, eller om som sagt det är saknaden av vad som var, och livsstilen vi hade tillsammans. Kanske kan vara svårt särskilja själv också... 

Men uppenbara konsekvenser fick hennes otrohet iallafall för henne. Hon hade hoppats fortsätta oupptäckt, lyckades jag utläsa i diverse kommunikationer när jag ertappade henne. Men det lyckades inte hon med.

Nu hör mitt hjärta till nån annan. 
  • Anonym (Olikalika)
    Anonym (Avslöjat otrohet) skrev 2025-10-13 14:00:19 följande:
    Är du här i ytterligare en tråd där du talar om att otrohet inte skadar nån, så länge det inte kommer fram?

Så kan man såklart resonera... lite som att ett ekonomiskt brott inte skadar nån, så länge det inte uppdagas. 

Klart flera riskerar drabbas i otrohetsaffärer, om det kommer fram. Ofta kan makar till bägge otrogna drabbas, och såklart eventuella barn som kan bli skilsmässobarn och många andra runtomkring. 

Sen är det klart att den drabbade partnern kanske får uppleva nåt positivt, efter ett uppbrott från en otrogen partner. Chans att träffa nån som är bättre för dom, tex. 

Men, man får heller glömma riskerna för tex könssjukdomar,  som den otrogen utsätter sin ovetande partner för. 

Jag har skilt mig pga otrogen partner, där otrohetsbeteende som återkom var största orsak till skilsmässan.  
    Jag valde faktiskt att inte avslöja den hon var otrogen med, för hans familj. 
    Mest för att jag inte också ville vara den som bidrog till att splittra en familj med två barn. Hur mycket hat jag än kände till honom... 

Jag anser att den som väljer att vara otrogen måste väga de risker den tar. Är man  tex beredd att ha allt på sitt samvete?
    Eller, om samvetet är irrelevant: vilka potentiella konsekvenser kan man stå ut med?

Mitt ex verkar till exempel mycket ångerfull, och mår dåligt efter skilsmässan. 
    Går i terapi för att bearbeta och, som hon själv skrivit till mig: kunna förlåta sig själv för vad hon gjort och vad det innebar. 

Jag kan bara spekulera i vad hon tycker det inneburit, förutom förändring i livsstil, från hus med mig, till lägenhet själv osv. Samt att hon miste möjligheten till fortsatt nära vänskap, som hon verkade hoppas. 

Också en sån faktor som att delar av hennes familj verkar döma henne lite, och att de tyckte jag var bra för henne. 

När jag berättade att jag hade träffat en ny kärlek bröt exet ihop, och sa att hade hoppats vi skulle kunnat hitta tillbaka. 
    Jag vet inte om det faktiskt var känslor kvar från hennes sida, eller om som sagt det är saknaden av vad som var, och livsstilen vi hade tillsammans. Kanske kan vara svårt särskilja själv också... 

Men uppenbara konsekvenser fick hennes otrohet iallafall för henne. Hon hade hoppats fortsätta oupptäckt, lyckades jag utläsa i diverse kommunikationer när jag ertappade henne. Men det lyckades inte hon med.

Nu hör mitt hjärta till nån annan. 
    Inte för att spräcka någon bubbla men hon hittar nog också rätt till slut. Er relation kan inte ha varit så bra om hon tog steget otrohet(om hon inte varit den notorisk otrogna typen för då spelar det ingen roll hur bra man har det), bekvämt och tryggt kanske. För många är tyvärr otrohet ett omedvetet sätt ur en relation.
    Sen är det jättebra att hon sökt hjälp för att bena i varför hon gjorde på det sättet. Hon har ju saknat något.
    Jag gick själv från att vara otrogen hela mitt vuxna liv till att dra det fega kortet ut. Men helt omedvetet då det hände. Mådde också skit första 1,5 året som separerad. Det var otryggt och nytt och främmande och jag saknade kärnfamiljen. Men inte honom. Nu 5 år senare är det jag som har det bra(förutom livet i allmänhet som händer oss alla) och gått bra ekonomi och en fantastisk partner. Han fortsatte medelålderskrisen han var i(betedde sig uselt) och kastade sig in i en relation med någon där det verkar knaka nu efter några år. Står också och stampar ekonomiskt och karriärmässigt precis som då.
    Så allt är relativt. Vi är människor. Vi felar och förhoppningvis lär oss. Och det låter säkert helt sjukt då min otrohet och separation var den största livskris jag varit med om och något jag aldrig gjort innan och aldrig skulle göra igen, men jag är så evigt tacksam att det blev som det blev och att jag kom ur den där relationen. För jag var emotionellt väldigt fast efter många års hjärntvätt och maktobalans pga en stor åldersskillnad. 
  • Anonym (H)
    jag 8 skrev 2025-06-26 13:43:48 följande:

Allt kan ändras. 

Instämmer.
  • Anonym (Olikalika)
    Anonym (Olikalika) skrev 2025-10-13 18:06:33 följande:
    Inte för att spräcka någon bubbla men hon hittar nog också rätt till slut. Er relation kan inte ha varit så bra om hon tog steget otrohet(om hon inte varit den notorisk otrogna typen för då spelar det ingen roll hur bra man har det), bekvämt och tryggt kanske. För många är tyvärr otrohet ett omedvetet sätt ur en relation.
    Sen är det jättebra att hon sökt hjälp för att bena i varför hon gjorde på det sättet. Hon har ju saknat något.
    Jag gick själv från att vara otrogen hela mitt vuxna liv till att dra det fega kortet ut. Men helt omedvetet då det hände. Mådde också skit första 1,5 året som separerad. Det var otryggt och nytt och främmande och jag saknade kärnfamiljen. Men inte honom. Nu 5 år senare är det jag som har det bra(förutom livet i allmänhet som händer oss alla) och gått bra ekonomi och en fantastisk partner. Han fortsatte medelålderskrisen han var i(betedde sig uselt) och kastade sig in i en relation med någon där det verkar knaka nu efter några år. Står också och stampar ekonomiskt och karriärmässigt precis som då.
    Så allt är relativt. Vi är människor. Vi felar och förhoppningvis lär oss. Och det låter säkert helt sjukt då min otrohet och separation var den största livskris jag varit med om och något jag aldrig gjort innan och aldrig skulle göra igen, men jag är så evigt tacksam att det blev som det blev och att jag kom ur den där relationen. För jag var emotionellt väldigt fast efter många års hjärntvätt och maktobalans pga en stor åldersskillnad. 
    Det skulle såklart stå jag varit trogen hela mitt vuxna liv.

Och som tillägg har jag flera väninnor som varit i liknande situationer. Det är nog tycker mycket vanligare än man tror att relationer avslutas på det viset. Sen blir det nog sällan något seriöst med den nye utan det är en omedveten väg ut.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Olikalika) skrev 2025-10-13 18:09:58 följande:
    Det skulle såklart stå jag varit trogen hela mitt vuxna liv.

Och som tillägg har jag flera väninnor som varit i liknande situationer. Det är nog tycker mycket vanligare än man tror att relationer avslutas på det viset. Sen blir det nog sällan något seriöst med den nye utan det är en omedveten väg ut.

Det finns bättre sätt att ta sig ur. Våga stå för vad man vill, och gå ur förhållandet med rent samvete.

Nu syftar jag inte specifikt på dig då du upplevde en maktobalans, och inte heller de som blir misshandlade. Jag talar rent generellt, att man kan avsluta utan att behöva såra andra. Eller har yngre personer totalt förlorat förmågan till kommunikation?

• Anonym (H)
    Anonym (Signe) skrev 2025-06-22 08:50:07 följande:

Finns väl bra många andra saker att tycka om än att vara otrogna? 

Vanligtvis brukar inte folk tycka om att vara otrogna. Ha sex - Ja, otrogna - nej. Otrohet innebär att behöva skada en annan människa om det uppdagas. Är det ett minne man sitter och ler åt på ålderdomshemmet? Då är det nog dags att söka psykiatrisk hjälp.

Håller med.
  • Anonym (Olikalika)
    Anonym (Signe) skrev 2025-10-15 12:14:36 följande:

Det finns bättre sätt att ta sig ur. Våga stå för vad man vill, och gå ur förhållandet med rent samvete.

Nu syftar jag inte specifikt på dig då du upplevde en maktobalans, och inte heller de som blir misshandlade. Jag talar rent generellt, att man kan avsluta utan att behöva såra andra. Eller har yngre personer totalt förlorat förmågan till kommunikation?

Absolut, håller helt med. I mitt fall blev det inte på rätt sätt. Det satt extremt djupt in mot att relationen var över. Någon typ av förnekelse samtidigt som jag tog ett dåligt beslut efter ett annat. Men det blev en hård och viktig läxa. 
  • Anonym (Avslöjat otrohet)

Jag vet inte vilken bubbla du tror dig spräcka? 😅

Som att du tror jag inte önskar hon ska hitta vidare också. Jag vill inte att hon (exet) ska vara ensam. Förutsatt att hon vill ha en relation. 

Jag hade bråttom för att tiden började springa ifrån mig. Exet sköt på beslut om barn hela tiden, och ändrade sig efter vi hade bestämt vi skulle försöka... 
    Så jag fick bråttom att träffa nån att dela livet med, som också ville ha barn. Helst utan barn sedan tidigare.  
    Eftersom exet höll mig på halster med falska förhoppningar och sen ändrade sig några gånger kände jag hon hade "tagit några år från mig". 

Nu hade jag sån tur att jag träffade en fantastisk tjej, bara några år yngre än jag, som ville ha barn. Och nu väntar vi vårt första...

Nåt stod ju inte helt rätt till, med relationen till exet, såklart. Men när otroheten briserade och vi sökte hjälp, gick i parrådgivning mm... då uttryckte hon också en rädsla att hon inte skulle lyckas vara trogen. Att det blivit ett beteende hon inte kände hon hade kontroll över. 

I början av skilsmässan, som ändå gick rätt fort utan barn, så ville hon helst vi skulle gå isär lite på prov, få tid att känna efter om det var rätt. 
    När jag lite senare berättade att jag sålt huset och skulle flytta till annan ort så fick hon panik. Och sa att hon hade hoppats vi skulle kunna hitta tillbaka. 

Jag tror säkert det delvis var rädslan för det okända, efter 13 år ihop... ovissheten om hur det skulle vara leva utan varandra och varandras familjer. 

För jag gav henne alla chanser att rädda situationen,  men hon tog inte chansen helhjärtat. Och då fick jag skydda mig själv och gå vidare. Sorgligt såklart. 
    Jag ser att hon verkar ensam, utifrån sociala medier.  Och jag vill fortfarande hon ska må bra. 

Så jag hoppas hon också träffar nån ny, som är bra för henne. Om hon inte redan gjort det. 

Det är rätt fantastiskt hur något man till en början upplever som något negativt och destruktivt i slutändan visar sig vara positivt och konstruktivt. 

Det är när man ser på vad som händer i livet utifrån ett längre perspektiv som man upptäcker detta.

När någon säger att man inte vet varför man varit otrogen kan det vara just detta som visar sig. Någonting djupt inne i oss vet att relationen vi lever i inte är bra för oss. 
  • ubbe65

Bilden av vad som är otrohet har blivit väldigt smal och förenklad. Måste det alltid handla om att man går från den man är tillsammans med till någon annan?
    Är inte otrohet helt enkelt att gå bakom ryggen, vad det än gäller, utan att en 3:e person behöver vara inblandad?
    Hur definierar man en trogen vän? är inte det en vän som inte sviker och som finns där när man behöver och som är ärlig? Har den vännen inte andra vänner?
    Många som lever i öppna föhållanden kallar det inte otrohet, när ena parten är och har sex på annat håll, så länge man är öppen med det, för att man har den överenskommelsen. 
    Så jag tänker att otrohet inte bara handlar om att gå till någon annan utan om ärlighet generellt, oavsett vad det handlar om.
    Den klassiska otoheten att en person går bakom ryggen och har sex med en annan blir alltid så extremt laddat i denna typ av forum, trotts att det är så vanligt och alla i rummet dömer, trotts att flera i rummet statistiskt är otrogna, men så klart inte säger det.
    Ingen kan utifrån veta exakt vad som leder fram till det, och alla som är otrogna är inte per automatik notoriskt otrogna, som det ibland låter från vissa. Allt är inte svart eller vitt.

Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-23 00:16:40 följande:
    Det finns otaliga mer eller mindre  seriösa undersökningar kring detta, inte minst har media varit intresserade av detta,  Sen har det forskats en hel del också inte så mycket i Sverige dock,  

Men ett tips är att fråga AI 
    Då ger jag mer tilltro till de faktiska intervjuerna som gjorts och fortsätter göras. AI sammanställer bara sådant som finns publicerat på webben.

Det pågår hela tiden forskning här i Sverige också men den finns inte publicerad på webben.  

När vi talar om forskning så måste man även ta in den erfarenhet som finns ute i samhället, hos par-terapeuter , familjerådgivare, och andra som arbetar med människor i kris. 

Jag tror att genom att göra otrohet till ett tabu ställer vi till det för oss själva.  Vi måste tala om det och inse att otrohet har många ansikten och behöver inte vara slutet på en relation.  

Gör vi inte det kommer vi att bli ett ännu ensammare folk än vi är idag. Kärlek är mer är sexuell tillfredställelse. 
Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne