• Anonym (Lessen)

Vänner som tar för sig!

Hur många är vi i Sverige som bjuder vänner på mat vid stora helger, men aldrig blir bjudna tillbaka? Utan att någonsin att vänner bjudit in mig/oss för att äta.

Vi/jag lagar maten och fikat vi umgås med glädje och när natten närmar sig säger besöket ...Nä nu är det dags att åka hem. Inte ett uns att besöket säger att ..."jag/vi kan hjälpa till att diska" och att plocka undan.

Hur många har sån vänner eller är jag ensam om att ha såna vänner?

• Svar på tråden Vänner som tar för sig!
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (T) skrev 2025-06-23 13:48:34 följande:

Tycker att Ts gäster verkar alldeles för obrydda när det kommer till social kompetens och att bjuda tillbaka. Det måste inte alltid vara helt jämnt men när de låtsas glömma saker de skulle tagit med gång efter gång så förstår jag att det känns trist.
    Kanske säga högt på ett inte allt för surt och anklagande sätt att -Men Kalle, glömde du vinboxen som du sa att du skulle ta med?! Förra gången var det räkor du glömde, det vore bra om du skriver upp vad du ska ta med nästa gång så att du inte glömmer igen!
    Sen ska inte du rädda upp med mer vin eller räkor, förrän möjligtvis senare, låt andra hinna märka att det inte finns några räkor eftersom att någon glömde det, så att den som glömde får stå för det själv. Efter ett bra tag kan du "komma på" att du kanske visst har en flaska vin någonstans, om du nu har det. 
    Blir det uppmärksammat så tror jag inte att man glömmer igen.

Samtidigt skulle jag aldrig någonsin fråga om en eller två av mina gäster har lust att ta disken! Men det är nog för att det är mig främmande, jag låter disken stå till senare eller dagen efter. Känner inte att det är bråttom med disk när man har kul och umgås. Visst duka av och torka bordet, självklart, men det går ju rätt fort att göra själv.
    Det är mest hos min moster och hos någon annan äldre släkting, som jag minns nu, där allt diskas och plockas undan direkt av alla tillsammans.
    Däremot när jag är bortbjuden och någon börjar duka av så erbjuder jag min hjälp och tar tag i något om de inte verkligen ber mig att sitta ner.
    Kanske Ts kunde prova att börja duka av, om ingen erbjuder hjälp så säg -Snälla Mia, tar du alla glas är du snäll? Och Klas, om du kunde ta bort alla tallrikar vore det toppen, så tar jag maten? Det går så mycket fortare om vi hjälps åt".
    Då skulle bara riktigt ouppfostrade personer välja att ignorera och sitta kvar!
    Att Ts erbjuder hjälp med disk när hon är hos andra utgår jag ifrån? Reagerar inte någon på det? Tackar för hjälpen eller att de noterat att just Ts alltid är den personen som hjälper till hos andra? Och ändå ingen som har lust att göra minsta lilla gest tillbaka? Märkligt.

Ja det är märkligt att personen i fråga aldrig delar inköpet, sägare att jag kan hjälpa till att tillaga maten och tillbehör och att vi hjälps åt att plocka undan. Nej kommer till färdiglagat, äter, dricker och går hem. Spelar roll att jag nämnt flera gånger att det vore roligare att laga maten tillsammans och plocka upp tillsammans.

Jag tror att det är snikenhet. Det är lättare att få allt gratis och bara lämna efter att man njutit av en god middag. Eller så är det ren elakhet. Helt klar måste jag sluta att bjuda.
  • Anonym (T)
    Anonym (Lessen) skrev 2025-06-23 20:42:08 följande:
    Ja det är märkligt att personen i fråga aldrig delar inköpet, sägare att jag kan hjälpa till att tillaga maten och tillbehör och att vi hjälps åt att plocka undan. Nej kommer till färdiglagat, äter, dricker och går hem. Spelar roll att jag nämnt flera gånger att det vore roligare att laga maten tillsammans och plocka upp tillsammans.

Jag tror att det är snikenhet. Det är lättare att få allt gratis och bara lämna efter att man njutit av en god middag. Eller så är det ren elakhet. Helt klar måste jag sluta att bjuda.
    Ja det är konstigt. Men tror inte att det handlar om snikenhet. Kanske för någon, men ett helt gäng med lata och/eller snikna personer?
    Det är konstigt att ingen reagerar på vad du sagt om att göra allt tillsammans.
    Samtidigt tror jag att många är vana vid att man inte hjälper till på fester och middagar då det är vanligt att man tar disken när gäster gått hem eller dagen efter först och bara har kul när man ses.
    Det blir däremot snedfördelat om man alltid är hos samma person som bjuder och lägger tid på allt som ska fixas.
    Är ändå inte säker på att det är illvilja av dina vänner, däremot borde de lyssna när du påtalar att du vill ha hjälp eller inte bara vara hos dig utan att ni delar på sysslorna. Men det där med att inte sponsra mat fast någon bett om delade kostnader är snålt , speciellt om man bara är hos ett hushåll jämt. Annars brukar det mer vara what comes around goes around. Någon bjuder på middag här en annan där, att det inte är helt jämnt är då helt okej. Är ni alltid hos dig och aldrig hos någon annan?
  • Anonym (dubbelanonym)
    Anonym (Lessen) skrev 2025-06-23 20:42:08 följande:

Kan ju hoppas att dina gäster läser här på FLs forum... så är du av med problemet. Och gästerna.
  • Anonym (T)

Att däremot ta upp disken när någon i sällskapet ska gå hem är rätt märkligt det med.
    Aldrig varit hos någon som börjar prata om att jag ska diska när jag är så trött att jag vill gå hem pga det.
    Antingen gör man det tillsammans under kvällen innan någon är gåhem-trött eller så gör den som bjudit in det dagen efter. Man måste nog planera det bättre än att komma med kommentarer om disk precis när någon ska gå hem. Bor ni så nära att man kan gå tycker jag absolut att någon eller några kan komma och hjälpa till efter att man sovit om man jämt är hos samma hushåll.
    Det där behöver ni prata om först oavsett.

• Anonym (Falabella)
    Anonym (Lessen) skrev 2025-06-22 12:12:28 följande:
    Var någonstans har jag påstått att jag är konflikträdd? För det är jag inte. Jag har konfronterat varför det alltid är jag som ska stå för allt, men som sagt så är det för döva öron.
    Men en normal person accepterar inte "döva öron"  för de respekterar inte dig då.

Blir det ingen bättring slutar man bjuda in dem och hittar bättre personer att ha i sitt liv. De fortsätter för att du tillåter dem- de ser inga konsekvenser av sitt beteende.

Du behöver nog öva på att agera med mer pondus, tror jag. Meddela att de får swisha i förväg nästa gång och säg att annars behöver ni inte komma, jag är trött på att bli utnyttjad av er. Om de har normalt samvete kommer de att skämmas då och betala.

Och annars så var de inte dina vänner egentligen, de är bara ute efter att roffa åt sig vad de kan. Vore det inte bättre att få bort dem ur ditt liv så du får plats med mer fungerande personer?
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (dubbelanonym) skrev 2025-06-24 05:46:14 följande:
    Kan ju hoppas att dina gäster läser här på FLs forum... så är du av med problemet. Och gästerna.
    HURRA! säger en normal person då.

Vem kan trivas ihop med snålrövar som t.o.m. är för bekväma för att dra rumpan av stolen och ta undan sina barns tallrikar eller hjälpa till lite med disk när det är mycket? 

Stod jag och diskade en bit av midsommarafton och hjälpte till att preppa för nästa måltid hela dagen? Ja det gjorde jag.
    Var det jag som höll i festen? Nej det var det inte.

Värdinnan hade redan sprungit runt så hon t.o.m. hade svullna fötter, då får man faktiskt hjälpa sin vän om man inte är en hopplös skräpmänniska.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag har inga såna vänner som jag umgås med. 

Men jag slutar bjuda folk som aldrig bjuder tillbaks.
    Det behöver inte vara helt jämnt men lite ömsesidighet är trevligt. 
    Om man av något skäl inte vill bjuda tillbaka, man kanske bor litet och tråkigt, då kan man fråga värden, vad kan jag ta med? 

Man kan då bidra med mat, ta med en vinflaska och hjälpa till med disken. 

• Anonym (Lessen)
    Anonym (T) skrev 2025-06-24 04:03:07 följande:
    Ja det är konstigt. Men tror inte att det handlar om snikenhet. Kanske för någon, men ett helt gäng med lata och/eller snikna personer?
    Det är konstigt att ingen reagerar på vad du sagt om att göra allt tillsammans.
    Samtidigt tror jag att många är vana vid att man inte hjälper till på fester och middagar då det är vanligt att man tar disken när gäster gått hem eller dagen efter först och bara har kul när man ses.
    Det blir däremot snedfördelat om man alltid är hos samma person som bjuder och lägger tid på allt som ska fixas.
    Är ändå inte säker på att det är illvilja av dina vänner, däremot borde de lyssna när du påtalar att du vill ha hjälp eller inte bara vara hos dig utan att ni delar på sysslorna. Men det där med att inte sponsra mat fast någon bett om delade kostnader är snålt , speciellt om man bara är hos ett hushåll jämt. Annars brukar det mer vara what comes around goes around. Någon bjuder på middag här en annan där, att det inte är helt jämnt är då helt okej. Är ni alltid hos dig och aldrig hos någon annan?
    ALLTID hos mig. Jag blir aldrig bjuden till andra.
  • Anonym (dubbelanonym)
    Anonym (Falabella) skrev 2025-06-24 07:45:13 följande:
    HURRA! säger en normal person då.

Vem kan trivas ihop med snålrövar som t.o.m. är för bekväma för att dra rumpan av stolen och ta undan sina barns tallrikar eller hjälpa till lite med disk när det är mycket? 

Stod jag och diskade en bit av midsommarafton och hjälpte till att preppa för nästa måltid hela dagen? Ja det gjorde jag.
    Var det jag som höll i festen? Nej det var det inte.

Värdinnan hade redan sprungit runt så hon t.o.m. hade svullna fötter, då får man faktiskt hjälpa sin vän om man inte är en hopplös skräpmänniska.
    Haha, ok!

Brukar du också skriva gnälltrådar när du är sur på dina bekanta?
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (dubbelanonym) skrev 2025-06-24 14:41:30 följande:
    Haha, ok!

Brukar du också skriva gnälltrådar när du är sur på dina bekanta?
    Det gällde inte bekanta utan folk som TS ser som vänner.

Men vill man bli något mer än just "bekant" så har man all nytta av att vara hjälpsam i sociala sammanhang och inte tro att världen är till för att betjäna en.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (dubbelanonym)
    Anonym (Falabella) skrev 2025-06-25 18:48:11 följande:
    Det gällde inte bekanta utan folk som TS ser som vänner.

Men vill man bli något mer än just "bekant" så har man all nytta av att vara hjälpsam i sociala sammanhang och inte tro att världen är till för att betjäna en.
    Haha, jaja byt ut bekanta mot vänner då och besvara frågan.
Svar på tråden Vänner som tar för sig!