• Anonym (stava)

Här lär vi oss att stava rätt

Här lär vi oss att stava.
    Vilka ord ser du ofta felstavade? Bidra till kunskap genom att lära ut den rätta stavningen.
    Jag börjar med ordet

Förrän

• Svar på tråden Här lär vi oss att stava rätt
  • Anonym (eb)
    Anonym (Mjau) skrev 2025-06-27 04:39:44 följande:

Jag är normalt en "knyta näven i fickan"-språkpolis, så jag rättar sällan folk, men något som ger mig krupp är när folk inte kan stava till hund- eller kattrasen de själva äger. Kanske inte ett stort problem i samhället i stort, men jag jobbar med sällskapsdjur så det är ett vanligt inslag under arbetsdagen. Det heter till exempel inte norsk skogskatt, utan norsk skogkatt. 

Haha ja! 

Det och att inte kunna stava diagnoser gör mig en smula galen ibland. "Mitt barn har Aspbergers"...

• Anonym (Yepp!)

När jag råkar sladda på knapparna och stavar fel så "röd-streckas" ordet.
    Alltså ser man att det är något knas och kan rätta till det.
    Alltså har jag lite svårt att förstå hur så många felstavningar kan passera.
    Tittar inte folk igenom vad de skrivit innan de skickar?

• KimLinnefeldt
    Anonym (Yepp!) skrev 2025-06-28 14:50:38 följande:

Exakt så tror jag att det är.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ge) skrev 2025-06-27 11:05:51 följande:

Heter det förtidig eller för tidig?

För tidig. 
  • Mayjel

Schampo har jag stavat fel till många gånger i mina inköpslistor. Skrivit ordet med den engelska stavningen, "shampoo", istället. 

• Anonym (Yepp!)
    Anonym (Sara) skrev 2025-06-29 21:15:29 följande:
    För tidig. 
    Eller beroende på sammanhang - förtida
  • Aniiee
    Anonym (Yepp!) skrev 2025-06-28 14:50:38 följande:

När jag skriver på svenska och stavar hur rätt eller fel som helst blir allt som inte överlappar med engelska "rödstreckat", så jag ser inte automatiskt om något är fel. 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Mayjel

Marmilad. Hade en bekant som både uttalade och stavade ordet så. Av nån anledning fann jag det extremt störande. Till den grad att man helt enkelt undvek att föra ämnet på tal till slut. 

• antarctica

Caesarsallad stavas inte ceasarsallad.
    "Sneak peak" även om det inte är svenska. Peak betyder topp och peek betyder titt, alltså sneak peek. 

• Anonym (Göran)

Orginal

original. 

felstavning jag stör mig på.

• Anonym (Mio)
    antarctica skrev 2025-07-05 15:11:46 följande:

Caesarsallad stavas inte ceasarsallad.
    "Sneak peak" även om det inte är svenska. Peak betyder topp och peek betyder titt, alltså sneak peek. 

"Rice än shine", läste jag för inte så länge sedan. 
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Mio) skrev 2025-07-05 18:34:52 följande:
    And såklart. Jädra telefon. 
  • Aniiee
    Anonym (Mio) skrev 2025-07-05 18:34:52 följande:
    Typisk sk eggcorn. Kul, men inte riktigt samma sak som en felstavning. De som skriver så tror helt enkelt ofta att det faktiskt heter "rice" and shine. Precis som många tror att det heter "doggy dog world", "feeble position", "free reign" och, ja, "eggcorn". 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (M)

Jag har inte läst hela tråden så det kanske redan har nämnts men jag irriterar mig på att många säger/skriver ?minutrar?. Grundformen är minut, alltså blir pluraländelsen er = minuter

• Anonym (Tre..)

Har hört folk som envisas med att egentligen stavas "igentligen". Tydligen har vissa också fått lära sig i skolan att recension stavas rescension. Kollade med ChatGPT och det har tydligen förekommit att skolor har lärt ut fel, kanske pga lärare som inte vetat bättre.

• Anonym (Frida)

Får man ta upp ord som inte nödvändigtvis felstavas men som används felaktigt? I såna fall vill jag ta upp några exempel.

"Varav". Korrekt sätt att använda det är t ex "jag har tre barn varav två är flickor". Men jag ser ofta att det används i meningar som dessa:
    "Jag gick ut på promenad och det var fint väder varav jag köpte vin"
    "Alla andra var glada varav jag inte var det"
    "Jag var trött varav jag somnade"

Den sista meningen borde formuleras"jag var trött, därav somnade jag". De andra två borde formuleras "Jag gick ut på promenad och det var fint väder, därefter köpte jag vin" respektive "Alla utom jag var glada".

Ett annat ord som inte riktigt används rätt alltid är ordet "instinktivt". Exempelvis:
    "Jag sträcker mig instinktivt efter kopplingen när jag kör automat"
    Eller
    "Jag såg den här tröjan och köpte den instinktivt".

Rätt ord i första meningen bör vara "reflexmässigt" och i andra meningen borde man säga "impulsivt".

Svar på tråden Här lär vi oss att stava rätt