Här lär vi oss att stava rätt
Här lär vi oss att stava.
Vilka ord ser du ofta felstavade? Bidra till kunskap genom att lära ut den rätta stavningen.
Jag börjar med ordet
Förrän
Här lär vi oss att stava.
Vilka ord ser du ofta felstavade? Bidra till kunskap genom att lära ut den rätta stavningen.
Jag börjar med ordet
Förrän
Jag är normalt en "knyta näven i fickan"-språkpolis, så jag rättar sällan folk, men något som ger mig krupp är när folk inte kan stava till hund- eller kattrasen de själva äger. Kanske inte ett stort problem i samhället i stort, men jag jobbar med sällskapsdjur så det är ett vanligt inslag under arbetsdagen. Det heter till exempel inte norsk skogskatt, utan norsk skogkatt.
Haha ja!
Det och att inte kunna stava diagnoser gör mig en smula galen ibland. "Mitt barn har Aspbergers"...
Yoghurt
När jag råkar sladda på knapparna och stavar fel så "röd-streckas" ordet.
Alltså ser man att det är något knas och kan rätta till det.
Alltså har jag lite svårt att förstå hur så många felstavningar kan passera.
Tittar inte folk igenom vad de skrivit innan de skickar?
Heter det förtidig eller för tidig?
Schampo har jag stavat fel till många gånger i mina inköpslistor. Skrivit ordet med den engelska stavningen, "shampoo", istället.
Marmilad. Hade en bekant som både uttalade och stavade ordet så. Av nån anledning fann jag det extremt störande. Till den grad att man helt enkelt undvek att föra ämnet på tal till slut.
Caesarsallad stavas inte ceasarsallad.
"Sneak peak" även om det inte är svenska. Peak betyder topp och peek betyder titt, alltså sneak peek.
Orginal
original.
felstavning jag stör mig på.
Caesarsallad stavas inte ceasarsallad.
"Sneak peak" även om det inte är svenska. Peak betyder topp och peek betyder titt, alltså sneak peek.
Jag har inte läst hela tråden så det kanske redan har nämnts men jag irriterar mig på att många säger/skriver ?minutrar?. Grundformen är minut, alltså blir pluraländelsen er = minuter.
Har hört folk som envisas med att egentligen stavas "igentligen". Tydligen har vissa också fått lära sig i skolan att recension stavas rescension. Kollade med ChatGPT och det har tydligen förekommit att skolor har lärt ut fel, kanske pga lärare som inte vetat bättre.
Får man ta upp ord som inte nödvändigtvis felstavas men som används felaktigt? I såna fall vill jag ta upp några exempel.
"Varav". Korrekt sätt att använda det är t ex "jag har tre barn varav två är flickor". Men jag ser ofta att det används i meningar som dessa:
"Jag gick ut på promenad och det var fint väder varav jag köpte vin"
"Alla andra var glada varav jag inte var det"
"Jag var trött varav jag somnade"
Den sista meningen borde formuleras"jag var trött, därav somnade jag". De andra två borde formuleras "Jag gick ut på promenad och det var fint väder, därefter köpte jag vin" respektive "Alla utom jag var glada".
Ett annat ord som inte riktigt används rätt alltid är ordet "instinktivt". Exempelvis:
"Jag sträcker mig instinktivt efter kopplingen när jag kör automat"
Eller
"Jag såg den här tröjan och köpte den instinktivt".
Rätt ord i första meningen bör vara "reflexmässigt" och i andra meningen borde man säga "impulsivt".