• Aniiee

Stressas du av att bo med öppen planlösning?

Öppen planlösning är en pusselbit i mångas stress. Det kan man utläsa av en ny undersökning från Novus. 27% anser att hemmet blir svårare att organisera och hålla iordning och därmed bidrar till stress, 30% anser att öppen planlösning ökar stressnivån pga rörelse, ljud och brist på avskildhet, 44% anser att de blir mer stressade pga att det finns för få avskilda ytor. 66% upplever att det synliga stöket och oordningen till följd av dåliga förvaringsmöjligheter i öppen planlösning ökar deras stress.

Idag är det endast 29% som vill ha öppen planlössning, och allt fler efterfrågar bättre förvaringsmöjlighter, som kräver mer väggyta, samt bättre möjligheter till avskiljdhet.

Framför allt är det kvinnor som upplever detta, men även män.

Så, bor du i öppen planlösning, och hur mår du av det?. 

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Svar på tråden Stressas du av att bo med öppen planlösning?
  • Anonym (123)
    TiAnKa skrev 2025-07-01 14:26:22 följande:

Vi har öppen planlösning med kök och vardagsrum i ett, där vi även har tv'n. Har ingen annanstans i huset som vi kan ha tv-rum tyvärr. Jag gillar det INTE! 

Om inte alla sitter och kollar på tv samtidigt blir i alla fall jag väldigt störd av att någon är i köket och grejar. 

Om några vill sitta kvar vid middagsbordet när några andra vill hänga vid tv'n funkar det inte heller. SÅ kan det ju vara tex om man har besök av någon familj och de vuxna sitter kvar vid middagsbordet efter avslutad middag och ungdomarna/barnen vill kolla tv. 

Mitt nästa hus kommer jag helst inte vilja ha denna lösning. 

Ja om man har tv i vardagsrummet i en öppen planlösning så blir man ju störd både av tv i köket och av köksljud framför tv:n. 

Men om man inte har tv i vardagsrummet så är det super tycker jag. Just nu så sitter jag och hänger i köket, dottern hänger i vardagsrumssoffan och sonen vid matbordet. Det är knäpptyst för alla sysslar med sitt, men vi är ändå tillsammans så att vi om vi vill kan prata med varandra. Gemenskap i tystnaden typ. 

Om man sedan vill kolla på tv så går man till tv-rummet och gör det. Vi har enplanshus, men vi har en dörr man kan stänga till tv-rummet. Vi hade inte det från början men satte in det när vi såg behovet av att kunna stänga om sig med två olika sällskap i sociala sammanhang (tex att barnen vill leka i tv-rummet medan vi vuxna vill umgås runt middagsbordet). 
  • Anonym (123)
    Anonym (123) skrev 2025-07-01 15:22:00 följande:
    Ja om man har tv i vardagsrummet i en öppen planlösning så blir man ju störd både av tv i köket och av köksljud framför tv:n. 

Men om man inte har tv i vardagsrummet så är det super tycker jag. Just nu så sitter jag och hänger i köket, dottern hänger i vardagsrumssoffan och sonen vid matbordet. Det är knäpptyst för alla sysslar med sitt, men vi är ändå tillsammans så att vi om vi vill kan prata med varandra. Gemenskap i tystnaden typ. 

Om man sedan vill kolla på tv så går man till tv-rummet och gör det. Vi har enplanshus, men vi har en dörr man kan stänga till tv-rummet. Vi hade inte det från början men satte in det när vi såg behovet av att kunna stänga om sig med två olika sällskap i sociala sammanhang (tex att barnen vill leka i tv-rummet medan vi vuxna vill umgås runt middagsbordet). 
    Kan tillägga att jag är uppväxt med ett relativt litet kök, vardagsrum och tv-rum som 3 separata rum. Köket var det vi satt och umgicks i och det var alltid för trångt både att äta och fixa saker, tv-rummet såg vi på tv och spelade spel i och vardagsrummet var i princip oanvänt. 

Så för mig med den öppna planlösningen så känner jag det som att man förflyttar punkten för den naturliga samvaron (som för mig är köket) från ett litet kök till en större och bekvämare yta där man kan umgås tillsammans utan att vara i vägen för de som också pysslar med något i köket. 
  • Anonym (japp)
    Anonym (123) skrev 2025-07-01 15:22:00 följande:

I så fall så funkar ju en öppen planlösning, iom att det finns andra rum som kan stängas. Men i mitt hus så är hela undervåningen helt öppen, och det finns inga andra rum där det passar att ha TV-rum. 

Det kunde ju egentligen räcka att det fanns möjlighet att stänga mellan rummen, så kunde man välja att ha öppet när man vill umgås mellan kök och vardagsrum, eller stänga när man vill skilja av pga olika ljudnivå. 
  • blomman 2
    Alessia skrev 2025-06-29 21:58:55 följande:

Ser absolut inga fördelar med öppen planlösning: entré som går i ett med kök och vardagsrum eller vad man nu ska kalla stökområdet. Några av våra vänner bor men öppen planlösning och de är måttligt förtjusta. Svårmöblerat svårutnyttjat  alltid småstökigt,
    Tacka vet jag mitt sextiotalshus med väl definierad stor hall, stort kök med gott om skåp upp i tak stora arbetsytor och vettig matplats och glasad dörr till altanen. Vardagsrum som man kan stänga dubbeldörrarna till och även det rummet med glasad dörr till altan. Separat stort matrum till "fin".

Låter som våran lägenhet ( byggd på 60-tslet) och jag stormtrivs med att varje rum har sin funktion och att man slipper matos i hela hemmet som man lätt får i en öppen planlösning.
    Nu har vi balkong dock men med härlig milsvid utsikt över skog och natur och ingen insyn när man vistas där!
  • Kammen320

Bodde 7 år i en lägenhet med öppen planlösning. Hemskt, otroligt svårt att möblera och kändes alltid rörig. Det fanns bara 3 garderober i den och svårt att sätta in fler. Det var en 3:a, när vi fick förstahandskontrakt på en 4:a tvekade vi inte. Vår nuvarande lägenhet är byggd på 60-talet och fantastisk. 10 st inbyggda garderober! Så bra förvaring. 2 toaletter. Barnen har varsitt rum och vi bor ca 2 km närmare skolan. Det enda jag kan sakna från gamla lägenheten är att vi fick plats med både badkar, tvättmaskin och torktumlare. I nya har vi prioriterat badkar för barnens skull, tvättstugan är ändå ok och det finns är lätt att få tvättid.

• Cheers
    Kammen320 skrev 2025-07-02 06:49:47 följande:

Bodde 7 år i en lägenhet med öppen planlösning. Hemskt, otroligt svårt att möblera och kändes alltid rörig. Det fanns bara 3 garderober i den och svårt att sätta in fler. Det var en 3:a, när vi fick förstahandskontrakt på en 4:a tvekade vi inte. Vår nuvarande lägenhet är byggd på 60-talet och fantastisk. 10 st inbyggda garderober! Så bra förvaring. 2 toaletter. Barnen har varsitt rum och vi bor ca 2 km närmare skolan. Det enda jag kan sakna från gamla lägenheten är att vi fick plats med både badkar, tvättmaskin och torktumlare. I nya har vi prioriterat badkar för barnens skull, tvättstugan är ändå ok och det finns är lätt att få tvättid.

Grattis till den nya lägenheten!

Har man en rymlig lägenhet med stora rum är det klart att föredra framför öppen planlösning. Att stå och steka fläsk i vardagsrummet är ingen höjdare.

Jag hade ett stort härligt kontorsrum på jobbet med parkutsikt. Sedan fick vi kontorslandskap som alla egentligen avskydde, fast de vågade inte säga det. Jag slutade i samma veva så jag klarade mig, tack och lov.
  • Anonym (Leon)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 16:27:13 följande:
    Man sitter väl inte som föräldrr och tittar på TV när barnen leker??
    Om vi såg på TV var det alltid tillsammans med barnen . Eller när de lagt sig. 
    Häng inte upp dig på det där. Och du är säkert en förträfflig människa som sätter barnens väl framför tevetittande.

Poängen är bullret. Jag har varit med om två sjuåringar som spelade innebandy i samma öppna planlösning där vi vuxna satt och försökte prata. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Leon) skrev 2025-07-02 09:05:18 följande:
    Häng inte upp dig på det där. Och du är säkert en förträfflig människa som sätter barnens väl framför tevetittande.

Poängen är bullret. Jag har varit med om två sjuåringar som spelade innebandy i samma öppna planlösning där vi vuxna satt och försökte prata. 
    Ja, fast då får ju man skylla sig själv om man låter barnen spela innebandy inomhus. 
  • Anonym (byggar´n)

Öppen planlösningen precis som fönster från golv till tak är bara en trend som har väldigt lite med människans faktiska behov att göra. Det är en byggteknik som blir bililgare och enklare när man inte sätter in väggar.

Över hundratals år av boende i hus har människan själv jobbat fram en lösning som passar henne. Hus har i alla tider bestått av avskilda rum och lagom mycket fönster för att släppa in ljus och ge utsikt.

• Anonym (Lion)
    Anonym (byggar´n) skrev 2025-07-02 10:27:41 följande:

Över hundratals år av boende i hus har människan själv jobbat fram en lösning som passar henne. Hus har i alla tider bestått av avskilda rum och lagom mycket fönster för att släppa in ljus och ge utsikt.

Nja. Lääänge bodde man i enrumsbyggnader med en öppen eld under ett rökhål och inga fönster. Under medeltiden kommer enkelstugan och då ibland något mer uppdelning i form av en liten kammare och en farstu, men fortfarande görs det mesta i ett och samma rum. Sekelskiftet 16-1700 blir parstugan mer vanlig i bondebefolkningen men ända in på 1900-talet är det inte ovanligt att hålla ett av de två rummen som finrum som bara används till fest. Och L Nordström beskriver i sin bok Lortsverige hur det förekommer att folk på 1930-talet ännu bor i hus bestående av ett enda rum. 
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (byggar´n) skrev 2025-07-02 10:27:41 följande:

Öppen planlösningen precis som fönster från golv till tak är bara en trend som har väldigt lite med människans faktiska behov att göra. Det är en byggteknik som blir bililgare och enklare när man inte sätter in väggar.

Ja herregud! I vårt område har de byggt nya radhus på flera ställen och ALLA har gigantiska fönster från golv till tak och köket uppsmällt i ett hörn av vardagsrummet som om de kom på "åh djävlar, kök måste det ju finnas också! Vi sätter det, öhm tänka tänka... Här!".
    Det är full insyn på hela våningsplanet. Man ser disk, leksaker som det inte finns någonstans att förvara, nyvakna boende, skor i hallen osv.

De som flyttat in där har försökt skärma av med olika typer av persienner men då ser de inte alls ut istället. Helt hopplöst!

Jag hatar öppen planlösning och är så nöjd med vårt småtrånga kök där man helst vill vara ensam för att slippa gå ivägen för varandra. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Leon) skrev 2025-07-02 09:05:18 följande:

Ja, vi hade aldrig problem med innebandy inomhus?..om det är viktigt bör man nog köpa en villa med gillestuga i källaren. 
  • Anonym (byggar´n)
    Anonym (Lion) skrev 2025-07-02 21:08:10 följande:
    Nja. Lääänge bodde man i enrumsbyggnader med en öppen eld under ett rökhål och inga fönster. Under medeltiden kommer enkelstugan och då ibland något mer uppdelning i form av en liten kammare och en farstu, men fortfarande görs det mesta i ett och samma rum. Sekelskiftet 16-1700 blir parstugan mer vanlig i bondebefolkningen men ända in på 1900-talet är det inte ovanligt att hålla ett av de två rummen som finrum som bara används till fest. Och L Nordström beskriver i sin bok Lortsverige hur det förekommer att folk på 1930-talet ännu bor i hus bestående av ett enda rum. 
    An nöd har folk alltid tvingats leva ihop på små ytor men har man råd så har vi också "alltid" delat upp boendet i mindre rum med möjlighet till enskildhet. Man lär inte hitta en prästgård (som exempel) i Sverige med öppen planlösning.

Möjlighet till avskildhet är något som människan tenderar att sträva efter i sitt boende.

Sedan kom öppen planlösning och fönster från golv till tak ...
Svar på tråden Stressas du av att bo med öppen planlösning?