• Anonym (En som inte vet vad hon ska göra)

Min pojkvän förstår inte varför ord som inte backas upp av handling är ett problem för mig. Jag börjar bli rädd att jag kräver för mycket

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett år, men har haft ett distansförhållande större delen av tiden. Vi har olika arbetstider ? han jobbar natt, jag dag ? vilket gör det svårt, men vi har båda försökt hålla relationen levande genom daglig kontakt, videosamtal och små dejter på distans.
    Problemet är att hans engagemang har minskat kraftigt på sistone.
    Han håller inte tider vi bestämt, fastnar med vänner online och säger bara att han ?ska bara?? istället för att vara ärlig och säga att han inte hinner. Det har varit mer än en gång jag har väntat på honom i timmar, för att jag har litat på honom när han säger "snart". 
    Han sitter ibland i samtal med andra samtidigt som han pratar med mig, vilket gör att jag känner mig nedprioriterad. Jag har sagt till honom att det är okej om han bara säger till mig att han vill umgås med andra, men han är väldigt bestämd att han absolut vill umgås med mig. Han har dock ingen förståelse för varför det sårar mig när hans uppmärksamhet är otroligt delad, och flera gånger hör han inte ett ord jag säger. Det har varit gånger jag pratat om något allvarligt och han börjat skratta på grund av vad som sägs i det andra samtalet.
    Han lovar att han ska göra saker (som att skicka paket, lägga till mig på sociala medier, göra vissa aktiviteter med mig) men gör det inte. Jag får vänta i månader, ibland händer det aldrig, och jag måste ofta påminna honom flera gånger. När jag påminner honom så säger han antingen att han absolut ska göra det direkt, eller så blir han defensiv och att det inte kommer att hända snabbare för att jag tjatar. Jag tycker själv inte att det är tjata när jag tagit upp det en eller två gånger på flera veckor. Det ska tilläggas att han också är väldigt envis med att det är saker han absolut VILL göra, och att det är saker som han är väldigt uppspelt över att göra. 
    När jag försöker förklara att det gör mig sårad att han inte gör det han själv sagt att han vill, så säger han bara att jag måste vara mer tålmodig och lita på honom ? men visar inga tecken på att han själv vill möta mig halvvägs. Vid ett tillfälle så frågade jag rakt ut om han inte kunde tänka sig att göra vissa grejer för att han visste att det skulle göra mig glad - han svarade nej på den frågan. Jag är helt oförstående hur man kan känna något sånt mot någon som man påstår sig älska mest av alla i hela världen. 
    Om jag säger att han inte behöver göra alla dessa saker, då det även skulle ge mig mer sinnesro att inte vänta, så blir han stött och nästan upprörd. Han säger att han absolut vill göra alla dessa saker, och att jag inte har någon rätt att bestämma vad han vill eller inte vill. 
    Jag känner att hans ord och hans handlingar inte stämmer överens, vilket gör det svårt för mig att lita på honom längre. Jag har försökt gång på gång att förklara för honom varför det är ett problem för mig, men hans första svar är alltid "Är du säker på att jag är rätt person för dig?". Det får mig att känna mig som att jag är för krävande och att jag vill för mycket. Samtidigt sårar det mig att han inte en enda gång reagerat med "Hur kan jag göra för att hjälpa dig sluta känna så här?". Han visar ingen vilja att förstå mitt perspektiv eller förändra något i sitt beteende.
    Det handlar egentligen inte om småsaker som Snapchat eller presenter. Det handlar om att jag vill bli sedd, prioriterad och respekterad.
    Jag förstår att uttrycket "Om de ville så hade de gjort det" inte är rimligt i alla situationer, men i det här fallet handlar det om månader och återkommande saker. Det är inte heller saker jag från början bett om, utan saker som han själv flera gånger och med väldigt stora ord sagt att han vill göra. 
    Är det orimligt att vilja vara prioriterad om man är den som de påstår älskar allra mest? Är det orimligt att önska att ens partner väljer att göra något som är viktigt för en?
    Det gör mig så ont, för jag älskar honom verkligen så mycket. Vi klickar så otroligt bra på så otroligt många plan, men just den här grejen börjar ta större och större plats. Jag vill så desperat att han ska förstå mig innan det är för sent. Han påstår hela tiden att han vill spendera all tid med mig, att han inte vill ha en paus, att han inte vill göra slut. Han pratar hela tiden om att vi har en framtid tillsammans, men den känns längre och längre bort eftersom hans ord och handling inte ens går ihop på små saker. Samtidigt gör det ont i mig för jag börjar känna mig mer och mer som att jag ber om för mycket, att jag kräver för mycket, att jag är manipulativ. Det kanske inte är normalt det jag förväntar mig.
  • Svar på tråden Min pojkvän förstår inte varför ord som inte backas upp av handling är ett problem för mig. Jag börjar bli rädd att jag kräver för mycket
  • Anonym (Jenka)

Sä du har alltså otrygg ambivalent anknytning och låg självkänsla, separationsångest och trauman bakom dig. Han är empatilös, narcissist och emotionellt omogen.

Lyssna aldrig på vad en man säger, titta endast på hur hans handlingar matchar orden. Det finns bara en sak du kan göra som han förhoppningsvis kan reagera på och förändra sig av: dra tillbaka din uppmärksamhet och låt honom förtjäna den. Bli sval, obrydd och sysselsätt dig med saker du mår bra av. Boka gärna nånting som håller dig upptagen och bortrest i dagar/veckor. Det kommer ta slut mellan er förr eller senare men eftersom du inte lär acceptera den tanken på ett tag så prova detta. Skriv inte till honom, fråga inte om att ses, visa inte att du bryr dig om vad han gör. Hör han av sig så var kort och sval i svaren, låt honom kämpa för att få din tid och din uppmärksamhet. Han kommer såklart inte förändra sig och kämpa för att få dig tillbaka, men nu har du en handlingsplan att försöka med i allafall. Gör gärna något oväntat som får honom att haja till och se dig med nya ögon. Börja en ny danskurs, gå med i ny förening, träffa nya vänner, börja gymträna, boka en resa. 

Och för all del, jobba med att bygga upp din självkänsla, skaffa appen liven och lyssna på självhjälpspoddar. Det sämsta du kan göra som bara ger honom mer makt över ditt mående är att springa efter honom, anpassa dig efter när han kan träffas, ge honom uppmärksamhet, tigga efter lite kärlek. Då känner han sig som en kung och respekterar dig ännu mindre. 

• Anonym (Viola)

Gör slut. Du är inte en prioritet i hans liv. Kommer aldrig att bli. 

Vad är det du älskar med honom egentligen? 

• Anonym (Men hallå!)

Det räcker med att han inte har ett samtal med bara dig när ni försöker hålla liv i er relation på distans. Det är oerhört respektlöst och redan där hade jag gjort slut om det hände igen efter en enda tillsägelse. En!

Något av det allra viktigaste för att få en lyckad lång relation är nämligen kommunikation. Att man lyssnar på varandra, båda får komma till tals och man kan kommunicera. Han lyssnar inte ens på dig när ni ska föreställa nykära.

Jag behöver alltså inte läsa mer av ditt inlägg för att veta att den där mannen är inget att ha, och att låta sig behandlas som en dörrmatta eller en chattbot är inget som för världen framåt för varken dig eller kvinnor allmänt.

Gör oss alla en tjänst, dumpa den här losern och skaffa ett självförtroende.

Jag hoppas verkligen att ingen kvinna går med på att bli behandlad som han behandlat dig. Då blir hon en sån som man tycker synd om när hon gnäller om sitt ständigt pissiga liv men skakar på huvudet åt när hon har lämnat rummet.

Du får det du väljer. Han är barnslig, ego, empatilös, respektlös och ni tjafsar redan innan ni ens bor ihop så vad är detta att fundera på? Hur tror du han kommer att vara med barn när han inte ens vill kommunicera vettigt med en vuxen? Om du väcker honom med en dumpning nu kanske han lär sig nåt, att spela med kommer bara att få honom att fortsätta likadant.

Att dumpa män som beter sig så är en ren samhällstjänst, de ska vara singel tills de fattar bättre.

• Jimmy75

Nej det är inte orimligt det du begär. Iallafall inte under normala omständigheter. Vad jag menar med det är att det kanske finns saker som gör att han helt enkelt inte kan bättre. Det kanske är för mycket för just honom, men det är absolut inte för mycket begärt av en normalt fungerande människa. Självklart finns det alltid mer bakom en situation eller berättelse än vad man kan ta med här, men om det du beskriver är en riktig beskrivning så låter du inte manipulativ?.såvida du nu inte vräker saker över honom eller väldigt stora saker.

Jag tänker att den viktiga punkten är att det sedan en tid tillbaka inte motsvarar vad du förväntar dig av en relation. Då kommer det ner till vad du vill som får vägleda hur du ska hantera det framåt.

Det finns några saker värda att ta fasta på i kommentarerna du har fått. Tyvärr ligger den dold bland en massa fullständig och bitvis farlig dynga.

Tyvärr kan man varken anmäla eller på annat vis agera mot privatpersoner i forum som agerar huvudlöst och tror att en årsprenumeration på Amelia och att man lyssnar på poddar av liven gör en kvalificerad att uttala sig om anknytningsstilar, trauman och personlighetsbedömningar

Hon har dock rätt i att det är bra att göra saker för dig själv och prioritera dig. Att lyssna på olika självutvecklingspoddar är också ett bra tips. Kolla bara runt på många olika ställen så du hittar det som passar dig för den industrin är enorm. Även böcker och olika seminarier kan vara bra. Dock hjälper det inte dig med din fråga här. För den behöver du själv reflektera över vad du får ut av nuvarande relation och fundera över om det är värt priset du betalar för det?.som just nu av din berättelse låter högt. Jag instämmer med vad som skrivs att bemötandet du får är respektlöst, empatilöst och att du som hans partner borde ha mycket högre prioritet?.att ord backas upp av handling som Jenka skrev. De har antagligen rätt att göra slut är det bästa för dig?.men det är ingen av oss som ska avgöra den saken. Det är en slutsats du själv behöver komma fram till i så fall och du har DEFINITIVT inget ansvar att fatta beslut om din relation för att göra andra kvinnor en tjänst. Däremot finns det absolut en poäng i frågan ?vad är det du älskar hos honom??.inte för att någon annan undrar, utan för att det är viktigt för dig att veta. Tänk på att du ska ställa frågorna du får av andra till dig själv. Det är genom att ställa sig rätt frågor som man kommer vidare, och bortsett från allt hobbydiagnosticerande här inne är det många som kommer med bra frågor.

Svar på tråden Min pojkvän förstår inte varför ord som inte backas upp av handling är ett problem för mig. Jag börjar bli rädd att jag kräver för mycket