Oj så många bra och fina svar jag fått.
Jag kommer inte kunna svara alla personligen men ska försöka svara några. Till alla andra, tack för pepp och input. Det uppskattas verkligen.
Anonym (Trine) skrev 2025-07-03 07:01:37 följande:
Det finns personer som är asexuella. De har helt enkrlt inte lust och kan inte lockas till det. I det fallet har det iinget med partner eller impotens att göra.
De kan vara djupt fästade vid sin partner.
Men det är jättejobbigt för partnen!
Jo, jag vet att det finns personer som är asexuella. Jag är relativt säker på att han inte är asexuell dock. Han var väldigt intresserad av sex i början av förhållandet. Det här ointresset grundar sig i annat och är inte att allmänt ointresse för sex.
Queen81 skrev 2025-07-03 08:22:13 följande:
Jag blir lite fundersam över ditt fokus här. Du pratar om din relation och att du egentligen vill lämna men verkar samtidigt osäker på det eftersom du inte vet om du kommer kunna träffa en annan man. Det blir för mig fel väg att gå. Du behöver först reda ut om du faktiskt vill lämna, oavsett vad, eller om ni skulle kunna hitta tillbaka till varandra.
Sen är det väl klart att du kommer kunna hitta någon. Men du behöver jobba på din självkänsla, din bild av dig själv. Du skulle vinna på att inse att du har något att erbjuda. Men först landa i att vara nöjd ensam.
Att du är sexuellt oerfaren tror jag inte är några problem. Tänk så mycket det finns att uppleva då!
Nja, jag kan förstå att det låter så men det är inte chansen att träffa nån annan som avgör om jag lämnar eller ej. Jag hade helst hittat tillbaka men jag tror inte att det är möjligt längre. Just nu är det inte heller praktiskt genomförbart att lämna men det är ditåt jag jobbar och då kommer jag såklart bo själv ett tag. Jag flyttar inte från en man direkt till en annan.
fornminne skrev 2025-07-04 09:51:22 följande:
TS, om du inte mår bra i din relation och har dålig självkänsla, kan det mycket väl hända att du ser bättre ut än du tror. Att du tror att du är mindre attraktiv än vad du faktiskt är, eller skulle vara som singel, om du mådde bättre, ev med nya kläder och ny frisyr etc.
Jag säger inte att du är en 10-poängare eller ska försöka göra en total make over. Det tycker jag inte. Men som sagt, att lämna ett dåligt förhållande, att piffa upp sig lite, kanske delvis byta stil, samt gå ut och ha kul, kan göra underverk för både utseende och utstrålning.
Du kommer troligen inte ha några som helst problem att hitta en vanlig, snäll och bra man som gillar sex. Även om du inte är någon fotomodell, det behöver man absolut inte vara.
Men jag blir lite fundersam. Vet din man om att du går i skilsmässotankar? Pratar ni med varandra om relationen och hur ni mår? Är han inte det minsta intresserad av att försöka rädda ert äktenskap?
Och har du redan bestämt dig för skilsmässa, är det bättre att försöka lämna så snart som möjligt.
Tack för peppen. Jag har dock aldrig varit snygg. Sen gör åldern och graviditet sitt med kroppen förstås och jag såg absolut bättre ut när jag var 20-25 än nu när jag är 40. Men det kan hända att jag kan göra mer för att förbättra med nya kläder som du säger.
Min man vet att jag inte är nöjd med förhållandet som det är nu. Han vet att jag önskat parterapi och han vet att jag saknar sex och närhet. Hittills har han inte varit intresserad av att jobba på det och jag har tyvärr lite gett upp hoppet.
Jag har inte sagt rakt ut att jag funderar på skilsmässa eftersom jag inte har möjlighet att genomföra det just nu. Men jag frågade senast igår kväll om vi inte kan försöka jobba på att få det lite bättre ihop och få en bättre stämning hemma, så han vet som sagt att jag inte är nöjd som det är.
Anonym (Stopp i trafiken) skrev 2025-07-04 10:08:40 följande:
Nu har du redan fått rätt många positiva svar här och jag är också övertygad om att du inte alls är förlorad på något sätt.
Det enda jag vill lägga till här är att jag tycker att hela ditt inlägg är välskrivet och väcker mina sympatier för dig. Det är inte ofta jag tänker så när jag läser här i forumet men dig vill jag innerligt att det skall gå bra för. Och jag är säker på att det kommer att göra det också.
Allt gott till dig
JonasCss87 skrev 2025-07-05 07:27:40 följande:
Det är aldrig roligt att måste lämna en relation.
Fast om du stannar kvar kommer det förstöra dig, en relation lämnar ofta spår som aldrig försvinner helt.
Men att du gör saker som du mår bra av så kommer det kännas lättare och som att du tar dig starkare från minnen och smärtsamma ärr.
Om du har missat det så är kvinnor som är 40+ drömmen för killar mellan 25 och 39. 😁😘🥰
Jag är. Ingen psykolog men jag är bra på att lyssna och kan vara en bra vän om så önskas.
Må bäst och lycka till med allt!
Tack snälla till er båda för väldigt fina och peppande ord. <3