• Anonym (TS)

Är jag bortom räddning?

Jag är snart 40 år och funderar på att lämna min man. Det är svårt att genomföra just nu, med boendesituation och liknande. Men inom ett par år troligtvis.

Jag vill allra helst hitta någon ny man att leva med så småningom men jag funderar på om jag ens har någon chans. 

Jag har inte utseendet med mig. Det är ju som det är. Jag försöker göra det bästa av situationen men jag skulle säga att jag en bra dag som högst är en 4a på en 10-gradig skala.

Jag vet att man kan kompensera mycket med självsäkerhet och utstrålning men självförtroendet är i botten så då är det svårt att ha en självsäker utstrålning. 

Jag har väldigt begränsad erfarenhet inom sex. Jag har levt med min man i 16 år och har haft väldigt sporadiskt med sex de senaste 14 åren, inget sex alls de senaste 6 åren. 

Jag vill mer än gärna ha sex igen men vem vill ha en 40-årig osäker, oerfaren kvinna som inte ens ser bra ut liksom?! 

Jag förväntar mig inte att träffa nån hunk. En vanlig, snäll och trygg man att leva med och som också är intresserad av sex. 

Vad tror ni? Har jag någon chans eller är man helt uträknad som nyskild 40-åring i min situation?

• Svar på tråden Är jag bortom räddning?
  • Anonym (TS)
    Tyra myra skrev 2025-07-02 23:31:35 följande:
    Förstår, det är inte trevligt att leva i ett tomrum. 

Jag tycker inte att du ska oroa dig för vad som kommer. Du har länga funderat över detta och kommit fram till att du inte vill fortsätta så här.  Ingen vet vad som väntar och du skulle bli förvånad över hur oviktigt det där med att hitta någon ny kommer att vara. 

Du kommer att känna dig fri att leva ditt liv och fylla det med vad du vill och mår bra av. Om det är en ny man eller någonting annat som blir viktigt för dig vet ingen. Men oroa dig inte över detta idag.

Det där med utseende och attraktion brukar inte alltid hänga ihop. Det handlar om så mycket mera och som någon skrev så finns det gott om skilda män i din ålder. 

Många av dem har skilt sig av samma anledning som du nu känner. De har inte heller blivit bekräftade, kärleken tagit slut osv.  Därför är det inte så otroligt att ni hittar varandra.

Ja, kanske blir det så att det blir oviktigt att hitta någon ny. Just nu känns det som att det är just det jag längtar efter men det kanske ändras när jag väl är singel. Men jag vill mer veta om alternativet finns. Det är inte så att jag baserar min eventuella skilsmässa på svaren här och låter bli för att hoppet att träffa någon annan är lågt. 

• Anonym (TS)
    Martinnains skrev 2025-07-02 23:47:29 följande:

Hej,
    Jag tror absolut att du kommer att hitta de som vill vara intima med om det senare leder till en relation är en annan fråga som man aldrig kan veta.
    Att leta efter sex för en kvinna är betydligt lättare än för män. Jag är man och 50 år och har nyligen skiljt mig på liknande grunder att lusten och intimiteten försvann, jag är 
    Varken snygg eller ful. Jag sökte ganska omgående och intensivt efter någon att vara intim med och träffade en kvinna som vi har sagt att det är bara här och nu (tillfälligt)
    Hon är inte den allra snyggaste enligt normen men jag är attraherad och vi har bra sex och umgås också en del. Så det tillfälliga börjar nästan bli något annat. .. så slutsatsen det gick utmärkt för både henne och mig även om ingen av oss någon skönhet. Men vi är attraherad av varandra och Jag som inte hade haft sex med någon annan än min föredetta fru innan jag skilde mig börjar få tillbaka en del sexuellt självförtroende efter år av obesvarad åtrå vilket för mig var väldigt knäckande. (Hon är inte attherad alltså är det jag som är dålig).
     Ett råd till om du tror på det första är att verkligen göra färdigt din skilsmässa innan du söker för att inte få en tilltrasslad situation... Men sen är det bara ut och jaga det finns män

Det där svaret ser man lite överallt att sex är lättare för att få för en kvinna än för en man. Det kanske är så generellt, även om jag är lite tveksam till att det är nån större skillnad, men för mig personligen har det ju uppenbarligen inte varit så lätt att få sex. Sen om det beror på utseende, personlighet eller utstrålning vet inte jag men det funkar iaf inte så enkelt för alla bara för att man är kvinna.

Fint att du träffat någon som det klickar med, i alla fall sexuellt. 😊
  • Anonym (Mannen)

Män bryr sig mer om kroppen än ansiktet. Motionera och äta hälsosamt kan alla göra. Slopar man kolhydrater nästan helt mår huden också mycket bättre.

Sen behöver man inte hetsa fram något resultat. Gör det till en rutin som man följer oavsett motivation.

Gällande sexet så hoppas jag du hittar rätt man. Det bästa som finns är att utforska varandras och sin egen sexualitet tillsammans.

• Martinnains
    Anonym (TS) skrev 2025-07-03 00:38:37 följande:
    Det där svaret ser man lite överallt att sex är lättare för att få för en kvinna än för en man. Det kanske är så generellt, även om jag är lite tveksam till att det är nån större skillnad, men för mig personligen har det ju uppenbarligen inte varit så lätt att få sex. Sen om det beror på utseende, personlighet eller utstrålning vet inte jag men det funkar iaf inte så enkelt för alla bara för att man är kvinna.

Fint att du träffat någon som det klickar med, i alla fall sexuellt. 😊
    Det kanske var annorlunda förr i tiden, om man inte ville skrika ut att man är tillgänglig. Men att det med internet och dejtingapp är betydligt lättare för kvinnor är ett faktum, mer då att risken att det blir jobbigt för att kvinnor får så mycket att det blir jobbigt. Eftersom jag är lite vetenskaplig av mig har jag kollat upp och räknat lite. På en sådan sida där det är uttalat att folk söker sexuellt. Så får en kvinna 50-200 svar på en annons. Av män som söker får max var 10:e svar. Gäller det en vanlig dejtingsajt är det samma tendens men inte riktigt lika stor skillnad. 
  • Anonym (Trine)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-03 00:24:31 följande:

Självklart har vi/jag under dessa år försökt att lösa det.  Han vill inte på parterapi. Jag försökte i början av problemen och nu för nåt år sen igen. Det är stopp där. Jag har också försökt prata oändligt många gånger. Han vill inte. Jag kan liksom inte dra ut orden ur honom.

Han saknar inte sex, det är det jag som gör.
    Där har jag varit alldeles för på tidigare. Försökt för ofta och för mycket. Så jag har definitivt en stor del i att det blivit som det blivit. Det är aldrig bara en persons fel att ett förhållande inte fungerar. Men båda måste vilja jobba på det för att det ska gå att vända och dit har vi inte kommit. 

Men tråden handlade ju egentligen inte om ifall vi ska skiljas eller ej. Det är så många delar i det som inte går att beskriva kortfattat. Men jag mår inte bra i förhållandet, har inte lyckats lösa det trots försök och anser nu att barnet i fråga är stort nog för att fixa en skilsmässa.

Det finns personer som är asexuella. De har helt enkrlt inte lust och kan inte lockas till det. I det fallet har det iinget med partner eller impotens att göra.
    De kan vara djupt fästade vid sin partner. 

Men det är jättejobbigt för partnen!
  • Queen81

Jag blir lite fundersam över ditt fokus här. Du pratar om din relation och att du egentligen vill lämna men verkar samtidigt osäker på det eftersom du inte vet om du kommer kunna träffa en annan man. Det blir för mig fel väg att gå. Du behöver först reda ut om du faktiskt vill lämna, oavsett vad, eller om ni skulle kunna hitta tillbaka till varandra. 

Sen är det väl klart att du kommer kunna hitta någon. Men du behöver jobba på din självkänsla, din bild av dig själv. Du skulle vinna på att inse att du har något att erbjuda. Men först landa i att vara nöjd ensam.
    Att du är sexuellt oerfaren tror jag inte är några problem. Tänk så mycket det finns att uppleva då! 

• UngGubbeinorr
    Martinnains skrev 2025-07-03 01:40:39 följande:
    Det kanske var annorlunda förr i tiden, om man inte ville skrika ut att man är tillgänglig. Men att det med internet och dejtingapp är betydligt lättare för kvinnor är ett faktum, mer då att risken att det blir jobbigt för att kvinnor får så mycket att det blir jobbigt. Eftersom jag är lite vetenskaplig av mig har jag kollat upp och räknat lite. På en sådan sida där det är uttalat att folk söker sexuellt. Så får en kvinna 50-200 svar på en annons. Av män som söker får max var 10:e svar. Gäller det en vanlig dejtingsajt är det samma tendens men inte riktigt lika stor skillnad. 
    På sajten tinderinsights.com där tinderanvändare själv laddar upp sin statistik, så finns nu massiv global statistik som säger att en genomsnittlig kvinna får match på 33% av sina gillanden, medan den genomsnittlige mannen endast på 2,5%. Är ju senar bara när båda har gillat varandra som de kan kommunicera, å då blir det än värre då kvinnor ofta inte svarar på meddelanden de fått av sina matcher, detta mycket för att de redan är i konversation med flera andra och helt enkelt inte hinner med fler. 
  • KimLinnefeldt

En utdragen, glädjelös skilsmässa tär på självkänslan. Att ha dålig självkänsla är väldigt osexigt. Hoppas du kan göra slag i saken så snart som möjligt. Jag tror som en annan här i tråden att du med egen bostad och eget liv, utan det där gråa och trista, kommer att blomma på nytt.

Det finns fullt med fula människor som är sexiga, attraktiva, förälskade.

• Anonym (Kvinna)

Tror att du har väldigt goda chanser om du väljer en annan 4:a utseendemässigt osv! Det är ett stort överskott av män på apparna så du har en fördel där.

Problemet kvinnor har att hitta en partner att leva med är när de söker män som har mer att erbjuda än de själva. De männen vill inte ha en långvarig relation med dessa kvinnor.

• Anonym (Kvinna)
    KimLinnefeldt skrev 2025-07-03 10:18:05 följande:

En utdragen, glädjelös skilsmässa tär på självkänslan. Att ha dålig självkänsla är väldigt osexigt. Hoppas du kan göra slag i saken så snart som möjligt. Jag tror som en annan här i tråden att du med egen bostad och eget liv, utan det där gråa och trista, kommer att blomma på nytt.

Det finns fullt med fula människor som är sexiga, attraktiva, förälskade.

Det är inte sant att män alltid söker självsäkra kvinnor. Finns gott om män som attraheras av kvinnor som är lite osäkra. Kvinnan kan också matcha bra med alla de män som själv har dåligt självförtroende.
  • Vi är två

Skilde mig som 55-årig man och trodde alla kvinnor var upptagna.
    Gick med i match.com och insåg att det fanns en hel värld jag inte trodde fanns.
    Lever i dag med en fantastisk kvinna.
    Är du inte nöjd, ta steget. 

• Anonym (Trine)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-03 15:52:10 följande:

Tror att du har väldigt goda chanser om du väljer en annan 4:a utseendemässigt osv! Det är ett stort överskott av män på apparna så du har en fördel där.

Problemet kvinnor har att hitta en partner att leva med är när de söker män som har mer att erbjuda än de själva. De männen vill inte ha en långvarig relation med dessa kvinnor.

Är der inte en del killar som gör så....?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Trine) skrev 2025-07-03 23:23:48 följande:
    Är der inte en del killar som gör så....?
    Som söker kvinnor som är bättre än de själva? Generellt så får de nog inte napp alls på dessa kvinnor
  • fornminne

TS, om du inte mår bra i din relation och har dålig självkänsla, kan det mycket väl hända att du ser bättre ut än du tror. Att du tror att du är mindre attraktiv än vad du faktiskt är, eller skulle vara som singel, om du mådde bättre, ev med nya kläder och ny frisyr etc.

Jag säger inte att du är en 10-poängare eller ska försöka göra en total make over. Det tycker jag inte. Men som sagt, att lämna ett dåligt förhållande, att piffa upp sig lite, kanske delvis byta stil, samt gå ut och ha kul, kan göra underverk för både utseende och utstrålning.

Du kommer troligen inte ha några som helst problem att hitta en vanlig, snäll och bra man som gillar sex. Även om du inte är någon fotomodell, det behöver man absolut inte vara.

Men jag blir lite fundersam. Vet din man om att du går i skilsmässotankar? Pratar ni med varandra om relationen och hur ni mår? Är han inte det minsta intresserad av att försöka rädda ert äktenskap?

Och har du redan bestämt dig för skilsmässa, är det bättre att försöka lämna så snart som möjligt.

• Anonym (Stopp i trafiken)

Nu har du redan fått rätt många positiva svar här och jag är också övertygad om att du inte alls är förlorad på något sätt. 

Det enda jag vill lägga till här är att jag tycker att hela ditt inlägg är välskrivet och väcker mina sympatier för dig. Det är inte ofta jag tänker så när jag läser här i forumet men dig vill jag innerligt att det skall gå bra för. Och jag är säker på att det kommer att göra det också. 

Allt gott till dig

• Meddelande borttaget
  • Anonym (TS)

Oj så många bra och fina svar jag fått.
    Jag kommer inte kunna svara alla personligen men ska försöka svara några. Till alla andra, tack för pepp och input. Det uppskattas verkligen.

Anonym (Trine) skrev 2025-07-03 07:01:37 följande:
    Det finns personer som är asexuella. De har helt enkrlt inte lust och kan inte lockas till det. I det fallet har det iinget med partner eller impotens att göra.
    De kan vara djupt fästade vid sin partner. 

Men det är jättejobbigt för partnen!
    Jo, jag vet att det finns personer som är asexuella. Jag är relativt säker på att han inte är asexuell dock. Han var väldigt intresserad av sex i början av förhållandet. Det här ointresset grundar sig i annat och är inte att allmänt ointresse för sex.
    Queen81 skrev 2025-07-03 08:22:13 följande:

Jag blir lite fundersam över ditt fokus här. Du pratar om din relation och att du egentligen vill lämna men verkar samtidigt osäker på det eftersom du inte vet om du kommer kunna träffa en annan man. Det blir för mig fel väg att gå. Du behöver först reda ut om du faktiskt vill lämna, oavsett vad, eller om ni skulle kunna hitta tillbaka till varandra. 

Sen är det väl klart att du kommer kunna hitta någon. Men du behöver jobba på din självkänsla, din bild av dig själv. Du skulle vinna på att inse att du har något att erbjuda. Men först landa i att vara nöjd ensam.
    Att du är sexuellt oerfaren tror jag inte är några problem. Tänk så mycket det finns att uppleva då! 

Nja, jag kan förstå att det låter så men det är inte chansen att träffa nån annan som avgör om jag lämnar eller ej. Jag hade helst hittat tillbaka men jag tror inte att det är möjligt längre. Just nu är det inte heller praktiskt genomförbart att lämna men det är ditåt jag jobbar och då kommer jag såklart bo själv ett tag. Jag flyttar inte från en man direkt till en annan.

fornminne skrev 2025-07-04 09:51:22 följande:

TS, om du inte mår bra i din relation och har dålig självkänsla, kan det mycket väl hända att du ser bättre ut än du tror. Att du tror att du är mindre attraktiv än vad du faktiskt är, eller skulle vara som singel, om du mådde bättre, ev med nya kläder och ny frisyr etc.

Jag säger inte att du är en 10-poängare eller ska försöka göra en total make over. Det tycker jag inte. Men som sagt, att lämna ett dåligt förhållande, att piffa upp sig lite, kanske delvis byta stil, samt gå ut och ha kul, kan göra underverk för både utseende och utstrålning.

Du kommer troligen inte ha några som helst problem att hitta en vanlig, snäll och bra man som gillar sex. Även om du inte är någon fotomodell, det behöver man absolut inte vara.

Men jag blir lite fundersam. Vet din man om att du går i skilsmässotankar? Pratar ni med varandra om relationen och hur ni mår? Är han inte det minsta intresserad av att försöka rädda ert äktenskap?

Och har du redan bestämt dig för skilsmässa, är det bättre att försöka lämna så snart som möjligt.

Tack för peppen. Jag har dock aldrig varit snygg. Sen gör åldern och graviditet sitt med kroppen förstås och jag såg absolut bättre ut när jag var 20-25 än nu när jag är 40. Men det kan hända att jag kan göra mer för att förbättra med nya kläder som du säger. 

Min man vet att jag inte är nöjd med förhållandet som det är nu. Han vet att jag önskat parterapi och han vet att jag saknar sex och närhet. Hittills har han inte varit intresserad av att jobba på det och jag har tyvärr lite gett upp hoppet.
    Jag har inte sagt rakt ut att jag funderar på skilsmässa eftersom jag inte har möjlighet att genomföra det just nu. Men jag frågade senast igår kväll om vi inte kan försöka jobba på att få det lite bättre ihop och få en bättre stämning hemma, så han vet som sagt att jag inte är nöjd som det är.

Anonym (Stopp i trafiken) skrev 2025-07-04 10:08:40 följande:

Nu har du redan fått rätt många positiva svar här och jag är också övertygad om att du inte alls är förlorad på något sätt. 

Det enda jag vill lägga till här är att jag tycker att hela ditt inlägg är välskrivet och väcker mina sympatier för dig. Det är inte ofta jag tänker så när jag läser här i forumet men dig vill jag innerligt att det skall gå bra för. Och jag är säker på att det kommer att göra det också. 

Allt gott till dig

JonasCss87 skrev 2025-07-05 07:27:40 följande:

Det är aldrig roligt att måste lämna en relation. 
    Fast om du stannar kvar kommer det förstöra dig, en relation lämnar ofta spår som aldrig försvinner helt. 
    Men att du gör saker som du mår bra av så kommer det kännas lättare och som att du tar dig starkare från minnen och smärtsamma ärr. 

Om du har missat det så är kvinnor som är 40+ drömmen för killar mellan 25 och 39. 😁😘🥰

Jag är. Ingen psykolog men jag är bra på att lyssna och kan vara en bra vän om så önskas. 

Må bäst och lycka till med allt! 

Tack snälla till er båda för väldigt fina och peppande ord. <3

Svar på tråden Är jag bortom räddning?