• Cheers

    Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!


    De säger på radion att eftersom alla skolor ska ha ett skolbibliotek så behöver det utbildas fler bibliotekarier. Min första fråga är varför alla skolor ska ha ett skolbibliotek. Det borde väl räcka med de allmänna bibliotek som finns. Enligt bibliotekslagen ska det finnas ett folkbibliotek i varje kommun, vilket innebär att det i princip finns ett allmänt bibliotek i varje stad i Sverige.


    Och om de nu fått för sig att det ska finnas ett bibliotek i varje skola, varför måste det då finnas utbildade bibliotekarier där? Man börjar då också undra vad en bibliotekarie gör. Jag läser på nätet att en bibliotekarie arbetar med att organisera, tillgängliggöra och underhålla information och litteratur, samt att vägleda och stödja besökare i deras informationssökning. Låter lite vagt tycker jag. Tillgängliggöra litteratur. Ska de plocka fram böcker ur hyllorna åt barnen så att de slipper göra det själva?


    Vidare läser jag på nätet om bibliotekariernas utbildning: En bibliotekarie har vanligtvis en kandidatexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Denna utbildning är vanligtvis treårig och kan läsas på universitet eller högskola. Många bibliotekarier väljer också att läsa vidare på avancerad nivå, till exempel en masterexamen, vilket kan ta ytterligare ett eller två år. Utbildningen ger en bred kunskapsbas inom informationshantering, klassificering, referenstjänster och bibliotekets roll i samhället.


    För att lämna ut böcker till ungarna ska alltså tanten i skolbiblioteket ha en bred kunskapsbas inom informationshantering, klassificering, referenstjänster och bibliotekets roll i samhället.


    Är det bara jag som tycker att allt detta verkar väldigt too much?

  • Svar på tråden Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 11:31:17 följande:
    Vad jag menar är att agumentet att ha skolbibliotekarier för bokprat faller, då det redan finns de som gör det bättre.
    Och ändå är svenska barn dåliga på att läsa, och har varit det i flera år. 

    Men vi kommer inte längre. Jag är glad att regeringen vill satsa på detta. Tyvärr tror jag att inte kommer att bli så i alla skolor. 

    Du får fortsätta övertyga andra. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 11:37:01 följande:
    Och ändå är svenska barn dåliga på att läsa, och har varit det i flera år. 

    Men vi kommer inte längre. Jag är glad att regeringen vill satsa på detta. Tyvärr tror jag att inte kommer att bli så i alla skolor. 

    Du får fortsätta övertyga andra. 
    Jag tror inte att skolbibliotek är lösningen på det, som sagt. Vi behöver skapa en skola med bättre studiero samt få in mer läsning i läroplanen.
  • Tyra myra
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 08:36:17 följande:
    Är jag orolig över Sveriges ekonomi för att jag inte anser att vi har oändligt med resurser att fördela? 

    Idag har vuxna generellt mindre auktoritet än för och dårför behöver vi fler vuxna i skolan. Blandade klasser gör också att det krävs mer personal för att få lugn och ro.

    Merparten av en bibliotekaries jobb handlar inte om personliga relationer och kan just därför ersättas av AI på ett annat sätt än assistenter, psykologer sköterskor och läkare. 
    Jag tror du har fel om du tror att biblotekarien inte integrerar med barnen. För många elever är biblioteket en tillflykt och det stället man får lugn och ro. 

    Det är också för många, speciellt flickor stället man blir sedda.

    Du menar att sverige inte har oändliga resurser men det är inte där skon klämmer det handlar om hur vi fördelar våra resurser.  Det påstås ofta i debatten att om man ökar resurserna på ett håll så måste man minska på ett annat. Det är inte sant.  Det är inte så nationalekonomi fungerar.

    Det har blivit väldigt vanligt att man ställer grupper mot varandra, skolan mot äldreomsorgen är ett vanligt grepp. Det har också inom just dessa grupper man tror sig kunna effektivisera arbetet genom att använda AI. 

    Du är blåögd om du tror att Sverige blir rikare genom att vi effektiviserar "det allmänna"  Det är några få av oss som blir rikare och kan välja de bästa skolorna och boendeformerna, medan resten får nöja sig med an alltmer anorexiskt välfärd.
  • Anonym (Kvinna)
    Tyra myra skrev 2025-07-05 12:07:16 följande:
    Jag tror du har fel om du tror att biblotekarien inte integrerar med barnen. För många elever är biblioteket en tillflykt och det stället man får lugn och ro. 

    Det är också för många, speciellt flickor stället man blir sedda.

    Du menar att sverige inte har oändliga resurser men det är inte där skon klämmer det handlar om hur vi fördelar våra resurser.  Det påstås ofta i debatten att om man ökar resurserna på ett håll så måste man minska på ett annat. Det är inte sant.  Det är inte så nationalekonomi fungerar.

    Det har blivit väldigt vanligt att man ställer grupper mot varandra, skolan mot äldreomsorgen är ett vanligt grepp. Det har också inom just dessa grupper man tror sig kunna effektivisera arbetet genom att använda AI. 

    Du är blåögd om du tror att Sverige blir rikare genom att vi effektiviserar "det allmänna"  Det är några få av oss som blir rikare och kan välja de bästa skolorna och boendeformerna, medan resten får nöja sig med an alltmer anorexiskt välfärd.
    Påstår inte att skolbibliotekarien inte interagerar med eleverna utan att merparten av arbetsuppgifterna är andra saker.

    Det jag säger är att skolbiblioteken är förlegade. Är positiv till lugn miljö och mycket personal i skolan men vill satsa det på andra kompetenser som kan se, stötta, vårda och lära. Låt AI avlasta på det sätt som AI gör bäst.
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 10:26:50 följande:
    På vilket sätt är det bättre att anställa en skolbibliotekarie som sköter bokprat istället för en specialiserad barn- och ungdomsbibliotekarie? 
    Du specialiserar dig inom det område som du arbetar med, så skolbibliotekarien blir specialiserad på barn- och ungdomslitteratur, precis som bibliotekarien som arbetar med barn och ungdomar på kommunbiblioteket.

    Däremot känner skolbibliotekarien klassen och en del av barnen bättre. 

    Skolbibliotek innehåller inte bara media i pappersformat. Det skolbibliotekarien kan stödja barnen i är att utveckla sitt informationssökande och sina förmågor att värdera och organisera information.

    Lärare har oftast inte kunskap om detta, de har sina kanaler, men de känner inte till alla.  De kan inte heller fjärrlåna. 

    Kommunbiblioteken däremot har den här kompetensen, men de bibliotekarierna är inte i skolan. 

    Ett exempel är t.ex att de flesta inte vet att man kan söka de flesta artiklar som skrivs i svenska tidningar och tidskrifter i Sverige i en speciell databas, man söker på ämne eller om man vet andra sökord som passar. Sedan kan man läsa de artiklarna gratis (med en viss fördröjning i tid) i en annan databas. 

    Det är en skattkista av värdefull information inom alla ämnen. Ett exempel på sådant är väldigt bra att få veta för alla.

    Dessutom stödjer skolbibliotekarien elevernas eget sökande när de ska göra fria arbeten i skolans olika ämnen. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 12:43:48 följande:
    Påstår inte att skolbibliotekarien inte interagerar med eleverna utan att merparten av arbetsuppgifterna är andra saker.

    Det jag säger är att skolbiblioteken är förlegade. Är positiv till lugn miljö och mycket personal i skolan men vill satsa det på andra kompetenser som kan se, stötta, vårda och lära. Låt AI avlasta på det sätt som AI gör bäst.
    Skolans uppgift är i första hand att undervisa, stå för kunskap och inlärning. Det är inte en institution for vård och omsorg. Även om det blivit alltmer det en del ser som skolans uppgift. Tyvvärr. Därav det kunskapstapp som finns i svensk skola. Det är kunskap och utbildning det ska satsas på och där spelar skolbibliotek fortfarande en stor roll. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Oj) skrev 2025-07-05 15:42:11 följande:
    Skolans uppgift är i första hand att undervisa, stå för kunskap och inlärning. Det är inte en institution for vård och omsorg. Även om det blivit alltmer det en del ser som skolans uppgift. Tyvvärr. Därav det kunskapstapp som finns i svensk skola. Det är kunskap och utbildning det ska satsas på och där spelar skolbibliotek fortfarande en stor roll. 
    Tror att vi tjänar på att satsa även på vård och omsorg även i skolan. Personalen är nära eleverna och kan tillgodose behoven så att de är redo för lärande. Det tjänar hela samhället på.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Läsa) skrev 2025-07-05 13:34:10 följande:
    Du specialiserar dig inom det område som du arbetar med, så skolbibliotekarien blir specialiserad på barn- och ungdomslitteratur, precis som bibliotekarien som arbetar med barn och ungdomar på kommunbiblioteket.

    Däremot känner skolbibliotekarien klassen och en del av barnen bättre. 

    Skolbibliotek innehåller inte bara media i pappersformat. Det skolbibliotekarien kan stödja barnen i är att utveckla sitt informationssökande och sina förmågor att värdera och organisera information.

    Lärare har oftast inte kunskap om detta, de har sina kanaler, men de känner inte till alla.  De kan inte heller fjärrlåna. 

    Kommunbiblioteken däremot har den här kompetensen, men de bibliotekarierna är inte i skolan. 

    Ett exempel är t.ex att de flesta inte vet att man kan söka de flesta artiklar som skrivs i svenska tidningar och tidskrifter i Sverige i en speciell databas, man söker på ämne eller om man vet andra sökord som passar. Sedan kan man läsa de artiklarna gratis (med en viss fördröjning i tid) i en annan databas. 

    Det är en skattkista av värdefull information inom alla ämnen. Ett exempel på sådant är väldigt bra att få veta för alla.

    Dessutom stödjer skolbibliotekarien elevernas eget sökande när de ska göra fria arbeten i skolans olika ämnen. 
    Tycker att hela din syn är bakåtsträvande.Exempelvis det här kan elever göra direkt från sina läsplattor: Ett exempel är t.ex att de flesta inte vet att man kan söka de flesta artiklar som skrivs i svenska tidningar och tidskrifter i Sverige i en speciell databas, man söker på ämne eller om man vet andra sökord som passar. Sedan kan man läsa de artiklarna gratis (med en viss fördröjning i tid) i en annan databas. 
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 16:49:35 följande:
    Tycker att hela din syn är bakåtsträvande.Exempelvis det här kan elever göra direkt från sina läsplattor: Ett exempel är t.ex att de flesta inte vet att man kan söka de flesta artiklar som skrivs i svenska tidningar och tidskrifter i Sverige i en speciell databas, man söker på ämne eller om man vet andra sökord som passar. Sedan kan man läsa de artiklarna gratis (med en viss fördröjning i tid) i en annan databas. 
    En del i att kunna finna god information är att kunna värdera källor.

    Tidningar och tidsskrifter har ansvariga utgivare. Det är redationellt granskade källor, så de är viktiga som informationsbärare. 

    När man vet hur AI genererar sina svar, så känner man starkt att man behöver fler ben att stå på när det gäller var man samlar information som är tillförlitlig.

    Det finns naturligtvis fler källor som kan användas, men någon måste diskutera det här med eleverna när insamlandet pågår. 

    Det kan en lärare göra, men rent inlärningsmässigt är det bra att diskussionen kommer underhand. En lärare har många elever. Elever glömmer/missar det som sas vid den gemensamma genomgången, efter att en tid har gått. 

    Det är rätt många frågor i en klass och det gäller också att se till att eleverna arbetar med sina fria arbeten. Ofta spelar de istället spel på datorerna eller sitter av lektionen samtalande med varandra, utan att göra så mycket. Det kan även vara så att enbart en av dem gör jobbet. Då behöver det vara fler vuxna som handleder.

    Skolbiblotekarien känner också till fler källor än läraren, eller för att vara tydlig, lärare och skolbibliotekarie tillsammans känner till fler källor.

    Ett mål i skolan är att elever själva ska kunna agera och göra intellektuella prestationer. Det finns en risk om de enbart använder AI. Dels blir informationen mer begränsad, men de går också miste om den utvecklande kognitiva verksamheten, exempelvis förmågan att analysera och sammanfatta. 
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 16:49:35 följande:
    Tycker att hela din syn är bakåtsträvande.Exempelvis det här kan elever göra direkt från sina läsplattor: Ett exempel är t.ex att de flesta inte vet att man kan söka de flesta artiklar som skrivs i svenska tidningar och tidskrifter i Sverige i en speciell databas, man söker på ämne eller om man vet andra sökord som passar. Sedan kan man läsa de artiklarna gratis (med en viss fördröjning i tid) i en annan databas. 
    De här databaserna behöver man ha en licens för att använda. Biblioteken betalar en avgift för att ha sökmöjligheten. Du kommer inte åt varken sökdatabasen eller artiklarna (dom är bakom tidningarnas/tidskrifternas  betalväggar. ) från någon allmän läsplatta/dator. Skolan har inte råd att ge alla tillgång till det. 

    Dessutom var detta bara ett exempel. 

    Biblioteken ger också möjlighet, genom andra databaser, att läsa tidningsartiklar i utländska tidningar. Exempelvis engelskspråkiga sådana. 
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-05 10:40:07 följande:
    Att ha specialister på varje skola är många gånger dyrare än att låta stadsbibliotekarierna sköta bokpraten. De som jobbar på skolor har ofta mycket sämre kompetens. Det är på stadsbiblioteken de bästa vill arbeta. 

    Att satsa på böcker i pappersform för framtiden är också att vara bakåtsträvare. Jag tror att läsplattor kommer att vara så utvecklade att elektroniken tar över helt tillslut.
    Svar till  "Kvinna"  😊: Arbetet i skolan som bibliotekarie är annorlunda än arbetet som bibliotekarie i ett kommunbibliotek, mer självständigt t.ex.

    Det beror på vad du vill ha ut av ditt arbete hur du väljer. Dessutom kan en skolbibliotekarie börja arbeta i ett kommunbibliotek och tvärt om. Det är liknande kompetens som krävs. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Läsa) skrev 2025-07-05 21:20:35 följande:
    De här databaserna behöver man ha en licens för att använda. Biblioteken betalar en avgift för att ha sökmöjligheten. Du kommer inte åt varken sökdatabasen eller artiklarna (dom är bakom tidningarnas/tidskrifternas  betalväggar. ) från någon allmän läsplatta/dator. Skolan har inte råd att ge alla tillgång till det. 

    Dessutom var detta bara ett exempel. 

    Biblioteken ger också möjlighet, genom andra databaser, att läsa tidningsartiklar i utländska tidningar. Exempelvis engelskspråkiga sådana. 
    Förstår att det bara var ett exempel men det kommer att finnas tekniska lösningar på sådana saker. Gäller att se framtiden och möjligheterna och inte bara hur det ser ut just idag. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Läsa) skrev 2025-07-05 21:40:53 följande:
    Svar till  "Kvinna"  😊: Arbetet i skolan som bibliotekarie är annorlunda än arbetet som bibliotekarie i ett kommunbibliotek, mer självständigt t.ex.

    Det beror på vad du vill ha ut av ditt arbete hur du väljer. Dessutom kan en skolbibliotekarie börja arbeta i ett kommunbibliotek och tvärt om. Det är liknande kompetens som krävs. 
    Har svårt att se att de bästa hamnar ute på skolbiblioteken men har ingen fakta på den saken. 
  • Anonym (Oj)

    Skolbibliotek och skolbibliotekariers uppgift är att främja barns läsförmåga och är en av skolans viktigaste uppgifter. Samt ska de lära elever söka och värdera, analysera information. Det utgör ju centrala delar i undervisningen och är helt rätt att satsa på. Skolan har som främsta uppgift att undervisa. Inte att vara fritidsgård eller vård och omsorg. Barn ska ha en bra skolmiljö ja men undervisningen måste ha kvalitet! AI kan inte ersätta mellanmänskliga relationer. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-06 08:21:17 följande:
    Har svårt att se att de bästa hamnar ute på skolbiblioteken men har ingen fakta på den saken. 
    Varför är det viktigt? Räcker det inte att de som anställs på skolorna är bra?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (M) skrev 2025-07-06 08:57:42 följande:
    Varför är det viktigt? Räcker det inte att de som anställs på skolorna är bra?
    Det var ett argument för varför det är positivt att större bibliotek sköter bokpraten. 
  • mari123
    Anonym (Läsa) skrev 2025-07-05 06:52:54 följande:
    Skolbibliotek är inte bara till för skönlitteratur. Men en bibliotekarie har koll på intressanta böcker för barn och ungdomar, kan tipsa och hålla bokprat för klasser, javisst! Barnen brukar låna faktaböcker och skönlitteratur då, de blir inspirerade och nyfikna.

    Men biblioteket är också en informationscentral som man kan använda i undervisningen i olika ämnen. Lärarna kan också få stöd i att skicka efter böcker från andra bibliotek som de behöver. 

    Bibliotekarien kan hjäloa eleverna att hitta tillförlitliga informationskällor och värdera och sammanställa information. Viktigt idag när nätet svämmar över av info av olika kvalitet.
     
    AI komner inte att kunna ersätta det kvalificerade sökandet av flera skäl. Men visst, som en källa kan man använda AI, men den samlar ju info på ett sätt som inte är lika säkert som när man söker själv. 
    Så bibliotekarier på stadsbiblioteken kan inte tipsa om bra litteratur för unga? småttingarna från förskolorna ser jag där hela tiden i den jättefina barn o ungdomsavdelningen! Men finns inget bibliotek alls är ju ett på skolan där ALLA får låna! ett alternativ! 
  • Anonym (Läsa)
    mari123 skrev 2025-07-06 14:12:31 följande:
    Så bibliotekarier på stadsbiblioteken kan inte tipsa om bra litteratur för unga? småttingarna från förskolorna ser jag där hela tiden i den jättefina barn o ungdomsavdelningen! Men finns inget bibliotek alls är ju ett på skolan där ALLA får låna! ett alternativ! 
    Det klart att bibliotekarier från stadsbiblioteketvkan tipsa om litteratur! Kanske en gång per termin i varje klass.

    Men det är i undervisningen som ett skolbibliotek kan göra mycket. Det handlar inte bara om lästräning och upplevelser genom att läsa skönlitteratur.
  • Anonym (Läsa)
    Anonym (M) skrev 2025-07-06 08:57:42 följande:
    Varför är det viktigt? Räcker det inte att de som anställs på skolorna är bra?
    Får minst lika bra lön på skolbiblioteken, lönerna på kommunerna förhandlas genom facket i samma löneomgång. Skolbibliotekariearbetet är ofta självstänigare, medan kommunbibliotekariearbetet har andra fördelar. Det ör mer en läggningsfråga vad man väljer. 
Svar på tråden Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!