• Anonym (orolig)

Har hon en språkstörning? ”Bopp” istället för stopp, ”chacha” sig för farfar.

Hej jag har en 25 månaders tjej som har svårigheter med uttal. Hon säger tex ?cha-cha? till farfar. Mormor kan hon dock säga helt felfritt. Många meningar kan hon säga så man förstår tex ?pappa sitta här?, ?min mamma? eller ?vila sängen? men en del ord är verkligen svåra för henne att uttala såsom farfar och stopp som blir ?bopp?. Ska man oroa sig? Vad kan vi göra mer än att uttala orden rätt och läsa böcker, sjunga etc? 

• Svar på tråden Har hon en språkstörning? ”Bopp” istället för stopp, ”chacha” sig för farfar.
  • Anonym (C)

Låter som en helt normal 2-åring. Om barnet vid 3-4 års åldern fortfarande pratar otydligt kan det vara bra att kolla upp. Men inte så att en 4-åring heller behöver prata perfekt. Ex bokstaven R kan dröja till skolåldern innan barn kan uttala ordentligt utan att det är något fel. 

• KimLinnefeldt
    Lek med barnet, öva grovmotorik och finmotorik. Talet kommer av sig självt. Oroa dig inte. Läs sagor. Sjung och dansa.
  • Jimmy75

Likt övriga i tråden sagt, inget att oroa dig över...om du absolut tycker att något behöver kollas så är det hörseln i så fall som tidigare nämnts. Men jag skulle säga gör dig själv tjänsten och försök slappna av istället och lita på BVC. De reagerar och remitterar vidare om det finns befogad anledning till oro.

• TvillingmammaVästgöte

Enligt internationella studier har 7-8 % av alla barn språkstörning så det är inte så ovanligt, Men man kan inte säga något om detta så tidigt som vid 25 månader. 

• Anonym (…)

Min son är 6 år nu och har en språkstörning (generell pragmatisk). Han pratade inget vid 2 års ålder.

• Jimmy75

Det är ett ganska vitt begrepp också. Frågan är hur man räknat där också. Utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser har ganska stor både överlapp och samvariation vilket gör att de där siffrorna kan variera något.

• Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-04 21:21:37 följande:

Enligt internationella studier har 7-8 % av alla barn språkstörning så det är inte så ovanligt, Men man kan inte säga något om detta så tidigt som vid 25 månader. 

7-8% är ovanligt. 
  • Aliona

Min son pratade nästan inget alls i den åldern, och hade så mycket uttalaproblem att han inte kunde inte förstås av utomstående till strax innan han började skolan. Började gå hos logoped från fyra års ålder. Nu har han gått ut tvåan, läser bäst i klassen sedan ettan, pratar två språk flytande och på ett rikt och varierat sätt och engelska pratar han bra. Jag skullr inte oroat mig för vad du beskriver, det låter helt normalt. Barn utvecklas olika fort men för det mesta kommer de ifatt. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2025-07-04 22:03:17 följande:
    7-8% är ovanligt. 

På sätt och vis men ändå vanligare än många tror, man pratar inte så mycket om språkstörning och de som har språkstörning får inte så mycket hjälp som de som har andra former av NPF som autism och ADHD,
    Men visst, 93% har inte språkstörning. 

• TvillingmammaVästgöte
    Aliona skrev 2025-07-04 22:18:02 följande:

Min son pratade nästan inget alls i den åldern, och hade så mycket uttalaproblem att han inte kunde inte förstås av utomstående till strax innan han började skolan. Började gå hos logoped från fyra års ålder. Nu har han gått ut tvåan, läser bäst i klassen sedan ettan, pratar två språk flytande och på ett rikt och varierat sätt och engelska pratar han bra. Jag skullr inte oroat mig för vad du beskriver, det låter helt normalt. Barn utvecklas olika fort men för det mesta kommer de ifatt. 

Det kanske beror på att han fick  hjälp av logoped så tidigt som vid fyra års ålder?
  • MelvinVidarsmamma

Du behöver inte vara orolig för språkstörning efter det du beskriver. Mitt ena barn har en språkstörning och hans uttal gick inte att förstå. Lärde sig prata med riktiga ljud vid 4 års ålder. Idag kan han uttala alla men grammatik och meningsuppbyggnad är hans största svårighet. Han är 7 år. 

Sedan såg jag i en kommentar att du reagerat på att F och V inte finns etablerade. Vilket inte är konstigt dessa är såkallade 4 års ljud och bör finnas på plats tills dess att barnet är 4 år. Annars bör man flagga för att få hjälp hos logoped. Likadant med R-ljudet som kan dröja upp till 7 års ålder utan att det är märkligt. 

• Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-04 22:32:05 följande:
    Det kanske beror på att han fick  hjälp av logoped så tidigt som vid fyra års ålder?

Det var inte speciellt bra hjälp vi fick, tyvärr. Det dröjde flera månader mellan träffarna, och ofta lyckades de inte få något gjort med honom alls. Däremot jobbade vi jättemycket med barnet hemma. Jag läste massa om språkutveckling, sökte material, lekte lekar, sjöng sånger osv. Kanske hjälpte det, kanske gjorde det ingen skillnad, det är svårt att veta. 

I vilket fall som helst så skulle jag inte ha oroat mig vid så ungt som två års ålder. Det är inte ovanligt att barn inte kan prata rent, eller knappt prata alls, vid den åldern. Och om det skulle vara en språkstörning så finns det mycket att göra. 

• Meddelande borttaget
  • Aliona
    Anonym (orolig) skrev 2025-07-04 17:26:13 följande:

Tillägger att bokstäverna hon inte kan säga är: f, s och r. 

Hon kan säga N tydligt när hon säger Nej så hon kan uttala bokstaven men när hon ska säga Nina tex så blir det ?Ina? då hoppar hon alltså över N. Är det vanligt? 

I normal språkutveckling etableras f- och s-ljudet mellan fyra och sex års ålder, och r efter sex år, så det är inget konstigt. 

Det är också normalt att det är svårare att säga s i kombination med vokal, så det är lättare att säga glass än stopp. 

Även de lättaste ljuden, som n och v, etableras normalt före fyra års ålder, och det är ju ett bra tag dit för din dotter. 

• Aliona
    Aliona skrev 2025-07-04 22:51:30 följande:

I normal språkutveckling etableras f- och s-ljudet mellan fyra och sex års ålder, och r efter sex år, så det är inget konstigt. 

Det är också normalt att det är svårare att säga s i kombination med vokal, så det är lättare att säga glass än stopp. 

Även de lättaste ljuden, som n och v, etableras normalt före fyra års ålder, och det är ju ett bra tag dit för din dotter. 

Oj, jag skrev för snabbt och missade några ord. Det är svårare att säga s i kombination med konsonant än vokal.
  • TvillingmammaVästgöte
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 20:59:38 följande:

Likt övriga i tråden sagt, inget att oroa dig över...om du absolut tycker att något behöver kollas så är det hörseln i så fall som tidigare nämnts. Men jag skulle säga gör dig själv tjänsten och försök slappna av istället och lita på BVC. De reagerar och remitterar vidare om det finns befogad anledning till oro.

Det kan man inte lita på. Vårt BVC reagerade inte och vårt barn fick ändå språkstörningsdiagnos . Vi föräldrar reagerade vid fyra år och bad om remiss till logoped. Om man är orolig bör man ta upp det med BVC och be om remiss till logoped. Men 25 månader är för tidigt.
  • Jimmy75
    Trent skrev 2025-07-04 22:43:33 följande:

Så ett barn som nyss fyllt två pratar inte perfekt? Jag skulle aldrig synas (höras, fniss) ute med det barnet. Sjukt pinsamt.

Kanske inte läge för den sortens humor till en orolig förälder.
  • septembermamma2022

Låter som en fullt normal tvååring. Passa på att njuta av alla gulliga felsägningar medans de varar!

Du kan hjälpa henne med både uttal och grammatik genom att upprepa det hon säger tokigt. Tex:

"Mamma hon sejde bopp"

"Jasså, sa hon stopp?"

Du skriver henne inte på näsan samtidigt som hon lär sig hur det ska låta. Det är en väldigt effektiv och snäll teknik tycker jag.

Svar på tråden Har hon en språkstörning? ”Bopp” istället för stopp, ”chacha” sig för farfar.