• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • Anonym (Maj)
    KillBill skrev 2026-01-31 13:05:21 följande:

Intressant, men jag noterar att du helt hoppade över mina ursprungliga frågor hur vi ska minska problemen med segregation och utanförskap, och hur vi ser på svenskar vars barn går i skolor där svenska är ett minoritetsspråk. Att undvika de frågorna riskerar att förringa de verkliga konsekvenserna av dagens bostads- och skolsegregation.

Jag håller med om att språk, utbildning och arbete är centralt, och att individer har ett ansvar. Men problemet försvinner inte bara för att människor "ska klara sig själva" när strukturerna fortfarande är riggade mot dem. 

Att skapa blandade bostadsområden handlar inte om att tvinga någon att flytta, utan om att ge människor bättre valmöjligheter, möjligheter att bo i attraktiva områden, ge sina barn bättre skolor och bidra till ett mer sammanhållet samhälle. Utan politisk handling blir segregation ett faktum som individen ensam inte kan bryta.

Så ja, individens ansvar är viktigt  men det räcker inte. Vill man verkligen lösa problemen med utanförskap måste vi kombinera personligt ansvar med strukturella lösningar. 

Kan du svara på mina frågor?

Vad tycker du själv borde göras för att minska problemen med segregation och utanförskap?

Hur ser du på den grupp Svenskar som bor i utanförskapsområden där deras barn går i skolor där svenska är ett minoritetsspråk? Tycker du inte att politikerna har ett ansvar för att göra något åt detta problem?" 

Individens ansvar innebär att man gör vad man kan för att utbilda sig, arbeta och försörja sig själv. Samt att lära sig språket. Samhällets ansvar är att ge människor förutsättningar och möjligheter att göra det. Var man bor blir sekundärt om alla förväntas göra ovanstående. Det behöver byggas bostäder som människor med normala inkomster har råd att bo i, gäller både invandrare och svenskar, så att inte enda möjligheten är utanförskapsområden. Att människor kan och vill flytta ut från utanförskapsområden förstår jag, förstår dock inte vilka som förväntas flytta DIT? Jag är emot att staten ska styra var vi bor, jag är för valmöjligheter och individers egen kompetens och ansvar.
  • Anonym (qwerty)
    Xenia skrev 2026-01-30 15:50:59 följande:
    Hur skulle det gå till? Det finns inga tomma utrymmen mellan villorna dit man kan bygga hyreshus. 

Det är snarare så att när man planerar ett nytt bostadsområdet så planerar man in hyreshus, bostadsrätt och villor. Det har det pratats om länge.

Vilket är alternativet? Murar mellan de olika områdena? 

Enahanda hyreshusområden för de fattiga?

Har någon av er negativa några andra förslag för att bryta segregationen? Eller är det så att ni gillar segregation?
    Nej det är inte så man tänkt, utan att aktivt bygga hyresrätter inom villaområden där det finns grönområden utanför nuvarande detaljplan. Exemplet är från Danderyd Kommun som har mycket villor och tillika grönområden så planerar man alltså hyresrätter att byggas mellan de befintliga husen, och att dessa ska öronmärkas för ENDAST invandare som inte integrerats. De som har barn som är kriminella har förtur...

Det är ett fullständigt bisarrt förslag som helt ärligt inte kommer gynna någon. Det kommer kosta mycket pengar, stigmatisera invandrare som får dessa kontrakt, skapa motsättningar mellan grupper och ett ökat påslag i kostnader för kommunerna i form av skola förskoleplatser mm. Idioti.
  • Anonym (Maj)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-01-31 13:24:22 följande:
    Nej det är inte så man tänkt, utan att aktivt bygga hyresrätter inom villaområden där det finns grönområden utanför nuvarande detaljplan. Exemplet är från Danderyd Kommun som har mycket villor och tillika grönområden så planerar man alltså hyresrätter att byggas mellan de befintliga husen, och att dessa ska öronmärkas för ENDAST invandare som inte integrerats. De som har barn som är kriminella har förtur...

Det är ett fullständigt bisarrt förslag som helt ärligt inte kommer gynna någon. Det kommer kosta mycket pengar, stigmatisera invandrare som får dessa kontrakt, skapa motsättningar mellan grupper och ett ökat påslag i kostnader för kommunerna i form av skola förskoleplatser mm. Idioti.
    Helt sjukt om det är så de tänkt!?
  • Anonym (Skämtparti)

Dock är det bra att veta att de vill ha färre röster...lägga tid på sånt trams.

När jag var yngre umgicks jag mycket med invandrare och skulle tro att de flesta vill bo i såna områden ofta i utkanten från staden.
    Där har de nära och kära och har det bra, det är väldigt socialt och finns ofta innergårdar, lekplatser och annat.

Vem gynnar detta urkorkade förslag????

• KillBill
    Anonym (Maj) skrev 2026-01-31 13:19:17 följande:
    Individens ansvar innebär att man gör vad man kan för att utbilda sig, arbeta och försörja sig själv. Samt att lära sig språket. Samhällets ansvar är att ge människor förutsättningar och möjligheter att göra det. Var man bor blir sekundärt om alla förväntas göra ovanstående. Det behöver byggas bostäder som människor med normala inkomster har råd att bo i, gäller både invandrare och svenskar, så att inte enda möjligheten är utanförskapsområden. Att människor kan och vill flytta ut från utanförskapsområden förstår jag, förstår dock inte vilka som förväntas flytta DIT? Jag är emot att staten ska styra var vi bor, jag är för valmöjligheter och individers egen kompetens och ansvar.

Det finns inget parti som föreslagit att staten ska bestämma var folk ska bo eller menar du att Socialdemokraterna vill slopa den gamla moderata EBO-lagen, som ger invandrare rätt att bosätta sig var som helst med fulla bidrag  en reform som starkt bidragit till utanförskapsområdenas framväxt? Att stoppa den lagen tycker jag är klok och ansvarsfull politik.

Jag håller med om att individens ansvar är viktigt, men det räcker inte. För att människor verkligen ska kunna ta ansvar och förändra sin situation behövs reella förutsättningar ? tillgång till utbildning, arbete, bra bostäder, olika typer av bostäder, trygga bostadsområden o.s.v. annars blir segregation och utanförskap självförstärkande.

Hur ser du på den grupp svenskar som bor i utanförskapsområden där deras barn går i skolor där svenska är ett minoritetsspråk? Tycker du inte att politikerna har ett ansvar att göra något åt deras situation?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Maj)
    KillBill skrev 2026-01-31 13:46:26 följande:

Det finns inget parti som föreslagit att staten ska bestämma var folk ska bo eller menar du att Socialdemokraterna vill slopa den gamla moderata EBO-lagen, som ger invandrare rätt att bosätta sig var som helst med fulla bidrag  en reform som starkt bidragit till utanförskapsområdenas framväxt? Att stoppa den lagen tycker jag är klok och ansvarsfull politik.

Jag håller med om att individens ansvar är viktigt, men det räcker inte. För att människor verkligen ska kunna ta ansvar och förändra sin situation behövs reella förutsättningar ? tillgång till utbildning, arbete, bra bostäder, olika typer av bostäder, trygga bostadsområden o.s.v. annars blir segregation och utanförskap självförstärkande.

Hur ser du på den grupp svenskar som bor i utanförskapsområden där deras barn går i skolor där svenska är ett minoritetsspråk? Tycker du inte att politikerna har ett ansvar att göra något åt deras situation?

Ja individens ansvar är viktigt och ja tillgång till utbildning och arbete. Där ska samhället ge förutsättningar. Jag anser att i skolan är inte svenska ett minoritetsspråk någonstans, i svenska skolan ska man prata svenska.
  • KillBill
    Anonym (Maj) skrev 2026-01-31 13:58:54 följande:
    Ja individens ansvar är viktigt och ja tillgång till utbildning och arbete. Där ska samhället ge förutsättningar. Jag anser att i skolan är inte svenska ett minoritetsspråk någonstans, i svenska skolan ska man prata svenska.

Fakta är att i flera skolor i landets utanförskapsområden är svenska som modersmål en minoritet bland eleverna, vilket påverkar språkutvecklingen negativt, även för de elever som kommer från svenska hem. Detta är ett problem som politikerna måste ta på allvar och aktivt arbeta för att lösa. Här räcker det inte att enbart peka på individernas ansvar.

Socialdemokraterna lägger fram konkreta förslag för att bryta segregationen, som är själva roten till problemet. SD och övriga Tidöpartier däremot stoppar huvudet i sanden och vägrar agera.

• Anonym (Maj)
    KillBill skrev 2026-01-31 14:47:34 följande:

Fakta är att i flera skolor i landets utanförskapsområden är svenska som modersmål en minoritet bland eleverna, vilket påverkar språkutvecklingen negativt, även för de elever som kommer från svenska hem. Detta är ett problem som politikerna måste ta på allvar och aktivt arbeta för att lösa. Här räcker det inte att enbart peka på individernas ansvar.

Socialdemokraterna lägger fram konkreta förslag för att bryta segregationen, som är själva roten till problemet. SD och övriga Tidöpartier däremot stoppar huvudet i sanden och vägrar agera.

Det går ju inte att komma ifrån att väldigt många barn har ett annat modersmål. Dock är det inte svenska barns ansvar att gå i skola i utanförskapsområden för att andra barn ska få bättre språkutveckling. Jag fattar inte hur du tänker. Skolan ska stötta upp språkutveckling för barn som har svårigheter. Finns säkert skolor som behöver stärka upp det. Men jag kommer aldrig tycka att det är andra barns ansvar eller skyldighet. 
  • Anonym (Jaja)

I likhet med många andra förslag som kommer från oppositionen så är det åter igen galenskaper. Sossarna är huvudansvariga för problematiken med utanförskapsområdena så låt nu partier som faktiskt kan lösa problemen arbeta vidare och så kan sossarna sitta på avbytarbänken tills vidare.... Det blir bäst så för landet.

• fornminne

Flera i tråden frågar hur man ska lösa segregationen. Om kritiker till att aktivt blanda skolor och bostadsområden, inte har några egna förslag?

Det krassa svaret på den frågan är att det inte finns någon enkel lösning på dagens segregation. Problemen har vuxit sig för stora under för lång tid. Vi borde ha dragit i bromsen för flera decennier sen. Inte stängt gränserna, men dragit i bromsen och satsat på rätt saker, som ekonomi och välfärd. Det gjordes inte och nu står vi här.

Danmark har lyckats bättre för att de har satsat på välfärdspolitik och förebyggande åtgärder, men också för att de stramade åt invandringen långt innan Sverige gjorde detsamma. Danmark har också utanförskapsområden, men inte lika många eller stora.

Sverige har tagit sig vatten över huvudet. Resultatet ser vi nu.

Det är inte säkert att dagens problem någonsin kan lösas helt och hållet. Men visst kan mer göras. Fler bostadsområden med blandade boendeformer, samt att lyfta utanförskapsområden, tror jag är viktigast. Frågan är hur stor skillnad det kommer att göra.

Med fler blandade bostadsområden menar jag inte att man ska tränga in hyresrätter bland villor. Man bör också vara restriktiv med att bygga bort grönområden. Men det finns platser där det är lämpligt att bygga. Man kan också tänka annorlunda när man bygger nya bostadsområden.

• nattuw
    Xenia skrev 2026-01-30 15:50:59 följande:
    Har någon av er negativa några andra förslag för att bryta segregationen?
    Lås in de gängkriminella och kasta bort nyckeln så att de gängkriminella inte kan fungera som förebilder för de yngre.

Inför mer disciplin och mer krav i skolan så att fler från segregerade områden får de verktyg som de behöver för att gå vidare och bli goda exempel för kommande generationer.

Kopplas sedan ihop invandrande läkare, lärare och ingenjörer med företag och organisationer så att de kan representera dessa företag och organisationer i sina ursprungsländer eller omgivande regioner. De har språket och kan kulturen så varför använder vi oss inte av deras kompetens där den verkligen kan göra skillnad.

Mer betoning på eget ansvar och motarbeta synen på individer som offer för en verklighet som de inte kan påverka.
  • nattuw
    KillBill skrev 2026-01-31 11:55:46 följande:

Vi har akademiker och höginkomsttagare bland invandradgrupperna  som väljer att flytta ifrån utanförskapsområden

Och det är inte de invandrare som tar sig bort från "utanförskapsområden" som är problemet. Problemet är de vars handlingar skapar "utanförskapsområden" och de kommer inte att bli goda samhällsmedborgare för att de flyttar. Så nej det förslaget kommer inte att lösa några problem utan bara sprida ut problemen så att de invandrare som tagit sig bort från "utanförskapsområden" ändå inte kommer undan problemen.
  • nattuw
    KillBill skrev 2026-01-31 14:47:34 följande:

Fakta är att i flera skolor i landets utanförskapsområden är svenska som modersmål en minoritet bland eleverna, vilket påverkar språkutvecklingen negativt, även för de elever som kommer från svenska hem. Detta är ett problem som politikerna måste ta på allvar och aktivt arbeta för att lösa. 

Vilket är ett problem som ditt parti har hjälpt till att skapa. Så varför skulle någon tro på att ditt parti har något intresse av att ta problemet på allvar och faktiskt göra något åt problemet?
  • KillBill
    nattuw skrev 2026-01-31 17:08:10 följande:
    Vilket är ett problem som ditt parti har hjälpt till att skapa. Så varför skulle någon tro på att ditt parti har något intresse av att ta problemet på allvar och faktiskt göra något åt problemet?

Segregationen och utanförskapet i Sverige har i hög grad förstärkts av politiska reformer som saknat helhetsperspektiv. En central faktor är den moderata EBO-lagen, som gav asylsökande rätt att bosätta sig var som helst i landet med full tillgång till ersättningar. I praktiken har detta lett till en stark koncentration av nyanlända till redan socioekonomiskt utsatta områden, vilket bidragit till framväxten av dagens utanförskapsområden.

En annan reform som tydligt har drivit på segregationen särklit i våra skolor  är friskolereformen och det efterföljande marknadsskoleexperimentet. När skolval och vinstintressen tillåts styra, ökar sorteringen av elever efter bakgrund och föräldrarnas resurser, vilket slår hårdast mot barn i socioekonomiskt svaga områden.

Det är värt att understryka att Socialdemokraterna har varit kritiska till både EBO-lagen och marknadsskolan..

• nattuw
    KillBill skrev 2026-01-31 18:42:11 följande:

Det är värt att understryka att Socialdemokraterna har varit kritiska till både EBO-lagen och marknadsskolan..

Så socialdemokraterna var kritiskt till att människor fick bosätta sig var de ville...

Det kastar onekligen ett nytt ljus på på det socialdemokratiska förslaget om folkomflyttningarna.
  • FuckGoggleAskMe
    KillBill skrev 2026-01-31 18:42:11 följande:

Segregationen och utanförskapet i Sverige har i hög grad förstärkts av politiska reformer som saknat helhetsperspektiv. En central faktor är den moderata EBO-lagen, som gav asylsökande rätt att bosätta sig var som helst i landet med full tillgång till ersättningar. I praktiken har detta lett till en stark koncentration av nyanlända till redan socioekonomiskt utsatta områden, vilket bidragit till framväxten av dagens utanförskapsområden.

En annan reform som tydligt har drivit på segregationen särklit i våra skolor  är friskolereformen och det efterföljande marknadsskoleexperimentet. När skolval och vinstintressen tillåts styra, ökar sorteringen av elever efter bakgrund och föräldrarnas resurser, vilket slår hårdast mot barn i socioekonomiskt svaga områden.

Väldigt många invandrare, asylsökande och andra, vill bo i områden där de har grannar från deras hemländer och affärer som säljer mat de är vana vid. Ska vi förbjuda det? Hur lockande är det som nyinflyttad att bosätta sig i ett område med nästan bara ursvenskar? 

Jag bor utomlands. En av skolorna jag tittade på när min son skulle börja verkade väldigt vettig och bra, men alla andra föräldrar där på presentationen var urinnevånare som naturligtvis behärskade det lokala språket perfekt och kände till skolsystemet redan. Jag var orolig för att min son skulle känna sig utanför, och jag också, så jag valde en internationell skola. Jag kan förstå invandrare i Sverige som vill bo i närheten av andra invandrare. 

Att det svenska språket inte talas så mycket på raster etc i vissa områden är naturligtvis ett problem för språkinlärningen. Extra lektioner i svenska borde antingen erbjudas eller vara obligatoriska för alla elever. Det vore en bra investering! 

Friskolor kan vara en bra tillgång om det sköts rätt, i Sverige verkar det som att det har organiserats dåligt. 

• Anonym (veranika savenka)

Jag hade inget emot att bo bland ursvenskar, fast där var lite andra nationaliteter med. Det här med folkomflyttning, handlar det om att man ska få mer folk till mindre kommuner, eller locka till sig arbetskraft till dit det behövs? Det kanske kan vara bra, jag vet inte.

• KillBill
    nattuw skrev 2026-01-31 19:08:27 följande:
    Så socialdemokraterna var kritiskt till att människor fick bosätta sig var de ville...

Det kastar onekligen ett nytt ljus på på det socialdemokratiska förslaget om folkomflyttningarna.

Ja, Socialdemokraterna har konsekvent ansett att Migrationsverket ska styra placeringen av flyktingar, på samma sätt som gällde innan Moderaterna införde EBO-lagen. Den lagen gav asylsökande möjlighet att bosätta sig var som helst i landet och samtidigt ta del av statlig ersättning för boende och försörjning.

I praktiken handlar det om att under etableringsperioden, cirka 1-3 år, när boende och ersättningar finansieras av staten, ska placeringen vara styrd. Syftet är enkelt: att undvika att alla nyanlända koncentreras till samma städer och redan utsatta områden. Med EBO-lagen fråntogs Migrationsverket detta centrala verktyg för att motverka segregation.

I dag har även Moderaterna i stort sett erkänt att reformen var ett misstag och ställer sig numera bakom den kritik mot EBO som Socialdemokraterna har haft hela tiden.

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?