• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • nattuw
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-10-08 19:39:40 följande:
    Och vad gör föräldrarna? Hur kan föräldrarna låta barnen gå in i kriminalitet redan i mellanstadiet?  Om inte föräldrarna kan ta hand om barnen måste vi omhänderta dem. Uppenbarligen kan inget socialstöd hindra barn att bli kriminella,  den 13-`årige pojken var redan under socialtjänstens stöd. Det hjälpte inte alls.
    Kan du säga konkret vad socialtjänsten kan göra för att mellanstadiebarn inte skall bli kriminella? Bjuda familjerna på restaurang och mammorna på massage?
    Enklast är att låsa in de äldre ligisterna som redan är etablerade kriminella så att de yngre inte har några kriminella att se upp till och bli rekryterade av. Framförallt skulle det hjälpa barn som kommer från dysfunktionella hem där gänget ersätter familjen.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-10-11 13:36:19 följande:
    Jo, tyvärr var det under regeringarna Löfven viktigare att bevara "sverigebilden" än att ta tag i problem.

Du har en ful ovana att klippa inlägg som du citerar för att man på så sätt inte ska förstå kontexten. Du har alltså fel och så här skrev jag: 

Det där stämmer helt enkelt inte. Den S-ledda regeringen skärpte en rad straff mellan 2014 och 2022 och satsade dessutom på att utbilda och anställa betydligt fler poliser än vad den M-ledda alliansregeringen gjorde mellan 2007 och 2014.

Straffrabatten för 18-20-åringar som begick grova brott togs bort, straffen för grova vapenbrott, sexualbrott och grova våldtäkter skärptes, och samtyckeslagen infördes för att stärka skyddet mot sexualbrott.

Straffen för mord skärptes, och hedersrelaterade brott fick skärpta straff.  Även brott kopplade till organiserad brottslighet fick hårdare påföljder.

Statistiken från Brottsförebyggande rådet visar tydligt att den genomsnittliga strafftiden för fängelsedomar ökade kraftigt under dessa år. Kort sagt, Socialdemokraterna både skärpte lagarna och ökade resurserna till polisen,

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nattuw
    Anonym (Utbildaren) skrev 2025-10-09 14:02:20 följande:
    Ser man långsiktigt så blir det en vinst i samhället som kommer att kosta för några men ser man vinsten kanske man får tänka om.
    Samma argument som användes när vissa påpekade att ett stort inflöde av människor kunde leda till problem. Och hur det gick vet vi ju.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-10-11 13:43:41 följande:

Du har en ful ovana att klippa inlägg som du citerar för att man på så sätt inte ska förstå kontexten. 

Jag har en van att citera det som jag svarar på. Att du tycker det en ful ovana att påpeka de felaktigheter som sprid av socialdemokratiska spammare rör mig inte i ryggen.
  • Anonym (GGG)
    KillBill skrev 2025-10-11 13:19:44 följande:

I Sverige ersätter vi inte fastighetsägare för vilken hudfärg eller socioekonomisk bakgrund grannarna har. Stadsbyggnadspolicys, som att bygga blandade bostadsområden med både hyresrätter och bostadsrätter, handlar om att minska segregation och öka bostadstillgänglighet, inte att skapa ekonomisk skada på grund av vem som bor i området.

Den ende som talar hudfärg här är du - fan vet varför. Jag, precis som dina partikamrater använder istället ett ord som "underprivilegierade".

Din fixering vid hudfärg är jag ointresserad av.

Samhället ersätter normalt sett skador det åsamkar en individ om skadan är tillräckligt stor. 

Nu vill ni gå in i välmående villaområden och flytta dit "underpriviligierade".

Låt oss säga att mitt hus är värt 8 miljoner som det är idag. Där det står. Där jag bor.

Till granntomten flyttar ni in ett hyreshus från Rinkeby.

Marknadsvärdet på mitt hus bedöms nu helt plötsligt till 5-6 miljoner. Max. Svår marknad med de nya förutsättningarna.

Mitt bolån på 3 miljoner går från att vara 3 på 8 (och amorteringsfritt) till att vara 3 på (kanske) 5 och helt plötsligt så blir det problem med lånet för nu måste jag enligt lagen börja amortera ned lånet med minst en halv miljon.

- - - 

ELLER så är mitt hus värt 4 miljoner och jag har ett lån på 3 miljoner och amorterar.

Så flyttar ni i Partiet in en massa "underprivilegierade" som granne till mig och mitt hus är plötsligt bara värt 2,5 miljoner.

Hoppsan! Nu har jag större lån är huset är värt och jag får ett brev från banken om att snarast föra över minst en halv miljon annars sägs lånet upp.

- - - 

Men den här typen av effekter har ni inte ens funderat över va?

"Orimligt att ersätta" kallar du det.

.

Och det absolut mest verklighets-frånvända med allt detta är att ni tycker att jag ska vara tacksam över mina nya grannar och låta mig integreras med dem i en enda lycklig stor familj.

.

Nä, jag tror inte ni medvetet vill skapa ekonomisk skada men det är vad ni faktiskt kommer att ställa till med så det vore snyggt om ni hade någon slags tanke kring hur folk skal kompenseras för det ni ställer till med.
  • KillBill
    Anonym (GGG) skrev 2025-10-11 15:10:39 följande:
    Den ende som talar hudfärg här är du - fan vet varför. Jag, precis som dina partikamrater använder istället ett ord som "underprivilegierade".

Samhället ersätter normalt sett skador det åsamkar en individ om skadan är tillräckligt stor. 

Låt oss säga att mitt hus är värt 8 miljoner som det är idag. Där det står. Där jag bor.

Marknadsvärdet på mitt hus bedöms nu helt plötsligt till 5-6 miljoner. Max. Svår marknad med de nya förutsättningarna.

Mitt bolån på 3 miljoner går från att vara 3 på 8 (och amorteringsfritt) till att vara 3 på (kanske) 5 och helt plötsligt så blir det problem med lånet för nu måste jag enligt lagen börja amortera ned lånet med minst en halv miljon.

- - - 

ELLER så är mitt hus värt 4 miljoner och jag har ett lån på 3 miljoner och amorterar.

Så flyttar ni i Partiet in en massa "underprivilegierade" som granne till mig och mitt hus är plötsligt bara värt 2,5 miljoner.

Hoppsan! Nu har jag större lån är huset är värt och jag får ett brev från banken om att snarast föra över minst en halv miljon annars sägs lånet upp.

- - - 

.
    Och det absolut mest verklighets-frånvända med allt detta är att ni tycker att jag ska vara tacksam över mina nya grannar och låta mig integreras med dem i en enda lycklig stor familj.

Nä, jag tror inte ni medvetet vill skapa ekonomisk skada men det är vad ni faktiskt kommer att ställa till med så det vore snyggt om ni hade någon slags tanke kring hur folk skal kompenseras för det ni ställer till med.

Det är tydligt vad du försöker säga: du oroar dig för att människor från så kallade utanförskapsområden ska få bostäder nära dem som har det bättre ställt.

Men i Sverige ersätter vi inte fastighetsägare för vilken hudfärg eller socioekonomisk bakgrund grannarna har. Att bygga blandade bostadsområden handlar om att minska segregation.

• Rataxes

- - - 

- - - 

.

.

Därför bosätter man sig långt från städernas bostadsområden, ut på landsbygden dit ingen mångkultur vill flytta.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-10-11 15:57:13 följande:
    Därför bosätter man sig långt från städernas bostadsområden, ut på landsbygden dit ingen mångkultur vill flytta.
    Ja självklart. Ditt ideal är en ?etniskt ren? skogsdunge långt från verkligheten..
  • Ofiltreratsamtall3

- - - 

- - - 

.

.

Bra skrivet. Det här är frågor och argument du aldrig kommer få svar av från sossar och vänstern, för dom kan inte svara på det. Mer än att dra rasist kort och dylikt. 

Varför tror du vänstern och speciellt sossar har så stort stöd. Trots att dom i min mening inte har kunnat prestera något meningsfullt eller som har gjort landet i majoritet bättre på 10-15 år? Och med tanke på att sossar skriver om sin historia ? vi har alltid tyckt ?. 
  • Alexanderlukas
    KillBill skrev 2025-10-11 16:04:21 följande:
    Ja självklart. Ditt ideal är en ?etniskt ren? skogsdunge långt från verkligheten..
    Vems verklighet? Din Socialdemokrariska fantasivärld?
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Rataxes
    K Markatta skrev 2025-10-11 18:46:54 följande:

Socialdemokratisk nätkrigare visar sitt förakt för landsbygden.

Som den gurgelmumlande korvfadern:

"När storstadsbor ska åka ut och koppla av på landsbygden, då måste det fungera där"

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Alexanderlukas
    K Markatta skrev 2025-10-11 18:46:54 följande:

Socialdemokratisk nätkrigare visar sitt förakt för landsbygden.

Det finns fler socialdemokrater som hånar landsbygden, och här är en till.

">

Håll stånd mot kulturvänstern!
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?