• Anonym (Disrespekt)

Dessa provocerande "R.I.P" på Facebook när någon dött.

Jag tycker det ser verkligt arrogant och känslokallt ut R.I.P, som ungefär "då var du borta, so what? Livet går vidare för mig". Jag ser det som en avsaknad av respekt för människors liv och en sorts likgiltighet inför att de dött. Som nu senast Ozzy Osbourne. Kommentarsfälten är fulla av "R.I.P"s, långt färre skriver på svenska "Vila i frid". Varför denna fåniga och arroganta trend? Sa vi så på begravningar förr? "R.I.P"?

• Svar på tråden Dessa provocerande "R.I.P" på Facebook när någon dött.
  • Aniiee

Let me Rest In Peace
    Let me get some sleep
    Let me take my love and bury it 
    In a hole six foot deep
    I can lay my body down
    But I can't find my sweet release
    So let me Rest In Peace

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • klyban
    Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-27 14:31:30 följande:
    Ja, men likväl ser det ut som något "Game over" på ett dataspel. Ovärdigt när det gäller en omtyckt och uppskattad människas död.

Nä, det är bara något du inbillar dig.

Men du blev lite putt när du insåg den är flera hundra år gammal, och när du inbillar dig det var pga mobiltelefoner.
    Intressant du diskuterar något du inte ens förstår dig på eller kan, så vad är det?

Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-27 14:33:10 följande:
    Jag menar förstås att folk blivit för lata för att ens orka formulera en mening, som visar på sorg, respekt, saknad och vördnad. Folk är väl "upptagna" med TikTok och spel, så de "har inte tid" att bry sig om någons bortgång. Då är "R.I.P" enkelt och behändigt, eller hur?

Som sagt vad flera hundra år före tik tok :whoco5:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Sören)

Snälla TS.

https://www.dictionary.com/e/pop-culture/rest-in-peace/

The Latin phrase began appearing on Christian gravestones in the 8th century and was widespread on Christian grave markers by the 1700s.

Today, it is more common to find rest in peace or R.I.P. on gravestones and in funeralservices than its Latin parent. The acronym R.I.P. appeared first in 1613 as an abbreviation for requiescat in pace, then in 1681 for 
    rest in peace.

The phrase rest in peace and the acronym R.I.P. have migrated into 
    secularuse over the centuries, given Christianity?s extensive influence on secular Western culture. In funeral settings, rest in peace has a solemn tone appropriate to the occasion. Outside of burial ceremonies and gravestones, rest in peace has come to be used in obituaries and online to signify respect and well wishes for a beloved person who has died. The hashtag #RIP is commonly appended to social-media posts in which fans mourn the passing of public or private figures they admired while also celebrating their lives and impact.

• Anonym (S)

Det är bara nåt man skriver när men egentligen inte bryr sig ett skit, men man känner sig skyldig att skriva något. Typiskt svenskt. Utåt visa sympati, men med så lite ansträngning som möjligt. Inte ens en personlig hälsning! Jag håller med dig, det är jävligt tafatt och dåligt!

Precis som de här förinställda födelsedagshälsningarna på Facebook nu! "Grattis på födelsedagen, xxxxxx *emojiemojiemoji*". Jag har inte blivit kallad xxxxxx sen prästen i kyrkan!! För helvete, ansträng dig lite eller??????

• Anonym (Disrespekt)
    klyban skrev 2025-07-27 16:34:47 följande:

Nä, det är bara något du inbillar dig.

Men du blev lite putt när du insåg den är flera hundra år gammal, och när du inbillar dig det var pga mobiltelefoner.
    Intressant du diskuterar något du inte ens förstår dig på eller kan, så vad är det?

Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-27 14:33:10 följande:
    Jag menar förstås att folk blivit för lata för att ens orka formulera en mening, som visar på sorg, respekt, saknad och vördnad. Folk är väl "upptagna" med TikTok och spel, så de "har inte tid" att bry sig om någons bortgång. Då är "R.I.P" enkelt och behändigt, eller hur?

Som sagt vad flera hundra år före tik tok :whoco5:

Konstigt att ingen fattar vad jag menar, utan bara tjatar om att "det är 100 år gammalt", fattar ni inte att det är känslan av nonchalans och repektlöshet jag menar?
  • Aniiee
    Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-27 19:57:37 följande:
    Konstigt att ingen fattar vad jag menar, utan bara tjatar om att "det är 100 år gammalt", fattar ni inte att det är känslan av nonchalans och repektlöshet jag menar?
    Fattar du att typ ingen i tråden håller med dig i den känslan?
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • klyban

Nä, inte 100 år, utan 344 år sedan, vet du om att tik tok fanns inte då?
    Och att det är av vördnad man säger/skriver detta!

Aniiee skrev 2025-07-27 20:22:02 följande:
    Fattar du att typ ingen i tråden håller med dig i den känslan?

Och inte heller historien, som berättar att TS fått precis allt fel.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Virriga Vera
    Jodå, vi förstår. Vi håller bara inte med dig.
  • Anonym (Moa)

Fast alltså. Om en kändis dör, då är jag ju inte i djup sorg och har inte något sånt att skriva. Men jag kanske ändå vill lägga upp nåt på FB och dela gamla Sabbath-minnen med kompisar. Då är ett R.I.P. alldeles lagom. Det är ingen personlig sorg, men jag vill visa att jag ändå bryr mig om att Ozzy har gått ur tiden, att jag uppskattade det han gjorde. Det är ett inlägg som öppnar upp för ett samtal om Ozzy, Hultsfred -98 mm. Vi kan dela favoritlåtar och konsertminnen. Men vi har ingen personlig djup sorg att uttrycka. Vi kände inte Ozzy utan gillade hans musik och uppskattade honom som musiker och scenpersonlighet. 

Sen är det nog också en åldersfråga. Jag skulle bli förvånad om en 50-åring la upp en bild på sin nyligen bortgågna vän och skrev R.I.P., av ungefär de orsaker du skriver om att göra så med kändisar. Men jag skulle inte bli förvånad om en 15-åring gjorde likadant. Olika generationer uttrycker sig på olika sätt. Ibland är kanske ett R.I.P. allt man orkar skriva. Precis som Vila i frid för min generation. Det är vad man skriver när man inte hittar andra ord. Mina tonåringar och deras kompisar pratar väldigt mycket engelska till vardags och att använda engelska uttryck är helt naturligt för dem. Det är inte ett sätt att distansiera sig. 

• EpicF
    Det är din åsikt som hittills ingen håller med om. 
  • EnAnonumius
    Ursäkta? Om du anser att "ingen fattar vad du menar" så kanske du skall se över HUR du framför ditt budskapet i stället...

Fast nu är det som så att vi fattar, det är du som inte kan hantera och acceptera  att vi inte håller med dig. Så enkelt är det?

Den "känslan av nonchalans och respektlöshet" är något subjektivt, bara för att DU anser att det är "nonchalant och respektlöst" betyder inte att andra måste se det på samma sätt och tycka så med.

Om det hade sets som nonchalant och respektlöst, av den stora massan, så hade knappast den förkortningen funnits kvar idag och fortfarande använts, då den är ju några hundra år gammal. Och hur kan det vara nonchalant och respektlöst, att önska den döde att få ""Rest in peace (vila i frid)?

Det stora problemet är nog egentligen är att du inte kan hantera att folk är olika.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Disrespekt)
    Anonym (S) skrev 2025-07-27 19:34:18 följande:

Det är bara nåt man skriver när men egentligen inte bryr sig ett skit, men man känner sig skyldig att skriva något. Typiskt svenskt. Utåt visa sympati, men med så lite ansträngning som möjligt. Inte ens en personlig hälsning! Jag håller med dig, det är jävligt tafatt och dåligt!

Precis som de här förinställda födelsedagshälsningarna på Facebook nu! "Grattis på födelsedagen, xxxxxx *emojiemojiemoji*". Jag har inte blivit kallad xxxxxx sen prästen i kyrkan!! För helvete, ansträng dig lite eller??????

Äntligen någon som förstår vad jag menar! Tack! Nej, hur många av dessa "R.I.P"-are och de som använder färdiga grattishälsningar som egentligen bryr sig? Det ska bara se ut som om de gör det, Det här är en sida med internet som jag verkligen avskyr. Ett människoliv betyder ingenting längre. Det viktigaste är att man får låtsas vara "god" och "omtänksam" med hjärtemojier, "R.I.P"s och löjliga bilder och GIF:s
  • EnAnonumius
    Anonym (Disrespekt) skrev 2025-07-28 21:18:28 följande:
    Äntligen någon som förstår vad jag menar! Tack! Nej, hur många av dessa "R.I.P"-are och de som använder färdiga grattishälsningar som egentligen bryr sig? Det ska bara se ut som om de gör det, Det här är en sida med internet som jag verkligen avskyr. Ett människoliv betyder ingenting längre. Det viktigaste är att man får låtsas vara "god" och "omtänksam" med hjärtemojier, "R.I.P"s och löjliga bilder och GIF:s
    Klart att du anser att hen förstod dig. Du fick ju medhåll, någon som delade din åsikt...🙄

Så  då vet man detta om dig:

De som håller med dig i din åsikt, har fattat vad du menar

Håller man inte med dig och din åsikt, jag då skall de svamlas om att "man inte fattar vad du menar".  🙄
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban

Nej, det berättar dock vem ni är.
    Och en jämförelse med födelsedagshälsningar på facebook, va, vad ska det ge oss i här?
    Och om det är så betungande med facebook, så var inte på facebook då, som vi som tycker det är skräp.

I 344år har folk gillat detta sätt och ge vördnad, sen kom du och berättar dom alla har fel :whistle:

EnAnonumius skrev 2025-07-29 05:36:15 följande:
    Klart att du anser att hen förstod dig. Du fick ju medhåll, någon som delade din åsikt...🙄

Så  då vet man detta om dig:

De som håller med dig i din åsikt, har fattat vad du menar

Håller man inte med dig och din åsikt, jag då skall de svamlas om att "man inte fattar vad du menar".  🙄

Värsta är väl fabuleringarna och säger det är av tik tok.
    Och berättar för folk att de är otrevliga/ohyfsade när de säger RIP, och fast när det är exakt tvärtom.

Svar på tråden Dessa provocerande "R.I.P" på Facebook när någon dött.