• Anonym (Jobbigt)

Sambo prioriterar vvbarn

Jag och min sambo planerar att skaffa barn men jag är osäker eftersom han alltid sätter sitt barn före oss. När det är hans barns vecka (vv barn) finns jag överhuvudtaget inte med. Barnet går först i alla lägen. På pappas vecka hämtad barnet direkt efter skolan och de umgås från kl. 13:00 till 23:00 då vi alla somnar i samma säng. Barnet bestämmer vad vi ska äta, vad vi ska göra och hur vi ska sova. Jag som sambo och styvmamma har inget att säga till om. Att barnet är 9år och sover naken med oss varje natt stör mig, jag tycker det är äckligt. Att pappan tycker att vi ska umgås exakt hela tiden och dansa efter barnets pipa (servera frukost (barnet gör ingenting), behaga barnets lust till aktivitet, köpa dyra leksaker, barnet får lägga sig vuxentid alla dagar ca 23-01 varje dag, aldrig städa eller packa för resor Och bestämma när vi vuxna ska sova samt alltid sitta i framsätet i bilen. 

jag blir så jävla ledsen för jag anser att min sambo gör honom en björntjänst. barnet växer upp med att alla ska anpassa sig eftersom hen och i verkliga livet kommer det inte att vara så. 

Sambon är även tydlig med att på barnets veckatt jag nr 2 och alla mina åsikter ska jag hålla för mig själv då jag inte är riktiga mamman till barnet. Åker de på resa en vecka gör sambon av sig om praktiska saker men ingenting om att han älskar eller saknar mig. Jag är helt enkelt nummer två.
    På barnfri vecka är han tvärtom, jag är hans allt och han kan inte vara utan mig.

Nu när jag förstått detta, är jag kluven, för vi pratar om att skaffa egna barn ihop. Mardömmen är dock att han kommer bete sig likadant med våra barn. Där jag alltid kommer 2:a och där han helt prioriterar barnen före mig i alla lägen. 

är det någon som kan relatera? Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Sambo prioriterar vvbarn
  • Anonym (Mia)

Jag hade en sån där kille. Förutom sovningen då plus att han var aldrig gosig mot mig men satt o gullade med sonen hela tiden. Aldrig med mig ens när vi var ensamma. Dagen innan han skulle komma måste jag storstäda hela huset o Sen när han kom så gjorde vi allt han sa. Jag fick oxå sitta i baksätet. Usch! Hemskt tid
    ungen var bara fem år 

• Alessia

Har endast läst ts startinlägg!

En riktigt obehaglig pappa, som till slut alldeles säkert får den totalt söndercurlade och gruvligt bortskämda son/dotter han förtjänar. Mycket skuldkänslor inblandade där misstänker jag.
    Ts borde packa sina saker, säga tack för den här tiden, men nu går jag, för inte ska hon bilda familj med med man son som bär sig åt på detta sätt. Vill han ens ha fler barn? Och hur kommer den bortskämda nioåringen att reagera på ett syskon?
    Bättre leva ensam än vara dörrmatta åt bortskämt barn och emotionellt obegåvad man. Eller leta upp man som inte kommer med barn i släptåg.

• EpicF
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-29 15:08:47 följande:
    Ja varför tror du man sätter sunda gränser för sina barn? Just för att det är bra och sunt för dem och de behöver det för en bra utveckling. Det tar denna man ifrån sitt barn.
    Självklart är det bra att sätta gränser för sina barn. Men det är inte barnmisshandel att inte ha gränser för sina barn. 

Och det är inget soc kommer att utreda. 
  • EpicF
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-29 15:08:47 följande:
    Ja varför tror du man sätter sunda gränser för sina barn? Just för att det är bra och sunt för dem och de behöver det för en bra utveckling. Det tar denna man ifrån sitt barn.
    Det är förbjudet att curla sina ungar och det är heller inget ungar far illa av. 
  • Anonym (lilla m)
    EpicF skrev 2025-07-29 15:51:22 följande:
    Självklart är det bra att sätta gränser för sina barn. Men det är inte barnmisshandel att inte ha gränser för sina barn. 

Och det är inget soc kommer att utreda. 
    Fast återigen det är inte upp till dig, det är upp till soc. att bedöma om en sån anmälan är värt att utreda det eller lägga ner.
  • Anonym (lilla m)
    EpicF skrev 2025-07-29 15:52:28 följande:
    Det är förbjudet att curla sina ungar och det är heller inget ungar far illa av. 
    Det är stor risk att barn på olika sätt far illa av att inte utvecklas på ett sunt sätt. Får de inte sunda gränser och får göra vad de vill så hämmar det tex utvecklingen av mognad, tålamod, empati, ansvarskänsla. Vilket är destruktivt för väldigt mycket i ett normalt liv, framtida relationer och välmående.
  • EpicF
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-29 16:13:56 följande:
    Fast återigen det är inte upp till dig, det är upp till soc. att bedöma om en sån anmälan är värt att utreda det eller lägga ner.
    Självklart. Men det är onödigt att ta upp socialtjänstens resurser för curlade barn. 
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-29 16:22:07 följande:
    Det är stor risk att barn på olika sätt far illa av att inte utvecklas på ett sunt sätt. Får de inte sunda gränser och får göra vad de vill så hämmar det tex utvecklingen av mognad, tålamod, empati, ansvarskänsla. Vilket är destruktivt för väldigt mycket i ett normalt liv, framtida relationer och välmående.

Det är fortfarande inge förbjudet eller barnmisshandel att curla sina barn. 
  • Anonym (lilla m)
    EpicF skrev 2025-07-29 16:30:05 följande:
    Självklart. Men det är onödigt att ta upp socialtjänstens resurser för curlade barn. 
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-29 16:22:07 följande:

Det är fortfarande inge förbjudet eller barnmisshandel att curla sina barn. 
    Fast du är ju övertygad om att inte de kommer ta upp fallet så inga resurser tas om du har rätt. Jo det är stor risk att barnet tar skada av det av de anledningar jag skrev och kan därför ses som barnmisshandel. Man kan anmäla oro för all typ av omsorgssvikt.
  • EpicF
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-30 15:19:48 följande:
    Fast du är ju övertygad om att inte de kommer ta upp fallet så inga resurser tas om du har rätt. Jo det är stor risk att barnet tar skada av det av de anledningar jag skrev och kan därför ses som barnmisshandel. Man kan anmäla oro för all typ av omsorgssvikt.
    Att curla sitt barn är absolut inte barnmisshandel och inte omsorgssvikt heller. 

Så nej, man borde låta Socialtjänsten koncentrera sig och lägga resurserna på de som verkligen behöver hjälp. 
  • Anonym (lilla m)
    EpicF skrev 2025-07-30 22:30:20 följande:
    Att curla sitt barn är absolut inte barnmisshandel och inte omsorgssvikt heller. 

Så nej, man borde låta Socialtjänsten koncentrera sig och lägga resurserna på de som verkligen behöver hjälp. 
    Jo man kan kalla det för det då det är stor risk att barnet kommer ta skada av det, av de skäl jag nämnde.

Och den avvägningen kan man överlåta till DEM, inte till dig. Är det inte nödvändigt så kommer de lägga ner utan åtgärd. Vad du anser att de borde göra är helt irrelevant.
  • EpicF
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-31 11:48:04 följande:
    Jo man kan kalla det för det då det är stor risk att barnet kommer ta skada av det, av de skäl jag nämnde.

Och den avvägningen kan man överlåta till DEM, inte till dig. Är det inte nödvändigt så kommer de lägga ner utan åtgärd. Vad du anser att de borde göra är helt irrelevant.
    Det är varken barnmisshandel eller omsorgssvikt, oavsett hur mycket du tycker det. 

Ja, det är inte bra att curla barnen och man gör de björntjänst. Men det är inget de far illa av. 

Omsorgssvikt och barnmisshandel är något helt annat. 
  • Anonym (lilla m)
    EpicF skrev 2025-07-31 11:59:11 följande:
    Det är varken barnmisshandel eller omsorgssvikt, oavsett hur mycket du tycker det. 

Ja, det är inte bra att curla barnen och man gör de björntjänst. Men det är inget de far illa av. 

Jo barn kan absolut fara illa av det av de anledningar jag skrev, det försvinner inte bara för du svarar nej så är det inte. Utan det här barnet löper stor risk att utvecklas på ett sunt sätt och bli en normalfungerande individ, och det tar denna pappa ifrån honom så jo det är absolut en betydande brist i omsorgen om barnet.
  • Anonym (C)
    EpicF skrev 2025-07-31 11:59:11 följande:

Kan bli svårigheter i skolan med samspel med andra barn, så det klart att det inte är bra med mycket curlande. Men jag tror inte att Socialtjänsten går in i detta!

Men om det ständigt blir bråk och slagsmål sedan i skolan och föräldern skyller att på skolan, kan nog personen erbjudas något föräldrastöd senare.
  • Anonym (C)

Nu när du känner hans barn, efter de första gångerna ni träffas och ni funkar ihop, så är det dags att balansera relationerna. Så att du också får vara en full del av samvaron under hans veckor! Två vuxna och ett barn. Allt annat är konstigt.

Däremot är det bra om barnet gör något på egen hand med pappan någon gång ibland. Stärker deras gemensamma band. 

• Anonym (Låter inte bra)

Hej!
    Av det du skriver så känns det inte som ett bra förhållande för dig. Skaffa inte barn med honom. Hitta en partner som respekterar dig!
    Jag har egna barn men bor inte med barnens pappa. Jag älskar mina barn över allt annat men skulle aldrig ändå behandla barnen som om de får bestämma allt. Vad blir det för vuxna av dem då? Man behöver prioritera sin relation också om man vill ha det bra ihop, eftersom din sambo inte verkar förstå det, så tänker jag att du mår mycket bättre utan honom.
    Lycka till med allt!!

• Anonym (Betty)

Har du tagit nåt beslut för framtiden? 

Svar på tråden Sambo prioriterar vvbarn