• Anonym (Linnea)

Vuxen son blir aldrig vuxen

Jag är gift. Har tre gemensamma barn med min man. De är 21, 19 och 15. 
    Av våra gemensamma barn har 21 åringen och 19 åringen flyttat hemifrån och det funkar bra. De har egna liv med bra jobb och god ekonomi. Båda pluggar på universitet, och arbetar på sidan av. 

Min man har även en son som är 28 år. Jag har funnits i sonens liv sen han var 2 år och jag räknar honom som min. Hans mamma har han ingen kontakt med, mer än sporadiskt. 

Min man har alltid gjort stor åtskillnad mellan sin son och våra gemensamma. Han har alltid daltat med sin son, och trots att han är mycket äldre än de andra har han alltid haft mindre krav. 

Sen sonen blev vuxen har han haft långa perioder med arbetslöshet. De saker han ändå gjort, dvs korta praktikperioder eller korta utbildningar har alltid slutat med att han tycker alla andra är idioter. Det är alltid något fel på lärare, chefer eller kollegor, så han ger upp efter en kort period, och hans pappa verifierar honom, håller med och okejar alltid detta. 

Nu har han inte gjort något på minst ett år, och han får aktivitetsstöd eftersom han är inskriven på Arbetsförmedlingen. 

Men jag är så less på detta. Att försörja en vuxen man. Den guldkant vi eventuellt skulle kunna sätta på vår tillvaro äts upp av detta eftersom han aldrig bidrar till sin egen försörjning. Nu har han bara ca 3500 kronor i månaden, men jag har ändå tyckt att han iallafall kan köpa små saker som glass, bussbiljetter eller godis själv. Men det tycker inte min man. De pengar sonen får, köper han Tv-spel och annat skräp för.

Vi har inte så höga löner och den vuxne sonen kostar trots allt en hel del eftersom vi betalar allt till honom. Kläder, mat, bensin till sin bil, mobil, godis?ja allt. Och det verkar aldrig bli någon skillnad. Tittar jag tillbaka 9 år i tiden så har inget hänt sen dess. 

Det går inte att prata med min man om detta, det har det aldrig gjort. Det leder enbart till stora gräl. Men jag är less! Jag tycker det är dax att den vuxne sonen står på egna ben! Nu funderar jag på skilsmässa eftersom detta blivit ett sånt irritationsmoment, att jag nu blir irriterad och ledsen varje gång våra omkostnader blir höga, tex om vi någon gång vill äta ute eller göra någon aktivitet så behöver vi tänka till och många gånger avstå då det blir för dyrt när ytterligare en vuxen belastar kontot. Kan tillägga att detta hade jag känt även om det gällt något av våra gemensamma barn i denna situation. 

• Svar på tråden Vuxen son blir aldrig vuxen
  • Anonym (Tea)

Vad har ni fått för föräldrautbildning? Vilket stöd har ni sökt för killen genom åren? Har han fått hjälpmedel för att planera till exempel? 

Du skriver att du varit som hans mamma, men skyller allt som har med uppfostran att göra på din man. Jag får inte ihop det. 

Jag har en tonåring med add och det kan nog se ut som att vi daltar. Hen är på vissa områden som ett två, tre år yngre barn. Det behövs anpassning annars faller hen in i psykisk ohälsa. Men att anpassa är inte samma sak som att inte ställa krav och man ska förvänta sig en utveckling. 

Många med npf har samsjuklighet i form av depressioner, ocd, ångest mm. Borderline har också nämnts här. Har detta utretts under senare tid? Vad visade begåvningstestet vid npf-utredningen? Jag funderar på om hög intelligens kan ha dolt en del svårigheter. 

Vad har killen för vårdkontakter i nuläget? Har han kompisar? Verkar han vara glad och må bra? 

• Anonym (Tea)
    Anonym (Milla) skrev 2025-07-27 12:01:48 följande:
    Har läst dina inlägg och tycker det låter som att du har lika svårt att sätta ner foten som din man. Du får antingen acceptera att det kommer se ut så här eller ta ut skilsmässa, har svårt att se någon annan utväg eftersom din man är så van att du ger dig så fort det blir bråk. Och räkna inte med att någon av dem är tacksam mot dig vare sig du stannar eller för de år du hjälpt till om du väljer att gå. 
    Jag håller helt med. Varför har inte TS stoppat detta för länge sedan? 
  • Anonym (m)
    Anonym (n) skrev 2025-07-27 19:34:34 följande:
    Självklart kan han leva på 3500 utan problem. Han kan leva på betydligt mindre utan problem om han betalade några som helst utgifter mer än nöje. Ingen ska tycka synd om den inkomsten när det inte finns något som han själv står för. Tror du att försörjningsstöd blir så mycket mer utöver räkningarna som soc står för? 3500 som rena nöjespengar är galet.
    Jo det blir visst problem att kunna leva på 3500. Det räcker inte hans del av boendet och maten han äter.

Hur mycket mer vet jag inte men normen är väl uppemot 5000 och sen ska han få för boendet också. Men som sagt föräldrarna skulle ha skrivit hyreskontrakt med honom så han kan visa upp boendekostnader för soc. i så fall.
  • Anonym (R)

Om ni har gemensam ekonomi är det ju stöld, din man kan inte ge bort era pengar utan ditt medgivande.

• Anonym (Sånt)
    Anonym (R) skrev 2025-07-28 09:07:20 följande:

Om ni har gemensam ekonomi är det ju stöld, din man kan inte ge bort era pengar utan ditt medgivande.

Jo det kan man. Man äger det man själv tjänar oavsett om man är gift eller inte. Att sen ha gemensam ekonomi är ett val, men knappast stöld att använda sina egna pengar till vad man vill.
  • Anonym (Family)
    Anonym (R) skrev 2025-07-28 09:07:20 följande:

Maken kan utan vidare spendera ordentliga summor av sin lön på sonen, vilket ju betyder att han har mindre pengar att bidra med till allt övrigt i hushållet. Då får TS dra ett tungt ekonomiskt lass vilket hon ju klagar över.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Sånt) skrev 2025-07-28 09:18:34 följande:
    Jo det kan man. Man äger det man själv tjänar oavsett om man är gift eller inte. Att sen ha gemensam ekonomi är ett val, men knappast stöld att använda sina egna pengar till vad man vill.

Jo, men först måste han ju ta familjens gemensamma utgifter. Sen kan han använda det som är kvar att göra vad han vill med. Han kan inte ge så mycket pengar till sin vuxna som att TS får stå för merparten av familjens gemensamma utgifter. 

Jag tycker att pappan låter gravt medberoende och det går ut över resten av familjen. 

Allmänt: Det är tufft att uppfostra ett barn med adhd. Jag måste nästan varje dag tvinga mitt barn göra saker som hen ABSOLUT inte vill eller uplever sig klara. Men det bara måste göras, annars slutar hen som TS styvson. Vi köper inte heller hens beskrivningar av orättvisa lärare tex eftersom vi vet att hen ibland har svårt att tolka vad folk känner och menar. Det är ett tufft och ständigt pågående arbete och TS man har valt att inte göra det. Kanske för att han tycker synd om sonen pga skilsmässan och den frånvarande mamman och saknar kunskap om vad sonen faktiskt behövt i form av tydliga ramar och rimligt ställda krav. 

• Goneril

Precis som mannen som skulle ställt krav från början och inte lyssnat på sonens klagolåt när det gäller arbetsgivare utan helt enkelt beordrat honom att acceptera de möjligheter han fått, precis på samma sätt skulle TS protesterat eller lämnat för längesen. Nu har ju TS blivit en bricka i spelet! Det är dock inte för sent för henne att lämna, hoppas hon har ekonomi som tillåter det. man ser i alla sammanhang hur viktigt det är med en buffert. En årslön på banken, en utopi för många, sa vår tidigare minister Ann Wibble. Då kan man lämna en omöjlig arbetsgivare eller ett destruktivt förhållande. I det här förhållandet 
    har TS inte en chans att spara egna pengar, hur blir det med pensionen då?  

Ju mer jag läser om den här styvsonen, ju mer förbannad blir jag. Han ska bara söka arbete och ta det han erbjuds, utan protest. Det är bara att gå dit och göra sitt bästa. Eftersom han är som han är kan han inte tolka saker och ting rätt, men det ska inte farsan lyssna på. Farsan ska köra honom till jobbet och där ska han  stanna och jobba.  Detta ska TS säga till mannen, han ska inte lyssna på latmasken som bara sniker sig undan! Fy så arg jag blir! Jag hade tvingat honom! Här gäller inga diagnoser! Sonen ska dessutom flytta hemifrån och se till att få underhållsstöd, han ska inte belasta familjens ekonomi. Funkar det inte med boendestöd får det bli särskilt boende, hemifrån ska han i varje fall.  

• Elis73

Du måste sätta ner foten! Är man 28 år och inte kan klara sig själv (oavsett om det är lathet, diagnos eller handikapp), så har vi en samhällsstruktur som gör att det allmänna står för personens överlevnad. Föräldrar är inte skyldig att hålla med vare sig bostad eller mat. 

Hjälp honom till socialen där han kan få eget boende och bidrag. Sedan kan ni sätta guldkant på hans tillvaro när och om ni själva önskar. Kanske genom att bjuda på middag då och då. 

Din man gör honom ingen tjänst, utan förstärker bara hans svårigheter. 

Dessutom urholkas er ekonomi och era andra barn blir orättvist behandlade genom att inte få pengar i samma omfattning. Det kan göra att de kanske inte ställer upp för sin hjälplösa bror längre fram i livet när inte ni kan eller orkar....

Förstår inte din man detta så borde ni gå i familjesamtal där en objektiv person får ge input. 

• Goneril
    Elis73 skrev 2025-07-29 13:25:01 följande:

Du måste sätta ner foten! Är man 28 år och inte kan klara sig själv (oavsett om det är lathet, diagnos eller handikapp), så har vi en samhällsstruktur som gör att det allmänna står för personens överlevnad. Föräldrar är inte skyldig att hålla med vare sig bostad eller mat. 

Hjälp honom till socialen där han kan få eget boende och bidrag. Sedan kan ni sätta guldkant på hans tillvaro när och om ni själva önskar. Kanske genom att bjuda på middag då och då. 

Din man gör honom ingen tjänst, utan förstärker bara hans svårigheter. 

Dessutom urholkas er ekonomi och era andra barn blir orättvist behandlade genom att inte få pengar i samma omfattning. Det kan göra att de kanske inte ställer upp för sin hjälplösa bror längre fram i livet när inte ni kan eller orkar....

Förstår inte din man detta så borde ni gå i familjesamtal där en objektiv person får ge input. 

Just det, hur ser syskonen på sin halvbror nu och hur kommer deras relation att utvecklas i framtiden? Kommer de att vilja stödja honom? TS man måste också se den problematiken. Här ser man vilken otjänst en förälder gör sitt barn genom att curla. TS kan ju inte ens prata med mannen om svårigheterna. Kan TS möjligtvis ta ett allvarligt snack med mannen i sällskap med en socialsekreterare eller skulle han få ett utbrott?
  • Anonym (Tea)
    Goneril skrev 2025-07-30 02:40:13 följande:
    Just det, hur ser syskonen på sin halvbror nu och hur kommer deras relation att utvecklas i framtiden? Kommer de att vilja stödja honom? TS man måste också se den problematiken. Här ser man vilken otjänst en förälder gör sitt barn genom att curla. TS kan ju inte ens prata med mannen om svårigheterna. Kan TS möjligtvis ta ett allvarligt snack med mannen i sällskap med en socialsekreterare eller skulle han få ett utbrott?
    Bra idé att prata med en tredje part, men jag hade inte valt ensocialsekreterare utan någon med större kundkaper om npf och psykisk sjukdom/ohälsa. Socialtjänsten är tyvärr kända för att brista där. 
  • Anonym (Nick)
    Anonym (Linnea) skrev 2025-07-26 08:20:01 följande:
    Vuxen son blir aldrig vuxen

Jag är gift. Har tre gemensamma barn med min man. De är 21, 19 och 15. 
    Av våra gemensamma barn har 21 åringen och 19 åringen flyttat hemifrån och det funkar bra. De har egna liv med bra jobb och god ekonomi. Båda pluggar på universitet, och arbetar på sidan av. 

Min man har även en son som är 28 år. Jag har funnits i sonens liv sen han var 2 år och jag räknar honom som min. Hans mamma har han ingen kontakt med, mer än sporadiskt. 

Min man har alltid gjort stor åtskillnad mellan sin son och våra gemensamma. Han har alltid daltat med sin son, och trots att han är mycket äldre än de andra har han alltid haft mindre krav. 

Sen sonen blev vuxen har han haft långa perioder med arbetslöshet. De saker han ändå gjort, dvs korta praktikperioder eller korta utbildningar har alltid slutat med att han tycker alla andra är idioter. Det är alltid något fel på lärare, chefer eller kollegor, så han ger upp efter en kort period, och hans pappa verifierar honom, håller med och okejar alltid detta. 

Nu har han inte gjort något på minst ett år, och han får aktivitetsstöd eftersom han är inskriven på Arbetsförmedlingen. 

Men jag är så less på detta. Att försörja en vuxen man. Den guldkant vi eventuellt skulle kunna sätta på vår tillvaro äts upp av detta eftersom han aldrig bidrar till sin egen försörjning. Nu har han bara ca 3500 kronor i månaden, men jag har ändå tyckt att han iallafall kan köpa små saker som glass, bussbiljetter eller godis själv. Men det tycker inte min man. De pengar sonen får, köper han Tv-spel och annat skräp för.

Vi har inte så höga löner och den vuxne sonen kostar trots allt en hel del eftersom vi betalar allt till honom. Kläder, mat, bensin till sin bil, mobil, godis?ja allt. Och det verkar aldrig bli någon skillnad. Tittar jag tillbaka 9 år i tiden så har inget hänt sen dess. 

Det går inte att prata med min man om detta, det har det aldrig gjort. Det leder enbart till stora gräl. Men jag är less! Jag tycker det är dax att den vuxne sonen står på egna ben! Nu funderar jag på skilsmässa eftersom detta blivit ett sånt irritationsmoment, att jag nu blir irriterad och ledsen varje gång våra omkostnader blir höga, tex om vi någon gång vill äta ute eller göra någon aktivitet så behöver vi tänka till och många gånger avstå då det blir för dyrt när ytterligare en vuxen belastar kontot. Kan tillägga att detta hade jag känt även om det gällt något av våra gemensamma barn i denna situation. 

Sätt lite press. Skulle kräva delvis enskild ekonomi.

Självklart är han bortklemad. Alla barn/vuxna mår dåligt i längden om de inte är med och hjälper familjen med olika uppgifter. Och ju förr man börjar desto bättre.
  • KimLinnefeldt

Lite hårt sagt kanske, men när man är 18 är man att betrakta som vuxen. Då ska man betala hemma om man vill och får bo kvar. 

En vuxen person kan antingen plugga och ta studielån, ta vilket jobb som helst, samla tomburkar eller vad som helst. Eller gå till soc.

"Nöden är uppfinningarnas moder" heter ett gott gammalt ordspråk. Om det uppstår nöd så tvingas man göra något åt saken. Om det inte uppstår nöd, för att föräldrarna håller det vuxna barnet under armarna, då är risken större att ingenting händer.

Och ett citat av Dr Phil: "Why does he do it? Because he CAN do it."

• Xenia

TS man har tydligen ensamt bestämt om sonen i 28 år och kommer säkert att fortsätta med det. TS har låtit honom göra det i 26 år och kommer troligen att fortsätta med det. Det är lättare att fortsätta i samma fotspår än att säga ifrån, kräva delad ekonomi, separera etc.

Men när TS indirekt bidrar till att försörja den vuxne sonen, så blir det inte bara mindre pengar till henne själv utan också till hennes barn.

• Goneril
    KimLinnefeldt skrev 2025-07-30 11:18:42 följande:

Lite hårt sagt kanske, men när man är 18 är man att betrakta som vuxen. Då ska man betala hemma om man vill och får bo kvar. 

En vuxen person kan antingen plugga och ta studielån, ta vilket jobb som helst, samla tomburkar eller vad som helst. Eller gå till soc.

"Nöden är uppfinningarnas moder" heter ett gott gammalt ordspråk. Om det uppstår nöd så tvingas man göra något åt saken. Om det inte uppstår nöd, för att föräldrarna håller det vuxna barnet under armarna, då är risken större att ingenting händer.

Och ett citat av Dr Phil: "Why does he do it? Because he CAN do it."

Hårt möjligtvis men sant. Den här killen har curlats under hela sin barndom och uppväxt. Det har skadat honom oerhört, han har genom brist på krav utvecklats till en fullständigt hjälplös individ. Detta är egentligen inte hans fel utan farsans. Förstår farsan vilka misstag han har gjort och hur han har bidragit, i hög  grad, till det skick sonen är i nu? Det allra sämsta en förälder 
    kan göra mot sina barn är att klema bort dem. De invalidiseras på det sättet, kan inte möta omvärlden, och som i det här fallet inte stå ut med krav från en arbetsgivare. Då ger han bara upp och idiotförklarar dem

Mycket ansvar faller på TS här. Hon såg väl hur mannen agerade? Då skulle hon satt ner foten, inte skaffat barn med honom eller lämnat. Nu sitter hon i "skiten" och upptäcker nu hur sonen urholkar ekonomin. Sonen ska bort från curlandet, till ett eget boende och till jobb på Samhall.
Svar på tråden Vuxen son blir aldrig vuxen