• Anonym (the tism)

Har eller är - autism

Vad säger ni? "har autism" eller "ar autistisk? Varför? Vad anser ni om den andra versionen, den ni själva inte använder? Och harni/är ni det själva, eller pratar bara om det "i andra hand"?

Jag har märkt, det lilla jag har, att det verkar finnas en skillnad mellan hur svenskar pratar och hur folk i mitt hemland pratar.

• Svar på tråden Har eller är - autism
  • Jimmy75

Jag säger "har autism" när det handlar om någon som har fått diagnosen. "är autistisk" handlar för mig mer om att personen uppvisar sådant beteende och drag.

• Anonym (S)
    Jimmy75 skrev 2025-08-01 22:09:08 följande:

"är autistisk" handlar för mig mer om att personen uppvisar sådant beteende och drag.

Oj! Det lär bli en hel del missuppfattningar om vissa använder ordet autistisk om alla som har autistiska drag (det vill säga långt fler än de som har, eller skulle kunna få, en autismdiagnos).
  • Jimmy75
    Anonym (S) skrev 2025-08-01 22:15:54 följande:
    Oj! Det lär bli en hel del missuppfattningar om vissa använder ordet autistisk om alla som har autistiska drag (det vill säga långt fler än de som har, eller skulle kunna få, en autismdiagnos).
    Det får ju användas med tydlighet. Det var mer en förenklad beskrivning här på att det ena mer är ett konstaterande att personen har den diagnosen och det andra beskriver man har ett sådant sätt att vara.
  • Anonym (S)
    Jimmy75 skrev 2025-08-01 22:25:57 följande:
    Det får ju användas med tydlighet. Det var mer en förenklad beskrivning här på att det ena mer är ett konstaterande att personen har den diagnosen och det andra beskriver man har ett sådant sätt att vara.
    Då är jag med.  
  • Anonym (f)
    Anonym (Ärlan) skrev 2025-08-01 21:57:06 följande:

Jag säger nog båda men när jag tänker efter så gillar jag nog ÄR bäst. Det är ju inte en sjukdom utan en beskrivnig av delar av ens personlighet. 

Mitt barn har adhd och jag gillar inte riktigt att säga att hon HAR det för det låter som en sjukdom och hon är inte sjuk, hon har en samling personliga egenskaper som går i klinch med hur dagens samhälle (mest skolan!) är uppbyggd och därför klassas som funktionsnedsättning. 

Så du säger alltså att hon är adhd istället för att säga att hon har adhd?
  • Jimmy75
    Anonym (S) skrev 2025-08-01 22:34:20 följande:
    Då är jag med.  
    Och för tydlighets skull håller jag med dig. Man ska vara försiktig med vad man använder för begrepp. Det slängs generellt runt alldeles för mycket diagnoser och begrepp i allmänhet.....i synnerhet här på FL. Har aldrig sett så många diagnoser ställas på ett och samma ställe trots att jag tvivlar på att en promille av de som "ställer dem" har rätt kompetens.
  • Cereal Killer

Alltid ?har?, med alla diagnoser. Detsamma med ?han är narcissist? vs ?han har (drag av) narcissistiskt personlighetssyndrom?. 

Däremot är det absolut inga fel med att själv sätta likhetstecken mellan sig och sin NPF, om man tex tycker att det är en stor del av ens personlighet. 

• Anonym (Ärlan)
    Anonym (f) skrev 2025-08-01 23:20:47 följande:
    Så du säger alltså att hon är adhd istället för att säga att hon har adhd?

Nä, för då kliar det hemskt i språkörat! :) Men jag tycker att det hade varit bättre om det hette så. 

Samma barn HAR iofs astma och ÄR alltså astmatiker. Och där bryr jag mig inte om vad man säger. Å andra sidan har inte folk en massa åsikter om astma på samma sätt som det finns en diskussion om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är ju diskussionen, stigmat och osäkerheten kring fördomar mm som gör ordvalet både känsligt och viktigt. 

• Jimmy75
    Cereal Killer skrev 2025-08-02 12:07:11 följande:

Alltid ?har?, med alla diagnoser. Detsamma med ?han är narcissist? vs ?han har (drag av) narcissistiskt personlighetssyndrom?. 

Däremot är det absolut inga fel med att själv sätta likhetstecken mellan sig och sin NPF, om man tex tycker att det är en stor del av ens personlighet. 

Narcissism är ett utmärkt exempel - jäklar vad många här inne som har träffat en massa narcissistiska personer. Det föresvävar sällan någon att det bara handlar om att personen är ett stort rövhål med bristande sociala färdigheter, nej, då är det en sällsynt personlighetsstörning.
  • Anonym (ADHD)
    Anonym (Ärlan) skrev 2025-08-01 21:57:06 följande:

Jag säger nog båda men när jag tänker efter så gillar jag nog ÄR bäst. Det är ju inte en sjukdom utan en beskrivnig av delar av ens personlighet. 

Mitt barn har adhd och jag gillar inte riktigt att säga att hon HAR det för det låter som en sjukdom och hon är inte sjuk, hon har en samling personliga egenskaper som går i klinch med hur dagens samhälle (mest skolan!) är uppbyggd och därför klassas som funktionsnedsättning. 

ADHD är absolut inte en sjukdom, men på grund av ökad kunskap är det identifierat som det funktionshinder det de facto är.
  • Cereal Killer
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 12:19:57 följande:
    Narcissism är ett utmärkt exempel - jäklar vad många här inne som har träffat en massa narcissistiska personer. Det föresvävar sällan någon att det bara handlar om att personen är ett stort rövhål med bristande sociala färdigheter, nej, då är det en sällsynt personlighetsstörning.
    Ja, jag håller med. Det låter i så fall bättre och ger även en bättre förståelse att beskriva de drag av narcisstiskt personlighetssyndrom man tycker att personen hade. ?Mitt ex var väldigt charmig på ytan men under det var han manipulativ, hade ett ständigt behov av beundran och blev så förbannad att han började kasta omkring möblerna när han fick kritik?, låter så mycket mer genomtänkt och seriöst än ?mitt ex var narcissist?. Och som sagt, ibland är det inte ens den typen av personlighetsdrag folk syftar på, utan de verkar snarare använda narcissist som ett allmänt skällsord. 
  • Anonym (A)

Kan börja med att säga att skillnaden inte är jättestor. Men att ha något och att vara något är inte riktigt samma sak. Säger man att man har autism så ger det ett större utrymme för att man också har många andra delar i sin personlighet. 

• Jimmy75
    Cereal Killer skrev 2025-08-02 12:42:34 följande:
    Ja, jag håller med. Det låter i så fall bättre och ger även en bättre förståelse att beskriva de drag av narcisstiskt personlighetssyndrom man tycker att personen hade. ?Mitt ex var väldigt charmig på ytan men under det var han manipulativ, hade ett ständigt behov av beundran och blev så förbannad att han började kasta omkring möblerna när han fick kritik?, låter så mycket mer genomtänkt och seriöst än ?mitt ex var narcissist?. Och som sagt, ibland är det inte ens den typen av personlighetsdrag folk syftar på, utan de verkar snarare använda narcissist som ett allmänt skällsord. 
    Exakt! I folkmun på forum idag är narcissism en synonym till rövhålsbeteende...och sedan är det onekligen inne att säga att man träffat på en sån.
  • Anonym (A)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 12:19:57 följande:
    Fast det ligger i personligheten att narcissister inte söker vård och blir diagnosticerade också. 
  • Jimmy75
    Anonym (A) skrev 2025-08-02 12:55:42 följande:
    Fast det ligger i personligheten att narcissister inte söker vård och blir diagnosticerade också. 
    Det gör det i många diagnoser. Det betyder inte att gemene man är kvalificerad att ställa den diagnosen och det blir DEFINITIVT inte bättre av att man urvattnar begrepp som faktiskt har en riktig betydelse. Det finns en god anledning till att diagnostik kräver differentialresonemang (finns det andra förklaringsmodeller som också passar här och rent av förklarar beteendet bättre).
  • Anonym (A)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 13:07:14 följande:
    Det gör det i många diagnoser. Det betyder inte att gemene man är kvalificerad att ställa den diagnosen och det blir DEFINITIVT inte bättre av att man urvattnar begrepp som faktiskt har en riktig betydelse. Det finns en god anledning till att diagnostik kräver differentialresonemang (finns det andra förklaringsmodeller som också passar här och rent av förklarar beteendet bättre).
    Nja, många andra personlighetstyper är mycket mer benägna att söka vård.

Sedan kan man ha narcissistiska drag utan att ha diagnosen. Det beskriver ett beteende. Vet inte om det finns ord som är bättre lämpade för att beskriva det
Svar på tråden Har eller är - autism