Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!
Ja vad tycker ni? Rätt eller fel?
Ja vad tycker ni? Rätt eller fel?
För att det precis som frånvaro inte är ett stort problem men ibland dyker upp i tidningarna så för de som aldrig flyger kan man få för sig att det är ett stort problem, men för oss som flyger ofta så blir det uppenbart att det inte är det. Precis som du som inte går i skolan och inte har barn i skolan idag får för dig att det är ett stort problem med olovlig frånvaro på grund av att föräldrar struntar i skolan, men alla vi som har barn i skolan idag vet att det inte är ett stort problem.
Så vitt jag vet så finns det två frånvaroproblem.
* Hemmasittare, detta blir absolut inte löst med böter
* Familjer från andra länder som tar sina barn till hemländerna utan dialog med skolan. Detta blir kanske löst med böter, men troligen blir det bättre löst via dialog mellan skola, socialtjänst mm.
Det är INTE ett problem att föräldrar i tid och otid åker på semesterresor.
Det ÄR ett problem att det inte går att få ledigt en enda dag på hela skolåret om det inte är för begravning för att det gått en trend i att sätta nolltolerans på att godkänna frånvaro.
Det ÄR ett problem att föräldrar som får tillfälliga anställningar i andra länder inte får tillstånd att ta med sina barn att gå i skolan i de länderna.
För att det precis som frånvaro inte är ett stort problem men ibland dyker upp i tidningarna så för de som aldrig flyger kan man få för sig att det är ett stort problem, men för oss som flyger ofta så blir det uppenbart att det inte är det. Precis som du som inte går i skolan och inte har barn i skolan idag får för dig att det är ett stort problem med olovlig frånvaro på grund av att föräldrar struntar i skolan, men alla vi som har barn i skolan idag vet att det inte är ett stort problem.
Så vitt jag vet så finns det två frånvaroproblem.
* Hemmasittare, detta blir absolut inte löst med böter
* Familjer från andra länder som tar sina barn till hemländerna utan dialog med skolan. Detta blir kanske löst med böter, men troligen blir det bättre löst via dialog mellan skola, socialtjänst mm.
Det är INTE ett problem att föräldrar i tid och otid åker på semesterresor.
Det ÄR ett problem att det inte går att få ledigt en enda dag på hela skolåret om det inte är för begravning för att det gått en trend i att sätta nolltolerans på att godkänna frånvaro.
Det ÄR ett problem att föräldrar som får tillfälliga anställningar i andra länder inte får tillstånd att ta med sina barn att gå i skolan i de länderna.
Detta borde inte vara ett problem överhuvudtaget då vi har skolplikt i vårt land.
Det är ingen medborglig rättighet att ta semester med barnen undet skolåret. Tar man barnen ur skolan veckovis så begår man ett brott. Alternativet till böter är att åtala.
Personligen tycker jag att det vore bättre att åtala dessa föräldrar då det nästan uteslutande handlar om familjer med god ekonomi som i stort sett kommer att strunta i att de får böter.
Vill man få ett slut på dessa semesterresor mitt i terminer så måste man nog åtala föräldrarna.