• Anonym (munken)

Jag vill ligga med min sambo

Min sambo har blivit totalt avvisande mot mig under hela semestern. Hon skyller alltid att hon är för trött, har huvudvärk eller något annat. Igår kväll hittade jag hennes dildo bredvid sängen. Så den går bra att köra med när jag inte är där.Vi kan hålla på och kyssas och mysa men sen så kommer vi inget längre. 

Häromdagen berättade hon om hennes ex som kunde säga följande när hon var avvisande? Du behöver bara ligga ned och ta emot? och så körde han igång. Hon sa att hon var väldigt glad att jag inte var på detta sätt

Hur tar jag upp ?problemet? om vår sexlösa semester samtidigt som hon inte känner det som att jag pressar henne till att ligga med mig bara för att hon tycker synd om. mig.

• Svar på tråden Jag vill ligga med min sambo
  • Anonym (Ben Hur)

Idag när vi kramades i köket så viskade jag i hennes öra: Du och jag, jag är så sugen på dig.

Sen släppte jag henne och pockar inte, tjatar inte, klagar inte. Nu vet hon att jag har lust till henne, och jag tror att hon kommer att ta initiativ imorgon eller övermorgon. 

Jag lägger upp bollen. Hon får smasha.

• Anonym (I)
    Anonym (Clara) skrev 2025-08-15 16:00:42 följande:
    Tantsnusknoveller har jag läst, men de drömmerierna där hade sällan koppling till verkligheten. Ja, mannen tog för sej och det föddes fler barn än vad kvinnan ville eller paret kunde ta hand om. Ju mer jämställt,  ju färre barn föds, vilket vi ser resultat av i dagens svenska samhälle. Kvinnor nu vill och har möjlighet att ägna sitt liv åt mer än att bara uppfostra barn, ta hand om man och hem.
    Det handlar inte om jämställdhet när mannen positionerar sig som någon kvinnan ska förbarma sig över. Ignorera sin egen lust för att han ska sluta gnälla. Det är motsatsen till jämställdhet.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (I) skrev 2025-08-15 17:16:46 följande:
    Det handlar inte om jämställdhet när mannen positionerar sig som någon kvinnan ska förbarma sig över. Ignorera sin egen lust för att han ska sluta gnälla. Det är motsatsen till jämställdhet.
    Och vi är inte jämställda än. 
  • Anonym (munken)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-15 16:58:46 följande:
    Nej, du är ingen jättebebis. Vi har alla rätt till vår lust.

Diskussionen här är lite för upptagen av det där med hushållssysslor. Men om man vidgar det lite: Hur är förhållandet i övrigt? Har ni kul ihop? Finns det en sensualitet i vardagen?

Är du förutseende och överraskar henne positivt med att köpa saker hon inte visste att hon faktiskt behöver, ge komplimanger, en vällagad middag utan någon anledning, prata om en resa etc. 

Eller som Dr Phil brukar fråga män som klagar på för lite sex: "And how fun are you to live with?"
    Vi har det väldigt bra annars. Hon är min bästa vän. Vi kan ha djupa och flummiga diskussione. Då och då köper jag blommor på vardagar bara för att överraska. Jag har bjudit henne på 2 resor i sommar så jag är inte snål. Men jag känner mig nästan lite utnyttjad då jag ger och ger och ger men egentligen får väldigt lite tillbaka förutom en snäll vän. Min förhoppning är att vinska hitta tillbaka till varandra som ett romantiskt par.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-15 22:06:34 följande:
    Vi har det väldigt bra annars. Hon är min bästa vän. Vi kan ha djupa och flummiga diskussione. Då och då köper jag blommor på vardagar bara för att överraska. Jag har bjudit henne på 2 resor i sommar så jag är inte snål. Men jag känner mig nästan lite utnyttjad då jag ger och ger och ger men egentligen får väldigt lite tillbaka förutom en snäll vän. Min förhoppning är att vinska hitta tillbaka till varandra som ett romantiskt par.
    Men du ÄR ju utnyttjad! Du gör en massa saker för henne men hon är tämligen likgiltig för ditt dåliga mående. Hon saknar inte lust då hon använder en dildo, bara lust till dig. Eftersom lusten finns där hjälper det inte att vänta ut henne, som vissa föreslår.

Om det inte hjälper med samtal heller, är alternativet att antingen göra slut eller sluta att göra saker för henne, sluta anpassa dig efter hennes vilja och istället behandla henne som hon behandlar dig, alltså vara självisk. Egentligen inget bra sätt att vara i en relation, men du har inget att förlora. Kanske är lite chockterapi precis det hon behöver?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Clara) skrev 2025-08-15 16:00:42 följande:
    Tantsnusknoveller har jag läst, men de drömmerierna där hade sällan koppling till verkligheten. Ja, mannen tog för sej och det föddes fler barn än vad kvinnan ville eller paret kunde ta hand om. Ju mer jämställt,  ju färre barn föds, vilket vi ser resultat av i dagens svenska samhälle. Kvinnor nu vill och har möjlighet att ägna sitt liv åt mer än att bara uppfostra barn, ta hand om man och hem.
    Personerna i tantsnusknoveller är verkligen inga föredömen! En aktiv och nästan stalkande man, en passiv kvinna och noll jämställdhet. Tanken att en kvinnas lust helt styrs av mannens agerande är minst sagt gammaldags.

Men TS behöver tuffa till sig, sluta att göra allt för henne i hopp om sex. Det är visserligen fint av honom och många kvinnor hade uppskattat det, åtminstone påstår de det... Men det funkar inte i detta fall, hon har ju lust och använder en dildo, med saknar lust till TS. Hon har tydligen haft samma problem i tidigare relationer, enligt startinlägget. Kanske passar hon bättre att leva ensam?
  • Anonym (Gör slut eller)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-05 09:22:36 följande:

Min sambo har blivit totalt avvisande mot mig under hela semestern. Hon skyller alltid att hon är för trött, har huvudvärk eller något annat. Igår kväll hittade jag hennes dildo bredvid sängen. Så den går bra att köra med när jag inte är där.Vi kan hålla på och kyssas och mysa men sen så kommer vi inget längre. 

Häromdagen berättade hon om hennes ex som kunde säga följande när hon var avvisande? Du behöver bara ligga ned och ta emot? och så körde han igång. Hon sa att hon var väldigt glad att jag inte var på detta sätt

Hur tar jag upp ?problemet? om vår sexlösa semester samtidigt som hon inte känner det som att jag pressar henne till att ligga med mig bara för att hon tycker synd om. mig.

Din sambo manipulerar dig och du låter dig villigt manipuleras. Hon berömmer dig för att du inte är som hennes ex och du blir glad och tacksam och vågar inte ställa några krav alls. För du vill ju inte att hon ska jämställa dig med sitt ex.

Istället agerar du som en sann cuck och väntar tålmodigt på att hon ska välja dig istf dildon. Sorry mate, it ain't gonna happen. Varför skulle hon, hon är ju fullständigt nöjd och ditt mående är inte tillräckligt viktigt för henne.

Inte förrän du visar att du är beredd att lämna henne kommer hon (ev) bry sig.
  • Anonym (Erfaren man)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-05 09:22:36 följande:

Jag har läst dina inlägg här i tråden men inte andras. Därför hoppas jag att jag kommer med lite nytt som kan ge hopp och tröst.

Kolla in themccabelife på instagram. Där pratar de mycket om problematiken du upplever.

Jag har gått igenom perioder i relationer precis som du beskriver. Det finns kvinnor som säger att de älskar en men inte är villiga att engagera sig i att möta sin partners behov, då gör man bäst i att gå vidar. Men om din partner är en så älskvärd och omtänksam människa som jag får en känsla av att hon är, så kan ni jobba er igenom detta.

Du måste lägga 99% av ditt fokus på att hålla humöret uppe och inte bli bitter! Du kan ju bara ändra och kontrollera dig själv. Annars kommer ni, som du tycks vara medveten om, hamna i en nedåtgående spiral.

Kvinnor har generellt en mer responsiv lust än spontan. Medan för män är sex det sättet som vi känslomässigt intimt anknyter till vår partner. Det är därför du blir sårad på djupet av att bli avvisande om och om igen. Dina förklaringar om att du är en dålig älskare eller att sex skulle vara transaktionellt är förenklingar. Dunkla tackar och försvarsmekanismer som kommer när hon slutat engagera sig i att du ska känslomässigt anknyta till henne. Din partner menar inget elakt när hon säger att sex känns meningslöst, det ÄR så HON känner. Men hon lever också i okunskap om vad sexet i en relation betyder de flesta män, framförallt för sånna som du och jag.

Ha inte förväntningarna att det ska bli lika frekvent med sex som när ni var nykära! Då är man hög på kroppens egna droger som gör både kollar och tjejrr extra kåta. Men om ni älskar varandra och vill att den andres liv ska vara bättre med än utan en, då kommer ni lyckas! (Jag pratar av egen erfarenhet).

Till sist så vill jag påminna om att detta inte är en engångs quick fix! Ett lyckligt förhållande är heltidsjobb för två personer med obligatorisk övertid i princip varje helg.

Lycka till!
  • Anonym (I)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-16 12:02:29 följande:
    Personerna i tantsnusknoveller är verkligen inga föredömen! En aktiv och nästan stalkande man, en passiv kvinna och noll jämställdhet. Tanken att en kvinnas lust helt styrs av mannens agerande är minst sagt gammaldags.

Men TS behöver tuffa till sig, sluta att göra allt för henne i hopp om sex. Det är visserligen fint av honom och många kvinnor hade uppskattat det, åtminstone påstår de det... Men det funkar inte i detta fall, hon har ju lust och använder en dildo, med saknar lust till TS. Hon har tydligen haft samma problem i tidigare relationer, enligt startinlägget. Kanske passar hon bättre att leva ensam?

Jag förstår att personen i tantsnusknoveller inte är ett ideal. Ts borde däremot läsa några för att upptäcka att en kille med offerproblematik, är ok med att frugan ställer upp utan lust och tror att hans hushållssysslor i hemmet ska generera sex inte ens existerar i tantsnusknovell. 

Anledningen till att ts partner använder dildo är ju uppenbart. Hon vill ju ha sex baserat på sin egen lust. I dynamiken dem sinsemellan så är den underprioriterad i förhållande till ts. Och nej, ts det handlar verkligen inte om slicka eller dylikt. Det handlar om lustskapandet i vardagen. Saker som händer innan sexet som är viktigt. Är du då en man som gnäller efter sex eller pressar så skippar hon det hellre.

• Anonym (Görslut)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-15 22:06:34 följande:
    Men hon vill ju inte hitta tillbaka, hon tycker det är skönt att hon slipper ha sex med dig, är det inte bättre att du bara inser det? Det är inte ditt jobb att slå knut på dig själv för att försöka fixa hennes sexlust, hade hon velat ha sex med dig så hade hon haft sex med dig.

Är hon så jävla bra i sängen så det är värt allt krångel för att kanske få till ett ligg med henne? Hon vill ju inte ligga med dig.
  • Anonym (munken)
    Anonym (I) skrev 2025-08-16 14:14:18 följande:

Jag förstår att personen i tantsnusknoveller inte är ett ideal. Ts borde däremot läsa några för att upptäcka att en kille med offerproblematik, är ok med att frugan ställer upp utan lust och tror att hans hushållssysslor i hemmet ska generera sex inte ens existerar i tantsnusknovell. 

Anledningen till att ts partner använder dildo är ju uppenbart. Hon vill ju ha sex baserat på sin egen lust. I dynamiken dem sinsemellan så är den underprioriterad i förhållande till ts. Och nej, ts det handlar verkligen inte om slicka eller dylikt. Det handlar om lustskapandet i vardagen. Saker som händer innan sexet som är viktigt. Är du då en man som gnäller efter sex eller pressar så skippar hon det hellre.

Alltså det där med dildo som många hänger upp sig på. Så berättade hon att det var ett försök för henne att börja känna kåthet igen. Hon har även att hon gjort en del egna försök i duschen. Men lusten för sex finns inte där. Hon är frustrerad över att inte kunna känna någon lust och hon känner även en rädsla över att jag kommer att lämna henne eftersom hon inte är ?hel?. Hon tror att allt handlar om ett byte av ADHD medicin och det kan ju faktiskt stämma. Sen hon började med nya medivinden så har hon blivit bättre på att klara av sitt jobb men hon är känslomässigt inte samma person som jag blev kär i.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-17 07:37:20 följande:
    Alltså det där med dildo som många hänger upp sig på. Så berättade hon att det var ett försök för henne att börja känna kåthet igen. Hon har även att hon gjort en del egna försök i duschen. Men lusten för sex finns inte där. Hon är frustrerad över att inte kunna känna någon lust och hon känner även en rädsla över att jag kommer att lämna henne eftersom hon inte är ?hel?. Hon tror att allt handlar om ett byte av ADHD medicin och det kan ju faktiskt stämma. Sen hon började med nya medivinden så har hon blivit bättre på att klara av sitt jobb men hon är känslomässigt inte samma person som jag blev kär i.
    Du gör rätt i att inte lämna någon du älskar - finns absolut ingen anledning att göra det. Sexlust kan påverkas av mediciner och p-piller. Men även annat! Jag har också blivit illa berörd av hur folk i tråden förfasar sej över att HON har en dildo. Som att en kvinna inte borde ha någon sexlust alls utan sin man! Trist att vi inte kommit längre i kvinnors sexuella frigörelse. Min erfarenhet är att det är jag som kvinna som är mer exprimentell sexuellt än vad män är. Bara ett medskick! Hoppas ni hittar tillbaka till varandra på alla plan igen!
  • Anonym (I)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-17 07:37:20 följande:

Hon förstår inte själv varför lusten är borta, dynamiken er sinsemellan är etablerad. Hon känner sig uppenbarligen pressad för att du tänker lämna henne om hon inte ställer upp på sex (utan lust). Det är dom signalerna du skickar ut. (Och även berättar här på familjeliv) Hur kan du inte se det uppenbara? Hennes lust är underprioriterad din lust. Hon har säkert under en period känt att hon behövt ställa upp på sex utan lust vilket har urholkat hennes lust. 

Jag kan inte se en väg framåt för er ärligt talat. Förhoppningsvis så skaffar hon en mer lyhörd partner och känner att hon får agera på sin egen lust. Mer en uppmaning till dig att inte sabotera nästa eventuella partners lust till sex.

• Anonym (...)

Hon behandlar dig som en vän. Kanske är dags att du börjar göra detsamma med henne. Tror alla här förstår att om hon hittar någon annan så skulle hon inte ha några problem med lusten alls. Börja jobba på dig själv. Kanske gå ned lite i vikt. Börja träna. Om inte annat kanske det hjälper dig att hitta en partner som faktiskt har genuin lust för dig.

• Anonym (Trist)

Jag tror att detta är ett väldigt vanligt problem.

Mina tips...
    -prata inte om det, och låt det inte gå ut över relationen i övrigt. 

-ta hand om dig själv "på egen hand" oftare. 

- vid tillfälle, när du är kåt och ren, så kan du konstatera (inte fråga!) att nu har det blivit dags för henne att suga kuk. Skit i om hon verkar entusiastisk, och spruta henne i munnen. Om hon är som min fru så lär hon vilja knulla någon dag senare. Kvinnor är märkliga. 

Svar på tråden Jag vill ligga med min sambo