• Anonym (barnlös)

Ställa in träff pga barn

Är det vanligt? Om det inte är små barn som inte klarar sig själva utan tonåringar och ibland tom vuxna tonåringar som det gäller om här. Barnen går alltid förs, säger personen. Det är inte sjukdom eller något livshotande som inträffat. Utan mest att barnet eller barnen verkade vilja att personen skulle göra något med sin förälder. Föräldern hade redan bokat dejten och barnet/barnen visste det nog inte.

I början typ 1-3 träffen gäller detta.

Är det vanlig och rimlig att ställa in så. Eller gör man så bara om man inte är så värst intresserad.

• Svar på tråden Ställa in träff pga barn
  • Anonym (tonårs förälder)
    Anonym (barnlös) skrev 2025-08-12 18:32:18 följande:
    Man måste ju inte vara så specifik att man lämnar ut exakt vad problemet handlar om. Kan man då inte säga tex familjeproblem som orsak? Eller att det oväntat dykt upp ett privat problem? Annars så tror ju din dejt att du ställer in för typ ingenting?
    Jo men nu verkar du ju inte veta varför personen ställde in, du skrev att det verkade som om barnet bara ville hitta på något med sin förälder, kanske personen sa så för att just inte outa sitt barn, även om lät dåligt för dejtande,
    eller så är det som du skriver sist, personen ställde in för ingenting.
    Kan ju även vara ett svepskäl men om du inte känner personen så är det ju omöjligt att veta om personen ofta ställer in pga barnen eller inte, kan ju vara vanligt eller en engångsgrej. 
  • Anonym (Malin)

Det kan ju också vara så att personen inte vill berätta för barnet att hen dejtar, och tycker att det är för tidigt. (eftersom du skriver att det är första-tredje dejten)

• Anonym (vill)
    Anonym (barnlös) skrev 2025-08-12 17:15:22 följande:
    Ställa in träff pga barn

Är det vanligt? Om det inte är små barn som inte klarar sig själva utan tonåringar och ibland tom vuxna tonåringar som det gäller om här. Barnen går alltid förs, säger personen. Det är inte sjukdom eller något livshotande som inträffat. Utan mest att barnet eller barnen verkade vilja att personen skulle göra något med sin förälder. Föräldern hade redan bokat dejten och barnet/barnen visste det nog inte.

I början typ 1-3 träffen gäller detta.

Är det vanlig och rimlig att ställa in så. Eller gör man så bara om man inte är så värst intresserad.

Vanligt är det säkert inte.

Men om man har en tonåring som mår dåligt eller nåt allvarligt hänt, ja då ställer man ju in. Men händer det lite då och då så skulle jag nog tänka att personen inte är så värst intresserad.

Kan ju iofs vara så att barnet väldigt sällan vill träffas, då kanske man släpper allt annat för chansen att få umgås. Men, nä, tror snarare att det är en ursäkt, eller allmänt ointresse så om nåt roligare kommer så får dejten strykas. 
  • cosinus

Om det varit nåt som hade kunnat göras en annan dag så finns det ju några alternativ.

Han är inte så intresserad
    Han har ett behov av att bevisa för någon (sig själv, exet, barnen) att han minsann alltid finns där
    Han är ändå inte helt öppen med att han datear
    Han tycker det är rimligt att alltid lyda barnens minsta vink.

Jag har lite svårt att relatera till att ställa in saker för barnens skull om det inte är viktigt. Mina barn är absolut vana att få hjälp. De är inte vana att jag släpper allt precis när som helst. Men inte att jag vänder mig helt ut och in utan att det är nödvändigt.

Vi kan ta ett exempel. Min äldsta bad om skjuts ner till sin studieort (30 mil) inför hösten. För att kunna ha med sig mer saker över sommaren, få tillbaka dessa igen och även lite mer saker. Jag sa absolut, jag skjutsar dig.

Sen visar det sig att hon en vecka efter hon åker ska genomgå ett ingrepp med lugnande medicin i sin nya stad. Jag säger då att självklart är jag med dig då. Men då får du ta tåget när du ska iväg först. Klara dig på relativt få saker första dagarna och så kommer jag med resten när jag ändå kommer för ditt ingrepp.

Svaret: Ja det verkar rimligt.

Men jag vet ju folk som utan att ens tänka skulle kört dubbla vändor. Men jag är inte sån, och mina barn förväntar sig inte det heller.

• Anonym (Linn)

Har en 18 åring och skulle aldrig dejta en man med omyndiga barn. Helst vill jag ha en barnfri. Mitt barn är självständigt och jag kan åka iväg om jag vill och sova borta. Vill inte att nån annans ungar ska hindra oss från att leva som vi vill. Ska du inte försöka hitta en man utan barn? Låter som trubbel redan nu med den här mannen. Han curlar och kommer fortsätta att göra, du kommer alltid vara nummer 2. 

• Anonym (barnlös)
    Anonym (Linn) skrev 2025-08-13 16:05:21 följande:

Har en 18 åring och skulle aldrig dejta en man med omyndiga barn. Helst vill jag ha en barnfri. Mitt barn är självständigt och jag kan åka iväg om jag vill och sova borta. Vill inte att nån annans ungar ska hindra oss från att leva som vi vill. Ska du inte försöka hitta en man utan barn? Låter som trubbel redan nu med den här mannen. Han curlar och kommer fortsätta att göra, du kommer alltid vara nummer 2. 

Ja du har nog rätt. Jag har också tänkt att det kommer bara bli värre, om det hade blivit en fortsättning. 
  • Anonym (Betty)

Nej helt oacceptabelt. Om man är en sådan som tycker att barnen alltid går först; gör dolk en tjänst och dejta inte då. 

Självklart om det är nåt allvarligt men skulle absolut inte acceptera att det ställdes in pga vanliga vardagliga saker.

Och när han säger till dig att du får finna dig i det för barnen går först så talar du om honom att du inte finner dig i det och så upplyser du honom om att din tid inte finns till för honom att göra vad han vill med. Att hans barn inte kan gå först på BEKOSTNAD av dig och din tid. 

Vad vet han, du kanske jar sagt nej till andra viktiga saker för att prioritera honom. Man kan ha tackat nej till jobb, sagt nej till någon viktig vän eller vad som för att prioritera honom så prioriterar han bort dig för "småsaker". 

Tala om det för honom. Att den inställningen han har till sina barn blir på bekostnad av dig och din tid. Bara så att han vet det att det är någon annans tid och liv och planer han bollar med när han gör så.

• Anonym (trixig)

Jag hade velat veta om anledningen till inställda träffar var en tillfällig jobbig sak som kanske sträckte sig över just de veckorna, eller om personen alltid curlar med sina halvvuxna barn.

Jag har två kollegor som förra året har fått riktigt knäppa grejer med sina tonårsbarn. Så halva livet rasar i några månader och det blir polis och soc och läkarbesök och skolmöten och fan och hans mormor. Då kan nog alla fatta att man varken kan prioritera eller sitta och vara trevlig och avslappnad på en dejt, när man väntar på måldatum i tingsrätten för sitt barn och barnet hävdar att det aldrig mer tänker gå till skolan för det är inte lönt...

TS om du ställer frågan utifrån ett sånt exempel och utgår från att det är något superallvarligt som hänt, och din dejt säger "Oj, nej det var bara att x behövde bli skjutsad från a till b och inte orkade ta bussen", då har du nog fått ditt svar.

• Anonym (barnlös)
    Anonym (trixig) skrev 2025-08-13 18:28:45 följande:

Jag hade velat veta om anledningen till inställda träffar var en tillfällig jobbig sak som kanske sträckte sig över just de veckorna, eller om personen alltid curlar med sina halvvuxna barn.

Jag har två kollegor som förra året har fått riktigt knäppa grejer med sina tonårsbarn. Så halva livet rasar i några månader och det blir polis och soc och läkarbesök och skolmöten och fan och hans mormor. Då kan nog alla fatta att man varken kan prioritera eller sitta och vara trevlig och avslappnad på en dejt, när man väntar på måldatum i tingsrätten för sitt barn och barnet hävdar att det aldrig mer tänker gå till skolan för det är inte lönt...

TS om du ställer frågan utifrån ett sånt exempel och utgår från att det är något superallvarligt som hänt, och din dejt säger "Oj, nej det var bara att x behövde bli skjutsad från a till b och inte orkade ta bussen", då har du nog fått ditt svar.

Fast hur rimligt är det att det skulle kunna vara så. Om det är så pass jobbigt man har det hemma just nu då kanske man ska lugna sig med att boka dejter och stort riskera att slösa andras tid i onödan. Behöver man inte fokusera på sin svåra situation istället. Orkar man ens tänka på dejting om man är i ett sånt läge.
  • Anonym (trixig)
    Anonym (barnlös) skrev 2025-08-13 18:45:57 följande:
    Fast hur rimligt är det att det skulle kunna vara så. Om det är så pass jobbigt man har det hemma just nu då kanske man ska lugna sig med att boka dejter och stort riskera att slösa andras tid i onödan. Behöver man inte fokusera på sin svåra situation istället. Orkar man ens tänka på dejting om man är i ett sånt läge.
    Ja inte vet jag, det var bara en möjlig förklaring.
  • Anonym (Betty)

Hur går det. Har ni pratat?

• Anonym (barnlös)
    Anonym (Betty) skrev 2025-08-14 21:20:32 följande:

Vi hade en diskussion om det den dagen, innan jag startade tråden.

Sen dess har ingen av oss hört av sig igen.
  • Anonym (barnlös)
    Anonym (Betty) skrev 2025-08-14 21:20:32 följande:

Nu hörde han av sig, skriver om vad fin jag är och vad synd att det blev som det blev.

Bara sina egna behov i fokus känns det som att han har. Ingenting som tyder på att han bryr sig om mig eller ångrar att han ställde till det för mig.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (barnlös) skrev 2025-08-20 15:25:16 följande:
    Nu hörde han av sig, skriver om vad fin jag är och vad synd att det blev som det blev.

Bara sina egna behov i fokus känns det som att han har. Ingenting som tyder på att han bryr sig om mig eller ångrar att han ställde till det för mig.
    Har du svarat något till honom? 

Tycker att du ska svara något i stil med att:

"Ja jag tyckte du var fin också och trodde vi hade något bra på gång. Om jag dejtar någon med barn så förstår jag att de går först vid viktiga och allvarliga händelser. Men i övrigt  finns inte min tid till för att någon ska komma och göra vad den vill med den. Är tyvärr inte intresserad av en man som väljer sina barn på bekostnad av mig och min tid och mina planer. Din tid är inte viktigare än min."
  • Anonym (Mhc)

Skulle gissa att det inte finns nåt större intresse och nåt roligare eller någon mer intressant person kom ivägen för dejten med dig. Nu är det över och han checkar om du väntar kvar. Tror inte det gällde barn. Men kan såklart vara så.

• Anonym (barnlös)
    Anonym (Betty) skrev 2025-08-20 22:08:30 följande:
    Har du svarat något till honom? 

Tycker att du ska svara något i stil med att:

"Ja jag tyckte du var fin också och trodde vi hade något bra på gång. Om jag dejtar någon med barn så förstår jag att de går först vid viktiga och allvarliga händelser. Men i övrigt  finns inte min tid till för att någon ska komma och göra vad den vill med den. Är tyvärr inte intresserad av en man som väljer sina barn på bekostnad av mig och min tid och mina planer. Din tid är inte viktigare än min."
    Ja jag skulle kanske ha skrivit något sånt istället, jag svarade bara tack på att jag är fin, och ja det var synd. Inget av vad han skrev förändrade ju nåt i saken kände jag. Han skrev inget mer sen. Kanske la han bara la ut en trevare för att se om jag ändrat inställning, tror nästan det är det han vill, att jag ska själv komma till en insikt om att han gjorde inget fel.

Men försöker han få till någon träff igen så kan du vara lugn med att han kommer få höra det, att vad han gjorde är inte OK och varför. Ditt första inlägg hjälpte mig mycket i det här faktiskt, du hade väldigt bra argument när jag tvivlade på mig själv, så tack för det stödet
  • Anonym (tonårs förälder)

Ts hur många  gånger har du träffat honom?
    Du skrev och frågade om beteende som hans  va vanligt när det gäller 1-3 dejten.

Hur var han den gången eller gångerna ni träffades?
    Lite hur han var då speglar hans beteende och vad som är viktigt och intresse.

• Anonym (barnlös)
    Anonym (tonårs förälder) skrev 2025-08-21 10:26:00 följande:

Ts hur många  gånger har du träffat honom?
    Du skrev och frågade om beteende som hans  va vanligt när det gäller 1-3 dejten.

Hur var han den gången eller gångerna ni träffades?
    Lite hur han var då speglar hans beteende och vad som är viktigt och intresse.

Att jag skrev 1-3 dejten var att jag tänkte på att jag även råkat ut för liknande tidigare, med annan man, inom samma intervall. Ville veta om det är normalt att göra så.

Men i det här fallet har vi träffats 2 gånger. Han har verkat väldigt intresserad och tillmötesgående på olika sätt. Även erbjuda olika typer av dejter och roliga/mysiga förslag och har nästan verkat vilja göra vad som helst för att jag ska vilja träffas. Men det behöver ju inte betyda något har jag tänkt, män kan göra mycket för att sälja in sig även till de som de inte är så intresserade av. De kanske vill maxa sina valmöjligheter är min teori.
  • Anonym (barnlös)

Kan tillägga att han sagt han gillar allt med mig när jag frågade vad han tyckte om mig, men när han tagit upp saker på egen hand så har det handlat om olika saker om mitt utseende.

Svar på tråden Ställa in träff pga barn