Anonym (G) skrev 2025-08-13 11:26:36 följande:
Men det är problemtisk också , om man anställer Lisa för att Ulla och Pia kan inte jobba vid en viss tid , Lisa säger det är okej eller inte säger att vissa tider som behövs till verksamheten inte fungerar sedan säger Lisa att hon inte heller kan och vill då.
Då har man anställt "fel" person som inte fungerar till verksamheten.
Om utgångspunkten är att Ulla och Pia ska få ha sina scheman för alltid och man vill bibehålla den typen av orättvisor. Som riskerar att skapa konflikter i arbetsgruppen så ja - då blir det problem.
Och jag vet att det är så. Många verksamheter funkar så.
Men jag önskar att man inte gjorde så utan att utgångspunkten är att det ska bli så rättvist som möjligt för ALLA.
Hellre att alla är 87,5% nöjda och som mellan varven kan byta pass med varandra och nå 100% vissa veckor.
Än att vi har två stycken som sitter med 100% medan övriga ligger på 70%.
Sen finns det inga regler som säger att den som har flest år på arbetsplatsen eller liknande ska ha första tjing på bra scheman. Rätta mig om jag har fel men deltidssjukskrivna och partiellt föräldralediga är de som har visst skydd gällande scheman. Att Ulla & Pia i exemplet "inte vill" ha vissa arbetstider är inte arbetsgivarens problem rent krasst.
Utan jag vill fortfarande hävda att OM man vill skapa en arbetsplats där utgångspunkten är att det ska upplevas rättvist så måste man ha koll på lagar och regler, verksamhetens behov och därefter kommunicera. Och absolut inte (som jag varit med om) inleda ett möte med
-" okej, hej alla. Nu har vi Frida här som kom ny i maj som ni känner till och hon tycker att vi måste se över alla scheman. Så jag har tittat lite på det"...
Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och som måste skapa en bra process kring det.