• Anonym (Trött)

Orättvist schema

Hej, 

Jag började jobba på en förskola i början av detta år. Jag fick ett schema som jag inte fick vara med och påverka när de satte tiderna. Jag jobbar 08-16.30 fyra dagar i veckan, och stänger en dag i veckan 08.30-17.00. 

Jag har en kollega som endast har öppningar vilket betyder att hon går hem tidigast. En annan kollega som går hem senast 15.30, stänger en gång i veckan. Sen finns det två andra kollegor som har snarlika scheman som mig, men de får sluta tidigare 15.30) varannan vecka. Jag har påpekat att detta schema påverkar mitt famileliv då jag missar barnens träning på tisdagar, och att jag gärna vill finnas där för mina barn, men jag får inget gehör

Nu till problemet: jag fick detta jobb genom en kompis, som skapade detta schema i samma veva som jag började jobba. Jag känner att jag mer eller mindre står i tacksamhetsskuld till henne, eftersom hon fixade detta jobb, så jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp detta med henne igen. Jag börjar känna mig utnyttjad . Har ni några råd vad gäller att ta upp schemat med henne utan att låta för hård eller att hon ska känna att jag ställer henne mot vägen? 
  • Svar på tråden Orättvist schema
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Trött) skrev 2025-08-12 21:38:30 följande:
    Orättvist schema
    Hej, 

Jag började jobba på en förskola i början av detta år. Jag fick ett schema som jag inte fick vara med och påverka när de satte tiderna. Jag jobbar 08-16.30 fyra dagar i veckan, och stänger en dag i veckan 08.30-17.00. 

Jag har en kollega som endast har öppningar vilket betyder att hon går hem tidigast. En annan kollega som går hem senast 15.30, stänger en gång i veckan. Sen finns det två andra kollegor som har snarlika scheman som mig, men de får sluta tidigare 15.30) varannan vecka. Jag har påpekat att detta schema påverkar mitt famileliv då jag missar barnens träning på tisdagar, och att jag gärna vill finnas där för mina barn, men jag får inget gehör

Nu till problemet: jag fick detta jobb genom en kompis, som skapade detta schema i samma veva som jag började jobba. Jag känner att jag mer eller mindre står i tacksamhetsskuld till henne, eftersom hon fixade detta jobb, så jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp detta med henne igen. Jag börjar känna mig utnyttjad . Har ni några råd vad gäller att ta upp schemat med henne utan att låta för hård eller att hon ska känna att jag ställer henne mot vägen? 
    Rättning: kollegan som slutar senast 15.30, stänger en gång I månaden, inte en gång I veckan. 

Jag har dessutom yngst barn. Mina andra kollegor har antingen vuxna barn eller äldre barn. 

Överreagerar jag? Jag kanske bara är less. 
  • Anonym

Man kan inte räkna med att chefen schemalägger med hänsyn till barnens fritidsaktiviteter .

• Tow2Mater

Du är ny. Visa du vill jobba innan du kommer med en massa krav.

När sätts nästa schema? Då kan du ge dina synpunkter och önskemål precis som alla andra.

• Anonym (G)

Visste du arbetstiderna när du tackade ja till jobbet? 

• Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2025-08-12 21:46:53 följande:

Man kan inte räkna med att chefen schemalägger med hänsyn till barnens fritidsaktiviteter .

Fast, borde man inte se till att personalen har ett rättvist schema. Varför ska en (jag) ha tyngst schema, medan vissa får sluta tidigare en gång varannan vecka i alla fall. Andra får komma tidigt och sluta tidigt alla dagar i veckan. Någon typ av hänsyn borde man ändå ta. 
  • Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2025-08-12 21:47:37 följande:

Du är ny. Visa du vill jobba innan du kommer med en massa krav.

När sätts nästa schema? Då kan du ge dina synpunkter och önskemål precis som alla andra.

Har inte kommit med en massa krav. Jag har önskat att få börja 30 min tidigare, och sluta 30 min tidigare på tisdagar för att kunna finnas där för mina barn.

Nästa schema ska eventuellt planeras snart. Det är ingenting som är spikat.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (G) skrev 2025-08-12 21:49:46 följande:

Visste du arbetstiderna när du tackade ja till jobbet? 

Nej. Jag frågade tom om arbetstiderna och fick höra: "schemat sätts så att det passar verksamheten". Och några dagar senare fick jag ett schema i handen. Jag förstår att man inte kan sätta ett schema helt utifrån personalens önskemål, men jag tycker ändå som sagt, att det borde vara rättvist. 
  • MsM84

Att börja tidigt och sluta tidigt är inte bäst för alla, så för mig känns det konstigt att du lägger upp det som att du har ett sämre schema och det därmed är någon favorisering.

• Anonym (G)
    Anonym (Trött) skrev 2025-08-12 21:58:18 följande:
    Nej. Jag frågade tom om arbetstiderna och fick höra: "schemat sätts så att det passar verksamheten". Och några dagar senare fick jag ett schema i handen. Jag förstår att man inte kan sätta ett schema helt utifrån personalens önskemål, men jag tycker ändå som sagt, att det borde vara rättvist. 
    Men du tackade ja...
    Utan att du visste om scheman passade?

Men du kan alltid byta jobb.
  • Anonym (f)

Schemat lär vara satt utifrån de som jobbat där ett tag och deras behov. Vilket du inte är insatt i.

Svar på tråden Orättvist schema