• Anonym (Ogift)

Giftermål – den största bluffen i mänsklighetens historia

Tänk efter: varför glorifierar vi fortfarande giftermål som något ?heligt? när det i praktiken är ett kontrakt som historiskt har handlat om kontroll, pengar och social status? Vi låtsas som om en ring och ett papper på ett kontor plötsligt gör två människor mer lojala, mer älskande eller mer lyckliga. Det gör det inte. Punkt.

Vi romantiserar något som i grunden är ett juridiskt tvång med social press: ?Du måste gifta dig, annars är du konstig.? Folk går i äktenskap av rädsla för kritik, familjens skam eller för att Instagram säger att det är snyggt, inte för att de verkligen förstår vad det innebär.

Och när relationen kraschar? Då skyller vi på otur, brist på engagemang eller ?Gud hade en plan?, istället för att inse att själva institutionen ofta är roten till problem: den kväver självständighet, skapar ekonomiskt beroende och ger falsika löften om evig lycka.

Om du verkligen tror att äktenskap definierar kärlek, tro om igen. Kärlek behöver inget papper. Trohet behöver ingen ceremoni. Lycka behöver inga regler. Äktenskap är en traditionell illusion och vi fortsätter att fira den som om den vore magisk. När i själva verket är den ofta bara en dyr fälla för två vuxna människor som borde veta bättre. Enbart Trams för vuxna att leka prins och prinsessa för en dag.

• Svar på tråden Giftermål – den största bluffen i mänsklighetens historia
  • Meddelande borttaget
  • Hornper
    Core skrev 2025-08-15 18:49:10 följande:

Ibland är det kanske trams, ibland inte. Men ska vi klassa allt med ett symbolvärde som trams rent generellt kan vi ju lika gärna skita i tvåsamhet helt och hållet?

Ja, det brukar ju sägas att hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa, vilket väl inte är särdeles märkligt. Desto mer egendomligt är att så många ändå verkar stå ut med varandra.
  • Anonym (Josef)
    Hornper skrev 2025-08-16 18:22:33 följande:
    Ja, det brukar ju sägas att hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa, vilket väl inte är särdeles märkligt. Desto mer egendomligt är att så många ändå verkar stå ut med varandra.
    Det stämmer. Hälften av äktenskapen går i kras. 80% av skilsmässorna initieras av kvinnorna.
  • Anonym (Josef)
    Hornper skrev 2025-08-16 12:57:08 följande:

Män går med på att gifta sig för att få regelbunden möjlighet till sex. Vilket brukar fallera efter en tid.
    Kvinnor går med på sex för att få uppleva äktenskapets trygghet. Vilket också brukar fallera efter en tid.

Såna män och kvinnor finns förstås. Jag skulle dock aldrig gifta mig enbart för att få knulla. Det får jag ändå......
  • Anonym (X)
    Jimmy75 skrev 2025-08-16 16:39:30 följande:
    Jesus christ! Vad har en människa varit med om för att få en sådan mörk och kategorisk syn på livet? Ja kategorierna du nämner förekommer ju troligen men att det skulle vara det främsta och vanligaste skälet är bara inte rimligt. själv Skulle jag aldrig någonsin gifta mig för tillgång till sex. Hur ett äktenskap skulle vara någon garant för det begriper jag inte hur du tänker
    Instämmer.
  • Anonym (Ooogift)

Håller helt med TS.
    Men undrar samtidigt på vad lösningen på problemet är?!

• Hornper
    Jimmy75 skrev 2025-08-16 16:39:30 följande:
    Jesus christ! Vad har en människa varit med om för att få en sådan mörk och kategorisk syn på livet? Ja kategorierna du nämner förekommer ju troligen men att det skulle vara det främsta och vanligaste skälet är bara inte rimligt. själv Skulle jag aldrig någonsin gifta mig för tillgång till sex. Hur ett äktenskap skulle vara någon garant för det begriper jag inte hur du tänker
    Vi pratar knappast om en livslång garanti eftersom de flesta kvinnor tröttnar så småningom. Men det det brukar vara bra i något år åtminstone.
  • Anonym (nnn)
    Anonym (Ooogift) skrev 2025-08-16 20:37:24 följande:

Håller helt med TS.
    Men undrar samtidigt på vad lösningen på problemet är?!

Och vad exakt är problemet? Att somliga vill gifta sig? 

• Jimmy75
    Hornper skrev 2025-08-16 20:56:24 följande:
    Vi pratar knappast om en livslång garanti eftersom de flesta kvinnor tröttnar så småningom. Men det det brukar vara bra i något år åtminstone.
    Men hur är själva äktenskapet en garanti för sex??? Det är ju hål i huvudet att tänka så. Sex är ingen rättighet - gift eller ej så måste det finnas samtycke såklart så vad ringen har för betydelse i det sammanhanget fattar jag inte. Antingen är du en uppskattad partner och då är sex tillgängligt OAVSETT om du är gift eller ej. Eller så är du en partner som bara ställer frågan vad relationen kan ge dig och då är du snart utan, med all rätt.
  • Anonym (Ooogift)
    Anonym (nnn) skrev 2025-08-16 21:26:32 följande:

Problemet är väl vad Ts beskriver. Men jag skulle vilja veta vad hen har för förslag på lösning om nu hen har startat frågeställningen. 

Men Ts kanske kan förtydliga problemet också.

Annars förstår jag inte poängen med tråden.
  • Anonym (n)
    Fjäril kär skrev 2025-08-15 11:04:00 följande:

För att vara ett så pass sekulariserat land som Sverige ändå är är det märkligt och skrämmande att i såna här diskussioner alltid kommer argument kring äktenskap som bättre passar in på mer konservativa och bestämmande Nordkorea/taliban-syn.... Varför?  

Som att den som gifter sig måste vara gift för tid och evighet annars är man en hycklare..   jaså? Hur då? 

Sä den som byter sambo 4 gånger är alltså en mindre hycklare? På vilket sätt skulle det vara skillnad?  Är det bättre att hoppa från partner till partner lite hur som helst ?  

Men herregud. Fattar du inte det? Många som gifter sig(nej, inte alla), säger inför Gud, att till döden skiljer oss åt, i nöd och lust.
  • Xenia
    Anonym (nnn) skrev 2025-08-16 21:26:32 följande:

Ja, att somliga vill gifta sig trots att äktenskapet (enligt TS) är en bluff.

Men hur många som än skiljer sig så är de nyförälskade alltid övertygade om att just deras kärlek ska hålla.

Annars kan man ju avstå från att flytta ihop också, de flesta förhållanden håller inte, och då måste man ändå ha besväret att flytta isär och dela upp bohaget och vem får behålla bostaden?

Har man barn måste man krångla med att barnet ska flytta fram och tillbaka och behöver dubbelt av allt.

Nej, enklast är att aldrig flytta ihop och aldrig skaffa barn. En tillvaro bestående av ons och korta förhållanden passar den moderna människan bäst. Och när vi blir gamla och pensionerade sitter vi alla ensamma i våra lägenheter tills vi dör eller hamnar på äldreboende.
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2025-08-17 11:51:43 följande:
    Ja, att somliga vill gifta sig trots att äktenskapet (enligt TS) är en bluff.

Men hur många som än skiljer sig så är de nyförälskade alltid övertygade om att just deras kärlek ska hålla.

Annars kan man ju avstå från att flytta ihop också, de flesta förhållanden håller inte, och då måste man ändå ha besväret att flytta isär och dela upp bohaget och vem får behålla bostaden?

Har man barn måste man krångla med att barnet ska flytta fram och tillbaka och behöver dubbelt av allt.

Nej, enklast är att aldrig flytta ihop och aldrig skaffa barn. En tillvaro bestående av ons och korta förhållanden passar den moderna människan bäst. Och när vi blir gamla och pensionerade sitter vi alla ensamma i våra lägenheter tills vi dör eller hamnar på äldreboende.
    Vi där snabbare också eftersom ingen tar hand om oss, bra för samhällsekonomin. Vi slipper gamla , tärande och vårdkrävande medborgare.
  • KimLinnefeldt

Jag ville gifta mig av främst två skäl:

Det första är juridiskt. Om man gifter sig så regleras saker och ting i lagen. Om det blir konflikt efter en skilsmässa så finns det regler för hur ekonomi ska delas, och det finns regler för arv etc. Är man sambo så är lagskyddet svagare, och man bör skriva en del papper som man slipper om man gifter sig.

Jag hade tvivlat, vi hade bott ihop, flyttat isär, planerat att flytta ihop igen. Jag var den tvivlande, och i och med att jag bestämde mig för att vi skulle gifta oss så blev vår relation mer stabil, det blev mer "på riktigt". Jag slutade tvivla.

En sak till: Jag vet inte varför TS är emot äktenskap. Vad är nackdelarna? Det går ju faktiskt att skilja sig.

"En dyr fälla"? Man kan gifta sig utan bröllopsfest och annons i tidningen. Det behöver inte kosta mer än för registreringen. Mina två vigslar har inte kostat många kronor, inte mer än en vanlig fest.

• Anonym (X)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-17 16:00:56 följande:

Jag ville gifta mig av främst två skäl:

Det första är juridiskt. Om man gifter sig så regleras saker och ting i lagen. Om det blir konflikt efter en skilsmässa så finns det regler för hur ekonomi ska delas, och det finns regler för arv etc. Är man sambo så är lagskyddet svagare, och man bör skriva en del papper som man slipper om man gifter sig.

Jag hade tvivlat, vi hade bott ihop, flyttat isär, planerat att flytta ihop igen. Jag var den tvivlande, och i och med att jag bestämde mig för att vi skulle gifta oss så blev vår relation mer stabil, det blev mer "på riktigt". Jag slutade tvivla.

En sak till: Jag vet inte varför TS är emot äktenskap. Vad är nackdelarna? Det går ju faktiskt att skilja sig.

"En dyr fälla"? Man kan gifta sig utan bröllopsfest och annons i tidningen. Det behöver inte kosta mer än för registreringen. Mina två vigslar har inte kostat många kronor, inte mer än en vanlig fest.

Ja, det behöver inte kosta mycket.
Svar på tråden Giftermål – den största bluffen i mänsklighetens historia