• Anonym (Orolig förälder)

    Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan

    Nu börjar sommarlovet lida mot sitt slut och skolstarten är ett faktum. Vi talar ofta om trygghet i skolan, men vems trygghet är det vi egentligen skyddar? När en lärare rycker tag i en elevs arm, trycker ner någon mot golvet eller använder         ?fysiska åtgärder? för att få ordning i klassrummet kallas det ofta för ?disciplin?. I själva verket är det ett normaliserat övervåld som många barn tvingas uthärda varje dag.

    Varför är det tillåtet för vuxna i skolans värld att göra sådant som hade lett till polisanmälan på gatan? Om en främling tog tag i din tonåring på stan och tryckte in dem mot en vägg skulle det omedelbart klassas som misshandel. Men i klassrummet förväntas vi acceptera det som en ?pedagogisk metod?.


    Det här handlar inte om enstaka ?dåliga äpplen? bland lärarkåren. Det handlar om en kultur där maktmissbruk kläs i fina ord: ?ordningshållning?, ?tillrättavisning?, ?fysiskt ingripande?. Allt för att dölja det enkla faktum att vuxna använder sin överlägsenhet i styrka mot barn som inte kan försvara sig.


    Och låt oss vara tydliga: de elever som drabbas hårdast är ofta de mest sårbara, barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, barn som redan känner sig utanför, barn som redan bär på trauman. För dem blir skolan inte en plats för lärande, utan en plats för övergrepp.


    Vi behöver vända på perspektivet. Istället för att fråga varför elever ?tappar kontrollen? måste vi fråga varför skolan fortfarande bygger på en auktoritär syn där våld accepteras som ett verktyg. Varför kräver vi inte att vuxna i skolan ska klara av sitt jobb utan att ta till fysiska maktmedel?


    Det är dags att dra en gräns: övervåld i skolan är inte ordning ? det är ett svek mot våra barn. Hur kan vi acceptera detta??

  • Svar på tråden Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan
  • Anonym (Sameasalways)
    Tom Araya skrev 2025-08-22 10:17:33 följande:
    Vad ungdomar idag borde göra mer av är att leva sina egna liv, med egna aktiviteter och upplevelser och inte så mycket av andras liv och upplevelser.
    4 nedtumningar på mitt inlägg med länkar. Fakta är inget folk på FL vill ta till sig tydligen.
  • Anonym (Sameasalways)
    EnAnonumius skrev 2025-08-22 07:32:00 följande:
    Men dåså, då kan vi ju säga "case close", för du vet ju bäst hur  varje enskild individ i denna tråd betedde sig som unga, och säger man annorlunda än dig så har man automatiskt fel, "förnekar" och "förenklar"..🙄

    Något du bör förstå noga, är att du har ingen vetorätt över enskilda individer och hur de var när de var unga.
    Vi klara galant av att prata för vår sak själva, utan ditt tykna påhopp om att man "förnekar" och "förenklar" och "minns fel". ´

    Även om det fanns de som "söp och rumla runt", ger dig heller ingen rätt att utgå från att "alla gjorde det" i denna tråden som var med på 80-talet. Man kunde göra "revolt" på många olika sätt, men ditt egna minne verkar ju inte komma ihåg detta att det fanns olika sätt. Så lägg ned dina grova generaliseringar och påtvinga dem på individer du inte känner alls.

    Ja folk kunde hamna i slagsmål på 80-talet också, fast det är en signifikant skillnad, det var ovanligt med knivslagsmål och man slutade att slåss när en låg ned. 
    "Vinnaren" hade sällan behov av att fortsätta med att sparka på den individen som var slagen och låg i backen.

    I dag är det vanligt med knivslagsmål och att den som "vann" fortsätter att sparkar på den som ligger ned. Ebn annan sak som var extremt ovanligt med på 80-talet var unga som rånade varandra. I dag är personrån mellan ungdomar mycket vanlig.
    Efter att ha sett en hel del av dina inlägg har jag förstått att du "lever" lite på att vara motvalls, dvs du ska vara emot det andra skriver "bara för att".. och inte för att du inte nödvändigtvis håller med. Blir ju ganska meningslöst att diskutera med en sådan person.

    Tumme upp iallafall för att du var lite mindre aggressiv i detta inlägg.
  • Goneril
    Anonym (Sameasalways) skrev 2025-08-22 10:54:00 följande:
    Efter att ha sett en hel del av dina inlägg har jag förstått att du "lever" lite på att vara motvalls, dvs du ska vara emot det andra skriver "bara för att".. och inte för att du inte nödvändigtvis håller med. Blir ju ganska meningslöst att diskutera med en sådan person.

    Tumme upp iallafall för att du var lite mindre aggressiv i detta inlägg.
    Jag trodde först att trådstarten var ironiskt menad; "lärarnas övervåld", det är idag elever som inte hör hemma i en vanlig skolsal som är det största hotet mot såväl lärare som klasskamrater. Hur mycket arbetsro kan det rimligtvis bli när elever tillåts ta över och utmanövrera lärarna? Lärarna är helt bakbundna i dag, de får inte röra en elev om om inte livet står på spel.                                                                                                            Kan en lärare avgöra hur mycket kraft som får användas i en dramatisk situation? Helt ohållbart att "alla ska med", vissa elever har inte i ett vanligt klassrum att göra, de borde gå i obs-klass.
  • Anonym (Sameasalways)
    Goneril skrev 2025-08-22 11:30:40 följande:
    Jag trodde först att trådstarten var ironiskt menad; "lärarnas övervåld", det är idag elever som inte hör hemma i en vanlig skolsal som är det största hotet mot såväl lärare som klasskamrater. Hur mycket arbetsro kan det rimligtvis bli när elever tillåts ta över och utmanövrera lärarna? Lärarna är helt bakbundna i dag, de får inte röra en elev om om inte livet står på spel.                                                                                                            Kan en lärare avgöra hur mycket kraft som får användas i en dramatisk situation? Helt ohållbart att "alla ska med", vissa elever har inte i ett vanligt klassrum att göra, de borde gå i obs-klass.
    Det är den nya, allmänna bilden tyvärr, som har eldats på mycket av SD:s framväxt och ytterhögerfolk. Men ofta är där ingen rök utan eld, och hur kan vi veta att det inte är lärare som startat konflikter, där elever har reagerat på ett förståeligt sätt, om ändå oacceptabelt om det varit hot och våld?

    Att det målats upp en bild av elever som "hotar lärare" eller som är "oreglerliga", betyder inte att lärare per se är oskyldiga änglar.
  • Anonym (Sameasalways)
    Anonym (Jessie) skrev 2025-08-21 21:55:45 följande:
    Din trådrubrik är att vi inte ska blunda för övervåld. På vilket sätt tycker du att dömas för misshandel är att blunda?

    Betänk att lärare är ett av Sveriges vanligaste yrken. Det finns absolut dåliga exempel men det pågår så oerhört mycket god undervisning på så många håll. Dina exempel är fruktansvärda men extremt ovanliga. 
    Min trådrubrik? Det är inte jag som startat tråden, även om jag håller med trådstartaren och delgett egna erfarenheter.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Sameasalways) skrev 2025-08-21 13:54:25 följande:
    Folks minnen är ofta selektiva, dvs man minns allt som var bra från uppväxten/ skoltiden men väljer att förtränga allt som var dåligt. Det var definitivt en hårdare mentalitet hos oss som gick i skolan på 80-talet, pga att vi var mer aktiva, stojade och stimmade mer och umgicks öga mot öga och inte var distraherade av mobiler som kunde hålla oss lugna och sansadee. Minns när vissa gick runt och frågade "Hårdrock eller synth"? och om man svarade "fel" kunde man åka på däng bara för det. Sådant förekommer knappt idag. Eller värstingar i klassen som alla fick vara rädda för, som kunde slåss och som man inte skulle "leka med".

    Flertalet av dagens unga är betydligt lugnare och mindre action-inriktade än vad vi var, mycket faktiskt tack vare mobilerna.
    Kanske något bättre idag men bara för att ungarna inte är ute på nätterna och välter blomlådor i onyktert tillstånd betyder ju inte att allt är bra,många föräldrar låter sina barn använda internet helt oövervakat så mobbning och andra jävelskaper blir också svårare att se, och många föräldrar har ingen aning om vilka dumheter deras barn matar huvudet med.
  • Jesper f
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2025-08-17 13:18:37 följande:
    Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan Nu börjar sommarlovet lida mot sitt slut och skolstarten är ett faktum. Vi talar ofta om trygghet i skolan, men vems trygghet är det vi egentligen skyddar? När en lärare rycker tag i en elevs arm, trycker ner någon mot golvet eller använder         ?fysiska åtgärder? för att få ordning i klassrummet kallas det ofta för ?disciplin?. I själva verket är det ett normaliserat övervåld som många barn tvingas uthärda varje dag.

    Varför är det tillåtet för vuxna i skolans värld att göra sådant som hade lett till polisanmälan på gatan? Om en främling tog tag i din tonåring på stan och tryckte in dem mot en vägg skulle det omedelbart klassas som misshandel. Men i klassrummet förväntas vi acceptera det som en ?pedagogisk metod?.


    Det här handlar inte om enstaka ?dåliga äpplen? bland lärarkåren. Det handlar om en kultur där maktmissbruk kläs i fina ord: ?ordningshållning?, ?tillrättavisning?, ?fysiskt ingripande?. Allt för att dölja det enkla faktum att vuxna använder sin överlägsenhet i styrka mot barn som inte kan försvara sig.


    Och låt oss vara tydliga: de elever som drabbas hårdast är ofta de mest sårbara, barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, barn som redan känner sig utanför, barn som redan bär på trauman. För dem blir skolan inte en plats för lärande, utan en plats för övergrepp.


    Vi behöver vända på perspektivet. Istället för att fråga varför elever ?tappar kontrollen? måste vi fråga varför skolan fortfarande bygger på en auktoritär syn där våld accepteras som ett verktyg. Varför kräver vi inte att vuxna i skolan ska klara av sitt jobb utan att ta till fysiska maktmedel?


    Det är dags att dra en gräns: övervåld i skolan är inte ordning ? det är ett svek mot våra barn. Hur kan vi acceptera detta??


    Varför, med sån syn på skolan, skaffade du ens barn från första början? Jag blir verkligen faschinerad av föräldrar som själva har div diagnoser, som absolu MÅSTE yngla av sig, ungarna får också div diagnoser, och sen blir de SÅ förvånade att skolan inte automatiskt anpassar efter deras lilla "olle". Att de själva DÖMT en individ till att leva ett helt liv med ett handikapp, med alla problem och konsekvenser det får, de har de inte tänkt en enda TANKE på......... 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Sameasalways) skrev 2025-08-22 11:36:57 följande:
    Det är den nya, allmänna bilden tyvärr, som har eldats på mycket av SD:s framväxt och ytterhögerfolk. Men ofta är där ingen rök utan eld, och hur kan vi veta att det inte är lärare som startat konflikter, där elever har reagerat på ett förståeligt sätt, om ändå oacceptabelt om det varit hot och våld?

    Att det målats upp en bild av elever som "hotar lärare" eller som är "oreglerliga", betyder inte att lärare per se är oskyldiga änglar.

    Lärare som startar konflikter? Varför skulle dom göra det? Är dom sadister? Vad har SD med detta att göra? 

    Målats upp en bild? Det är sant. 
    https://www.vilarare.se/nyheter/vald-i-skolan/valdet-mot-lararna-sa-sag-det-ut-under-2024/

    https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/rapporter/aterrapportering-hot-och-vald-i-skolan.pdf


    https://www.sverigeslarare.se/om-oss/opinion-debatt/ordforandeblogg/sluta-acceptera-valdet-mot-oss-larare/


    Redan i Skolverkets undersökning Attityder till skolan från 2018 uppgav en fjärdedel av alla lärare att de utsatts för hot och våld på sin arbetsplats under det senaste läsåret. När Sveriges Lärare undersökte samma sak för ett år sedan uppgav inte mindre än sex av tio lärare att de blivit utsatta för hot och våld under det senaste året.

  • EnAnonumius
    Anonym (Sameasalways) skrev 2025-08-22 10:54:00 följande:
    Efter att ha sett en hel del av dina inlägg har jag förstått att du "lever" lite på att vara motvalls, dvs du ska vara emot det andra skriver "bara för att".. och inte för att du inte nödvändigtvis håller med. Blir ju ganska meningslöst att diskutera med en sådan person.

    Tumme upp iallafall för att du var lite mindre aggressiv i detta inlägg.
    Du har förstått helt fel. Så enkelt är det.

    Jag är inte emot andra "bara för att". Och vad jag skriver i andra trådar är hel irrelevant för denna tråden och min kommentar till dig i denna tråden.

    Jag har skrivit varför jag är emot dig och dina utlåtanden i denna tråden. Lev med det, men far inte med osanningar om att jag är emot folk "bara för att" för den saken skull.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Sameasalways) skrev 2025-08-22 11:36:57 följande:
    Att det målats upp en bild av elever som "hotar lärare" eller som är "oreglerliga", betyder inte att lärare per se är oskyldiga änglar.
    Och då är det ju bra att ingen i denna tråden har hävdat att lärare är oskyldiga änglar per se.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ClumsySmurf
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-19 22:26:11 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-08-19 22:09:30 följande:
    Folk har hört talas om curling förespråkaren Bo Hejlskov Elvéns (egna?) modell av lågaffektivt bemötande, eftersom curling pedagogiken har provats i skolor och det har funkat dåligt.

    Bo påminner om en genusforskare/genusvetare, en sån där som jobbar med att kritisera men tål inte kritik själv:
    Ordbråk efter profilernas debatt om lågaffektivt bemötande
    www.vilarare.se/nyheter/intervju/ordbrak-efter-profilernas-debatt-om-lagaffektivt-bemotande/

    Han påminner om en möjliggörareOm curling och föräldraskap
    hejlskov.se/om-curling-och-foraldraskap/

    Om curlingföräldraskapets resultat och konsekvenser
    hejlskov.se/om-curlingforaldraskapets-resultat-och-konsekvenser/

    Om altruistiska straff - igen
    hejlskov.se/om-altruistiska-straff-igen/

    Om altruistiska straff
    hejlskov.se/om-altruistiska-straff/
    Lågaffektivt bemötande ska användas mot vissa personer i vissa situationer. Det är inte en generell uppfostringsmetod.

    Det är också helt värdelöst och verkningslöst om man inte vet vad man gör.

    Precis som du är inne på, stämmer det också att metoden bygger på en del felaktiga slutsatser. Som att barn aldrig gör fel med flit. Helt vansinnig slutsats, personen kan aldrig ha träffat några barn. 

    Eller att man inte ska lägga ansvar på personen med beteendet. Också helt knas.

    Men som sagt, metoden bygger helt på vissa specifika situationer. Det handlar om Lisa på LSS-boendet, som är så stressad att hon får ett utbrott och börjar kasta saker. Då stämmer det att det är viktigast att få Lisa lugn, så länge ingen skadas. Att se till att situationen inte eskalerar. Samt tänka förebyggande. Vad gjorde Lisa stressad? Kan det undvikas framöver? Det är också uppenbart att Lisa inte beter sig så med flit. Hon är arg och rädd. Man kan stoppa henne om man måste, men man kan inte lägga ansvaret på Lisa.

    Att överföra detta synsätt till vanliga kaosungar i en skola, är dömt att misslyckas. Särskilt kaosungar i grupp.
    "Lågaffektivt bemötande ska användas mot vissa personer i vissa situationer. Det är inte en generell uppfostringsmetod."

    Jag tror inte det är det som är problemet,
    auktoritativ är en generellt bra uppfostringsmetod men det är också en generellt bra uppfostringsmetod att anpassa uppfostringsmetoden efter individen man uppfostrar, det sistnämnda är självklarheter

    Bo Hejlskov har själv lämpat en generelt dålig uppfostringsmetod på sina barn, curling, han hsr gjort någon knepig tolkning av forskning för att rättfärdigs det.
    han verkar också ha svårt att förstå människor och verkar ha svårt att skilja på auktoritativ och auktoritär uppfostran.

    Det är möjligt att lågaffektivt bemötande i grunden har stöd i förskning men om man modifierar det med sin bristande förståelse för hur människor funkar så kommer det ju inte heller att fungera lika bra på de individer i de situationer som det tillämpades på i början.

    Men som sagt, metoden bygger helt på vissa specifika situationer. Det handlar om Lisa på LSS-boendet, som är så stressad att hon får ett utbrott och börjar kasta saker. Då stämmer det att det är viktigast att få Lisa lugn, så länge ingen skadas. Att se till att situationen inte eskalerar. Samt tänka förebyggande. Vad gjorde Lisa stressad? Kan det undvikas framöver? Det är också uppenbart att Lisa inte beter sig så med flit. Hon är arg och rädd. Man kan stoppa henne om man måste, men man kan inte lägga ansvaret på Lisa.

    Att överföra detta synsätt till vanliga kaosungar i en skola, är dömt att misslyckas. Särskilt kaosungar i grupp.

    Jag tror du missade något i det du själv skrev

    Du försökte lista ut varför lisa gjprde som hon gjprde, för att kunna göra det behöver man förstå individen lisa
    Du försökte lösa det från två håll, försöka hantera själva situationen utan att det eskalerar i onödan och förebyggande, för att kunna göra det behöver man förstå individen lisa.
    men jag är tveksam till det där med ansvar
    hon rår inte för att hon känner som hon gör och behöver ett bättre sätt atr hamtera sina käslor på men att och börjar kasta saker är inte ok och är något hon behöver lära sej att ta ansvar för.

    lisa är en autist som fick en meltdown?
    om man curlar lisa så hon blir en borskämd skitunge utan ansvar får man räkna med att hon får en meltdown och börjar kasta saker när hon inte får som hon vill.

    varför skulle det inte detta synsätt går att överföra till vanliga kaosungar om man anpassar det efter kaosungar? men om man inte förstår kaosungar kommer det inte att fungera, verkar brista lite för Bo Hejlskov här.
    Ibland är skillnaden mellan en vanlig kaosunge och en kaosunge med ADHD diagnos att den ena har taskig koncentrationsförmåga eller fyller sent på året 


    Förebyggande...
    Lågaffektivt bemötande kommer inte bara från de som jobbar med barn
    men dessa barn går inte i vanliga skolor de går i special skolor med special utbildade där man har möjligheten att jobba förebyggande, i en vanlig skola har inte en vanlig lärare som har fullt upp med att försöka undervisa flera elever särskilt bra förutsättningar som gör det bättre med tiden, det är som att allt fokus läggs på konflikthantering som om det skulle lösa alla problem.

    Har skummat lite i en bok av Andrew Mcdonnell, citerat och markerat lite

    Utgå ifrån att ingen gör fel med flit 😂😂

     Within the study of human behavior, the Low Arousal Approach was developed by Professor Andrew McDonnell in the 1990s, and is now an internationally recognized model of behavior support. A low arousal approach to managing behavior of concern or challenging behavior focuses on stress and well-being, as well as how care givers respond in moments of crisis. Arousal refers to physiological arousal (e.g. heart rate) in response to stress, as opposed to sexual arousal. A low arousal approach to supporting individuals with additional needs aims to avoid confrontational situations and instead walk the path of least resistance.[1]

    en.wikipedia.org/wiki/Low_arousal_approach




    Managing Family Meltdown : The Low Arousal Approach and Autism
    Linda Woodcock, Andrew Mcdonnell, Andrea Page

    So what are the causes of distressed behaviour?
    [...]
    Schopler and Mesibov (1994) use the ?tip of the iceberg? approach, in that what we see above sea level is the aggression, self-injury or ritualistic behaviours, but it is what is below sea level that we need to tackle ? the causes of the visible behaviours (such as communication difficulties, lack of intuitive understanding, inability to predict or control their environment, sensory issues, etc.). By dealing with the causes rather than the behaviours themselves we will be far better able to effect change.
    [...]
    Most behaviours have a function; by this we mean they have a reason, such as:

    * communication and interaction - to get someone to take notice of them
    * sensation - it may meet a sensory or emotional need
    * tangible benefit - to get something they want, food, drink, toy
    * demand avoidance - refusal to co-operate
    * social avoidance - to avoid social situations they do not feel able to participate in.

    As parents we need to be able to work out what causes the behaviours if we are to manage them properly. This takes careful observation. Using a diary may help you pinpoint when, where and with whom behaviours occur. A widely used system is the ABC of behaviour

    ABC stands for Antecedent, Behaviour and Consequence

    Antecedent - This could be the setting (such as an environment where there is too much going on, or a setting where there is nothing of interest to your child?s attention, or a setting where they are not getting any attention from anybody, or there is something in the environment which is irritating them or somebody they dislike is present); an internal state (such as your child is in pain, or medication has affected their mood, hormones); or a specific event (such as being expected to join in the party games...the behaviour may then function as a means of escape; being required to do something they don?t want to do?again the behaviour may be used as a means of escape, having something taken away) which may have an influence on whether or not a particular behaviour happens immediately or shortly afterwards. Information should record the behaviour(s) immediately prior to the distressed behaviour happening. Variables such as who was present, and differences to routine, contextual information (such as a visit by a relative, change of school) that created an emotional upset should be included. Avoid making assumptions

    Behaviour - This is the action or actions which you want to find an explanation for. Therefore it is important to describe the distressed behaviour as precisely as possible. Can you include information about the frequency, intensity or duration of your child?s behaviour? (In other words how long the behaviour lasted, how many times the behaviour occurred. The intensity of the behaviour should include detail such as did the behaviour cause bruising, break the skin.)

    Daniel is taken to his cousin?s birthday party. When he arrives he runs into the utility room and sits on the floor. His mum tries to coax him out; he screams and bites his hand; his mum returns to the kitchen

    Antecedent: What causes the behaviour   Daniel?s mum tries to remove him from the utility room   
    Behaviour: What the individual does   Daniel screams and bites his hand   
    Consequences: What happens as a result   Mum withdraws

    The function of this behaviour is social avoidance. Daniel has learned that if he screams and bites his hand his mum will withdraw. But we also have to ask why did he not want to be in the party? The probable cause was Daniel?s inability to cope with such a noisy, socially demanding environment. By not understanding that the party was too much for Daniel his mum has created a situation for Daniel to learn a negative behaviour

    Antecedent: What causes the behaviour   Alex was sitting watching TV in the front room. His sister Penny walks in and changes the channel to a programme she wants to watch.

    Behaviour: What the individual does   Alex got up and walked over to Penny and kicked her.

    Consequences: What happens as a result   Penny started to cry. Mum came into the room and told Penny to go and play in her room. Alex was left alone to watch TV.

    The function of this behaviour is to be left alone and to be able to watch the TV programme that he wanted to watch. Alex has learned that if he kicks his sister his mum will take her out of the room

    A lot of behaviours are learned and therefore they can in time, if necessary, become unlearned. But we also have to understand the demands we put on our children may sometimes be too much for them to handle. By putting them in situations they find distressing we may actually be forcing them to use negative behaviours as a reaction

    Using the ABC approach it may be possible to identify that if a distressed behaviour occurs as a result of a particular antecedent or consequence, the distressed behaviour can be decreased by changing those influences. This approach therefore aims to increase appropriate behaviours by using antecedents and consequences which make them more likely to occur again and by reinforcing consequences which make the appropriate behaviour more likely to occur again. This approach therefore aims to decrease inappropriate or distressed behaviours by using your knowledge of the antecedents and/or consequences to make the behaviour less likely to occur again

    [...]

    Changing behaviours

    Many parents come to us asking us for help in changing the behaviours that they see as unacceptable in their children. But do all distressed behaviours need to be fixed? What if some of those behaviours are so crucial to the individual that by trying to suppress them we may actually be making the behaviours worse? We also personally feel that it shows a lack of respect for the individual with autism if we do not acknowledge just how important some behaviours are to them.

    Changing behaviour is often time consuming and difficult with quite frankly limited results. We also attempt to change behaviours before we have even learned to manage them. If we take those behaviours labelled as obsessions or ritualistic or self-stimulating, for instance, they may serve a purpose either in maintaining equilibrium or making the world predictable for them. Spinning and rocking has always been seen as a behaviour to eradicate. Well, actually when Linda sees her son in the swimming pool spinning in the water with an ecstatic look on his face she thinks why would she want to stop that? It is far better to make the behaviours manageable for all concerned

    Christopher had an obsession with drinking straws, the ones with the bendy bit at the top; he went through dozens every day and would then post them. Linda and her husband found them under furniture, behind radiators, stuffed in the air conditioning vents in the car, in the video player, stuffed down the overflow in the sink and even in the toilet cistern! Linda?s strategy was to put them out of sight and try and limit them. She felt torn as she didn?t want to not give them to him as she could see they served a very important purpose in that by twizzling the straw in front of his eyes Christopher enjoyed the visual stimulus and the constant twizzling seemed to calm him down when he was anxious. Linda became the keeper of the straws and Christopher became more and more agitated when Linda wasn?t quick enough in getting them from the cupboard often leading to him lashing out at her. Eventually she realized that because of his autism he needed to visually see that there was always a straw available when he might need it so Linda and her husband purchased a straw dispenser where you lift the lid and the straws pop up. They placed it on the work top and pointed it out to Christopher. He emptied it in a few seconds and so they refilled it. They continued to do this all day as he pulled them out in a frenzy. By the second day he had slowed down as it began to dawn on him that the straws were always going to be there when he needed them. By the end of the week he was down to 8?10 straws a day. Not only was the straw situation much more manageable but he had also learned self-regulation. They had managed the behaviour, not changed it.


Svar på tråden Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan