Anonym (tacksamförhjälp) skrev 2025-09-01 22:38:43 följande:
Jag håller med...
Ja kanske det. jag skrev ju i förra veckan om sakerna och fick till svar att han ska hämta dom, men ingenting har ju hänt och vet inte hur länge som är rimligt att gå innan man skickar nästa gång? Någonstans är det väl en försvarsmekanism eller att man behåller ett hopp och försöker göra en "tolkning" på vad det kan innebära, även om jag förstår att det låter helt sinnesjukt.
Jag önskar att det "bara" va älta, men jag kan knappt sova eller äta, det känns som min kropp gått in i en betongvägg. Jag har lyckats träna vid ett tillfälle men för varje dag som går känns det just nu värre snarare än bättre, fast man tänker att det borde vara tvärtom.
Nej, eller jo men jag har inte tagit tag i det påhittigt. Men det kan ju faktiskt vara bra.
Jag tycker du kan skicka ett till meddelande och säga åt honom att han måste komma och hämta sakerna. Du måste ju få en chans att kunna gå vidare.
Och det är lättare om han hämtar sina saker och lämnar tillbaka nyckeln.
Inget av det du skriver är konstigt. Du befinner sig i chock. Det här är en sorg du måste bearbeta och med tanke på sättet han lämnade så är det inte så konstigt att du har hamnat i chock.
Läs gärna om de olika stadierna av sorg så kanske du känner igen det.
Chockfasen
Det är vanligt att man först får en känsla av overklighet. Det är svårt att fatta att den närstående är borta. Det kan kännas som att man går omkring i en bubbla och har svårt att ta till sig det som hänt och som händer omkring en. Denna första period varar vanligen en kortare tid, men känslor av overklighet är vanliga under in längre period.
Reaktionsfasen
När chocken gradvis släpper är det vanligt att känslor av förtvivlan, oro, vrede, saknad och övergivenhet väller fram. Den efterlevande kan vara helt upptagen av sin sorg och sakna kraft för något annat.
Bearbetningsfasen
I bearbetningsfasen tänker man fortfarande mycket på det som hänt, men på ett delvis nytt sätt. Man börjar få perspektiv på förlusten och försöker förstå hur den påverkar resten av livet.
Nyorienteringsfasen
Med tiden känner de allra flesta att de både kan och vill gå vidare i livet. Man glömmer för den skull inte den som är borta, och känslor av ensamhet och saknad finns oftast kvar. Men sådana känslor dominerar inte längre tillvaron.