• Anonym (Orolig)

Ångest

Hej! 
    Min dotter går gymnasiet och har alltid haft det jobbigt med redovisningar. Jag har tänkt att det ger sig med tiden och att på gymnasiet blir det en nystart

Men det har nog snarare blivit värre.

Är det någon som har fått hjälp via BUP kry?

Har självklart kontaktat skolan angående detta, och det hjälper inte att säga att det bara är att öva

• Svar på tråden Ångest
  • Anonym (?)

Kan du tänka dig att själv hjälpa dottern genom att lägga tid och energi på det?

Om det nu skulle bli att du inte får hjkälp av bup inom rimlig tid

• Anonym (Orolig)
    Anonym (?) skrev 2025-09-04 08:19:14 följande:

Kan du tänka dig att själv hjälpa dottern genom att lägga tid och energi på det?

Om det nu skulle bli att du inte får hjkälp av bup inom rimlig tid

Ja självklart! ?
  • Anonym (Tubb)

Hade själv den skräcken, just i gymnasiet.

För mig hjälpte det att lära in hela talet uttantill, så att jag kunde rabbla det hur lätt som helst. Höll talet för mamma också.

Förutom det så ställde jag upp stödord i punktform tydligt skrivna på ett tjockare papper. Så att jag skulle hitta tillbaka i talet om jag fick en blackout.

Dessutom så tittade jag i pannan på en kompis när jag höll talet, för att inte störas av blickar.

Det klart att jag var nervös, både innan och under. Men det gick bra och jag har använt metoden senare också. Ju fler gånger som det går bra, ju lättare brukar det bli nästa gäng. 

Det är bara att bestämma sig för att det här ska jag igenom bara, och jag struntar i om någon skulle tycka jag var stel när jag gjorde det. Jag får i alla fall fram det jag vill ha sagt!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Tubb) skrev 2025-09-04 08:28:30 följande:

Hade själv den skräcken, just i gymnasiet.

För mig hjälpte det att lära in hela talet uttantill, så att jag kunde rabbla det hur lätt som helst. Höll talet för mamma också.

Förutom det så ställde jag upp stödord i punktform tydligt skrivna på ett tjockare papper. Så att jag skulle hitta tillbaka i talet om jag fick en blackout.

Dessutom så tittade jag i pannan på en kompis när jag höll talet, för att inte störas av blickar.

Det klart att jag var nervös, både innan och under. Men det gick bra och jag har använt metoden senare också. Ju fler gånger som det går bra, ju lättare brukar det bli nästa gäng. 

Det är bara att bestämma sig för att det här ska jag igenom bara, och jag struntar i om någon skulle tycka jag var stel när jag gjorde det. Jag får i alla fall fram det jag vill ha sagt!

Tack för ditt svart!
    Jag har föreslagit dessa tips tidigare men hon är så låst vid att det inte går

Har fått panik, mått illa och blivit yr och blivit tvungen att lämna skolan 
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-09-04 08:21:28 följande:
    Ja självklart! ?
    Kolla studieförbundern. Kan finnas kvällskurser i muntlig redovisning

Öva hemma. Inte på själva skoluppgiften utan på att hålla tal,presentation mm för dig och övriga familjen. Börja lätt, ställa sig upp och säga tack för maten.

Be henne berätta om sin hobby under 2 minuter lördag kväll. Men stå framför dig/familjen.

Läsa en dikt/text 

osv
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (?) skrev 2025-09-04 08:36:18 följande:
    Kolla studieförbundern. Kan finnas kvällskurser i muntlig redovisning

Öva hemma. Inte på själva skoluppgiften utan på att hålla tal,presentation mm för dig och övriga familjen. Börja lätt, ställa sig upp och säga tack för maten.

Be henne berätta om sin hobby under 2 minuter lördag kväll. Men stå framför dig/familjen.

Läsa en dikt/text 

osv
    Tack!
    Hemma går det bra, med dom hon är trygg med. Men det låser sig i skolan. Klarar knappt att gå dit när det är dags för redovisning 
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-09-04 08:49:39 följande:
    Tack!
    Hemma går det bra, med dom hon är trygg med. Men det låser sig i skolan. Klarar knappt att gå dit när det är dags för redovisning 
    Öva mycket hemma, även om det går bra. På slutet med själva uppgiften. Kolla om hon kan be några kompisar komma över och öva tillsammans. Gör det hyfsat lika. Ställ ut några stolar för de som ska lyssna. Den som håller föredrag står framför

Ha parallellt en dialog med läraren om det går att göra inför en mindre grupp eller i ett annat rum.
  • Aliona
    Anonym (Orolig) skrev 2025-09-04 08:31:21 följande:
    Tack för ditt svart!
    Jag har föreslagit dessa tips tidigare men hon är så låst vid att det inte går

Har fått panik, mått illa och blivit yr och blivit tvungen att lämna skolan 
    Förrutom att öva på presentationsteknik och att tala inför grupp så kanske det skulle hjälpa med övningar för att lindra nervositet, panik och ångest? Jag tänker andningsövningar och självhjälpsövningar. Det finns hur mycket som helst på nätet. Kurator på skolan eller vårdcentralen kan kanske också hjälpa till med det? 
  • Anonym (?)

"hon är så låst vid att det inte går"

Släpp fokusen på själva redovisningen i skolan. Lägg fokus på att hålla presentationer och stå framför en publik.

• Anonym (Tubb)

Hon blir yr av att andas snabbt med bara bröstandning när hon blir nervös. Behöver ta adetag också längre mer, med magen också. Lite långsammare.
    Då lugnar man ner hela kroppen, slår på det lugnare nervsystemet. 

Sedan är det bra för henne att veta att man inte ser så nervös ut som man tror när man håler tal. 

När de spelar in människor som är oroliga för att hålla tal och de sedan får se klippet, så förvånas människor över att det inte syns mer på dem. De var ju jättenervösa inuti, men på utsidan kommer det inte fram lika mycket. 

Sedan behöver.hon tänka ut en plats i klassrummet där hon ska stå och hålla sitt tal. Så att hon vet precis vart hon ska gå och ställa sig när det blir hennes tur. Tänka sig hur hon står just där, med sitt papper och håller talet.

Alltså, det finns en barnpsykolog som heter Martin Forster som råder blyga barn att tänka så här:
    "Jag törs inte, men jag gör ändå". 

Man är jätteorolig, men man gör det ändå.

Sedan kan det vara bra för henne att veta att en stor del av svenska folket tycker att.det är läskigt att hålla tal! Många oroar sig långt innan, precis som hon själv. 

Svar på tråden Ångest