• Anonym (Sandra)

Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.

När vi eller sambon själv är iväg och gör någonting med sina barn skickar han ofta (nästan alltid) bilder och uppdatering till sitt ex, barnens mamma. Och hon gör likadant.

Jag borde förmodligen inte störa mig på det men det gör mig ledsen.

Som att han tänker på henne så fort vi eller han gör något och bjuder in henne i aktiviteten genom att skicka bilder och berätta vad vi gör.

Det behöver iofs inte bara vara när vi eller han gör större resor eller så utan kan också vara random när barnen sitter och ritar eller gör något hemma.

Är det vanligt att göra såhär?

Jag skickar aldrig till mina barns pappa vad vi gör, det kan barnen få berätta för honom. Och vi har en väldigt fin relation ändå.

Gör jag något kul med barnen eller de larvar sig skickar jag ju bilder och meddelande till min sambo om inte han själv är med, inte till barnens pappa.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-09-07 10:30:56 följande:
    Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.

När vi eller sambon själv är iväg och gör någonting med sina barn skickar han ofta (nästan alltid) bilder och uppdatering till sitt ex, barnens mamma. Och hon gör likadant.

Jag skickar aldrig till mina barns pappa vad vi gör, det kan barnen få berätta för honom. Och vi har en väldigt fin relation ändå.

Gör jag något kul med barnen eller de larvar sig skickar jag ju bilder och meddelande till min sambo om inte han själv är med, inte till barnens pappa.

Överreagerar jag?

Varför anser du att din sambo är viktigare i barnens liv än deras pappa? Det är ju vad du visar genom att du aldrig skickar bilder till pappa men däremot till sambon.

Jag och exet har absolut inte en bra relation men är det något speciellt eller en riktigt fin bild på barnen så skickar jag den till honom. När vi var på semester i somras delade jag mina bilder med barnen och de valde ut vilka de ville dela med sin pappa sen. 
  • 24karat

Han verkar inte direkt vara i er relation under de stunderna. Relationer prioriterar man. Han tänker på exet först och främst och då kanske han inte ska vara med dig. 
    Fint att han kommunicerar det och inte gör det bakom din rygg tycker jag.

• Anonym (T)
    24karat skrev 2025-09-08 12:03:03 följande:

Han verkar inte direkt vara i er relation under de stunderna. Relationer prioriterar man. Han tänker på exet först och främst och då kanske han inte ska vara med dig. 
    Fint att han kommunicerar det och inte gör det bakom din rygg tycker jag.

Anonym (Imse) skrev 2025-09-08 09:58:11 följande:

Kan tillägga att om vi har med någon av barnens kompisar på något brukar jag fota och skicka till kompisarnas föräldrar. Det är barnets relation till den som får bilden som är i fokus - inte min relation till mottagaren. 

24karat, läs inlägget jag citerat nedan. Det handlar inte om att han tänker på exet först.
    Han tänker på barnens relation till den som får bilden, inte sin egen! Så ego får man inte bli när man har barn.
  • Queen81

Jag kan absolut skicka bilder på barnen och meddelande om vad vi gör till barnens pappa. Men inte varje aktivitet, inte varje dag. Men jag själv uppskattar väldigt mycket när jag får bilder på/meddelande om barnen när de är hos pappa. Jag är ju mamma alltid, även om de fysiskt är med mig just då och jag blir glad när jag får ta del av vad de gör även när de inte är med mig.
    Och jag vill absolut absolut inget med barnens pappa, har noll kärlekskänslor för honom. Men han är, och kommer alltid vara, barnens pappa. 

• 24karat
    Anonym (T) skrev 2025-09-08 12:16:09 följande:
    Anonym (Imse) skrev 2025-09-08 09:58:11 följande:

Kan tillägga att om vi har med någon av barnens kompisar på något brukar jag fota och skicka till kompisarnas föräldrar. Det är barnets relation till den som får bilden som är i fokus - inte min relation till mottagaren. 

24karat, läs inlägget jag citerat nedan. Det handlar inte om att han tänker på exet först.
    Han tänker på barnens relation till den som får bilden, inte sin egen! Så ego får man inte bli när man har barn.
    Jag uppfattar det dock som att han skickar det samtidigt som de utför lekplatshänget eller kvällsmyset. Så gör man inte!
  • Anonym (Separerad)
    24karat skrev 2025-09-08 12:44:57 följande:
    Jag uppfattar det dock som att han skickar det samtidigt som de utför lekplatshänget eller kvällsmyset. Så gör man inte!
    Hur får du detta till att han gör det under kvällsmyset? 

"När vi eller sambon själv är iväg och gör någonting med sina barn skickar han ofta (nästan alltid) bilder och uppdatering till sitt ex, barnens mamma. Och hon gör likadant."

Från lekplatsen är absolut ok om barnen gör något man tycker är värt att föreviga och vill skicka. Eller på en utflykt. Eller ett kalas. Eller vad som helst där man tar en bild på sitt barn där det gör något och som man vill dela. 
  • Anonym (T)
    24karat skrev 2025-09-08 12:44:57 följande:
    Du tror inte att ts tar upp sin telefon någon gång under den tiden själv någon minut då?

Har de båda kommit överens om mobilförbud när de är ute, på bådas bevåg. Ja då blir det inga foton och minnen för barnen sen. Men så kan man säkert göra ibland. Eller bara har mobilen för att fota och delar senare. Annars tar det inte lång stund alls. Det lär ju inte delas 20 bilder under tiden.

Är man på restaurang så håller jag med om att man konverserar och inte har mobilen framme. Men det har inget med denna situationen att göra.
  • TriC

Många här tänker konstigt! 

Att IBLAND skicka sådana bilder är trevligt och bra. Men varenda gång är väldigt överdrivet. Jag hade stört mig på ifall min partner höll på så hela tiden. 

• 24karat

Expartnern kan väl göra egna grejer med barnen. Dom skulle väl fortsatt vart ihop om nu den relationen är så viktig. Gå vidare ts eller stå på dig. Han gör fel!

• Anonym (Imse)

TS, vad menar du med att gå ut och göra nåt? Dokumenterar han och delar om ni går och köper mjölk eller går till förskolan, eller är det mer saker som är lite speciella, som att åka till den stora lekplatsen eller lekland, går på café eller liknande? Jag tror att vi tolkat din trådstart rätt olika. 

• TriC
    Anonym (Imse) skrev 2025-09-08 09:51:19 följande:
    Barnen och deras mamma är familj. 
    Självklart! Men Trådstartarens sambo är inte del av den familjen längre. Han bildar en egen familj med sina barn, där barnens mamma inte längre ingår. 
  • Anonym (T)
    TriC skrev 2025-09-08 16:54:00 följande:
    Självklart! Men Trådstartarens sambo är inte del av den familjen längre. Han bildar en egen familj med sina barn, där barnens mamma inte längre ingår. 
    Jo fast barnen har alltid samma ursprungsfamilj där mamma, pappa och syskon ingår. 
    Pappas eller mammas nya kanske kan ses som familj om de finns där för barnen under lång tid och engagerar sig lite i dem. 

Min ursprungsfamilj kommer alltid vara mamma, pappa och syster oavsett deras skilsmässa. Där de tack och lov inte träffade några nya på några år.
  • Anonym (inte)
    TriC skrev 2025-09-08 15:27:04 följande:

Att IBLAND skicka sådana bilder är trevligt och bra. Men varenda gång är väldigt överdrivet. Jag hade stört mig på ifall min partner höll på så hela tiden. 

Varför skulle det störa? För att det är exet som får bilderna? 

Skulle det störa på samma sätt om han skickade till barnens farföräldrar eller nån annan som är viktig i barnens liv?
  • Anonym (Separerad)
    TriC skrev 2025-09-08 15:27:04 följande:

Gäller det alla då? Att du skulle störa dig på att din partner tar bilder på SINA barn som denne sedan skickar till BARNETS släktingar? Det spelar alltså ingen roll om det är mor-/farföräldrar, din partners syskon om de står nära varandra eller barnets andre förälder? Eller är det endast barnets andre förälder som är problemet att skicka till?
  • Anonym (Anna)

Jag hade inte accepterat ett sånt här beteende överhuvudtaget. 

Hur gynnar det barnens och mammans relation att skicka en massa bilder på vad ni sysslar med till deras mamma? Är hon extra snäll när de kommer hem till henne då? Får barnen 1 kr för varje bild hon får? Nej jag köper verkligen inte att en förälder måste matas med en massa bilder på barnen från den andra föräldern för att deras relation ska vara bra. 

Sen, ska tilläggas, gör varje människa precis som de vill men hade min partner hållit på såhär så hade jag bett honom sluta och hade han vägrat så är det tack och adjö för min del. Ex-par som daltar med varandra och menar på att de gör det "för barnens skull" är skitsnack. Det är ju enbart för sin egen skull. Barnen kan väl berätta själva eller så skickar man ett veckomail/sms där man kan berätta vad barnen gjort ifall de är för små för att själva avgöra vad de vill dela med sig. Ha ett bra samarbete gällande barnens skola/läkarbesök etc, prata inte skit om varandra inför barnen och passa på att umgås med era barn när de är hos dig. Det räcker. 

Fattar att många här tycker annorlunda men TS jag förstår dig precis och även om du inte behöver göra slut bara för det här så skulle jag störa mig som stryk på det du beskriver. 

Svar på tråden Involverar exet i det mesta vi gör, skickar bilder m.m.