Anonym (Formell föräldrarelation) skrev 2025-11-21 03:25:52 följande:
TS, jag ser att du har fått många "tummen ner" och att många tycker att du överreagerar.
Jag tycker dock inte att du överreagerar.
Jag menar, för mig känns det lite absurt på något vis, att en nu separerad partner ska vara delaktig via telefon på daglig basis i stort och smått. Kan tillägga att jag nu är 40+ med make och barn, men att jag vid 25 års ålder var bonusmamma åt min dåvarande sambos barn. Så det här med bonusfamiljsliv har jag upplevt på nära håll tidigare i livet under flera års tid.
En mer rimlig lösning (enligt mig) skulle vara att din sambo, ett tillfälle per barnvecka rimligtvis på söndagskvällen, skickar alla de bilder till barnens mamma som barnen vill visa för henne. Typ "det här är vad vi har gjort i veckan". På så sätt görs mamman delaktig och barnen kan känna sig trygga i att mamman ändå får se alla roliga bilder, men att man då slipper detta varje dag. Alltså håller det till ett tillfälle per barnvecka. När barnen är lite äldre kan de ju ha sina egna mobiler och själva skicka bilder till mamman.
När din sambo involverar mamman i stort och smått på daglig basis via bilder som skickas, så medför detta att han inte är känslomässigt fokuserad på sin relation med dig. Det mest rimliga vore att han först pratade med dig (om något av hans barn har sagt eller gjort något roligt), och att han sedan på söndagskvällen även delger mamman.
Min åsikt är faktiskt att om separerade föräldrapar fortfarande har behov av att ha nästan daglig kontakt, så ska de inte vara separerade. Utan då ska de vara tillsamman, bita i det sura äpplet och kämpa på tillsammans för barnens skull.
Jag upplever att separerade föräldrapar som har behov av nästan daglig kontakt med varandra, men som ändå inte vill vara "ihop på riktigt" utan träffar nya partners (som de såklart vill ha ett regelbundet sexliv med), dessa separerade föräldrar vill liksom ha kakan men samtidigt äta den. Och det är inte schysst mot nya partners.
Efter åren mellan 22-29 då jag var bonusmamma, så träffade jag tillslut mitt livs kärlek och idag har vi den kärnfamilj jag länge drömde om. Och min plan är att jag och maken ska hålla ihop livet ut. Men hade jag varit en separerad förälder så hade jag sett till att hålla kontakten med den andra föräldern på ett "professionellt" sätt med avstämning (utbyte av information) på söndagar/måndagar.
Klarar man som separerad förälder inte av en formell föräldrarelation så ska man inte involvera sig med nya partners.
Först vill jag säga att det jag kursiverat i din text är ett bra förslag som ts kille borde kunna anamma.
Med det sagt måste jag ändå ifrågasätta ditt resonemang. Är medveten om att du talar utifrån din åsikt och erfarenhet, och här kommer min!
Jag skilde mig från min första make som är far till mitt äldsta barn när vår son bara var 3-4 år. Minns inte exakt då det passerat runt 40 år sedan dess.
När jag sedan träffade någon ny så var jag rak på sak från början och sa att "Kalle är min bästa vän" och där fick den nya chansen att lämna om han inte kunde acceptera detta faktum.
Det kom och gick några män innan jag träffade make nummer två, ingen hade problem med Kalle, tvärtom blev de också vänner och deras vänskap höll även efter att jag och partnerna gjort slut.
Make två kom också mycket väl överens med Kalle, alla gillade Kalle. En genomgod människa som jag fick äran att få ett barn tillsammans med. Det blev Kalles enda barn som han älskade innerligt.
Dessvärre gick Kalle bort i en fruktansvärd olycka för ca 20 år sedan. MEn han lever i våra minnen.
Mina och Kalles barnbarn pratar om farfar ibland. Häromdagen frågade äldsta barnbarnet hur farfar egenligen dog... och jag blev så ställd. Visste inte hur jag skulle svara, tänker att har inte min son berättat?
Jag ska ringa sonen under dagen och fråga... så egentligen ska jag väl tacka dig som fick mig att komma att tänka på detta med farfar och hur allt gick till.
Jaja, som avslut då.
Min bästa vän var mitt ex och jag sörjer honom fortfarande.
Den nya som inte kunde acceptera detta hade jag valt bort.
Mitt ex och jag kunde inte leva ihop, inte leva isär... det tog tid att hitta vår perfekta relation. Och den relationen var en innerlig och äkta vänskap. En vänskap var like knappast växer på träd.
Jag hoppas att alla någon gång i livet hittar en såda vänskap.
Nu ska jag gråta lite och sedan iväg till veckans sista arbetsdag.
Tack för mig och sorry för ot.