• Anonym (Fundersamdeltid)

Jobba deltid med småbarn

Hej!

Jag har en son som precis börjat förskola. Jag ska efter inskolning jobba 50% fördelat mån-tors och vara föräldraledig på fredagar. Arbetsdagarna blir då ca 8.30-14.30. Kommer köra 50% september och oktober för att sedan gå upp i tid i november. 

Mitt dilemma är om jag från november ska jobba 75% fördelat mån-fre typ 8-15 eller om jag ska köra 80% och jobba mån-tors och ledig fredag. Ni som jobbat deltid under småbarnsåren vad har ni tyckt funkat bäst? Kortare dagar eller extra ledig dag? 

• Svar på tråden Jobba deltid med småbarn
  • Anonym (E)

I min mans bransch är det vanligt med längre dagar mån-tors och ledig eller halvdag fredag, vi uppskattade helt lediga fredagar mer, även om jag jobbade heltid så hade jag möjlighet till flex så jag brukade jobba till tidig eftermiddag och sen kändes hela helgen längre

• cosinus

Jag hade nog ändå valt 8-15 för att 8-17 är långa dagar och 4 såna i rad blir ganska tufft för en relativt nyinskolad.

Annars hade jag valt lediga onsdagar. Det körde vi när barnen var nyinskolade. Då jobbade vi 80 % var. En hämtade 15:00 4 dagar i veckan och den andra var ledig onsdag. Och så körde vi varannan vecka så att båda föräldrarna fick vara lediga ibland och ansvara för hämtning övriga dagar.

Men hur som helst var det magiskt med lediga onsdagar för barnet för det spelade liksom ingen roll om de sov risigt en dag. De behövde aldrig orka mer än två dagar i rad innan de fick en lugn dag hemma.

Som förälder är man mer sugen på långhelg men för barnen tyckte jag onsdagar var bättre.

• Anonym (Lina)

Det har varierat. I perioder har det varit skönt med längre helg vilket det ju blir om man lägger ledigheten må eller fre. Men då har det varit när barnets andra förälder kunnat hämta så det inte blivit så långa dagar. Medan andra perioder när hen haft ett annat schema (mindre flexibelt) så har det varit guld med kortare dagar. Prova och känn efter!

• Anonym (Fundersamdeltid)

Tack för alla svar!

Tror jag ska testa att vara ledig onsdagar nu i september och oktober. Det är ju främst skönt för mig med extra lång helg men för min son är det nog skönare med en ledig dag mitt i veckan. 

Upplägget med 75% och en lång och en kort dag gillade jag. Lutar lite åt att börja med det. 

• Fredstein

En till här som slår ett slag för lediga onsdagar! Kändes lyxigt och perfekt att kunna besöka museér, lekparker och annat när inte alls andra också är lediga. Uppskattade själv att aldrig behöva jobba mer än två dagar på raken, och med ledigt mitt i veckan känns den riktiga helgen inte för kort. Hade gärna fortsatt med det upplägget arbetslivet ut! (Jobbade 60% med ledig onsdag, nu jobbar jag 35h/v vs 7h/dag).

Svar på tråden Jobba deltid med småbarn