• Anonym (Matglad)

Överreagerar jag kring middagsbjudning?

Vi ska ha gäster ikväll. Det är vänner till min man som jag inte träffat särskilt mycket genom åren. Min man tog genast kommandot över middag och har helt stängt ute mig från matplanering. Det står grytor i kylen som jag är förbjuden att titta i. Det är på den nivån. I morse förberedde han efterrätten och har använt en ingrediens som jag verkligen avskyr. Jag såg också att det inhandlats en ingrediens som en av gästerna inte äter, men han vägrar svara när jag påtalat detta och undrat om han tänkt på det. 

Jag har frågat om jag ska göra något förplock eller förrätt, men han menar på att han sköter allt. Tyvärr har han inte handlat något varken i mat- eller dryckesväg som tyder på att det blir något att äta eller dricka innan själva huvudrätten.

Eftersom han är upptagen med maten, faller istället all städning på mig. Skittråkigt tycker jag, som älskar att laga mat och planera. Det hade ju varit mycket trevligare om vi delat på det, planerat tillsammans och lagat mat som vi båda (och våra gäster) tycker om. Och också delat på städningen.

Han tycker att jag är jättefånig och otacksam och att jag glatt ska äta det som serveras. Vad säger ni, är jag töntig som tycker att båda ska få vara involverade i en bjudning i ett gemensamt hem? 

• Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?
  • Anonym (Z)
    Tow2Mater skrev 2025-09-21 17:56:06 följande:
    Elelr vad man nu serverar till en boeuf bourguignon. Vi brukar ha ris.
    Potatis brukar man äta till oftast.
    Most är väldigt vanlig tillbehör.
  • Jimmy75
    Anonym (Just me) skrev 2025-09-21 18:51:19 följande:
    Känner igen mig i TS kontrollbehov...:)  Jag tror faktiskt att jag hade inhandlat alkoholfritt och tilltugg innan, utan att prata med om honom. Sen när han en timma innan kommer på att han glömt detta, skulle jag bara " Voala, ! " - se vad jag har i den här påsen.

Hur som helst, jag är inte så mycket för att bestraffa eller skylla på  varandra i en relation.
    Nej, det brukar bara finnas förlorare i "the blamegame" både den som bestraffar/skyller på den andre såväl som mottagaren för det.
  • Anonym (Yyy)

Hade fan betalat 150kr för att få vara med på middagen och bevittna värdparet härliga dynamik sinsemellan, bättre  än netflix 😂

• Anonym (Kökstjejen)
    Anonym (Yyy) skrev 2025-09-21 20:56:13 följande:

Hade fan betalat 150kr för att få vara med på middagen och bevittna värdparet härliga dynamik sinsemellan, bättre  än netflix 😂

SammaGlad Sorry ts.
  • Tow2Mater
    Anonym (Z) skrev 2025-09-21 20:10:58 följande:
    Potatis brukar man äta till oftast.
    Most är väldigt vanlig tillbehör.
    Personliga preferenser.

Poängen var frågan om vad som fanns i den andra grytan, eller de andra grytorna, då det måste funnits minst 2. TS har inte velat tala om det.
  • Anonym (Matglad)
    Tow2Mater skrev 2025-09-22 02:16:38 följande:
    Personliga preferenser.

Poängen var frågan om vad som fanns i den andra grytan, eller de andra grytorna, då det måste funnits minst 2. TS har inte velat tala om det.
    Till slut fanns bara en gryta. Det tillagades i omgångar i olika grytor. 
  • Jimmy75

Får jag fråga hur det har gått sen? Är det något ni har kunnat prata om efteråt?

• Anonym (Vi)

TS kontrollbehov är inte helt taget ur luften, mannen glömde ju något att dricka att servera när gästerna kom och lite tillbehör. Då var hon plötaligt välkommen att hjälpa till.

Så TS behöver tänka på om hon har kontrollbehov rent allmänt, eller om det bara är vid vissa tilllfällen, pga tidigare erfarenhet.med den personen

• Anonym (SA)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:04:46 följande:
    Du läser nog in alldeles för mycket. Under veckan har han köpt hem ingredienser som nu försvunnit. Eftersom jag lagar mycket mat, är det ingen konst för mig att gissa vad detta innebär för rätt. Eftersom jag levt med min man i många år, vet jag numera att han inte tänker på saker runt om. Förr om åren kunde gästerna stå tomhänta i en timme, utan något att dricka eller tugga på, tills han lagat klart huvudrätten. Sen började vi dela på planeringen (nej, jag tillrättavisade aldrig) och jag såg då alltid till att gästerna alltid har något att äta eller dricka. 

Men jag tycker också att det är pinsamt att bjuda på något som en av gästerna inte äter. I det här fallet fläskkött, som min man sannolikt anser att gästen får peta bort. 
    Just det här hade jag tänkt fråga lite om!
    Du känner ju din man, hur "brukar" han vara?? Hade det gällt min man hade jag ALDRIG gått med på det här upplägget! Han blir exalterad och får tunnelseende. Han går in för maten till 130 % och sen serveras den och "Jaha, vi dricker vatten till eller?? Har vi kanske lite apelsinjuice i kylen?". Då har drickat helt fallit bort ur hans planering! Eller som du skriver, det här "runt omkring-pysslet". Trevligt värdskap, se till att alla trivs och är utrustade med tilltugg och dryck innan middagen. Som tur är så vet han att han är sån här och tar tacksamt emot råd "Har jag glömt något nu???". Sen är det väl jättekul och trevligt om han vill ta ansvar för maten och kanske "överraska" men jag hade inte uppskattat om han planerade en måltid med nåt han vet att jag eller någon annan absolut inte äter, så man vet på förhand att folk kommer få sitta och peta i maten. Ganska respektlöst faktiskt. Jag äter absolut inte ananas men då gör vi så att istället för att blanda ner det i grytan/wooken serverar vi det i en skål bredvid.
    Många tycker att du ska ge honom fria tyglar men det handlar ju liksom om DITT rykte också! Gästerna kommer minnas besöket hos ER! "Hos Kalle och Lisa var badrummet jäkligt välstädat men vi fick dricka vatten till maten! Märkliga människor...!". Om du inte hela kvällen ska sitta och ursäkta alla missar med att du var minsann inte inblandad i detta!
  • Anonym (Matglad)
    Anonym (SA) skrev 2025-09-22 11:48:56 följande:
    Just det här hade jag tänkt fråga lite om!
    Du känner ju din man, hur "brukar" han vara?? Hade det gällt min man hade jag ALDRIG gått med på det här upplägget! Han blir exalterad och får tunnelseende. Han går in för maten till 130 % och sen serveras den och "Jaha, vi dricker vatten till eller?? Har vi kanske lite apelsinjuice i kylen?". Då har drickat helt fallit bort ur hans planering! Eller som du skriver, det här "runt omkring-pysslet". Trevligt värdskap, se till att alla trivs och är utrustade med tilltugg och dryck innan middagen. Som tur är så vet han att han är sån här och tar tacksamt emot råd "Har jag glömt något nu???". Sen är det väl jättekul och trevligt om han vill ta ansvar för maten och kanske "överraska" men jag hade inte uppskattat om han planerade en måltid med nåt han vet att jag eller någon annan absolut inte äter, så man vet på förhand att folk kommer få sitta och peta i maten. Ganska respektlöst faktiskt. Jag äter absolut inte ananas men då gör vi så att istället för att blanda ner det i grytan/wooken serverar vi det i en skål bredvid.
    Många tycker att du ska ge honom fria tyglar men det handlar ju liksom om DITT rykte också! Gästerna kommer minnas besöket hos ER! "Hos Kalle och Lisa var badrummet jäkligt välstädat men vi fick dricka vatten till maten! Märkliga människor...!". Om du inte hela kvällen ska sitta och ursäkta alla missar med att du var minsann inte inblandad i detta!

Våra män låter mycket lika. Min ser den uppgift han har framför sig och det är allt. Någon sallad blev det till exempel inte tal om, för han såg grytan framför sig och det var allt. 

Jag är uppvuxen med föräldrar från ett annat land, med en kultur där man bjuder. Inga fat ska stå tomma och gäster ska alltid vara mätta och belåtna. Hellre äter jag rester i tre dagar, än att köttet tar slut. Det gör att det blir ännu mer pinsamt för mig, när gästerna står och stampar utan något i händerna. 

Att dela på planering ich genomförande gör jag gärna. 

Middagen blev dock trevlig. Redan innan gästerna kom deklarerade jag att det var sista gången något liknande skedde och att jag vill vara delaktig när människor kommer hem till mitt hem. 

• Anonym (Val)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-22 12:32:33 följande:

Jag är uppvuxen med föräldrar från ett annat land, med en kultur där man bjuder. Inga fat ska stå tomma och gäster ska alltid vara mätta och belåtna. Hellre äter jag rester i tre dagar, än att köttet tar slut. Det gör att det blir ännu mer pinsamt för mig, när gästerna står och stampar utan något i händerna. 

Att dela på planering ich genomförande gör jag gärna. 

Middagen blev dock trevlig. Redan innan gästerna kom deklarerade jag att det var sista gången något liknande skedde och att jag vill vara delaktig när människor kommer hem till mitt hem. 

Vad gäller tomma fat så är jag uppfostrad lika, är ursvensk. 

Vad svarade han på det sista?
Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?