• Anonym (Mamma)

Löparklockor under barnlopp?

Jag har ett lågstadiebarn som tycker mycket om att springa. Hon springer en hel del lopp och tycker att det är väldigt roligt och tränar också löpning på fritiden både inom ramen för sin idrott och med oss föräldrar ibland. Det är superkul att hon hittat något hon tycker mycket om, men jag förstår också att intresset kan ändras snabbt. 

Hon springer som sagt en del lopp och varje gång hon kommer hem, berättar hon om jämnåriga tjejer som stått med löparklockor som programmerats för att springa så bra som möjligt. De har alltså programmerats att vibrera om barnet springer utanför tänkt hastighet. Vi talar om 8,-9-åringar som sannolikt själva inte har koll på vilken hastighet de ska springa för att verkligen maxa. 

Mitt barn blir själv ganska illa berörd av det här och tycker att det är fusk och konstigt. Varför kan man inte bara träna på att springa och bli tillräckligt bra för att det ska gå bra, undrar hon. Och jag undrar verkligen samma sak. Sen när blev barnträning en vuxengrej? Varför måste barn prestera på topp? Kan de inte bara få träna, röra sig, få bulle och medalj och känna sig nöjda? Självklart ska de lära sig att det lönar sig att träna och öva för att bli bättre, men måste det vara prestationshets på en gång?

• Svar på tråden Löparklockor under barnlopp?
  • Jimmy75

Fokusera istället på att ge din dotter förståelse för att det finns olika perspektiv. Vi vet ju ingenting om de andra barnen och deras föräldrar. Ja det finns barn som drivs på alldeles för hårt och elithetsas av vuxna, men det finns också barn som har ett otroligt starkt intresse och passion för något att de väldigt gärna vill gå all in. Det kan precis lika gärna vara en klok och förnuftig vuxen som gett sitt barn en löparklocka. Det kan också vara så att det barnet och den föräldern har ett starkt och speciellt band genom sportutövandet.....ha lite öppna ögon här och ta inte för givet att det är hets av barn och dåligt omdöme bakom....och även om det nu ÄR det i en del av fallen...använd det istället som en möjlighet att prata som olika värden här i livet med din dotter. Ett tillfälle att prata om sundhet, glädje, energi och lek istället för prestation. Det viktigaste är hur hon hör DIG prata om de här sakerna och där vinner både du och dottern på att närma er det hon säger med nyfikenhet och olika perspektiv och framför allt utan säkra dömande och negativa kommentarer.

• Anonym (Mamma)
    Jimmy75 skrev 2025-09-20 10:47:09 följande:

Fokusera istället på att ge din dotter förståelse för att det finns olika perspektiv. Vi vet ju ingenting om de andra barnen och deras föräldrar. Ja det finns barn som drivs på alldeles för hårt och elithetsas av vuxna, men det finns också barn som har ett otroligt starkt intresse och passion för något att de väldigt gärna vill gå all in. Det kan precis lika gärna vara en klok och förnuftig vuxen som gett sitt barn en löparklocka. Det kan också vara så att det barnet och den föräldern har ett starkt och speciellt band genom sportutövandet.....ha lite öppna ögon här och ta inte för givet att det är hets av barn och dåligt omdöme bakom....och även om det nu ÄR det i en del av fallen...använd det istället som en möjlighet att prata som olika värden här i livet med din dotter. Ett tillfälle att prata om sundhet, glädje, energi och lek istället för prestation. Det viktigaste är hur hon hör DIG prata om de här sakerna och där vinner både du och dottern på att närma er det hon säger med nyfikenhet och olika perspektiv och framför allt utan säkra dömande och negativa kommentarer.

Det är klart att vi kommer från olika bakgrunden och har olika utgångspunkter. Men jag tycker att vi alla har ett gemensamt ansvar att lära våra barn värderingar. Att som förälder styra vilka tider barnet ska springa på, är i mina ögon att likställa med fusk. Vi jobbar mycket med att vara en bra kompis och medmänniska. Däri ingår att inte fuska. Att träna sig till en god prestation är en sak. Att fuska sig till den, är en annan. 
  • klyban

hade inga löparklockor, men väl tidtagare och barnen älska dessa och springa.

Men såklart, man kan göra det allvarligt och kritik om inte tider uppnås, så var det aldrig här.
    Så jag kan tänka mig om en press kommer, så kan det bli jobbigt.
    Så kanske man ska titta på hur de gillar klockan, och är det negativt, så slutar man.
    Men här så var detta det roligaste de visste, sen andra intressen och klockan försvann.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (GA)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-20 11:22:21 följande:
    Det är klart att vi kommer från olika bakgrunden och har olika utgångspunkter. Men jag tycker att vi alla har ett gemensamt ansvar att lära våra barn värderingar. Att som förälder styra vilka tider barnet ska springa på, är i mina ögon att likställa med fusk. Vi jobbar mycket med att vara en bra kompis och medmänniska. Däri ingår att inte fuska. Att träna sig till en god prestation är en sak. Att fuska sig till den, är en annan. 
    För det första, det är inte fusk. Om de orkar springa på den tiden de har ställt in på klockan, så är det väl helt ok. 

Sedan får du lära din dotter att alla är olika, för vissa är det jätteviktigt att vara bäst och vinna, sedan finns andra som inte bryr sig och håller på för att det är kul.
  • Jimmy75

Så i själva verket klämmer skon att andra barn med löparklockor springer fortare än din dotter, eller missförstår jag dig?

För det första är det inte fusk....eller det är orättvist att en del föräldrar läser och räknar med sina barn hemma också....för då kanske en del av dem presterar bättre i skolan än andra barn???

Vad löparklockan, som du beskriver den gör, är att hjälpa barnet märka om det håller ett visst tempo eller inte. Det är inte fusk....ett barn kan ju inte springa fortare än vad det orkar alldeles oavsett hur mycket klockan larmar och piper.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare här för jag är osäker på vad som är det riktiga problemet här och vad som är din rökridå. Oavsett vilket så är det ju din dotter som är det viktiga här och hur du pratar med henne om det. Hur hjälper du henne hantera sina tankar och känslor kring de här loppen och hjälper henne förstå hur andra gör?

Vad skulle hända om din dotter en dag sa till dig Mamma, jag vill också kunna springa fortare. Jag vill jättegärna ha en sån där klocka jag också? Hur skulle du reagera? Vad skulle du svara henne?

• Anonym (G)
    Du ska såklart inte tvinga dina åsikter och egna värderingar på andras barn.

Att någonting som inte är fusk " kan likställas med fusk i dina ögon är helt irrelevant ".

Kallar du barn som är bättre än ditt barn fuskare är du knappast en bra kompis och medmänniska själv.
  • Anonym (Ok)

Att använda sig av hjälpmedel i sport är inte fusk. Det är just ett hjälpmedel för att bli bättre. Min dotter går i Klättring. Hon vill gärna använda talk för bättre grepp trots att det är helt onödigt på hennes nivå. Jag antar att det är "fusk"?
    Är det fusk med löpband hemma där man ställer in hastigheten?
    Kan/vill du inte köpa en klockatill ditt barn är det så, men fundera ut en annan anledning än fusk.

• cosinus

Jag kan inte heller tycka det är fusk.

spontant gissar jag att de flesta går ut för hårt och att klockan är inställd på att bromsa snarare än piska precis när starten gått. 

ju mer man springer desto bättre blir man på att uppskatta tempo och ork för dagen men det är verkligen inte plättlätt och jag själv använder alltid klocka på lopp. Orkar inte ställa in den på att durra men jag räknar ju i huvudet då istället. 

oavsett om du har en naturlig talang för att uppskatta hastighet och ork i huvudet eller har en klocka till hjälp måste du ju springa. Löpprestatiomen är densamma 

Svar på tråden Löparklockor under barnlopp?