• Anonym (Frustrerad)

Sambon har skulder hos KF hur resonerar ni?

Vi skulle ansöka om renoveringslån i somras, då uppdagas att min sambo har flera inkassokrav och en skuld hos KF på 2000 kr. Han hade inte kollat Kivra alls och fler företag ansluter till Kivra. Vi fick vårt lånelöfte eftersom banken tyckte det var slarv mer än oförmåga att betala. Han har ett fast jobb men var arbetslös förra året. Har haft ett servicekonto dit lönen från lönekontot förs över automatiskt och autogiro dras därifrån men uppenbarligen fanns det inte så mycket pengar och betalningar (som inte var månadsvis typ avgift för sotare och sånt) glömdes bort. Jag är själv sjukt noga med ekonomi. Vi har inga kreditkort eller andra lån förutom huslånet. Nu har der trillat in en ny KF räkning på 2000 kr och bilen var oförsäkrad vilket kostade multum från trafikförsäkring föreningen. 
    Vi har ett gemensamt huskonto där banken drar varje månad och ett matkonto. När senaste KF räkningen trillade in kände jag att det blev lite droppen. Det var en faktura han fått en betalningsanmärkning för och han trodde den var betald men inte det. Jag funderar på att separera för jag kan inte vara tillsammans med någon som gång på gång slarvar med att betala räkningar. Vi har dock barn tillsammans. Hur tusan hade ni tänkt?

• Svar på tråden Sambon har skulder hos KF hur resonerar ni?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (M2) skrev 2025-09-27 12:01:37 följande:
    Varför ta bort all autogiro? Det är det dummaste nu kan göra i en sådan situation. 

Det bästa är om han har ett eget konto där räkningarna dras får. Han kan ex sätta en fast summa tilldet kontot. En fast summa som automatiskt förs över samma dag som lönen trillar in. 

Sedan ha alla räkningar på autogiro, så behöver han inte tänka så mycket utan det dras automatisk.
    Det var en del problem med autogiro för honom. Han hade inte alltid tillräckligt pengar för alla räkningar på sitt "räkningskonto" och han kollade aldrig att all autogiro drogs (hela summorna alltså). Det här är ju för att han var så van att alltid ha tillräckligt pengar på det kontot att han aldrig brydde sig om att kolla att det var draget. Sedan kom påminnelserna i Kivra, där han aldrig var inne och poff så satt fanns där en inkasso. 
    Men han ringde faktiskt banken nu och bad dem stoppa överföringarna från ett konto till ett annat (väldigt onödigt grej för övrigt) och istället dra autogiro från lönekontot. 
    Målet för oktober ska bli att ha noll inkassokrav. 
  • Anonym (Vad elaka ni är!)

Om han var arbetslös förra året så är det väl inte konstigt att han har hamnat efter med ekonomin? Det är inte så enkelt att be om hjälp som ni får det att låta som.. De gör inte utmätning på ägodelar när de kan ta ifrån lönen. 

Hjälp honom istället, hur hade ni känt i hans situation? 

Nej juste, ni är perfekta och felfria förlåt ! 

Anonym (Frustrerad) skrev 2025-09-25 23:03:03 följande:
    Japp vi har delat Kivra eller han har delat sitt med mig så jag håller stenkoll där numera. 
    Vi har pckså suttit tillsammans och gått igenom avtal om diverse försäkringar och annat (typ vilket bolag har du egentligen har du If eller Folksam på din bilförsäkring?) Han bytte nämligen försäkringsbolag mitt i sllt för att få billigare erbjudande eller rabatt. Vi har Skapat konton för drivmedel etc. Kollat vilka räkningar som dras vart, autogiro eller efakrura? 
    Han har bra sparande mkt pengar dvs så detta är ju bara slarv och inget annat. Men samtidigt känmer jag... Ska jag behöva sitta och hjälpa en vuxen man med detta? 

Ja, vad är problemet? I en relation hjälper man varandra.. Ska du sticka så fort det blir lite jobbigt? 

Om han har ett bra sparande så betalar han ju av skulderna direkt och är kvitt dem sen. Hade du velat bli lämnad i den situationen av din partner? 

En relation handlar inte bara om gullifull! Det handlar om att finnas där och stötta sin partner. 

Blir fan mörkrädd över hur elaka vissa av er är! 

Anonym (Frustrerad) skrev 2025-09-25 22:54:57 följande:
    Jag vet inte om jag märkte det för sent. Vi har varit tillsammans runt 10 år och bott ihop i 9 år ägt hus i 5 år. Allt har fungerade klockrent alltid. Uppenbarligen tills för 2 år sedan. Eller januari 2024 rättare sagt. 
    Jag upplever att när det var pappersfakturor hade vi bägge mer koll men I och med framförallt Kivra tappade man ju bort sig lite. Särskilt när några företag anslöt till Kivra och påminnelser med posten uteblev under en period. 
    Där har du svaret på varför han är hos KF så varför ens fundera på de du skrivit här? Hade jag varit din sambo så hade jag lämnat dig. Du låter väldigt elak och egoistisk!!! 
  • Goneril
    Anonym (Vad elaka ni är!) skrev 2025-09-30 15:38:51 följande:
    Där har du svaret på varför han är hos KF så varför ens fundera på de du skrivit här? Hade jag varit din sambo så hade jag lämnat dig. Du låter väldigt elak och egoistisk!!! 
    Inga pappersfakturor, jojo, ett gott försök. Sambon, en vuxen man, har ju fortfarande ansvar för sin ekonomi. Nog vet man med vilka intervaller räkningar inträffar. De kommer med stor regelbundenhet och hantering i Kivra kräver  inte att man är Nobelpristagare. När en viss räkning uteblivit får man väl kolla vad det beror på!                                                                                                              Tänk om alla med vacklande ekonomi började säga till KF: "Ursäkta mig, men Kivra har lurat mig, de är så otydliga, och så har vi knepiga postiljoner här och Postverket kan man inte lita på. Jag blev lite sen med betalningarna men det kan jag inte hjälpa." Nu får ni väl betala det ni är skyldiga inklusive påminnelseavgift. TS, ge sambon en lektion i Kivra, hoppas han har lite datakunskap i alla fall. 
  • Anonym (Anonym)

Självklart ska din man skilja sig från dig så snart som möjligt. En fru som vill skilja sig för en liten bagatell som obetalda 2000 kr. Han kan hitta en bättre fru/sambo. Hans  nuvarande fru kommer bara bli värre o värre 

• Goneril
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-30 19:18:42 följande:

Självklart ska din man skilja sig från dig så snart som möjligt. En fru som vill skilja sig för en liten bagatell som obetalda 2000 kr. Han kan hitta en bättre fru/sambo. Hans  nuvarande fru kommer bara bli värre o värre 

Han har försatt er i familjen i en bekymmersam situation med försämrad kreditvärdighet som följd. Dessutom har ni kört omkring i en oförsäkrad bil. Jag skulle aldrig lita på den här mannen, det hjälper inte att han har ett sparande om han inte har grepp om sina räkningar.TS ska nu sköta allt, men vad händer om hon blir sjuk? Det normala är att båda har koll och det går ju inte med den här snubben, hissen går tydligen inte ända upp. TS tänker på separation men klarar han vv- livet?  Hur går det för barnen då? Är han i stånd att planera för ett hushåll, ekonomin inbegripen? Skiljer de sig kan ju inte TS leka god man eller revisor åt honom. Tål att tänka på.

• Anonym
    Anonym (Frustrerad) skrev 2025-09-25 23:03:03 följande:
    Japp vi har delat Kivra eller han har delat sitt med mig så jag håller stenkoll där numera. 
    Vi har pckså suttit tillsammans och gått igenom avtal om diverse försäkringar och annat (typ vilket bolag har du egentligen har du If eller Folksam på din bilförsäkring?) Han bytte nämligen försäkringsbolag mitt i sllt för att få billigare erbjudande eller rabatt. Vi har Skapat konton för drivmedel etc. Kollat vilka räkningar som dras vart, autogiro eller efakrura? 
    Han har bra sparande mkt pengar dvs så detta är ju bara slarv och inget annat. Men samtidigt känmer jag... Ska jag behöva sitta och hjälpa en vuxen man med detta? 
    Bara så du vet så är det olagligt att logga in med någon annans bank-id än sitt eget. Oavsett om ägaren har godkänt det.
    Skulle ni bli osams så kan du åka åt skogen pga av det.

Bättre att han loggar in och låter dig se innehållet på Kivra.

Biförsäkring kan man oftast inte byta när som helst heller, utan bara på huvudförfallodagen.
  • Anonym (Kronofogdekundens fru)

Jag kan inte ge något bestämt råd annat än "du väljer vad som är viktigt i en relation". Själv är jag gift med en man som när vi träffades hade miljonskulder hos Kronofogden, jag bara fnös vilken amatör! när jag läste trådstarten om sambon som hade 2 000 hos fogden. Han fick skuldsanering, och de 5 åren har gått och min man blev fri. Men sen åkte han på en fet restskatt eftersom han räknat fel, han kunde inte betala, så den hamnade hos - ta-daa! - Kronofogden. Men han betalar på skulden och den krymper.
    Själv är jag inte rik, men kreditvärdig, vilket gör mig till familjens finansminister. Tack vare min kreditvärdighet kan vi leva ett rätt normalt liv ändå.

Mycket skräckpropaganda i tråden om kronofogdeskulder. Ja, fogden kan komma hem och utmäta saker, men i första hand börjar de med löneutmätning för den skuldsatte, det är mycket enklare för dem. Det krävs en kombo av stora skulder och värdefulla tillgångar för att de ska ge sig på att utmäta och tvångsförsälja saker. Folk som hamnar hos fogden brukar kunna dra på sig stora skulder, men sällan värdefulla tillgångar. Många kronofogdekunder har en rent funktionshindrande oförmåga att hantera pengar.

Jag tror att det var lättare för de ekonomiskt funktionshindrade förr. Fakturor kom med brev. Punkt. Nu kan det komma e-fakturor till internetbanken, fakturor på mail, fakturor i Kivra. Plus några som fortfarande kommer med brev. Det blir mycket svårare att hålla reda på för den som är ekonomiskt funktionshindrad att alla fakturor verkligen blir betalda.

• Goneril
    Anonym (Kronofogdekundens fru) skrev 2025-10-01 09:04:28 följande:

Jag kan inte ge något bestämt råd annat än "du väljer vad som är viktigt i en relation". Själv är jag gift med en man som när vi träffades hade miljonskulder hos Kronofogden, jag bara fnös vilken amatör! när jag läste trådstarten om sambon som hade 2 000 hos fogden. Han fick skuldsanering, och de 5 åren har gått och min man blev fri. Men sen åkte han på en fet restskatt eftersom han räknat fel, han kunde inte betala, så den hamnade hos - ta-daa! - Kronofogden. Men han betalar på skulden och den krymper.
    Själv är jag inte rik, men kreditvärdig, vilket gör mig till familjens finansminister. Tack vare min kreditvärdighet kan vi leva ett rätt normalt liv ändå.

Mycket skräckpropaganda i tråden om kronofogdeskulder. Ja, fogden kan komma hem och utmäta saker, men i första hand börjar de med löneutmätning för den skuldsatte, det är mycket enklare för dem. Det krävs en kombo av stora skulder och värdefulla tillgångar för att de ska ge sig på att utmäta och tvångsförsälja saker. Folk som hamnar hos fogden brukar kunna dra på sig stora skulder, men sällan värdefulla tillgångar. Många kronofogdekunder har en rent funktionshindrande oförmåga att hantera pengar.

Jag tror att det var lättare för de ekonomiskt funktionshindrade förr. Fakturor kom med brev. Punkt. Nu kan det komma e-fakturor till internetbanken, fakturor på mail, fakturor i Kivra. Plus några som fortfarande kommer med brev. Det blir mycket svårare att hålla reda på för den som är ekonomiskt funktionshindrad att alla fakturor verkligen blir betalda.

Tur stt vi ät olika. Jag hade aldrig inlett en relation med en skuldsatt man. Dålig ekonomi spiller över på partnern, alltid. Det liv jag vill leva med resor, konserter, restaurangbesök och socialt liv med vänner kommer jag att stå utanför med en skuldsatt, men även med en man fattig som en kyrkråtta. Redan när man träffas gör man en ordentlig analys och är det illa ställt blir det adjö.                                                                                                                                                                                                   Kärleken övervinner allt, "Amor vincit omnia" sa Vergilius. Tur för sambon att han hittade dig , de flesta kvinnor skulle backat direkt. Den sortens liv som havererad eller dålig ekonomi innebär är det få kvinnor som skulle välja. Har man svårt att hitta partner av någon anledning och måste nöja sig med andrahandsvalet går det alldeles utmärkt att leva utan partner. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym skrev 2025-10-01 05:30:47 följande:
    Bara så du vet så är det olagligt att logga in med någon annans bank-id än sitt eget. Oavsett om ägaren har godkänt det.
    Skulle ni bli osams så kan du åka åt skogen pga av det.

Bättre att han loggar in och låter dig se innehållet på Kivra.

Biförsäkring kan man oftast inte byta när som helst heller, utan bara på huvudförfallodagen.
    Men snälla jag har inte loggat in med hans bankid någonstans! På Kivra kan man bjuda in en familjemedlem att dela sitt konto med krävs inte att jag använder hans bankid. 😅 
    På hans privata bankkontot har han loggat in och vi suttit tillsammans för att gå igenom och strukturera upp. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-30 19:18:42 följande:

Nåväl....Nu slarvade han ju med de räkningar han skulle ha ansvar för att de betalades. Vi höll på att bli strömlösa för en missad faktura. Hade en oförsäkrad bil. En sotarfaktura som hängde över oss och en villaförsäkring han tecknat hos ert annat bolag utan att meddela mig. 2000 hos kronofogden är kanske en liten summa. Men hans låga kreditvärdighet gör ju att jag måste balansera upp det med min annars hade vi inte tagit lån. I juli betalade han påminnelser för 10 000 kr (när bankkvinnan informerade oss om det annars hade det aldrig upptäckts)...Allt sånt här spiller ju över på andra saker man velat göra tillsammans. Jag har betalat all mat kläder till barnet julklappar allt sånt utöver räkningar medan han var arbetslös så jag hade väl bara hoppats att det skulle reda ut sig nu när han ändå haft ett jobb i 6 månader. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Vad elaka ni är!) skrev 2025-09-30 15:36:43 följande:

Ja, vad är problemet? I en relation hjälper man varandra.. Ska du sticka så fort det blir lite jobbigt? 

Om han har ett bra sparande så betalar han ju av skulderna direkt och är kvitt dem sen. Hade du velat bli lämnad i den situationen av din partner? 

En relation handlar inte bara om gullifull! Det handlar om att finnas där och stötta sin partner. 

Blir fan mörkrädd över hur elaka vissa av er är! 

Det är inte lite jobbigt. Det är faktiskt ganska mycket jobbigt att efter att ha försörjt familjen till största del i 2 år även behöva "tänka åt" honom för sådant som jag tagit för givet rullat på. Jag har medvetet betalat mer för att han varit arbetslös-trots det blir jag besviken när han kunnat be mig om pengar eller berätta att han var pank trots att jag sagt det tusen gånger. Jag har inga problem att hjälpa till men det blir problem när man inte vill berätta att pengarna är slut av ren stolthet. Och sedan missar att betala en massa räkningar. För att pengar inte finns på kontot och påminnelser inte noteras. 
    Vi har betalat av skulderna tillsammans nu. Det går ju ut över levnadsstandarden för hela familjen så jag måste ju hjälpa honom liksom. 
    Så det ör inte bara en KF faktura jag pratar om. Som jag skrev tidigare 10 000 i påminnelser bara i juli, runt 7000 i augusti och nu september blev det bara 5000:- 
    Allt släpar ju efter. 
  • Goneril
    Anonym (Frustrerad) skrev 2025-10-01 23:22:48 följande:
    Det är inte lite jobbigt. Det är faktiskt ganska mycket jobbigt att efter att ha försörjt familjen till största del i 2 år även behöva "tänka åt" honom för sådant som jag tagit för givet rullat på. Jag har medvetet betalat mer för att han varit arbetslös-trots det blir jag besviken när han kunnat be mig om pengar eller berätta att han var pank trots att jag sagt det tusen gånger. Jag har inga problem att hjälpa till men det blir problem när man inte vill berätta att pengarna är slut av ren stolthet. Och sedan missar att betala en massa räkningar. För att pengar inte finns på kontot och påminnelser inte noteras. 
    Vi har betalat av skulderna tillsammans nu. Det går ju ut över levnadsstandarden för hela familjen så jag måste ju hjälpa honom liksom. 
    Så det ör inte bara en KF faktura jag pratar om. Som jag skrev tidigare 10 000 i påminnelser bara i juli, runt 7000 i augusti och nu september blev det bara 5000:- 
    Allt släpar ju efter. 
    Fruktansvärt. Precis detta har jag hävdat i ungefär.200 trådar vid det här laget, nämligen att dålig ekonomi spiller över på en partner. Mörkrädd blir man när man läser om allt som drabbat familjen, påminnelseavgifter, pengar som så väl hade behövts till annat.                                                                                                                            Frågan är vad TS ska göra nu? Jag tror inte att mannen klarar ett vv- liv med barnen, han verkar helt handikappad. TS får ta över allt som rör pengar, låta honom sköta sin del men övervaka att han begriper hur det ska gå till. När han börjar fatta så pass att han skulle klara ett vv-liv skulle jag ansöka om skilsmässa.                                                                                                    Jag skulle aldrig kunna respektera en man som är så ekonomiskt handlingsförlamad, jag skulle hellre leva ensam med lite tankar på att hitta en ny partner, men gissa om jag skulle syna honom i sömmarna! Alla till buds stående register skulle jag kolla!  
  • Goneril
    Anonym (Vad elaka ni är!) skrev 2025-09-30 15:38:51 följande:
    Va! Elak och egoistisk? Han sätter ju familjen fullständigt på pottkanten, den här killen är ju rent farlig med den okunskap och det slarv han visar upp! Här gäller självbevarelsedriften, TS måste rädda sig och barnen, i ett inlägg längre fram berättar hon hur det blev och det är ingen rolig läsning. Hon fick hela hela tiden agera räddande ängel. Elak och egoistisk! Nu får du ge dig!  Hoppas många följer den här tråden och förstår hur eländigt livet blir med en slarvpelle eller en fattiglapp.
Svar på tråden Sambon har skulder hos KF hur resonerar ni?