• jag84

Tillitsproblem

Ska försöka göra historien kort. 

Träffade för drygt 3 år sen kvinnan i mitt liv. Hon är helt enkelt fantastisk!!
    Men?
    När vi träffades levde vi båda i slutet av två relationer. Båda var på väg att lämna. Det blev så, och vi började ses mer. Under tiden i början kom det fram att hon skrivit med flera andra killar. Och även varit otrogen tidigare, innan vi började ses. Jag blev väldigt ledsen men valde att fortsätta träffa henne. Till saken hör också att jag haft två längre förhålllanden tidigare, och blivit utsatt för otrohet även där. 

Nu när hon var iväg med sina tjejkompisar i helgen så fick jag en dålig känsla. Jag vet att man inte ska kolla någon telefon, men så gjorde jag. Hittade inget fel direkt så med min sambo, dock hennes väninna som hade börjat skicka meddelanden till en annan kille i helgen, trots att även hon lever i en relation sedan länge. 

Jag vet att min sambo och hennes väninna kan bli rätt ?galna? när dom är ute. Utan att för den sakens skull göra massa fel. Men nu gjorde uppenbarligen hennes kompis det. 

Hur ska jag hantera detta? Vet att min sambo inte gjort nåt, men känns ändå väldigt olustigt. Iom att det hänt tidigare. 

Jag
  • Svar på tråden Tillitsproblem
  • Anonym (med all välmening)

TS. du vet att hon är en otrogen person. Hon har skickat nakenbilder till andra under er relation. Hon är i situationer där man lätt är otrogen spontant. 

Antingen så accepterar du att hon kommer vara otrogen någon gång och tänker typ det jag inte vet har jag inte ont av - och slutar kolla i hennes mobil för all framtid.

Eller så gör du slut. För allt du skriver tyder på att hon är en person som inte kommer hålla sig trogen. OM det är viktigt för dig att man är trogen, så kommer du inte må bra i den här relationen.

Ett tredje alternativ är förstås att ni kommer överens om vilken nivå av flirtande/sex/emotionell kontakt med andra som är ok i er relation och så har ni en ärlig och öppen kommunikation om det. 

• Anonym (Varit där)
    jag84 skrev 2025-09-30 11:04:09 följande:
    Skulle säga att det är mer bekräftelsebehov isf. Hon har vart otrogen mot sitt ex tidigare. Och även mot mig i början när hon skickade bilder osv till andra. 
    Då förstår jag din oro. 
  • Anonym (Sin)
    jag84 skrev 2025-09-30 11:01:20 följande:
    Är medveten om vad du menar. Hon har varit otrogen dels mot sitt ex, flera ggr. Och emot mig när hon skickade nakenbilder osv med andra. Inte så konstigt tänker jag om jag funderar, även om jag vet att jag måste försöka släppa det. 
    Att hon skickade nakenbilder till andra medan hon var tillsammans med dig, det är verkligen en varningssignal. Tyvärr. 
  • Anonym (Att veta eller tro?)
    Anonym (Sin) skrev 2025-09-30 12:27:57 följande:
    Att hon skickade nakenbilder till andra medan hon var tillsammans med dig, det är verkligen en varningssignal. Tyvärr. 
    Var de verkligen tillsammans?

Har hon samma uppfattning om detta som TS har? Vilka löften om trohet, eller löften om att inte skicka bilder, flörta, osv, vilka löften och överenskommelser hade de vid den tiden?

Så vitt jag förstår så var båda då i sina respektive förra relationer, eller i tiden någorlunda nära att vara i sina förra relationer, medan de var otrogna med varandra.
    Är man då verkligen tillsammans med varandra? 

Jag vet inte säkert.

Men för mig låter det mycket osannolikt att man under sådana omständigheter kan anses vara "tillsammans med varandra" och att man då på något uttalat eller outtalat sätt har lovat varandra trohet.

Vet du?
    Du måste rimligen veta något som vi andra inte vet, eftersom du anser dig ha grund för att uttala dig så kategoriskt?
  • Anonym (Elena)
    Är medveten om vad du menar. Hon har varit otrogen dels mot sitt ex, flera ggr. Och emot mig när hon skickade nakenbilder osv med andra. Inte så konstigt tänker jag om jag funderar, även om jag vet att jag måste försöka släppa det. 
    Med den bakgrunden kan jag förstå din brist på tillit. Dock har du valt att ha ett förhållande trots hennes otroheter, och då har du hela tiden haft valet på att lita att hon inte kommer göra samma sak mot dig.

Ni borde kanske haft ett öppet förhållande istället.
  • Anonym (Elena)
    Med den bakgrunden kan jag förstå din brist på tillit. Dock har du valt att ha ett förhållande trots hennes otroheter, och då har du hela tiden haft valet på att lita att hon inte kommer göra samma sak mot dig.

Ni borde kanske haft ett öppet förhållande istället?
  • Anonym (Sin)
    Anonym (Att veta eller tro?) skrev 2025-09-30 12:57:26 följande:
    Var de verkligen tillsammans?

Har hon samma uppfattning om detta som TS har? Vilka löften om trohet, eller löften om att inte skicka bilder, flörta, osv, vilka löften och överenskommelser hade de vid den tiden?

Så vitt jag förstår så var båda då i sina respektive förra relationer, eller i tiden någorlunda nära att vara i sina förra relationer, medan de var otrogna med varandra.
    Är man då verkligen tillsammans med varandra? 

Jag vet inte säkert.

Men för mig låter det mycket osannolikt att man under sådana omständigheter kan anses vara "tillsammans med varandra" och att man då på något uttalat eller outtalat sätt har lovat varandra trohet.

Vet du?
    Du måste rimligen veta något som vi andra inte vet, eftersom du anser dig ha grund för att uttala dig så kategoriskt?
    Med tillsammana menar jag att man tillsammans har överenskommit om att vara ett par, alltså dejtar exklusivt. 

Om de var "tillsammans" på det sättet när hon skickade nakenbilderna till andra, det vet bara TS. Men om de var "tillsammans" vid det tillfället tycker jag att det är en varningssignal när någon skickar nakenbilder till andra. Faktiskt. 
    Anonym (Sin) skrev 2025-09-30 13:14:41 följande:
    Med tillsammana menar jag att man tillsammans har överenskommit om att vara ett par, alltså dejtar exklusivt. 

Om de var "tillsammans" på det sättet när hon skickade nakenbilderna till andra, det vet bara TS. Men om de var "tillsammans" vid det tillfället tycker jag att det är en varningssignal när någon skickar nakenbilder till andra. Faktiskt. 
    Då förstår jag inte dig och hur du menar när du säger att det vet bara TS.

För i så fall verkar det som du menar att TS själv enskilt kan bestämma och avgöra om de var tillsammans som ett par vid den tidpunkten?

Om hon har en annan uppfattning, om hon inte ansåg att de hade kommit överens om, alltså avtalat om, att de var ett par, om hon inte upplevde att de hade givit några löften till varandra, så spelar det enligt dig ingen roll vilken uppfattning hon har?
    För du menar att TS själv, ensam, enskilt, kan bestämma den saken?

Jag håller det för mycket mer troligt att de två vid den tidpunkten, i den situationen, inte hade avgivit några exakta och uttalade löften till varandra, hade inte någon tydlig överenskommelse om att vara ett par, inte avgivit några exakta löften om t ex gällande trohet eller nakenbilder.
    Jag vågar inte alls vara säker på att hon betraktade det som att de hade kommit överens om att de var ett ett par på så sätt att man t ex dyrt och heligt lovat varandra exklusivitet och evig trohet.
    Faktiskt.

Men som sagt, du verkat tro att du vet mer om den saken...
  • Anonym (med all välmening)
    Anonym (Att veta eller tro?) skrev 2025-09-30 13:35:17 följande:

För i så fall verkar det som du menar att TS själv enskilt kan bestämma och avgöra om de var tillsammans som ett par vid den tidpunkten?

Om hon har en annan uppfattning, om hon inte ansåg att de hade kommit överens om, alltså avtalat om, att de var ett par, om hon inte upplevde att de hade givit några löften till varandra, så spelar det enligt dig ingen roll vilken uppfattning hon har?

Jag håller det för mycket mer troligt att de två vid den tidpunkten, i den situationen, inte hade avgivit några exakta och uttalade löften till varandra, hade inte någon tydlig överenskommelse om att vara ett par, inte avgivit några exakta löften om t ex gällande trohet eller nakenbilder.
    Jag vågar inte alls vara säker på att hon betraktade det som att de hade kommit överens om att de var ett ett par på så sätt att man t ex dyrt och heligt lovat varandra exklusivitet och evig trohet.
    Faktiskt.

Fast vi har ju bara TS syn på saken här, hennes åsikt går inte att få reda på. Så jag tycker att man bara får lita på TS i den här tråden. Och jag tycker nog att om en av parterna tycker att man ör tillsammans, så är man det. 

För är det en sak som jag har märkt är vanlig bland otrogna personer så är det att försöka skylla på att man inte riktigt var tillsammans när otroheten skedde. Har haft såna kompisar när jag var yngre. De skyller på: vi hade paus, vi var inte riktigt tillsammans än, vi höll på att göra slut, han var bortrest hela sommaren så då kan man inte säga att vi var ihop, han hade inte svarat på sms...listan över bortförklaringar kan göras lång. Det är inte mer ok för det. Om ens partner inte har fattat att man hade paus t ex, så är det otrohet, punkt. Så tycker jag. 
  • Anonym (Sin)
    Anonym (Att veta eller tro?) skrev 2025-09-30 13:35:17 följande:

Faktiskt.

Hur tolkar du text?

Som jag  skrev tidigare: att vara tillsammans är när man gemensamt har överenskommit om att vara ett par och dejtar exklusivt. 

Då vet naturligtvis båda parter om de är tillsammans eller ej.

Men här på Familjeliv så är det bara TS som vet vad de hade överenskommit om sinsemellan vid den tidpunkten. Tjejen deltar ju inte med inlägg i den här tråden.

Så jag hoppas att TS är ärlig mot sig själv. 
    Anonym (med all välmening) skrev 2025-09-30 13:49:03 följande:
    Fast vi har ju bara TS syn på saken här, hennes åsikt går inte att få reda på. Så jag tycker att man bara får lita på TS i den här tråden. Och jag tycker nog att om en av parterna tycker att man ör tillsammans, så är man det. 

För är det en sak som jag har märkt är vanlig bland otrogna personer så är det att försöka skylla på att man inte riktigt var tillsammans när otroheten skedde. Har haft såna kompisar när jag var yngre. De skyller på: vi hade paus, vi var inte riktigt tillsammans än, vi höll på att göra slut, han var bortrest hela sommaren så då kan man inte säga att vi var ihop, han hade inte svarat på sms...listan över bortförklaringar kan göras lång. Det är inte mer ok för det. Om ens partner inte har fattat att man hade paus t ex, så är det otrohet, punkt. Så tycker jag. 
    Du skriver:
    jag tycker nog att om en av parterna tycker att man ör tillsammans, så är man det. 

Detta är för mig ett fullkomligt häpnadsväckande och totalt orimligt påstående!
    Har du ens reflekterat över vad du egentligen skriver här???

Ditt påstående platsar bland de mest häpnadsväckande påståenden jag har fått läsa här på FL...
    Och det finns många.

F ö undrar jag om du klarar att skilja på innebörden gällande högst rimliga förklaringar från rena fabricerade bortförklaringar?
    I flera av de exempel du nämner så kan de mycket väl finnas fullt rimliga, sanna och äkta förklaringar, framförallt sett ur den ena partens perspektiv.

Men ställt i relation till ditt fullkomligt orimliga påstående, faktiskt helt horribla påstående, så håller jag det för troligt att du inte klarar skilja en sann och rimlig förklaring från en fabricerad bortförklaring.

Du tror en massa utan att veta, faktiskt utan att du har ens den minsta lilla aning.

• Anonym (Grabb)

Hur gamla är ni? Inte för att det behöver betyda något i sak, men det kan...

Ni befann er båda i varsin relation. Dvs var tillsammans med någon annan. Ni träffades. Men ni var fortfarande "i slutet av er (respektive) relation". Ok. Nåväl. Det blev så... Sen började ni träffas mer... Under den tiden så kom det fram att hon skrev med andra, och att hon skickade nakenbilder... och det "kom fram" att hon varit otrogen tidigare...

Hur kom detta fram..?

Kan förvisso förstå att du blev ledsen. Kanske främst för att hon "skrev med andra" (när ni började ses mer) och skickade nakenbilder... eller vad? Blev du ledsen för att hon var otrogen mot sitt ex..?

Men samtidigt... Bara för att man börjar ses mer så tar det kanske (för somliga) en tid innan man är i en ny fast, seriös, relation. Alternativt så pratar man om det (!) när man börjar ses. Typ, är du klar med din förra relation? Har du släppt taget? Gått vidare?

Samt att man kanske pratar om hur man ser på dejting (att ses, att ses lite mer, lite oftare). Typ, dejtar du andra?

Först då kan man ju få en bättre bild av var man står, hur man står tillsammans med sin potentiellt nya partner.

Givet att du själv blivit utsatt för otrohet. Har ni pratat om det? Dels hur du ser på otrohet? Vad du anser dina gränser går? 

Att ständigt gå runt och misstro, vara orolig, kanske främst utifrån hennes "historik" och hur hennes väninnor beter sig... Det kommer äta upp dig inifrån, över tid.

Så vad göra! Prata med din flickvän! Sen får du nog bestämma dig hur du vill leva ditt liv. Det finns inga garantier att ens partner är för evigt trogen... Inga försäkringar kan tecknas! Likaså vad ens partners vänner/väninnor gör... om så än på fyllan/fest...

Antingen så lever man här och nu, och framåt, och tar hand om det man har. Eller i det förgångna...

Svar på tråden Tillitsproblem