• Anonym (Skifte?)

Har kvinnor börjat lämna FL?

De sista två åren har det känts mer och mer som om narrativet har tagits över av män i olika diskussioner. Detta syns även på tummarna, där kvinnors inlägg tummas ned och mäns tummas upp i större utsträckning än innan. 

Upplever ni samma?

• Svar på tråden Har kvinnor börjat lämna FL?
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Annan uppfattning) skrev 2025-10-05 11:19:38 följande:

Ja, det där har jag sett ofta. Har varit på FL sedan 2012, så det har hänt väldigt många gånger sedan dess. Fast mycket oftare nu för tiden. 

Många gånger den som trakasserats som fått inlägg borttagna, medan den/de som trakasserat fått stå kvar. Ibland verkar inlägg som inte alls skrivit något olagligt, kontroversiellt eller använt personangrepp bli borttagna. Nästan så man undrar om det är en mobb som agerar tillsammans med anmälningar, eller att det finns personer som favoriseras.

Om jag endast sett detta en gång hade jag kunnat tro att det skett ett misstag. Men det har hänt otaliga gånger under de år jag vistats här.

Ja, det är så oerhört märkligt att inlägg som inte innehåller några personangrepp eller skällsord utan bara saklig kritik av argumentation blir borttagna, medan andra som vräker ur sig hånfullheter och lögner om meningsmotståndaren inte får några konsekvenser. Det är nästan som att vara tillbaka i grundskolan, där de som var mobbare var populära eftersom de ansågs coola och charmiga, medan de som utsattes för mobbningen fick skit när de försvarade sig.
  • Meddelande borttaget
  • Jimmy75
    Anonym (Skifte?) skrev 2025-10-05 12:07:00 följande:
    Det du beskriver är ju verkligen helt uppåt väggarna fel. I min värld, så om jag ser någon bli orättvist påhoppad och elakt behandlad, så reagerar jag alltid, oavsett om det är på nätet eller utanför skärmen. Hoppas att ni som ser detta har mod nog att rycka in och försvara den utsatte.

Vi är ett par stycken som gör just det. Det var precis det som hände när jag blev avstängd om och om igen, likaså den andre som stod upp för den utsatte. Bara för att den som höll på anmälde varenda inlägg han inte gillade.

Vi skrev till moderatorerna och frågade och fick då svaret att man INTE ska lägga sig i och ta någon i försvar. Istället ska man bara anmäla inlägget man inte gillar och sedan vara tyst - har aldrig hört en så dum inställning i hela mitt liv.

• Mentat
    Anonym (kvinna) skrev 2025-10-05 12:37:01 följande:
    Ja, det är så oerhört märkligt att inlägg som inte innehåller några personangrepp eller skällsord utan bara saklig kritik av argumentation blir borttagna, medan andra som vräker ur sig hånfullheter och lögner om meningsmotståndaren inte får några konsekvenser. Det är nästan som att vara tillbaka i grundskolan, där de som var mobbare var populära eftersom de ansågs coola och charmiga, medan de som utsattes för mobbningen fick skit när de försvarade sig.
    Det är sådana händelser som göder misstanken att åtminstone någon/några moderatorer agerar utifrån vilken åsikt som framförs snarare än hur den framförs 
  • idealistmakaroner

Ni tar det på så stort allvar. Små forumlokala debatter kommer aldrig att leda till någonting utanför forumet. Ingen kommer att övertyga någon andra i meningsutbyten, där det handlar om att visa för sig själv att man har rätt. Ett tidsfördriv för de som tycker om att bli lite upprörda över andra åsikter eller påståenden, eller för de som tycker om könsdebatter, där de vill bli dominerade eller vara undergivna, de går igång på det helt enkelt. 

• Anonym (Annan uppfattning)
    Jimmy75 skrev 2025-10-05 12:51:49 följande:

Vi är ett par stycken som gör just det. Det var precis det som hände när jag blev avstängd om och om igen, likaså den andre som stod upp för den utsatte. Bara för att den som höll på anmälde varenda inlägg han inte gillade.

Vi skrev till moderatorerna och frågade och fick då svaret att man INTE ska lägga sig i och ta någon i försvar. Istället ska man bara anmäla inlägget man inte gillar och sedan vara tyst - har aldrig hört en så dum inställning i hela mitt liv.

Haha, ja, annars riskerar man att bli anmäld för pajkastning. Det har jag råkat ut för när jag försvarat någon som blivit utsatt. Tydligen är det det värsta brottet! Cool
  • Anonym (kvinna)
    Mentat skrev 2025-10-05 12:55:28 följande:
    Det är sådana händelser som göder misstanken att åtminstone någon/några moderatorer agerar utifrån vilken åsikt som framförs snarare än hur den framförs 
    Ja, eller så handlar det om vem som framför åsikten. Vissa användare som är välkända ansikten och åtnjuter stor popularitet bland ett stort antal medlemmar kan ofta bete sig riktigt jävligt och komma undan med det.
  • Jimmy75
    idealistmakaroner skrev 2025-10-05 12:57:05 följande:

Ni tar det på så stort allvar. Små forumlokala debatter kommer aldrig att leda till någonting utanför forumet. Ingen kommer att övertyga någon andra i meningsutbyten, där det handlar om att visa för sig själv att man har rätt. Ett tidsfördriv för de som tycker om att bli lite upprörda över andra åsikter eller påståenden, eller för de som tycker om könsdebatter, där de vill bli dominerade eller vara undergivna, de går igång på det helt enkelt. 

I min värld kan man inte ta medvetna påhopp, mobbing, förtryck, spridande av skruvade åsikter och allmänt rövhålsbeteende på för stort allvar. Jag skiter fullständigt i vilket sammanhang det är. Om någon beter sig som ett as här, eller på ett lokalt köpcenter när jag går förbi kommer jag att konfrontera det. Det har tack och lov blivit bättre med åren men annars är Sverige känt för

"nej nej, vi lägger oss inte i.....så länge det inte är jag själv som kallar någon för en massa nedsättande ord så är jag oskyldig. Att jag bevittnar det och låter det hända har vi inga problem med i det här landet"

Man kan ju alltid vara tyst och bara smyga förbi och intala sig själv att man då inte är lika delaktig om man vill men jag ser annorlunda på saken.

• Jimmy75
    Anonym (kvinna) skrev 2025-10-05 13:11:17 följande:
    Ja, eller så handlar det om vem som framför åsikten. Vissa användare som är välkända ansikten och åtnjuter stor popularitet bland ett stort antal medlemmar kan ofta bete sig riktigt jävligt och komma undan med det.
    Det är ju helt galet om moderatorerna påverkas av det. Att användarna gör det går ju inte ändra på.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Annan uppfattning) skrev 2025-10-05 09:09:47 följande:

Fast är det inte oftast dubbelanonyma som mest håller på och trollar, bråkar och stalkar? Jag ser sällan de vanliga användarnamnen bete sig så? Det är därför jag tycker det är svårt att könsbestämma användarna, även om man ibland kan ana vilket kön de har.

Men såvida de inte ständigt använder samma dubbel-anonymitet ( vilket några få verkar göra) så är det svårt att veta hur ofta de hänger här? Däremot finns det säkert några vanliga användarnamn som kan använda sig av dubbelanonymitet när de ogillar inlägg, det är inte omöjligt.

Jag håller dock med om att arbetslöshet eller ofrivillig ensamhet är mycket troliga orsaker.

Att använda sig av dubbelanonymitet är ett måste om man har skrivit saker som vissa tomtar till hatare ogillar. Är inget trevligt att få inkorgen fylld med sexsnack eller hat vilket kommer som ett brev på posten om jag använder mitt riktiga användarnamn. 

Så dubbelanonymitet är inget som alla använder för att klaga utan för att överhuvudtaget kunna skriva inlägg här. Bara för att klargöra det.
  • Anonym (Skifte?)
    idealistmakaroner skrev 2025-10-05 12:57:05 följande:

Du har en poäng där. Det verkar som att folk som hänger här ofta tar det som skrivs på för stort allvar och för personligt. Det är trots allt bara ett forum och inget sorts tvärsnitt av svenska folket, Den som upplever sig ständigt bli emotsagd och elakt bemött på FL kanske kommer märka att folk inte alls är på det sättet utanför skärmen. Men om forum och sociala medier är något som lockar en person mer än verkligheten utanför, så är det lätt att man tror att så här är och tycker folk i allmänhet.
  • Anonym (Annan uppfattning)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-10-05 13:24:09 följande:
    Att använda sig av dubbelanonymitet är ett måste om man har skrivit saker som vissa tomtar till hatare ogillar. Är inget trevligt att få inkorgen fylld med sexsnack eller hat vilket kommer som ett brev på posten om jag använder mitt riktiga användarnamn. 

Så dubbelanonymitet är inget som alla använder för att klaga utan för att överhuvudtaget kunna skriva inlägg här. Bara för att klargöra det.
    Nej, jag vet. Har själv råkat ut för sånt (sexsnack särskilt) och därför är jag själv oftast dubbelanonym. 

Jag menade bara att de flesta som beter sig dåligt oftast också är dubbelanonyma. Inte att dubbelanonyma bara är det av anledningen att kunna bråka. De flesta diskuterar precis som alla andra, eller är det för att de vill skriva extra känsliga saker.
    Anonym (Skifte?) skrev 2025-10-05 13:25:50 följande:
    Du har en poäng där. Det verkar som att folk som hänger här ofta tar det som skrivs på för stort allvar och för personligt. Det är trots allt bara ett forum och inget sorts tvärsnitt av svenska folket, Den som upplever sig ständigt bli emotsagd och elakt bemött på FL kanske kommer märka att folk inte alls är på det sättet utanför skärmen. Men om forum och sociala medier är något som lockar en person mer än verkligheten utanför, så är det lätt att man tror att så här är och tycker folk i allmänhet.

Haha, ja, många verkar ta saker väldigt personligt eller tro att allt som skrivs på FL speglar vad folk faktiskt tycker i verkligheten. Om jag själv trodde det hade jag nog också blivit deprimerad, för då skulle det framstå som om otrohet är normen och att de flesta tycker det är okej.

Jag ser istället FL som en spegel av hur många mår idag. Många som inte mår bra, som kanske är eller känner sig ensamma, söker sig till forum som detta för att få utlopp för sina känslor och frustrationer.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Annan uppfattning) skrev 2025-10-05 13:42:24 följande:
    Nej, jag vet. Har själv råkat ut för sånt (sexsnack särskilt) och därför är jag själv oftast dubbelanonym. 

Jag menade bara att de flesta som beter sig dåligt oftast också är dubbelanonyma. Inte att dubbelanonyma bara är det av anledningen att kunna bråka. De flesta diskuterar precis som alla andra, eller är det för att de vill skriva extra känsliga saker.
    Sexsnack här är ofta ett uttryck för hat imo. Eller så kanske det är folk som går igång på kvinnor med åsikter, vad vet man.

Jo jag förstår vad du menar, jag ville bara tydliggöra att det finns flera varianter. Jag var inte dubbelanonym från början men det nöjet(?) att använda samma nick jämt tog slut rätt snabbt. Märkligt beteende, vet inte när jag någonsin skulle skriva meddelande till någon när jag inte hållit med i en tråd, det är ett diskussionsforum liksom. Eller att ragga på FL.
  • idealistmakaroner
    Anonym (Skifte?) skrev 2025-10-05 13:25:50 följande:
    Ja, det håller jag med om. Det som förekommer här stannar här. Tidsfördriv, munhuggas lite, bevisa för sig själv att man har rätt, och lite sånt där.
  • Anonym (Guy)
    Anonym (Skifte?) skrev 2025-10-02 19:25:04 följande:
    Har kvinnor börjat lämna FL?

De sista två åren har det känts mer och mer som om narrativet har tagits över av män i olika diskussioner. Detta syns även på tummarna, där kvinnors inlägg tummas ned och mäns tummas upp i större utsträckning än innan. 

Upplever ni samma?

Ja, upplever samma sak.

Det är enorm skillnad jämfört med för 10 år sedan.
Svar på tråden Har kvinnor börjat lämna FL?