• Anonym (Yret)

Skolor som skickar barnen till bup

Det finns en sak jag inte förstår. Först har vi personal i skolan som många gånger saknar pedagogik utbildning helt.

Sedan har vi barn som har mycket energi och som inte följer normen. Men när de inte följer normen så är det psykiatrin som ska hantera problemet.

Barnen ska utredas av psykiatrin, dom ska få en diagnos för att sedan bli behandlade av personer som då inte har grundläggande pedagogik men kanske lär sig lite om ADHD då. Och så funkar inte detta heller.

Varför är det psykologer och psykiatriker som ska hoppa in när skolan brister?

Självklart är det bra att psykiatrin finns för personer som verkligen inte mår bra. Men idag används psykiatrin mycket när skolan brister?
  • Svar på tråden Skolor som skickar barnen till bup
  • Anonym (Yret)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-07 17:09:09 följande:

Och vet du varför begåvade unga idag oftast inte vill bli lärare?  

Jag har  hört mina tvillingar och deras vänner resonera kring detta . Att om inte elever idag vore så hemska så vore det ett alternativ att bli lärare. Men så ouppfostrade och respektlösa som svenska barn och unga är idag, är det för dem som kan välja, inte ett alternativ att utbilda sig till lärare. Jag känner också flera som hoppat av lärarutbildningar, efter praktiken, chockade över kaoset och de helt ouppfostrade och respektlösa barnen.

Konstigt att bra lärare aldrig får dessa elever. Tror du att det är en slump? 
  • Fiona M

Jag har  hört mina tvillingar och deras vänner resonera kring detta . Att om inte elever idag vore så hemska så vore det ett alternativ att bli lärare. Men så ouppfostrade och respektlösa som svenska barn och unga är idag, är det för dem som kan välja, inte ett alternativ att utbilda sig till lärare. Jag känner också flera som hoppat av lärarutbildningar, efter praktiken, chockade över kaoset och de helt ouppfostrade och respektlösa barnen.

Jag har efter mer än 20 år tröttnat på skolans värld, men det beror på de ändrade förhållandena som gör arbetet både tråkigt och övermäktigt, inte på eleverna!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Yret) skrev 2025-10-07 21:33:41 följande:
    De bästa lärarna kanske lyckas få jobb på de bästa skolorna?
    Eller tror du att en riktigt bra lärare kan få vilken klass som helst lugn?
    Är du själv lärare?
    Kan du få ordning på vilken klass som helst ? Även i ett riktigt tufft område? 
  • Anonym (mer)

Källa: Tvillingmammas egna ungar och deras vänner :D

En riktig anledning till att folk väljer bort läraryrket är att organisationen av skolan blivit helt hopplös, till stor del pga de orsaker jag tidigare listat, med orimlig läroplan, ständig underfinansiering av verksamheten. Plus ökade krav på dokumentation och prov som tar tid från faktiskt undervisning. 

En riktig anledning till att många hoppar av lärarutbildningen är att det är så låga antagningspoäng att de som kommer in inte klarar av att genomföra en akademisk utbildning, eller har glädjebetyg från sin friskola som inte matchar deras faktiska kunskapsnivå, och därför inte klarar av att genomföra en utbildning på högre nivå. 
  • Anonym (T)

Jo, det är besvärligt med bråkiga elever. Alltid svårt att veta vad man ska göra. Vilka är det som är de bråkiga eleverna och vilka inte? Vilka är för mycket?

På senare tid har läraryrket tappat i status. Det är svårt att bestämma i klassrummet för vissa, nu när uppkäftiga elever inte längre är lika hindrade av sociala normer. Ibland tappar man kontrollen när stökiga ungdomar inte kan behärska sig utan lever rövare i skolan. Mobbare, de är alltid ett problem, oavsett om de borde flyttas till obs klass eller inte.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (mer) skrev 2025-10-08 08:34:56 följande:

En riktig anledning till att folk väljer bort läraryrket är att organisationen av skolan blivit helt hopplös, till stor del pga de orsaker jag tidigare listat, med orimlig läroplan, ständig underfinansiering av verksamheten. Plus ökade krav på dokumentation och prov som tar tid från faktiskt undervisning. 

En riktig anledning till att många hoppar av lärarutbildningen är att det är så låga antagningspoäng att de som kommer in inte klarar av att genomföra en akademisk utbildning, eller har glädjebetyg från sin friskola som inte matchar deras faktiska kunskapsnivå, och därför inte klarar av att genomföra en utbildning på högre nivå. 
    Har du annan erfarenhet? Känner du många unga som vill bli lärare?
    Rekommenderar du läraryrket till dina barn?
  • TvillingmammaVästgöte

Danmark förbjuder nu sociala medier för barn. Danmarks statsminister säger att det är ett monster vi släppt ut. Efter 13 år kan barnen få använda sociala medier, om föräldrar tillåter det.

Kanske skulle minska de stora strömmarna till BUP om det införs i Sverige också? 

• Anonym (mer)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-08 10:16:52 följande:
    Har du annan erfarenhet? Känner du många unga som vill bli lärare?
    Rekommenderar du läraryrket till dina barn?
    Vad det med saken att göra på ett enda sätt? 

Vi måste väl kunna lyfta diskussionen en aning över några få personliga erfarenheter? Skolan är lite större än så tycker jag. 
  • Anonym (Måns)
    Anonym (Yret) skrev 2025-10-07 21:33:41 följande:
    Här behöver jag sätta tummen vilket sker ytterst sällan.
    Att duktiga lärare aldrig får stökiga elever handlar om att DEN läraren jobbar Häcken av sig för att få elevernas uppmärksamhet och väcka nyfikenhet för det ämne som det ska undervisas om, det är många många lärare som kämpar och ger sig sjutton på att bibehålla en arbetsmiljö där en arbetsro får råda men som sagt slits dessa lärare OCKSÅ ut och blir både utmattade och arbetet går ut över deras privatliv till slut.
    Man orkar med dagens förutsättningar en tid ( vilket varierar från person till person) men till slut kraschar även den bästa läraren till slut.
    Ser detta med egna ögon.
  • Anonym (mer)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-08 10:21:11 följande:

Danmark förbjuder nu sociala medier för barn. Danmarks statsminister säger att det är ett monster vi släppt ut. Efter 13 år kan barnen få använda sociala medier, om föräldrar tillåter det.

Kanske skulle minska de stora strömmarna till BUP om det införs i Sverige också? 

Eller så gör det inte det. Eftersom BUP främst används som ett medel att få barnen att klara av skolan trots skolans alla brister. 

Men såklart lättare att låtsats som att det är individen som är problemet (sover för lite, dålig mamma, ingen frukost, använder skärm) än att ta tag i de stora frågorna som kräver aktiv översyn skolans organisation och resursfördelning. 
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-08 10:21:11 följande:

Många sociala medier har redan 13-åra gräns. Och nej, det skulle knappast minska köerna till BUP. Pandemin och ensamheten som kom med den är en stor orakad till att köerna till BUP har ökat. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (mer) skrev 2025-10-08 08:34:56 följande:

Där är det igen, klankandet på friskolor. 

Jag har jobbat som lärare på universitet, och jag kan bekräfta att det inte är ovanligt att studenter kommer med godkända betyg från gymnasiet, trots att de egentligen borde ha fått underkänt. Jag märkte det tydligt att kunskaperna brister i främst svenska och engelska, men även i matte. 

Men detta gäller inte bara friskolor, det är ett problem som finns även i kommunala skolor, det är verkligen inte så att man kunde skönja ett mönster av bristande kunskaper hos specifikt friskoleeleverna. 

Den svenska skolan har stora brister, både i pedagogiken, i miljön och i kunskapsnivå. 
  • Anonym (mer)
    Embla twopointoh skrev 2025-10-08 10:30:09 följande:
    Där är det igen, klankandet på friskolor. 

Jag har jobbat som lärare på universitet, och jag kan bekräfta att det inte är ovanligt att studenter kommer med godkända betyg från gymnasiet, trots att de egentligen borde ha fått underkänt. Jag märkte det tydligt att kunskaperna brister i främst svenska och engelska, men även i matte. 

Men detta gäller inte bara friskolor, det är ett problem som finns även i kommunala skolor, det är verkligen inte så att man kunde skönja ett mönster av bristande kunskaper hos specifikt friskoleeleverna. 

Den svenska skolan har stora brister, både i pedagogiken, i miljön och i kunskapsnivå. 
    Är det klankande när det finns belägg för att det är sant? 

Och jo, det är överrepresenterat just i friskolor att ge glädjebetyg. Här har du lite rapporter som ger en lite större bild än din egen erfarenhet. Om du jobbar på universitet så borde du väl vara bekant med forskning vs egen erfarenhet. 

Skolverket: Friskoleelever presterar sämre på högskolor | SVT Nyheter

Ladda ned publikation - Skolverket

Forskare: Glädjebetyg vanligare i friskolor | Nyheter

Ny granskning: Friskolor delar ut 50 procent fler A i betyg | Ämnesläraren ? svenska, SO, språk

?Det behövs en extern reglering av betygsättning? - Nationalekonomiska institutionen
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2025-10-08 10:27:22 följande:
    Många sociala medier har redan 13-åra gräns. Och nej, det skulle knappast minska köerna till BUP. Pandemin och ensamheten som kom med den är en stor orakad till att köerna till BUP har ökat. 
    Pandemin var ju flera år sen, påverkar det forfarande så många barn att det märks på BUP?
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-08 10:43:01 följande:
    Pandemin var ju flera år sen, påverkar det forfarande så många barn att det märks på BUP?
    Ja, självklart. Dessutom var det så många år sedan vi var mitt i en pandemi. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (mer) skrev 2025-10-08 10:39:13 följande:
    Är det klankande när det finns belägg för att det är sant? 

Och jo, det är överrepresenterat just i friskolor att ge glädjebetyg. Här har du lite rapporter som ger en lite större bild än din egen erfarenhet. Om du jobbar på universitet så borde du väl vara bekant med forskning vs egen erfarenhet. 

Skolverket: Friskoleelever presterar sämre på högskolor | SVT Nyheter

Ladda ned publikation - Skolverket

Forskare: Glädjebetyg vanligare i friskolor | Nyheter

Ny granskning: Friskolor delar ut 50 procent fler A i betyg | Ämnesläraren ? svenska, SO, språk

?Det behövs en extern reglering av betygsättning? - Nationalekonomiska institutionen
    Ja, det är klankande för att det är så ensidigt och onyanserat. Friskolor har definitivt problem, jag har aldrig försökt påstå annat, men många av dessa problem förekommer även i kommunala skolan. Svensk skola har stora problem, oavsett i vems regi den bedrivs. 

Jag vet absolut vad anekdotisk bevisföring är för något. Jag försökte inte säga att friskolor inte ger glädjebetyg, utan jag försökte nyansera bilden något med mina egna erfarenheter som exempel. Min poäng var att jag ständigt mötte studenter med bristande kunskaper i språk och matte, studenter som aldrig borde fått godkänt i dessa ämnen, men att det inte gällde enbart dem som kom från friskolor. 
  • Anonym (mer)
    Embla twopointoh skrev 2025-10-08 15:02:13 följande:
    Ja, det är klankande för att det är så ensidigt och onyanserat. Friskolor har definitivt problem, jag har aldrig försökt påstå annat, men många av dessa problem förekommer även i kommunala skolan. Svensk skola har stora problem, oavsett i vems regi den bedrivs. 

Jag vet absolut vad anekdotisk bevisföring är för något. Jag försökte inte säga att friskolor inte ger glädjebetyg, utan jag försökte nyansera bilden något med mina egna erfarenheter som exempel. Min poäng var att jag ständigt mötte studenter med bristande kunskaper i språk och matte, studenter som aldrig borde fått godkänt i dessa ämnen, men att det inte gällde enbart dem som kom från friskolor. 
    Du upplever det onyanserat för att du inte håller med mig, vilket är helt okej.

Men min grunduppfattning är i alla fall att friskolor som enheter absolut kan vara bra och värdefulla. Det är finansieringen och att skattepengar används till annat än skolverksamheten som jag vänder mig emot.

Och att skolan (både kommunala och friskolor) är helt avreglerade så att det går att spara in på viktiga funktioner och ändå få kalla sig skola. Friskolorna gör det systematiskt, för att öka vinsterna, kommunala skolor gör det för att kommunens pengar till stor del går till friskolor. 

Och när skolan blivit marknasutsatt så har betyg blivit en handelsvara för marknadsföring, därav glädjebetyg. Kommunala skolor har inte samma behov eller möjlighet till marknadsföring och sätter därför troligen färre glädjebetyg. 

Om man reglerar skolan mer, så att man sätter grundkrav på vad en skola måste erbjuda, hur stora klasser får vara, vilka timmar som ska läggas på vad, då kommer skolor inte att kunna gå med vinst på samma sätt, och då kan man rensa ut dem som inte har eleverna i fokus. 

Då kommer man troligen att kunna ha en bra skola (både kommunala och friskolor) med nuvarande resurser, eftersom resurserna går dit det är tänkt. 

Men det ser inte ut så idag, och det är till stor del beroende på hur friskolornas villkor ser ut och hur det drabbar andra skolor i kommunerna. 

Istället för att bara försvara en verksamhet så kan man titta på situationen lite bredare. Det här är ju inte bara mina åsikter, utan det är en pågående samhällsdebatt om de här problemen som skolan har. 
  • Anonym (Lotten)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-08 10:43:01 följande:
    Jag vet att många utvecklade hälsoångest under den tiden och det blir man ju tyvärr inte av med huxflux sen bara för att pandemin är över. Det kan vara svårt som barn - särskild om man har tex autism eller IF - att ha greppa det här med att regler som var livsviktiga då plötsligt inte gäller längre och att symptom som då kunde vara tecken på dödlig sjukdom idag är ok att gå till skolan med. Förvirringen kan skapa en ångest som sen inte går att prata bort med logik. 
Svar på tråden Skolor som skickar barnen till bup