Embla twopointoh skrev 2025-10-08 15:02:13 följande:
Ja, det är klankande för att det är så ensidigt och onyanserat. Friskolor har definitivt problem, jag har aldrig försökt påstå annat, men många av dessa problem förekommer även i kommunala skolan. Svensk skola har stora problem, oavsett i vems regi den bedrivs.
Jag vet absolut vad anekdotisk bevisföring är för något. Jag försökte inte säga att friskolor inte ger glädjebetyg, utan jag försökte nyansera bilden något med mina egna erfarenheter som exempel. Min poäng var att jag ständigt mötte studenter med bristande kunskaper i språk och matte, studenter som aldrig borde fått godkänt i dessa ämnen, men att det inte gällde enbart dem som kom från friskolor.
Du upplever det onyanserat för att du inte håller med mig, vilket är helt okej.
Men min grunduppfattning är i alla fall att friskolor som enheter absolut kan vara bra och värdefulla. Det är finansieringen och att skattepengar används till annat än skolverksamheten som jag vänder mig emot.
Och att skolan (både kommunala och friskolor) är helt avreglerade så att det går att spara in på viktiga funktioner och ändå få kalla sig skola. Friskolorna gör det systematiskt, för att öka vinsterna, kommunala skolor gör det för att kommunens pengar till stor del går till friskolor.
Och när skolan blivit marknasutsatt så har betyg blivit en handelsvara för marknadsföring, därav glädjebetyg. Kommunala skolor har inte samma behov eller möjlighet till marknadsföring och sätter därför troligen färre glädjebetyg.
Om man reglerar skolan mer, så att man sätter grundkrav på vad en skola måste erbjuda, hur stora klasser får vara, vilka timmar som ska läggas på vad, då kommer skolor inte att kunna gå med vinst på samma sätt, och då kan man rensa ut dem som inte har eleverna i fokus.
Då kommer man troligen att kunna ha en bra skola (både kommunala och friskolor) med nuvarande resurser, eftersom resurserna går dit det är tänkt.
Men det ser inte ut så idag, och det är till stor del beroende på hur friskolornas villkor ser ut och hur det drabbar andra skolor i kommunerna.
Istället för att bara försvara en verksamhet så kan man titta på situationen lite bredare. Det här är ju inte bara mina åsikter, utan det är en pågående samhällsdebatt om de här problemen som skolan har.