• DenBlivna

Jag har slutat duscha

Jag duschar ytterst sällan. Det började med en djup depression då blöta ner sig blev jättejobbigt.

Sen efter lång tid och läkning kunde jag uppskatta en dusch igen. Så som det var förr! När jag njöt av en varm dusch och hur ren man kände sig efteråt.

Sen depression igen. Läka och kunna duscha. Sen depression igen. Vilket skräp.

Efter varje depression blir jag sämre och sämre så nu har jag nästan helt slutat duscha.

Jag tvättar underlivet på toaletten med vatten i en flaska.

Under armarna smetar jag in med tvål och torkar bort utan vatten med en handduk. Sen Del. Håret tvättat jag i diskhon. Motvilligt. Mycket torrschampo. 

• Svar på tråden Jag har slutat duscha
  • Anonym (Varför)

Jag undrar också vad syftet med tråden är. 

• DenBlivna
    Ezmeraldah skrev 2025-10-08 16:55:26 följande:
    Vad är syftet med tråden?
    Håll i dig nu. Det har inget särskilt syfte.
  • DenBlivna
    Anonym (Varför) skrev 2025-10-08 17:00:20 följande:

Jag hade tråkigt en kväll och kände för att dela med mig.
  • DenBlivna
    Anonym (MM) skrev 2025-10-08 13:43:55 följande:
    Jag dömer dig inte, du är deprimerad och då gör man kanske lite märkliga saker för att ta sig igenom dagarna. Det lät bara lite roligt att det skulle vara enklare att stå med benet i handfatet istället för att bara ställa sig i duschen. Sorry!

Det viktigaste är att du rör dig mot att må bättre. 
    Det är lite märkligt, du har helt rätt! Jag som alltid älskat att åka på spa kan helt plötsligt inte njuta av det. Jag saknar att kunna njuta av bad och varma duschar som oftast har varit återhämtning för mig. Det är bökigt att helt plötsligt få nån form av vattenfobi. Kramen till dig för fina ord Glad
  • Anonym (Driver du med oss?)
    DenBlivna skrev 2025-10-08 14:36:46 följande:
    Två gånger om året. Noga till midsommar.
    DenBlivna skrev 2025-10-08 16:17:10 följande:
    Vad skönt det är att det inte är du som bestämmer om jag ska vara allvarligt eller inte. Du får fantisera fritt, jag ger dig min tillåtelse.
    DenBlivna skrev 2025-10-08 17:10:26 följande:
    Jag hade tråkigt en kväll och kände för att dela med mig.

Dessa svar från TS .......driver h*n med oss, eller?
  • Ezmeraldah
    DenBlivna skrev 2025-10-08 17:09:28 följande:
    Håll i dig nu. Det har inget särskilt syfte.
    Jag tycker att det är aptöntigt när vuxna människor håller på sådär.
  • Anonym (Loop)
    Anonym (Driver du med oss?) skrev 2025-10-08 17:27:10 följande:
    DenBlivna skrev 2025-10-08 16:17:10 följande:
    Vad skönt det är att det inte är du som bestämmer om jag ska vara allvarligt eller inte. Du får fantisera fritt, jag ger dig min tillåtelse.
    Dessa svar från TS .......driver h*n med oss, eller?
    Jag tror att TS helt enkelt har en underbar humor! 
  • Anonym (Syster)

Du bör läsa på om skabb och svamp. 
    En arbetskollega blev deprimerad och slutade duscha. Blev många besök på vårdcentralen när huden ballade ur. 

• DenBlivna
    Anonym (Syster) skrev 2025-10-08 22:21:59 följande:

En arbetskollega blev deprimerad och slutade duscha. Blev många besök på vårdcentralen när huden ballade ur. 

Skabb smittar bara vid direktkontakt. Svamp då ska det vara varmt och fuktigt. Har haft lite mellan brösten men det försvinner snabbt med äppelcidervinäger, hålla rent och torrt. Det har jag haft även när jag duschar. Min hud har blivit bättre efter jag slutat duscha. Mycket mindre klåda. Tråkigt för din kollega.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Loop) skrev 2025-10-08 17:46:26 följande:
    Jag tror att TS helt enkelt har en underbar humor! 
    För att hon skämtar om depression? 
  • DenBlivna
    Ezmeraldah skrev 2025-10-09 08:09:17 följande:
    När har jag skämtar om depression och varför skulle man inte få göra det?? 
  • Anonym (Loop)
    Ezmeraldah skrev 2025-10-09 08:09:17 följande:

Det har hon väl inte gjort, men det hade nog varit lika kul om hon skämtade om det också. 

Man har olika humor. Jag tyckte TS kommentarer var harmlösa och roliga. Allt måste inte vara gravallvarligt. Och man kan behöva skämta om det som är jobbigt ibland. 

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Syster) skrev 2025-10-08 22:21:59 följande:

Tyvärr hjälper det inte duscha om man fått skabb, den går inte att duscha bort. Svampen trivs i fukt och då gäller det att tvärtom hålla området så torrt som möjligt. Under bysten och i hudveck brukar den trivas.  Att vätta med servett och sedan se till hålla området torrt är det bästa.

Skabb smittar vi närkontakt och svamp trivs där det är konstant fuktigt.
  • Anonym (Nun)

Bakterierna under armarna försvinner nog inte av att gnugga in lite tvål. Prova handgel istället. Då dör dem. 

Terapi vore kanske på sin plats också.

• Dadjoker

Tänk på att du faktiskt betalar för varmvatten, (direkt eller indirekt via din hyra) och att det är som att elda för kråkorna att inte duscha. Strunta i vattnet, tänk bara på värmen och avslappningen det ger.

• Martins07
    Anonym (Varför) skrev 2025-10-08 17:00:20 följande:

Det finns psykiskt sjuka och uttråkiga folk där ute väl påklädda men sjuk I huvudet helt enkelt. 
    Det är otroligt men det är faktum. 
  • DenBlivna
    Dadjoker skrev 2025-10-10 23:55:55 följande:

Tänk på att du faktiskt betalar för varmvatten, (direkt eller indirekt via din hyra) och att det är som att elda för kråkorna att inte duscha. Strunta i vattnet, tänk bara på värmen och avslappningen det ger.

Det ger mig inte avslappning. Jag skriver ju att jag saknar det. Duscha tar massor av energi från mig.
  • Anonym (Loop)
    Anonym (Nun) skrev 2025-10-10 22:17:30 följande:

Bakterierna under armarna försvinner nog inte av att gnugga in lite tvål. Prova handgel istället. Då dör dem. 

Terapi vore kanske på sin plats också.

Varför ska TS bli steril under armarna? Helknasigt ju. 

Låter mer som att du behöver terapi mot bakterieskräck. 

• Tyra myra

Det kan finnas många olika förklaringar till att man inte kan duscha eller måste dra ner på duschandet. 

Därför är det viktigt att veta att det är fullt möjligt att hålla sin hygien ändå. med tvättlappar, tvål och vatten. eller baby servetter . Man börjar inte lukta illa för att man slutar duscha. Det fungerar lika bra att tvätta av sig på annat sätt.

Vi är många som njuter av att stå länge i duschen och om vi av någon anledning inte kan göra det blir det självklart ett problem för oss.

• Anonym (Nun)
    Anonym (Loop) skrev 2025-10-11 06:22:22 följande:

Varför ska TS bli steril under armarna? Helknasigt ju. 

Låter mer som att du behöver terapi mot bakterieskräck. 

Det enda helknasiga här är din oförståelse inför ämnet i sig. 

TS har medgett ett problem om att hen inte orkar eller vill duscha just nu och då skadar det inte att komma med råd om hur hen kan hålla sig ren. 

Duschar man inte så samlas både smuts och dålig lukt i vissa områden på kroppen, armhålorna är ett sånt exempel och handgel tar bort både bakterier och dålig lukt under armarna. 

Sparar du din terapi till dig själv istället för att anklaga andra (främmande personer som du har noll kunskap om) för att behöva den. 

Svar på tråden Jag har slutat duscha