• Anonym (Fundera)

Sambo och fundering

Hej,
    jag tänkte ställa en fråga som jag vill ha några att bolla med.

det är så att min sambo är bjuden till en fest, eller kanske mer ett slags firande av en specifik person med massa andra.

det som gnager i mig är att den här personen och väldigt många personer som ska vara där utsatte mig under en väldigt lång tid för helt sinnessjuka saker. I början ville inte min sambo tro det eftersom han såg upp till dessa personer väldigt mycket, men det dröjde inte länge innan poletten ramlade ner och han kunde se hur de egentligen var.

han umgicks med dessa personer ibland när vi först träffades för några år sedan, men slutade eftersom han tyckte de var så falska. Nu är han dock inbjuden till den här festen och jag får mest en klump i magen att han ska umgås med personer som sårad, nervärderat och betett sig väldigt illa emot mig.

hur skulle ni hantera en sånt här dilemma? Bryr ni er inte eller gör ni det?
  • Svar på tråden Sambo och fundering
  • Erkki

Ja du vet inte vad jag ska säga men nog bör din sambo klura på vad som egentligen är viktigt för honom. 

• Anonym (Så klart)

Så klart du bör kunna gå på fest hos din kollega.
    Såvida inget krockar med barnens aktiviteter eller med sambos jobb.

• EpicF
    Anonym (Så klart) skrev 2025-11-01 00:33:35 följande:

Så klart du bör kunna gå på fest hos din kollega.
    Såvida inget krockar med barnens aktiviteter eller med sambos jobb.

Tror du svarar i fel tråd....
  • Anonym (Varför då?)
    Anonym (Fundera) skrev 2025-10-31 22:59:24 följande:

Han gick. Han sa att han lovat att komma och kunde inte i det här skedet säga nej.

eller som han sa: jag kan inte ringa och säga nej bara för att göra dig nöjd.

känner mig väldigt sårad och rätt förminskad i situationen att han ens sa så? Precis som det handlade om att göra mig nöjd eller inte..

Vilken sopa till sambo. 
  • Anonym (Fundera)
    Anonym (Varför då?) skrev 2025-11-01 22:44:20 följande:
    Vilken sopa till sambo. 
    Ja vi har inte sagt ett ord till varandra sen han kom hem därifrån. Jag vet inte om han eftersöker förståelse för honom, men då letar han hos fel person. 
  • Anonym (Betty)

Han skulle inte ha låtit bli att gå på festen för att du förbjöd honom. Han skulle ha låtit bli att gå för att han själv för egen maskin skulle ha fattat hur fel det är.

NI är ett team. Eller borde bara det i alla fall. Han ska ta din rygg. Inte smöra för andra. Varför måste han vara på god fot med dem ens? Om ni inte planerar att umgås med dem i framtiden så spelar det väl ingen som helst roll vad de tycker och tänker om er? 

Tycker att det han har gjort genom att gå på festen är ett stort svek. Han står intr upp för dig genom att gå dit. 

Eftseom att han inte verkar fatta vad han har gjort och signalerat genom att gå på festen så kanske du ska visa den här tråden. Jag menar alla i denna tråd förstår ju att han jar gjort fel. Kanske nån palett faller ner hos honom när han ser att alla skriver samma som du säger.  

• Anonym (Varför då?)

Jag tycker ts kan ta det ett steg till. Varför fortsätta hänga med någon som är uppenbart illojal? Och sen kör de silent treatment när han kommer hem. Så jävla osund relation! Jag har haft det sådär, man kroknar i längden. Hitta en karl med ryggrad istället. 

• Anonym (Varför då?)
    Anonym (Varför då?) skrev 2025-11-02 20:29:46 följande:

Jag tycker ts kan ta det ett steg till. Varför fortsätta hänga med någon som är uppenbart illojal? Och sen kör de silent treatment när han kommer hem. Så jävla osund relation! Jag har haft det sådär, man kroknar i längden. Hitta en karl med ryggrad istället. 

Förtydligande: att ts inte har något att säga efter den
    där tillplattningen från sambon, förstår jag. Men bara grejen att gå och tiga som par visar på ett dåligt förhållande. Och ts stannar du efter att han behandlar dig så här illa (fraterniserar med folk som skadat dig och sedan har mage att gå och silent treata dig efteråt) så lär det inte bli bättre eller varmare i relationen över tid. Hans beteende sätter ribban här.
  • Anonym (Malin)

Men det är väl TS som kör med silent treatment? Det är hon som är arg och besviken.
  • Anonym (BB4)

Han gick. Han sa att han lovat att komma och kunde inte i det här skedet säga nej.

känner mig väldigt sårad och rätt förminskad i situationen att han ens sa så? Precis som det handlade om att göra mig nöjd eller inte..

Wow. Han skulle sagt nej för att han prioriterar relationen med dig. Inte med dem. 

Förutom övertrampet att gå på festen blev det ett till med den konstiga bortförklaringen. 

Han måste förstå att din tillit till honom är lika låg som Marianergraven. Vad hade han tyckt om rollerna var omvända?

• Agda90

Med andra ord så var han ok med hur de behandlade dig. Det finns liksom ingen annan vettig förklaring. En normalt fungerande människa hade tackat nej till inbjudan direkt när den dök upp och med en tydlig hänvisning till varför. 
    Han prioriterade bort dig och med sitt agerande visade att han kan bete sig lika illa mot dig som människorna han var på fest hos. 

Det är INGET partners material i den så kallade mannen.
  • Anonym (Fundera)
    Anonym (Betty) skrev 2025-11-02 14:09:45 följande:

Han skulle inte ha låtit bli att gå på festen för att du förbjöd honom. Han skulle ha låtit bli att gå för att han själv för egen maskin skulle ha fattat hur fel det är.

NI är ett team. Eller borde bara det i alla fall. Han ska ta din rygg. Inte smöra för andra. Varför måste han vara på god fot med dem ens? Om ni inte planerar att umgås med dem i framtiden så spelar det väl ingen som helst roll vad de tycker och tänker om er? 

Tycker att det han har gjort genom att gå på festen är ett stort svek. Han står intr upp för dig genom att gå dit. 

Eftseom att han inte verkar fatta vad han har gjort och signalerat genom att gå på festen så kanske du ska visa den här tråden. Jag menar alla i denna tråd förstår ju att han jar gjort fel. Kanske nån palett faller ner hos honom när han ser att alla skriver samma som du säger.  

Jag förbjöd honom inte att gå, men jag ville att han skulle tänka ett varv till. Nu kan jag inte riktigt skriva i tråden vad dessa personer gjorde men när jag och min sambo var uppe i det här så mådde jag väldigt dåligt och sambon fick vara ett stort stöd. Han fick även ta vissa samtal med dessa personer för att jag ens skulle få rätt till vissa delar. eftersom det inte fungerade när jag gjorde det. Så han fick mer eller mindre säga: Ge X till Y nu..

så det var väldigt infekterat.
  • Anonym (Fundera)

Ja de skaver i mig. Och han är världens rättshaverist när det kommer till andra. Då är allt svart och vitt. Men så fort han själv är orsaken till skav, då är allt grått och så ska huvudet stickas ner i sanden. 

jag kanske också är orsaken till en del, att jag nu inte väljer att ta upp hur tankegångarna gick. Men det känns som allt jag säger spelar ingen roll endå. Så varför ens försöka? men själsdödande är det!

• Anonym (Fundera)
    Anonym (Malin) skrev 2025-11-02 21:25:57 följande:
    Men det är väl TS som kör med silent treatment? Det är hon som är arg och besviken.
    ja, kanske på sätt och vis. Jag har uttryck att jag starkt emotsätter mig deras umgänge och ifrågasätter han i frågan. Han vet hur de betett sig.

jag tog upp det här senast helgen innan festen, där jag klargjorde min punkt att jag kommer ta det som ett svek. Han förstod att jag kände så..då.
    men det behövdes bara gå några dagar innan han glömt bort allt. Jag var tydlig i mitt språk också, så jag lindade inte in. 

så jag vet inte om jag ska ta upp det igen? Det verkar endå inte vara något man lyssnar på
  • Anonym (Fundera)
    Agda90 skrev 2025-11-03 10:26:36 följande:
    Med andra ord så var han ok med hur de behandlade dig. Det finns liksom ingen annan vettig förklaring. En normalt fungerande människa hade tackat nej till inbjudan direkt när den dök upp och med en tydlig hänvisning till varför. 
    Han prioriterade bort dig och med sitt agerande visade att han kan bete sig lika illa mot dig som människorna han var på fest hos. 

Det är INGET partners material i den så kallade mannen.
    Ja jag nämnde det också för honom. Hade en person ringt mig, som behandlat han lika lilla som dessa personer gjort emot mig.
    Jag hade nog inte ens svarat..och hade jag svarat så hade jag inte hoppat jämfota över en inbjudan.

självklart hade jag kollat med min sambo kring saken. usch, blir bara mer ilsken och irriterad kring situationen. Han kan få vara tyst tills han behagar prata och framförallt be om ursäkt. Han har svikit mig och vet om det. Så jag ser inte att jag bär ansvaret att lyfta det här igen. 
  • Anonym (Betty)

Som sagt, visa tråden så ser han att precis alla håller med dig här. 

Svar på tråden Sambo och fundering