Anonym (Hmmm) skrev 2026-01-25 11:12:50 följande:
Och du hoppade över hela första stycket...
Nej, jag förväntar mig inget tillbaka. Jag accepterar det han än villig att ge. Vill han inte ge mig något så får jag acceptera det med. Det gjorde jag för 25 år sedan och gör även nu när vi åter har en relation.
Vilka krav och villkor är det du anser kommer med en partner?
Att älska villkorslöst betyder inte att man accepterar vad som helst från den man älskar. Även om det är sjukt jobbigt om den man älskar beter sig illa så behöver man inte vara en dörrmatta. Man kan vara stark i sin person och ändå älska villkorslöst.
Det gjorde jag inte alls och jag snappade upp kärnan i din text.
Så du menar på allvar att om du inte fått någon kärlek tillbaka så hade du ändå stannat kvar? Om svaret är nej på den frågan så är även din kärlek villkorlig. Och svarar du ja så talar du inte sanning utan försöker bara framställa dig som falskt ödmjuk, precis som alla andra som kommer med samma förljugna påståenden.
Finns massor av krav och villkor bland de flesta par, även om man kanske inte tänker på dessa precis hela tiden. Om en relation överhuvudtaget ska fortsätta fungera och vara sund så behövs det en hel del villkor som ex, - tillit, omtanke, engagemang, gemensamma intressen och värderingar etc. Och jag tycker att en rättvis relation är en sund relation, dvs, de krav och villkor jag själv sätter upp för en partner är samma krav som jag själv lever upp till.
Jo, det är faktiskt precis vad det betyder, i ordets objektiva innebörd. Villkorslöst är detsamma som älska utan att få något positivt tillbaka. Mellan barn och förälder möjligtvis men inte utanför detta.