Anonym (tror inte det) skrev 2026-01-26 17:16:33 följande:
Nä. Det finns också en definition som lyder att "kärleken är evig - det är bara föremålen som växlar". Och sådär tusen andra definitioner. Som inte är "allmänt erkända" de heller.
Biologerna definierar t.ex. kärlek som en hormonstorm. Och många kristna menar att kärlek är relationen till Kristus.
"Kärleken är evig - det är bara föremålen som varierar" är ett populärt talesätt.
Blir lite nyfiken på varför du är så kritisk till den "vanliga" definitionen av kärlek?
TS fråga var om villkorslös kärlek existerar. Det är i den kontexten jag svarade.
Du vill diskutera "min" def. på vad kärlek är. Realiteten är att det nog finns lika många definitioner på kärlek som människor på jorden, den upplevs helt enkelt olika, bland annat beroende på personliga referensramar.
En bred filosofiskt hållbar definition av romantisk kärlek skulle kunna vara:
Kärlek är en relationell kraft som förenar begär, omtanke och erkännande, och som uttrycks genom viljan att den andre ska blomstra ? utan att förneka vare sig den andres eller den egna friheten.
Eller mera poetiskt;
Kärlek är den tysta ström som rinner mellan två liv, där varje hjärtslag blir ett erkännande av den andre. Den är viljan att låta någon blomma i sin egen riktning, och modet att själv stå öppen i samma ljus. Kärlek är mötet där två friheter vågar vila i varandra utan att förlora sig själva.
Jag antar nämligen att det var den romantiska kärleken TS syftade på och inte den altruistiska människokärleken som kännetecknar den Kristna tron.