Tyra myra skrev 2025-10-15 13:57:30 följande:
Jag tror tyvärr att det är flera här på FL som lever efter byteshandels devisen och tror att det är kärlek. Något de förr eller senare kommer att upptäck inte håller i längden.
Min man sa något till mig väldigt tidigt i vår relation, något jag alltid burit med mig. Han sa -- "Med dig kan jag vara hudlös" . Han satte ord på vad även jag kände. Det är inte en romantisk känsla utan djup samhörighetskänsla som i princip uthärdar allt. Precis som man skulle kunna gå in i döden för sina barn kan man det för den man älskar.
Det verkar som om många misstar romantik med kärlek. Men romantiken lever nog mest i litteraturens värld och är absolut inget stadigvarande tillstånd.
Tror också att man blir en bättre människa av att leva i kärlek med sin partner. Man uppmuntrar hela tiden det bästa hos varandra.
Att kunna sitta i tystnad tillsammans och ändå känna att man "pratar" är magiskt. Att känna att man inte behöver fylla ut tystnaden med ord eller att den blir obekväm. Att vara "hudlös" som du uttrycker det.
Som jag säger till min partner när han känner sig stressad över att ha mycket han vill/behöver fixa med och jag föreslår att vi ska ses "jag kommer för att jag vill umgås med dig, jag hindrar inte dig i vad du ska göra, men jag kan underlätta genom att hjälpa till samt fixa mat medan du gör klart det du håller på med". Jag ställer inga krav på att "bli road", att vi måste hitta på något etc, jag vill bara få njuta av hans sällskap. För varje gång jag påpekar detta så slappnar han av mer och mer i det hela, för han vill ju träffa mig också men ser ibland inte skogen för alla träd....