• Anonym (Kär i narcissist)

Kär i ev. narcissist

Jag är på väg att lämna min man som jag har 2 barn ihop med och levt ihop med i 15 år för en man som jag misstänker är narcissist. Jag är ju ingen expert men får vissa varningssignalen. Jag är vansinnigt förälskad i denna mannen och han säger sig besvara mina känslor. Vi har haft väldig intensiv kontakt i ca 1 år (som vänner) med långa samtal dagligen och träffas flera gånger i veckan. Magkänslan säger att jag borde avsluta men jag varken vill och vet inte hur det skulle gå till för han har så stor del i mitt liv både på jobbet och privat. Svårt att förklara kortfattat men han har många egenskaper som talar för att han är narcissist. Han får mig att må bättre än någonsin i perioder och värre än någonsin i andra perioder där han typ kan ignorera mig, göra mig osäker på hans känslor för att sen säga att han skämtar. Han är ofta offer då han får mig att känna dåligt samvete för att jag åker hem till min familj och bara träffar honom lite grand. Sen en annan dag kan han säga att han behöver vara själv och ha egentid. Jag undrar väl om ngn har erfarenhet av en Narcissist? 
  • Svar på tråden Kär i ev. narcissist
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Kär i narcissist) skrev 2025-10-25 21:03:29 följande:
    Jo du har rätt. Jag har redan offrat för mkt av mig själv för honom och anpassat mig och gjort allt jag kan för att han ska må bra. Nu känns det bara på att allt ska vara på hans villkor och att jag bara ska acceptera vad han behöver. Han verkar inte lyssna eller bry sig om vad jag vill eller känner. Säger bara att han måste sätta sig själv först hela tiden. Han har verkligen förändrats och anledningen till att jag försvarar honom är nog för att jag är ledsen och besviken att han inte är den som han var när vi träffades. Inte i närheten. Inte den jag trodde. Sen om det beror på mig och situationen eller om allt bara var ett spel vet jag inte. Det går över mitt förstånd att allt bara skulle varit en lögn från start. Jag klandrar mig själv oavsett men det är ju inte jag som förändrats men det kvittar vad jag gör för honom känns det som. 
    Då borde det vara lättare att bryta? Om han har förändrats till det sämre.

Det är inte säkert att allt var lögn eller spel. Som jag skrev tidigare, det är inte så att han har suttit och planerat detta. Däremot är allt på hans villkor och så har det varit hela tiden, du har bara inte velat se det.

Han gav inte dig en massa uppmärksamhet och bekräftelse av genuin omtanke, utan för att få det han ville av dig. Du är intressant för honom så länge du gör som han vill och så länge han kan ha nytta av dig. Allt annat är bara i vägen, inklusive dina barn.
  • Anonym (Inte troligt)
    Anonym (L) skrev 2025-10-24 19:52:16 följande:

De flesta inser alldeles för sent att någon är narcissist. Du hävdar att du vet det redan nu och då får du faktiskt skylla dig själv. 

Ja på det. Jag tror inte någon som insett att någon faktiskt är narcissist skulle vilja vara med den personen heller, det är nästan alltid något som visar sig med tiden. Dom är något av den renaste formen av ondska man kan stöta på i denna delen av världen vill jag hävda. Svarta hål istället för människor.
  • Anonym (Inte troligt)
    Anonym (Kär i narcissist) skrev 2025-10-25 21:03:29 följande:
    Jo du har rätt. Jag har redan offrat för mkt av mig själv för honom och anpassat mig och gjort allt jag kan för att han ska må bra. Nu känns det bara på att allt ska vara på hans villkor och att jag bara ska acceptera vad han behöver. Han verkar inte lyssna eller bry sig om vad jag vill eller känner. Säger bara att han måste sätta sig själv först hela tiden. Han har verkligen förändrats och anledningen till att jag försvarar honom är nog för att jag är ledsen och besviken att han inte är den som han var när vi träffades. Inte i närheten. Inte den jag trodde. Sen om det beror på mig och situationen eller om allt bara var ett spel vet jag inte. Det går över mitt förstånd att allt bara skulle varit en lögn från start. Jag klandrar mig själv oavsett men det är ju inte jag som förändrats men det kvittar vad jag gör för honom känns det som. 
    Det handlar enbart om dom ja. I början är du den som ska rädda honom undan hans olycka(för dom lever alltid med misär inom sig), sen visar du dig ha "lurat honom", du var trots allt bara en människa.

Personen man upplevde under den första tiden är den man vill tillbaka till men det kommer aldrig att ske, den du ser nu är hans verkliga jag. Precis, du kan aldrig göra honom nöjd för spelet är uppsatt så att du ska misslyckas, målet flyttas. Dom livnär sig på känslor, först positiva den första tiden, sen är din smärta njutbar, den funkar med, bara du visar att du känner känslor.

Så nej, den som blir glad av att du är ledsen vill du absolut inte ha i ditt liv i någon form.
  • Tyra myra
    Anonym (Inte troligt) skrev 2025-10-26 00:20:00 följande:
    Ja på det. Jag tror inte någon som insett att någon faktiskt är narcissist skulle vilja vara med den personen heller, det är nästan alltid något som visar sig med tiden. Dom är något av den renaste formen av ondska man kan stöta på i denna delen av världen vill jag hävda. Svarta hål istället för människor.
    Anonym (L) skrev 2025-10-24 19:52:16 följande:

Jag får inte alls intrycket av att du har att göra med en narcissist och då har jag lämnat en man som fick diagnosen av kriminalvården. 

Mitt intryck är att du är uttråkad i din relation och söker lite spänning i tillvaron med en man som verkar vara en vanlig egoistisk skitstövel. Sådana finns det gott om. 

Lyssnar du på podden ?Älskade psykopat? också? Det är helt oseriöst och risken men sådan amatörpsykologi är just att man tolkar vanlig manipulation som tecken på en personlighetsstörning.  

Det är ett fullständigt helvete att råka ut för en person med narcissistisk personlighetsstörning och OM den här mannen mot förmodan skulle ha diagnosen så är ditt minsta problem vad ditt ?hjärta vill?. 

I mitt fall slutade det med våld, hot, x antal rättegångar, kontaktförbud och åratal av stalking. 

Du får det att låta som en dålig novell när narcissister är potentiellt farliga, våldsamma och som sagt ett helvete att bli av med. 

Jag har även gått igenom x antal vårdnads och umgängestvister med mitt ex. Om du på fullt allvar tror att den här mannen har narcissistisk personlighetsstörning är det helt sjukt och jävligt provocerande för någon med min erfarenhet att du frivilligt tänker dra in en sådan peson i dina barns liv. 

Nej, nu får du ta och skärpa dig. Du är en vuxen kvinna och kan inte bete dig som en betuttad fjortis. 

De flesta inser alldeles för sent att någon är narcissist. Du hävdar att du vet det redan nu och då får du faktiskt skylla dig själv. 

Håller med. Narcissister brukar maskera sin personlighetsstörning mycket väl innan relationen blivit allvar. De är nästa övermåttan tillags och höjer sina offer till skyarna och gör absolut ingenting som skulle kunna avslöja dem. 

TS kärlek verkar vara ett rätt normalt exemplar som kanske har vissa narcissistiska drag men främst visar sig vara sådär lagom intresserad av en fast relation.
    Anonym (Inte troligt) skrev 2025-10-26 00:29:46 följande:
    Det handlar enbart om dom ja. I början är du den som ska rädda honom undan hans olycka(för dom lever alltid med misär inom sig), sen visar du dig ha "lurat honom", du var trots allt bara en människa.

Personen man upplevde under den första tiden är den man vill tillbaka till men det kommer aldrig att ske, den du ser nu är hans verkliga jag. Precis, du kan aldrig göra honom nöjd för spelet är uppsatt så att du ska misslyckas, målet flyttas. Dom livnär sig på känslor, först positiva den första tiden, sen är din smärta njutbar, den funkar med, bara du visar att du känner känslor.

Så nej, den som blir glad av att du är ledsen vill du absolut inte ha i ditt liv i någon form.

Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-25 22:40:01 följande:

Det är inte säkert att allt var lögn eller spel. Som jag skrev tidigare, det är inte så att han har suttit och planerat detta. Däremot är allt på hans villkor och så har det varit hela tiden, du har bara inte velat se det.

Han gav inte dig en massa uppmärksamhet och bekräftelse av genuin omtanke, utan för att få det han ville av dig. Du är intressant för honom så länge du gör som han vill och så länge han kan ha nytta av dig. Allt annat är bara i vägen, inklusive dina barn.

Det är så sant det du skriver om att han alltid lever i misär. Jag har fått berättat för mig från folk som känner honom att han var så redan innan jag träffade honom första gängen (första gången träffades vi för 2 årsedan men haft mer intensiv kontakt i kanske 1 år). Började med djup intensiv vänskapsko och jag hade aldrig träffat ngn som förstod mig som han. Han var så mån om mig som person och superintressant av allt om mig. Ställde miljoner frågor. Jag visste inte vad narcissism var då utan började komma in på ämnet när jag började googla vissa av hans beteenden när han började förändras. 

Jag har känt varningsflagg innan och haft dålig magkänsla emellanåt men nu är det väldigt tydligt. Jag tänker alltid att det är omständigheter och jobbiga saker han hela tiden blir utsatt för som gör att han förändrats. Dels att jag inte gjort saker snabbt nog hemma hos mig och min egen separation. Händelser som han blir utsatt för på jobbet osv. 

Läste nånstans att ?den han är nu är den han egentligen varit hela tiden?. Sen ändras ju hans sk. Regler hela tide. Också och nu vill han knappt träffas alls när jag frågar. Men det kanske är nu jag ska ta tillfället i akt och köra silent treatment tillbaka och vänta på att han ska höra av sig först. 

Gjorde ett sånt test för ett tag sedan där jag inte svarade honom på typ 1 dygn och han blev så irriterad och skickade massa otrevlig och anklagande sms. Inte kul. 

Jag har verkligen mycket tack vare alla som svarat på mina inlägg tillsammans med en fantastisk vän som faktiskt är kvar kommit till insikt att jag måste bort. Utan att gå in på detaljer så tänkte jag bara lista mina rädslor först:

Vill han så kan han få mig avskedad på jobbet. Jag har litat på honom med saker jag inte får. 

Han kan förstöra mitt rykte och anseende (otrohet + jobbgrejen). 

Hur gör jag? Min andra farhåga är att jag inte kommer fixa det för att mina känslor är så otroligt starka för honom. 

hur gjorde ni med liknande erfarenheter?

• Anonym (L)

Ja du verkar ju inte läsa mina inlägg om mina erfarenheter av en person som de facto har narcissistisk personlighetsstörning. Jag kanske inte skriver det du vill läsa?

Det du beskriver verkar vara en vanlig omogen, egoistisk skitstövel. Personer med diagnosen NPS utgör mindre än 1 procent av befolkningen. Sedan finns det många människor som har narcissistiska drag, det har vi alla, mer eller mindre. 

När jag lämnade mitt ex hade jag kontakt med kvinnojour och polis och blev erbjuden skyddat boende. Jag tror inte att det kommer att bli aktuellt i ditt fall. 

Det är svårt att få någon avskedad i Sverige, beroende på var du jobbar. Spara alla sms, mejl etc mellan er. Om han skriver att han kommer att sabotera för dig på jobbet så har du svart på vitt att det handlar om en hämndaktion. 

Sluta läsa en massa poppsykologi på facebook och nätet. Du skrämmer bara upp dig själv. Problemet när folk håller på och diagnostiserar andra utan någon psykiatrisk utbildning är att man till slut inte tar personer med verklig personlighetsstörning på allvar, när man tror att var och varannan person har diagnosen. DET är farligt. 

Anonym (L) skrev 2025-10-26 08:58:37 följande:

Ja du verkar ju inte läsa mina inlägg om mina erfarenheter av en person som de facto har narcissistisk personlighetsstörning. Jag kanske inte skriver det du vill läsa?

Det du beskriver verkar vara en vanlig omogen, egoistisk skitstövel. Personer med diagnosen NPS utgör mindre än 1 procent av befolkningen. Sedan finns det många människor som har narcissistiska drag, det har vi alla, mer eller mindre. 

När jag lämnade mitt ex hade jag kontakt med kvinnojour och polis och blev erbjuden skyddat boende. Jag tror inte att det kommer att bli aktuellt i ditt fall. 

Det är svårt att få någon avskedad i Sverige, beroende på var du jobbar. Spara alla sms, mejl etc mellan er. Om han skriver att han kommer att sabotera för dig på jobbet så har du svart på vitt att det handlar om en hämndaktion. 

Sluta läsa en massa poppsykologi på facebook och nätet. Du skrämmer bara upp dig själv. Problemet när folk håller på och diagnostiserar andra utan någon psykiatrisk utbildning är att man till slut inte tar personer med verklig personlighetsstörning på allvar, när man tror att var och varannan person har diagnosen. DET är farligt. 

Jag läser absolut dina inlägg och jag är inte ute efter att diagnostisera honom vilket jag varit tydlig med att jag absolut inte har kunskap till. Jag vill bara skapa förståelse för mig själv varför han beter sig som han gör och då ser jag många narcissistiska drag när jag läst och hört många andras upplevelser. Han är absolut inte brottsligt farlig eller våldsam på ngt sätt. Jag ber om ursäkt om jag på ngt sätt förminskat ngn annans erfarenhet det är absolut inte min mening. Jag behöver bara skapa förståelse för mig själv innan det blir värre. Min upplevelse är så ny för mig och jag har så svårt att de hur man kan medvetet förgöra en annan människa man påstår sig älska. 

Narcissist eller inte spelar ingen roll när jag inte vet hur jag ska lämna ngn som uppenbart inte får mig att må bra när jag har så starka känslor och rädsla för vad han ska göra. 

• ClumsySmurf
    Anonym (L) skrev 2025-10-12 21:33:59 följande:
    [...]

Jag har erfarenhet av ett ex som har diagnostiserad  narcissistisk personlighetsstörning med psykopatiska drag och jag blir rätt trött på hur folk slänger sig med begreppet narcissist.
    [...]

och jag blir rätt trött på folk som tror att "narcissist" är en diagnos och läxar upp folk för att de använder ordet "fel".

narcissist är inte en diagnos,
    Sluta läsa en massa poppsykologi på facebook

• Anonym (Inte troligt)
    Anonym (Kär i narcissist) skrev 2025-10-26 06:12:43 följande:

Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-25 22:40:01 följande:

Det är så sant det du skriver om att han alltid lever i misär. Jag har fått berättat för mig från folk som känner honom att han var så redan innan jag träffade honom första gängen (första gången träffades vi för 2 årsedan men haft mer intensiv kontakt i kanske 1 år). Började med djup intensiv vänskapsko och jag hade aldrig träffat ngn som förstod mig som han. Han var så mån om mig som person och superintressant av allt om mig. Ställde miljoner frågor. Jag visste inte vad narcissism var då utan började komma in på ämnet när jag började googla vissa av hans beteenden när han började förändras. 

Jag har känt varningsflagg innan och haft dålig magkänsla emellanåt men nu är det väldigt tydligt. Jag tänker alltid att det är omständigheter och jobbiga saker han hela tiden blir utsatt för som gör att han förändrats. Dels att jag inte gjort saker snabbt nog hemma hos mig och min egen separation. Händelser som han blir utsatt för på jobbet osv. 

Läste nånstans att ?den han är nu är den han egentligen varit hela tiden?. Sen ändras ju hans sk. Regler hela tide. Också och nu vill han knappt träffas alls när jag frågar. Men det kanske är nu jag ska ta tillfället i akt och köra silent treatment tillbaka och vänta på att han ska höra av sig först. 

Gjorde ett sånt test för ett tag sedan där jag inte svarade honom på typ 1 dygn och han blev så irriterad och skickade massa otrevlig och anklagande sms. Inte kul. 

Ja i början samlar folk med dom här dragen på sig en jäkla massa information om en. Senare gillar dom att använda infon mot en. Kan säkert vara så med att dom får nån sorts besatthet i början när dom får ett uppåtlyft av en ny person.

Dom blir alltid utsatta av andra och inget är någonsin deras fel. Dom kan berätta om tidigare traumatiska upplevelser som jag ibland undrar bara är överdrivna eller faktiskt påhittade, lär ju finnas alla varianter.

Om han nu har dragit sig tillbaka men ändå är kvar är det för att fortfarande få bränsle av dig. En normalare person bryter när nån är ointressant men här vill man ha kvar den, det räcker med att ge litegrann, du finns ju där ändå. Och din förvirring och smärta är värdefull.

Silent treatment ja, det gillar dom att utföra. Precis, jag drog ut på det en längre tid den sista omgången att kontakta som jag annars alltid gjorde, då blev det nåt slags kallt raseri till svar. Inte glädje att jag hörde av mig som skulle varit normalt. Det man borde göra med såna här är att faktiskt inte höra av sig mer, man spelar inte längre med i deras spel.

Hur man klarar att bryta med dom? Man når den punkt där man inser att priset är för högt. Det spelar ingen roll om det faktiskt är narcissism eller bara starka drag, dom här personerna är så problematiska att den enda vägen är att inte ha dom i sitt liv. Man stålsätter sig oavsett vad man känner för det är det enda som hjälper.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Kär i narcissist) skrev 2025-10-26 07:44:05 följande:

Jag har verkligen mycket tack vare alla som svarat på mina inlägg tillsammans med en fantastisk vän som faktiskt är kvar kommit till insikt att jag måste bort. Utan att gå in på detaljer så tänkte jag bara lista mina rädslor först:

Vill han så kan han få mig avskedad på jobbet. Jag har litat på honom med saker jag inte får. 

Hur gör jag? Min andra farhåga är att jag inte kommer fixa det för att mina känslor är så otroligt starka för honom. 

Nu kommer jag att låta hård igen, men det är du själv som har satt dig i skiten om du har sagt eller gjort saker som äventyrar din anställning. Annars kan han inte få dig avskedad. Han kan säkert ställa till det för dig på andra sätt, men då kan du ta hjälp av din chef samt polisanmäla om det är brottsligt. Eller är denne mannen din chef?

Likaså gällande otroheten. Du kanske har haft skäl att vara missnöjd med ditt äktenskap, men otrohet är sällan lösningen. Sen borde just det inte spela så stor roll om du ändå ska skiljas.

Det är du själv som har riskerat ditt rykte och anseende, om det nu är så illa. Du sökte bekräftelse och fick det. Det är mänskligt och förståeligt. Och alla kan göra misstag. Men i ditt fall låter det som du har satt väldigt mycket på spel, eller så överdriver du konsekvenserna.

Nu undrar du hur du ska ta dig ur det. Första steget är att sluta träffa mannen och bryta all kontakt med honom. Jobbar ni på samma arbetsplats, ja då är enda lösningen att snarast komma bort från den arbetsplatsen.

Sen måste du stålsätta dig samt ta hjälp av familj och vänner. Fokusera på dina barn! Men du bör även söka professionell samtalskontakt. Det har jag och andra föreslagit tidigare. Då kan du få stöd och strategier att hantera situationen bättre.
    Du kan få hjälp att förstå dig själv bättre, osv.
  • Anonym (L)
    ClumsySmurf skrev 2025-10-26 09:21:59 följande:

och jag blir rätt trött på folk som tror att "narcissist" är en diagnos och läxar upp folk för att de använder ordet "fel".

Så hur definierar du narcissist? Det är ganska uppenbart att TS syftar på personlighetsstörningen. 

Mitt ex fick diagnosen narcissistisk personlighetsstörning med psykopatiska drag av kriminalvårdens psykiatriker när han satt på anstalt för grova våldsbrott så nej, jag har inte läst någon poppsykologi på facebook. 

• Anonym (L)
    ClumsySmurf skrev 2025-10-26 09:21:59 följande:

Om du läser TS inlägg så ser du att hon själv växelvis skriver narcissistdiagnos och personlighetsstörning.  Jag har genomgående gjort skillnad på narcissistiska drag, som vi alla har mer eller mindre, och på diagnosen NPS så du läxar upp fel person. 
  • fornminne

Det stämmer att det kan vara svårt att "avslöja" någon med narcissistisk personlighetsstörning eller starka narcissistiska drag, särskilt i början. Då de ofta är väldigt bra på att dölja det.

Men blotta misstanken borde räcka för att lägga benen på ryggen, särskilt om man har barn.

TS är inte ovetande, som en del andra offer. Hon vet eller misstänker och har gjort ett tag. Ändå är hon kvar? 

Det stämmer också att de flesta av oss har narcissistiska drag i någon mån. Men de flesta har även empati, samt bryr sig om både sig själva och andra.

Personer med starka narcissistiska drag har nedsatt empati och bryr sig bara om sig själva, samt är beredda att begå ganska obehagliga handlingar för att få sin vilja fram. Det är vad som skiljer dem från "vanliga" människor. Och när man väl har insett att någon förmodligen är sådan, borde det räcka för att dra öronen åt sig.

• Kontakt

Du skall vara glad att du bara blir av med jobbet och att du får ett dåligt ryckte! Och pengarna som du lånade ut eller rättare sagt gav bort till honom (glöm dom) det är bara pengar.
    Det är när du skall bryta med honom som du kommer att lära känna honom, än så länge har du bara sett en fasad!!

Det är hårda ord, men jag vill verkligen att du skall förstå,
    så att du inte ser till att hamna hos honom, utan tar avstånd från honom.

Jag hoppas att det löser sig för dig <3
    du är välkommen att skicka pm till mig 
  • Anonym (Z)

Byt jobb. Fokusera sedan på det praktiska. Enligt vad som framgår av dina inlägg så har du varit på väg från din sambo i flera år. Så ta tag i det först.

1. Boka mäklare för värdering av ert boende 
    2. Räkna på vad du har råd med för boende och kontakta bank för diskussion om lån
    3. Överväg om du kan hitta ett tillfälligt boende, kan du bo hos väninnan du nämnt?
    4. Var tydlig i kommunikationen med din sambo, att du nämnt separation redan i våras men inte flyttat är rätt osjysst 
    5. Boka samtal hos familjerådgivare om du inte klarar av dialogen med sambon själv

• Anonym (Buuu)

Tror nog att det ordnar sig för TS. 

Trådens rubrik är nog mera effektsökeri. 

• ClumsySmurf
    Anonym (L) skrev 2025-10-26 11:31:45 följande:
    Om du läser TS inlägg så ser du att hon själv växelvis skriver narcissistdiagnos och personlighetsstörning.  Jag har genomgående gjort skillnad på narcissistiska drag, som vi alla har mer eller mindre, och på diagnosen NPS så du läxar upp fel person. 

[...]

Anonym (L) skrev 2025-10-26 11:14:58 följande:

Så hur definierar du narcissist? Det är ganska uppenbart att TS syftar på personlighetsstörningen. 

Mitt ex fick diagnosen narcissistisk personlighetsstörning med psykopatiska drag av kriminalvårdens psykiatriker när han satt på anstalt för grova våldsbrott så nej, jag har inte läst någon poppsykologi på facebook. 

Det finns ingen diagnos som heter psykopat och man kallar de med mycket psykopati för psykopater.

Det finns ingen diagnos som heter narcissist men man kallar de med mycket narcissism för narcissister klagas det på diagnosen "narcissistisk personlighetsstörning", man ska säga skitstövel.

Narcissism funkar inte så att det antingen är så extremt att man har en personlighetsstörning eller bara är en vanlig skitstövel så det blir ju ganska ologiskt.

TS syftar på personlighetsstörningen i ett inlägg, #53 men redan i #7 tycker du att narcissist och narcissistisk personlighetsstörning är samma sak och sedan skriver du växelvis narcissist och personlighetsstörning.
    Det är du som börjar slänga dej med narcissist. 
    Dark triad

The dark triad is a psychological theory of personality, first published by Delroy L. Paulhus and Kevin M. Williams in 2002,[1] that describes three notably offensive but non-pathological personality types: Machiavellianism, sub-clinical narcissism, and sub-clinical psychopathy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_triad

Narcissism

Definition

Narcissism is an epiphenomenon, arising due tovarious combinations and constellations of under-lying traits and motivations. Although the under-lying motivations and their behavioral outcomesare heterogeneous, the common core of narcis-sism is typified by a tendency for these individualsto be entitled, arrogant, self-centered, and vain,using their considerable social potency and ten-dency towards exploitative behavior to leveragethemselves into positions of authority or socialprominence (Holtzman and Donnellan 2015

[...]
    Only a minority (perhaps 1%) of thepopulation surpasses the clinical threshold for adiagnosis of Narcissistic Personality Disorder(NPD). However, narcissistic personality traitsare normally distributed within the population,meaning that there are far more individuals withnarcissistic tendencies than there are people withpathological levels (Skodol et al. 2014). For thatreason, it is often preferable to focus on narcissis-tic traits and employ the term ?narcissist?to meansomeone who scores highly on these traits insteadof denoting someone who has received a clinical diagnosis.

www.researchgate.net/publication/323128660_Narcissism
  • Anonym (Fr)

Narcissim finns på en skala från hälsosamt självbekräftande (utan att man behandlar någon annan människa sämre), över till narcissistiska drag (där personen tycker att den ofta har rätt till vissa fördelar framför andra, utan att det finns några särskilda skäl för det i situationen) och till sist de som har en narcissistisk personlighetsstörning fullt ut. De sistnämnda har alltså den psykiatriska diagnosen. 

En vanlig bakgrund till att få diagnosen narcissistisk personlighetsstöring är att man som barn enbart blivit uppskattad när man har betett sig på sätt som gynnar förälderns eget självförtroende eller andra behov. Alltså fokus har till allra största delen legat på förälderns behov, inte på barnets behov. Barnet har fått mat och husrum, men all välvilja från föräldern har berott på om barnet betett sig på ett sätt som stärker föräldern. 

De flesta föräldrar har krav på barn som är i linje med barnets ålder. Men de gillar också barnet för dess egen skull. Vill hjälpa barnet på olika sätt, inte bara på sätt som gynnar dem själva. Kan vara snälla utan att att ha någon särskild baktanke med det (inte i syfte att manipulera barnet).

De flesta föräldrar misslyckas ibland med att vara bra, men när det gäller personer med narcissistisk personlighetsstörning talar vi om föräldrar som inte alls har något fokus på barnet. 

Det hela är mycket tragiskt och lämnar barnet utan någon riktig självkänsla. Barnet känner att det bara förtjänar att finnas till om det är duktigt och beundrat av föräldern (och sig själv). 

Sedan börjar barnet behandla andra på samma sätt som föräldern har gjort med  barnet.

Det finns ingen riktig värme i botten. Man använder andra människor enbart för sina egna psykiska/materiella behov.  Relationerna från narcissistens sida är ytliga.

Samtidigit finns det ofta en längtan efter något äkta i livet. En del kan engagera sig för någon viktig fråga i samhället t.ex.
    Men de tar med sig sin personlighetsstörning in i det arbetet också.

Självkänslan är i grunden så låg så att minsta motgång blir jättesvår att hantera. Kan ibland resultera i rasande utbrott eller en stark vilja att ge igen även för mindre " oförätter" som narcissisten upplever.

Samtidigt blåser de upp sig själva om hur duktiga, framstående eller självuppoffrande de är, så att det är oproportionerligt mot det som de har åstadkommit.

När man umgås med dem får man en känsla av att inte riktigt bli sedd. (Om de inte är i färd med att manipulera en och därför berömmer en).

Innerst inne känner de sig små och blir ofta deprimerade längre fram i livet.

De kan gå i psykoterapi, men viker ofta av när de i terapin börjar börjar närma sig sin inre tomhet. Orkar inte slutföra. Det betyder inte att det är omöjligt, men det kräver både en stark vilja till förändring och en bra terapeut (som inte blir manipulerad). 

Jag skulle avråda från att vara tillsammans med en person med narcissistisk personlighetsstörning.

Partnen blir använd, på samma sätt aom narcissisten blev av föräldrarna som barn. Relationen är ytlig och man kan bli lämnad om man inte längre uppfyller narcissistens behov. Om man t ex blir sjuk eller inte är lika vacker eller framgångsrik längre.

• Anonym (Inte troligt)
    Anonym (Fr) skrev 2025-10-29 16:12:33 följande:

Narcissim finns på en skala från hälsosamt självbekräftande (utan att man behandlar någon annan människa sämre), över till narcissistiska drag (där personen tycker att den ofta har rätt till vissa fördelar framför andra, utan att det finns några särskilda skäl för det i situationen) och till sist de som har en narcissistisk personlighetsstörning fullt ut. De sistnämnda har alltså den psykiatriska diagnosen. 

En vanlig bakgrund till att få diagnosen narcissistisk personlighetsstöring är att man som barn enbart blivit uppskattad när man har betett sig på sätt som gynnar förälderns eget självförtroende eller andra behov. Alltså fokus har till allra största delen legat på förälderns behov, inte på barnets behov. Barnet har fått mat och husrum, men all välvilja från föräldern har berott på om barnet betett sig på ett sätt som stärker föräldern. 

De flesta föräldrar har krav på barn som är i linje med barnets ålder. Men de gillar också barnet för dess egen skull. Vill hjälpa barnet på olika sätt, inte bara på sätt som gynnar dem själva. Kan vara snälla utan att att ha någon särskild baktanke med det (inte i syfte att manipulera barnet).

De flesta föräldrar misslyckas ibland med att vara bra, men när det gäller personer med narcissistisk personlighetsstörning talar vi om föräldrar som inte alls har något fokus på barnet. 

Det hela är mycket tragiskt och lämnar barnet utan någon riktig självkänsla. Barnet känner att det bara förtjänar att finnas till om det är duktigt och beundrat av föräldern (och sig själv). 

Sedan börjar barnet behandla andra på samma sätt som föräldern har gjort med  barnet.

Det finns ingen riktig värme i botten. Man använder andra människor enbart för sina egna psykiska/materiella behov.  Relationerna från narcissistens sida är ytliga.

Samtidigit finns det ofta en längtan efter något äkta i livet. En del kan engagera sig för någon viktig fråga i samhället t.ex.
    Men de tar med sig sin personlighetsstörning in i det arbetet också.

Självkänslan är i grunden så låg så att minsta motgång blir jättesvår att hantera. Kan ibland resultera i rasande utbrott eller en stark vilja att ge igen även för mindre " oförätter" som narcissisten upplever.

Samtidigt blåser de upp sig själva om hur duktiga, framstående eller självuppoffrande de är, så att det är oproportionerligt mot det som de har åstadkommit.

När man umgås med dem får man en känsla av att inte riktigt bli sedd. (Om de inte är i färd med att manipulera en och därför berömmer en).

Innerst inne känner de sig små och blir ofta deprimerade längre fram i livet.

De kan gå i psykoterapi, men viker ofta av när de i terapin börjar börjar närma sig sin inre tomhet. Orkar inte slutföra. Det betyder inte att det är omöjligt, men det kräver både en stark vilja till förändring och en bra terapeut (som inte blir manipulerad). 

Jag skulle avråda från att vara tillsammans med en person med narcissistisk personlighetsstörning.

Partnen blir använd, på samma sätt aom narcissisten blev av föräldrarna som barn. Relationen är ytlig och man kan bli lämnad om man inte längre uppfyller narcissistens behov. Om man t ex blir sjuk eller inte är lika vacker eller framgångsrik längre.

Mkt bra skriven text som inte ser ut att vara AI. Stämmer helt in med mina egna upplevelser från en relation med nån i dom här trakterna.
Svar på tråden Kär i ev. narcissist