• Anonym (Kristine72)

Partner dålig andedräkt

Min man o pappa till våra två tonårsdöttrar klarar inte sköta sin munhygien. Det påverkar min vilja vara nära honom. Och vårt samliv. Första gången jag tog upp detta med hans munhygien var FÖR 20 ÅR SEDAN. Då blev han så ledsen att han helt bröt ihop. Jag kommer inte ihåg HUR jag sa det men det landade inte väl. Efter detta har jag vid flera tillfällen igen fått ta upp detta. Han har lovat bättra sig men det ändå inte funkar bra. Bara halvbra. Men i hans värld gör han sitt bästa. Han HAR även bättrat sig men bara till viss del. Vi har dessutom massa andra problem i vår relation där ett problem är hans enorma känslighet för att få kritik. Nu senast i helgen blev han sur då jag kommenterade att han inte borstat tänderna på kvällen då han de facto gjort det MEN tyckte att ett litet glas vin efteråt väl inte är så farligt (då har man inte borstat tänderna tycker jag). På morgonen äter han ingen frukost, borstar tänderna och tar EFTER det sin kopp kaffe. Jag frågade på toaletten "men har du redan druckit kaffe?" (för att göra honom uppmärksam vilken ordning han gör saker) . Då blir han sur och säger "jag är faktiskt 55 år jag kan sköta min tandborstning själv". Jag orkar inte kommentera detta mer.  Han HAR sagt åt mig att blir jag inte bättre måste du bli arg på mig - men när jag försiktigt kommenterar saker /påpekar/ger hintar blir han sur. Han borstar OFTARE på kvällen tänderna, men glömmer då och då. Äter då och då EFTER kvällsborstning. Somnar i soffan på helgen. Använde tandtråd ett tag men slutade. Han luktar allt från rätt okey. Till vidrigt. Aldrig superfräsch. Vad ska jag göra? Bli superarg? Skilja mig pga något sådant här?

• Svar på tråden Partner dålig andedräkt
  • Anonym (...)

Har ni uteslutit någon underliggande sjukdom?

• Anonym (Kristine72)
    Anonym (...) skrev 2025-10-14 15:57:15 följande:

Har ni uteslutit någon underliggande sjukdom?

Det beror inte på något sådant. Ja det är uteslutet. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Kristine72) skrev 2025-10-14 16:05:12 följande:
    Det beror inte på något sådant. Ja det är uteslutet. 
    Diabetes kan ge en konstig andedräkt.

Det är skillnad på om man äter något eller dricker något som har socker i sig (dvs. all mat och vin) efter tandborstningen,  eller intar något som inte har socker, som kaffe t.ex. Det senare ger inte karies.
  • Anonym (S)

Hota honom med att om han inte sköter tandborstningen kan han få paradontit och tappa tänderna. Börjar med ont i tandköttet och sedan blödande tandkött.

• Anonym (A)

Hade sagt att den här munhygienen krävs för samlivet med dig, istället för hintar. Du kan linda in det i att kritisera dig själv samtidigt: att du är känslig och överdriven men tyvärr behöver denna nivån. Då flyttas fokus från hans misslyckande till något han kan göra för att möta dig.

• Anonym (tandläkarmake)

Ge honom en bra eltandborste. Bättre borstning, roligare att göra, men framförallt är det en positiv utmaning att borsta i två minuter. Tandborsten markerar efter 30 sek att byta käkhalva.

Om han inte ser detta som en omtanke från din sida så har ni andra och större problem. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (A) skrev 2025-10-15 10:56:48 följande:

Hade sagt att den här munhygienen krävs för samlivet med dig, istället för hintar. Du kan linda in det i att kritisera dig själv samtidigt: att du är känslig och överdriven men tyvärr behöver denna nivån. Då flyttas fokus från hans misslyckande till något han kan göra för att möta dig.

Ja, sätt ner foten. Berätta att detta är inget småtyckande, det är en DEAL BREAKER!

Ge honom munskölj, olika mellanrumsborstar och tandtrådsbyglar, en tungskrapa och medicinskt tuggummi. Slå in allt i ett rött paket med vita snören.

För mig är det obegripligt att en partner inte vill gå sin käresta till mötes. Om min fru vill att jag ska hänga i takkronan och joddla varje torsdag klockan åtta för att hon ska bli lycklig, då gör jag det.
  • Goneril

Går han regelbundet till tandhygienist och får tandsten borttagen? Tungskrapa, massa tabletter etc är ingen lösning utan det som behövs är plackers och mellanrumsborstar. Två minuter med eltandborsten räcker inte, det krävs mer tid, särskilt som sambons tänder tycks negligerade. Därav den dåliga andedräkten. Det tar alltså TID att sköta tänderna, men den tiden har väl alla? Pengar kostar det också att gå till hygienisten, den som misskött sina tänder behöver säkert gå två gånger om året.                                                                                                                                                                 Gluggar ska tätas, garnityret ska vara komplett! Det är inte bara en utseendemässig fråga utan det har med tuggförmågan att göra, alltså en allmän hälsofråga. Implantat är dyra, men avstå från att byta bil ett tag så har ni kostnaden på plats! Alternativet är att bara äta puréer och le tandlöst. I det skedet ler man kanske inte och man äter inte ihop med andra, en katastrof rent socialt. Det är därför man ska spara lite pengar så man inte är utfattig på ålderns höst! 

• KimLinnefeldt
    Goneril skrev 2025-10-15 11:42:38 följande:

Går han regelbundet till tandhygienist och får tandsten borttagen? Tungskrapa, massa tabletter etc är ingen lösning utan det som behövs är plackers och mellanrumsborstar. Två minuter med eltandborsten räcker inte, det krävs mer tid, särskilt som sambons tänder tycks negligerade. Därav den dåliga andedräkten. Det tar alltså TID att sköta tänderna, men den tiden har väl alla? Pengar kostar det också att gå till hygienisten, den som misskött sina tänder behöver säkert gå två gånger om året.                                                                                                                                                                 Gluggar ska tätas, garnityret ska vara komplett! Det är inte bara en utseendemässig fråga utan det har med tuggförmågan att göra, alltså en allmän hälsofråga. Implantat är dyra, men avstå från att byta bil ett tag så har ni kostnaden på plats! Alternativet är att bara äta puréer och le tandlöst. I det skedet ler man kanske inte och man äter inte ihop med andra, en katastrof rent socialt. Det är därför man ska spara lite pengar så man inte är utfattig på ålderns höst! 

Jag tror även att dålig lukt kan komma från magen, upp från matstrupen. Men jag läste på 1177 och hittade bara info om munhygien. Han borde förstås göra allt, allt, allt för att du ska tycka att han luktar gott.
  • Anonym (Carro)

Att äta efter tandborstning är knappast orsaken till dålig andedräkt. Jag har borstat tänderna före frukost i långa perioder och det går jättebra. 

En del får tonsillstenar. Har han kollat upp det? Infektioner i bihålor och magproblem kan också ge dålig andedräkt. 

Det du beskriver att du säger till honom låter helt ärligt skitstörigt. Jag hade också blivit sur. 

• Goneril
    KimLinnefeldt skrev 2025-10-15 16:27:30 följande:
    Jag tror även att dålig lukt kan komma från magen, upp från matstrupen. Men jag läste på 1177 och hittade bara info om munhygien. Han borde förstås göra allt, allt, allt för att du ska tycka att han luktar gott.
    Det förekommer, lukt från matstrupen, men det är mycket sällsynt säger min tandläkare. Det tas ofta som en dålig ursäkt för att man inte orkar sköta tänderna.                                                                                                      De där rekommenderade två minuterna kan räcka om man har jämna felfria tänder, men ojämna "gaddar" och äldre personers tänder kräver mycket mer tid. Apropå implantat, min tandläkare som är sträng, jag är så glad för det, säger att han sätter inte in implantat om han ser att personen inte kan sköta tänderna jättenoga. Det kan komma in bakterier mellan gommen och implantatet i så fall.                                                                                                                                                                                          Det får aldrig blöda vid tandborstningen, då är tandköttet infekterat och då måste det åtgärdas. Munvatten, tuggummi och annat överflödigt kan man skippa, bättre att lägga energin på plackers, mellanrumsborstar och eltandborste.Två minuter? Löjligt. Minst en kvart på kvällen, och 10 minuter på morgonen. Den tiden har alla människor.
  • Finländsk
    Anonym (Kristine72) skrev 2025-10-14 15:51:53 följande:

... På morgonen äter han ingen frukost, borstar tänderna och tar EFTER det sin kopp kaffe. Jag frågade på toaletten "men har du redan druckit kaffe?" (för att göra honom uppmärksam vilken ordning han gör saker) . Då blir han sur och säger "jag är faktiskt 55 år jag kan sköta min tandborstning själv". ...

Det här förstod jag inte riktigt problemet med. Det är ju rekommenderat att borsta tänderna innan frukost. Ger du ofta liknande gliringar för sånt som inte på riktigt har med dålig munhygien att göra, är det ju inte konstigt om han blir irriterad. I övrigt verkar det ju finnas saker att förbättra med munhälsan. Dålig andedräkt kan ju vara jobbigt i ett förhållande, för båda två, så tycker ju att motivationen kunde vara högre att åtgärda problemet.
  • Tom Araya
    Anonym (A) skrev 2025-10-15 10:56:48 följande:

Anonym (tandläkarmake) skrev 2025-10-15 11:15:57 följande:

Ge honom en bra eltandborste. Bättre borstning, roligare att göra, men framförallt är det en positiv utmaning att borsta i två minuter. Tandborsten markerar efter 30 sek att byta käkhalva.

Om han inte ser detta som en omtanke från din sida så har ni andra och större problem. 

KimLinnefeldt skrev 2025-10-15 11:20:03 följande:
    Ja, sätt ner foten. Berätta att detta är inget småtyckande, det är en DEAL BREAKER!

Ge honom munskölj, olika mellanrumsborstar och tandtrådsbyglar, en tungskrapa och medicinskt tuggummi. Slå in allt i ett rött paket med vita snören.

För mig är det obegripligt att en partner inte vill gå sin käresta till mötes. Om min fru vill att jag ska hänga i takkronan och joddla varje torsdag klockan åtta för att hon ska bli lycklig, då gör jag det.
    Goneril skrev 2025-10-15 11:42:38 följande:

Bra tips, alla ovan.

Uppmana honom även att gå till tandläkaren för undersökning så att han inte har någon infektion eller dålig tand.

Jag använder alltid munvatten efter tandborstning och det bästa för andedräkten är enligt min erfarenhet SB12.

• Tom Araya
    Finländsk skrev 2025-10-15 17:44:35 följande:
    Det här förstod jag inte riktigt problemet med. Det är ju rekommenderat att borsta tänderna innan frukost. 
    Är det?

Det allmänna rådet kring munhygien har så vitt jag vet varit att främst borsta efter måltider.
  • Finländsk
    Tom Araya skrev 2025-10-15 17:58:13 följande:
    Är det?

Det allmänna rådet kring munhygien har så vitt jag vet varit att främst borsta efter måltider.
    Det verkar ännu finnas olika rekommendationer kring morgonborstningen. De flesta rekommenderar före frukost. I Sverige verkar det vara 50/50. Det alla rekommendationer är överens om är ändå att man ska vänta minst en timme efter en måltid före man borstar, för att undvika att nöta bort emaljen.
  • Anonym (Ssk)
    Goneril skrev 2025-10-15 16:51:52 följande:
    Det förekommer, lukt från matstrupen, men det är mycket sällsynt säger min tandläkare. Det tas ofta som en dålig ursäkt för att man inte orkar sköta tänderna.                                                                                                      De där rekommenderade två minuterna kan räcka om man har jämna felfria tänder, men ojämna "gaddar" och äldre personers tänder kräver mycket mer tid. Apropå implantat, min tandläkare som är sträng, jag är så glad för det, säger att han sätter inte in implantat om han ser att personen inte kan sköta tänderna jättenoga. Det kan komma in bakterier mellan gommen och implantatet i så fall.                                                                                                                                                                                          Det får aldrig blöda vid tandborstningen, då är tandköttet infekterat och då måste det åtgärdas. Munvatten, tuggummi och annat överflödigt kan man skippa, bättre att lägga energin på plackers, mellanrumsborstar och eltandborste.Två minuter? Löjligt. Minst en kvart på kvällen, och 10 minuter på morgonen. Den tiden har alla människor.
    Magsår kan i allra högsta grad ge dålig andedräkt, likaså diabetes, reflux, njursvikt, leversvikt, inflammationer i halsen eller svalget. Människor som ständigt andas med munnen istället för näsan, t ex pga allergier eller inflammation i bihålorna, tenderar också ha dålig andedräkt.
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2025-10-15 17:58:13 följande:
    Är det?

Man ska inte borsta direkt inpå en måltid för att skona emaljen. Så man väntar en stund. 

Av samma skäl ska man vänta en stund med att äta om man precis har borstat tänderna.
Svar på tråden Partner dålig andedräkt