• Anonym (Jätteorolig)

Ätit rått fläskkött, så orolig

Jag är gravid i första trimestern. Jag lagade en gryta idag med bitar av rimmat fläsk. Bitarna stektes först och kokade sen (creme fraiche-baserad gryta) i nästan en halvtimme. Trots det var bitarna fortfarande röd/rosaaktiga och kändes inte genomkokta. Jag åt ändå ett par bitar av dem eftersom min sambo sa att just rimmat fläsk kan vara rödaktigt även efter tillagning. Men så här i efterhand känner jag mig jätteorolig, eftersom jag läser att just griskött är bland det som man mest ska se upp med. 

Jag har nästa tid hos BM om en vecka. Borde jag ta kontakt innan det för att ta blodprov för toxoplasma?

Jag vet att det rätta kanske inte är att fråga på ett forum men känner mig så orolig nu ikväll att jag bara vill skriva av mig...

• Svar på tråden Ätit rått fläskkött, så orolig
  • Anonym (Y)

Ingen fara, har de kokar där över 100 grader en stund finns inte en chans för toxoplasma att överleva 🤗

från Livsmedelsverket:

Så minskar du risken att bli sjuk

Toxoplasma gondii dör vid upphettning till minst 60 - 65 ºC eller djupfrysning i -18 ºC i minst tre dygn. 

Gravida och personer med kraftigt nedsatt immunförsvar kan minska risken att infekteras av toxoplasma genom att följa nedanstående råd:

Hetta upp helt kött från lamm, gris, nöt och vilt till minst 60 - 65 ? tills det ärrosa (medium) och utan inslag av blod. Om du vill äta en lättstekt, blodigare köttbit som är upphettad till under 60 ?, kan du frysa in den minst tre dygn innan tillagning.
  • Anonym (biologen)

Risken borde vara mycket liten.

Rekommendationen från Livsmedelsverket är bara att hetta upp lamm, gris, nöt och vilt till minst 60-65 grader, "så att det är rosa utan inslag av blod".

Jag kan inte tänka mig att något som först stekts och sen har legat i kokgryta i en halvtimme är blodigt och du kände väl själv på köttet när du åt om det var varmt eller bara ljummet?

Även om det skulle vara smockfullt med toxoplasma i maten så är risken att fostret smittas bara ca 15% i första trimestern men blir 30% i andra och 60% i tredje.

Källor: Livsmedelsverket och babycenter.com

• Anonym (qwerty)

Har du kokat dem så är det ingen fara. Det är absolut 0% risk för toxoplasma i detta fallet.
    Och din sambo har rätt att de kan ha den färgen.

Ta ett djupt andetag, och vila lite.

• Anonym (Fredde)

Rimmat fläsk innehåller en del salt samt nitrit och nitrat (bakteriehämmande)vilet gör att den rosa färgen kan sitta kvar trots korrekt tillagning och värme. Det är därför skivad kokt och rökt skinka är rosa i färgen och kan ju ätas som pålägg utan tillagning. Alltså inget att oroa sig för.

• Anonym (Jätteorolig)

Stort tack för era svar! 🙏 Känner mig lugnare nu. Vet däremot inte om jag vågar utsätta mig för att äta av grytan igen och har typ gjort storkok av den, och ingen annan i familjen äter den haha. Men funderar på att frysa in den, då borde ev gravidfarliga bakterier/parasiter (OM det nu skulle finnas) dö?

• Anonym (Matnörd)

Det inte bara kan vara så att rosa färg sitter kvar efter tillagning av rimmat fläsk med nitritsalt. Den gör det.

Därför en julskinka är rosa fast den kommit upp i säker innertemperatur. 

Om det är ganska små bitar, och de först stekts lite, och sedan kokat i vätska ca 30 minuter kan jag omöjligt tänka mig att köttets innertemperatur inte skulle nått över 70 grader eller betydligt mer. Alltså helt säkert att äta.

Anonym (Fredde) skrev 2025-10-15 00:21:47 följande:

Rimmat fläsk innehåller en del salt samt nitrit och nitrat (bakteriehämmande)vilet gör att den rosa färgen kan sitta kvar trots korrekt tillagning och värme. Det är därför skivad kokt och rökt skinka är rosa i färgen och kan ju ätas som pålägg utan tillagning. Alltså inget att oroa sig för.

Svar på tråden Ätit rått fläskkött, så orolig