• Anonym (Olycklig)

Rånad på möjligheten till sen abort

Innan ni kommenterar: jag mår otroligt dåligt av situationen och jag tar inte lätt på ämnet sen abort. Jag anser helt enkelt att det enda som vore värre än en sen abort i min situation vore att föda detta barn under mina förutsättningar.

Jag har blivit oplanerat gravid trots preventivmedel. Min sista mens var 24e till 29e Maj. ENDA gången vi hade sex på hela Maj och Juni var 12e och 13e Juni! Alltså ganska spot on då min ägglossning bör ha skett, och enda befruktningstillfället.

Enligt mina kalkyleringar bör detta placera mig i vecka 19+några dagar.

Jag vill inte gå in på detaljer kring varför, men jag har valt att söka om sen abort pga förändrade förutsättningar både psykiskt, ekonomiskt och i övrigt. Planen var från början att behålla då jag såg en möjlighet att få ihop det. Nu har allt förändras, pappan är borta och mitt liv har raserats på alla sätt. Jag är helt enkelt inte längre förmögen att ta hand om detta barn.

När jag ringde igår sa de att det är för sent att söka sen abort då jag är i v 22+1 nu.

Det jag undrar nu är finns det NÅNTING mer jag kan göra? Uppenbarligen har det blivit fel någonstans på vägen för det är helt omöjligt att jag är i vecka 22+. Om jag är så långt gången skulle min senaste mens och ägglossning samt befruktning vara i början till mitten på Maj! Vilket är rent fysiskt omöjligt. Det vet jag ju.

Jag vet att dom också går på ultraljudet när dom daterar och att det inte är en exakt vetenskap, det kan diffa med lite grann. Men i mitt fall så ÄR det ju en exakt vetenskap..

Har jag några rättigheter och möjligheter i detta läge? Kan jag ringa på Måndag och be om/kröva ett nytt ultraljud och utlåtande om jag förklarar att dateringen inte kan stämma hur man än vrider och vänder på det?

Jag vill verkligen inte sätta ett barn till världen som jag redan nu vet kommer födas in i miserabla förutsättningar. Har jag någon chans att bli flyttad till rätt datum och fortfarande kunna söka om sen abort?

• Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort
  • Anonym (Quinny)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-11-23 20:42:27 följande:

Olyckor kan hända överallt men nej, det är INTE lätt att ett sådant batteri kan hamna så att ett barn kan nå det. Eftersom vissa saker som är så livsfarliga (och ja alla vetat att de är det)  som sådana batterier ser man helt enkelt till att de inte finns så att barnen kan få tag på dom. Om de finns i leksaker till exempel brukar de inte gå att ta ut utan skruvmejsel. Jag har fyra barn och visst har de ramlat och stoppat saker i munnen som de inte borde ..men inget av mina barn har ätit batterier , tro det eller ej men det går att undvika om man har det så att det helt enkelt är omöjligt för barnen att nå + har koll när barnen är i den åldern när de stoppar allt i munnen. 

Och får man betalt för att ta hand om andras barn är det nog rimligt att det ställs ännu högre krav än på vanliga föräldrar. Menar du till exempel att du bara skulle rycka på axlarna och tänka att ?sånt händer? om ditt barn åt ett sånt batteri på förskolan? Har du ens barn själv? 

Och ja 17 var en överdrift , trodde det var ganska uppenbart. Men det räcker med att det är 6-7 barn för att jag inte skulle känna mig trygg med att ha mitt barn där. Visst finns det familjer med så många biologiska syskon också men det är inte så vanligt nuförtiden och då är det iallafall oftast inte många småbarn i samma ålder samtidigt. 

Men det här blev lite OT, vill inte kapa tråden så lämnar det där. Och hoppas för guds skull att du inte jobbar med små barn när du har den inställningen. 

Det familjehem som hämtar bebis på BB är utvalt att ha så få familjebarn som möjligt. Vet en familj som haft ett barn med speciella behov sedan bebisålder samt en lite biologisk gosse. Inga fler och familjen bereddes vara hemma båda två den första tiden. Ungefär som om de vore bioföräldrar. Så bebis kommer till en hemmiljö. Så dra inga skräckversioner om familjehem. Även om de tyvärr finns. Bebis som diskuteras här. Om den ens finns ska den definitivt till placering direkt efter förlossning. Att en som TS fundera på abort med en på håret luvsfuglugt foster är sanslöst vidrigt. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Quinny) skrev 2025-11-23 22:34:43 följande:
    Det familjehem som hämtar bebis på BB är utvalt att ha så få familjebarn som möjligt. Vet en familj som haft ett barn med speciella behov sedan bebisålder samt en lite biologisk gosse. Inga fler och familjen bereddes vara hemma båda två den första tiden. Ungefär som om de vore bioföräldrar. Så bebis kommer till en hemmiljö. Så dra inga skräckversioner om familjehem. Även om de tyvärr finns. Bebis som diskuteras här. Om den ens finns ska den definitivt till placering direkt efter förlossning. Att en som TS fundera på abort med en på håret luvsfuglugt foster är sanslöst vidrigt. 

Ja då är det ju såklart bättre. Men tyvärr finns det många skräckhistorier om familjehem också. Barn som har dött, blivit utsatta för övergrepp osv. Självklart finns det bra familjehem också. Men när jag under en kort period när jag var gravid funderade på att adoptera bort ett barn kände jag efter att ha läst om hur det går till och hur illa det kan gå att jag ändå var säker på att det blev bättre för barnet att vara med mig trots en svår situation.

Däremot tycker jag som sagt absolut inte att man ska hålla socialtjänsten utanför i en sådan här situation när det finns våld inblandat och en hotbild. 

Sen tror jag inte det är någon mening att fortsätta diskutera om TS ska göra abort eller inte eftersom tråden är en månad gammal. Om tråden är på riktigt har hon antingen redan lyckats göra det på något sätt eller så är det definitivt för sent. Lutar nästan lite åt att det är påhittat och att det en abortmotståndare som har skrivit tråden för att göra folk upprörda. Typ : Kolla , det finns till och med kvinnor som vill göra abort när fostret är livsdugligt , ser ni vad hemskt det är med abort. 

• Anonym (mm)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-11-23 23:33:42 följande:

Ja då är det ju såklart bättre. Men tyvärr finns det många skräckhistorier om familjehem också. Barn som har dött, blivit utsatta för övergrepp osv. Självklart finns det bra familjehem också. Men när jag under en kort period när jag var gravid funderade på att adoptera bort ett barn kände jag efter att ha läst om hur det går till och hur illa det kan gå att jag ändå var säker på att det blev bättre för barnet att vara med mig trots en svår situation.

Däremot tycker jag som sagt absolut inte att man ska hålla socialtjänsten utanför i en sådan här situation när det finns våld inblandat och en hotbild. 

Sen tror jag inte det är någon mening att fortsätta diskutera om TS ska göra abort eller inte eftersom tråden är en månad gammal. Om tråden är på riktigt har hon antingen redan lyckats göra det på något sätt eller så är det definitivt för sent. Lutar nästan lite åt att det är påhittat och att det en abortmotståndare som har skrivit tråden för att göra folk upprörda. Typ : Kolla , det finns till och med kvinnor som vill göra abort när fostret är livsdugligt , ser ni vad hemskt det är med abort. 

Kanske bättre med dig men inte med TS bevisligen. Du hade ju ingen hotbild mot dig när du valde att ändå behålla barnet. Det finns en hel del skräckhistorier med barn som stannar hos sina biologiska föräldrar också och inte hamnar i familjehem eller adopteras bort så skräckhistorier blir ju en konstig anledning till om det är bra med adoption eller inte.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (mm) skrev 2025-11-24 09:39:22 följande:
    Kanske bättre med dig men inte med TS bevisligen. Du hade ju ingen hotbild mot dig när du valde att ändå behålla barnet. Det finns en hel del skräckhistorier med barn som stannar hos sina biologiska föräldrar också och inte hamnar i familjehem eller adopteras bort så skräckhistorier blir ju en konstig anledning till om det är bra med adoption eller inte.

Var har jag skrivit att jag inte hade någon hotbild mot mig? Jag har skrivit tidigare i tråden att mitt ex var våldsam och hotade att döda mig när jag lämnade.

Om du menar hotbild som att man blir hotad av något kriminellt gäng eller så så nej de hade jag inte. Men hotbild från barnets pappa hade jag. Och självklart var socialtjänsten inblandad precis som de ska vara när det finns våld med i bilden. Det har absolut inte varit lätt men det gick ok ändå, vi alla lever och dottern är vuxen nu och världens bästa storasyster till småsyskonen. Pappan blev dömd för grov kvinnofridskränkning ..och att säga att vi blev vänner sedan är kanske att ta i men åtminstone så vi kan prata med varandra och ses på skolavslutningar och sånt. Vi sågs i somras när hon tog studenten. 

Men ja i TS fall (om tråden är på riktigt och hon behöll barnet) kan det ju vara så att det är bäst, det vet vi inte. Socialtjänsten kan ju hjälpa till med annat också till exempel skyddat boende. 

Jag tänkte att när man diskuterar ämnet mer allmänt (menar inte just TS) kanske man inte ska uppmana kvinnor att gå igenom en graviditet och förlossning och riskera sitt liv för att lämna bort ett barn som i värsta fall behöver slussas runt mellan familjehem , jag har själv haft vänner som har vuxit upp så (en har suttit i fängelse , har ett tungt missbruk och har ett eget barn som hon inte får träffa utan övervakning). Är det tidigare står jag fast vid att abort oftast är bättre om man inte vill ha barn. Kommentaren jag svarade på från början lät lite som att det alltid är bättre med adoption än abort , inte bara när det är för sent för abort. Vi kvinnor är också människor och vårt liv betyder också något. Ni får trycka tummen ner hur mycket ni vill, de flesta av er har nog ingen aning om hur något av det ni pratar om är i verkligheten. 

• Anonym (Quinny)

TS ska inte ha barn öht. 

Du drar upp att det finns många skräckexempel om familjehemsplaceringar. Går inte att ducka för att det förekommer men hur många skräckfamiljer finns det inte med bio- och bonusfamiljer? Där har du nått att gräva i istället. Vad gör man åt allt detta elände? sedan alla som gapar att man inte ska blanda in socialtjänsten. Du gör inte det men vad tusan. Vem ska kunna gå in och hjälpa då? Ofta lägga ansvaret utanför familjen. Det är skolan som ska uppfostra osv. Egenansvaret då? Man borde ha krav på att få bli förälder oavsett om det är egna eller andras barn man är föräldrar till. Det finns sådant jäkla pack där ute som borde bli fråntagen rätten att vara förälder. Inför tillfällig tvångssterilisering. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Quinny) skrev 2025-11-24 13:13:50 följande:

TS ska inte ha barn öht. 

Du drar upp att det finns många skräckexempel om familjehemsplaceringar. Går inte att ducka för att det förekommer men hur många skräckfamiljer finns det inte med bio- och bonusfamiljer? Där har du nått att gräva i istället. Vad gör man åt allt detta elände? sedan alla som gapar att man inte ska blanda in socialtjänsten. Du gör inte det men vad tusan. Vem ska kunna gå in och hjälpa då? Ofta lägga ansvaret utanför familjen. Det är skolan som ska uppfostra osv. Egenansvaret då? Man borde ha krav på att få bli förälder oavsett om det är egna eller andras barn man är föräldrar till. Det finns sådant jäkla pack där ute som borde bli fråntagen rätten att vara förälder. Inför tillfällig tvångssterilisering. R 

Jo det har du absolut rätt i , det finns massor av skräckexempel på vad bioföräldrar kan göra mot sina egna barn. 

Min poäng var inte att det alltid är bättre för barn att vara kvar hos sina föräldrar. Det var att det är bättre att kvinnor kan göra abort än att en massa oönskade barn ska födas och lämnas bort. Nu pratar jag alltså inte om just om TS, hon verkar ha lämnat tråden om det ens var på riktigt. Och hon kan i vilket fall som helst inte göra någon abort nu längre (om hon inte lyckades göra det). Men många här i tråden pratar om att adoptera bort barn som att det är hur lätt som helst och helt oproblematiskt och ett jättebra alternativ till abort. 

Då bortser de ju också från att en graviditet och förlossning alltid innebär en risk för mamman , man riskerar sitt liv varje gång. Och det är värt det om det är ett önskat barn men kanske inte om det är ett barn man inte vill ha som ska slussas runt bland en massa familjehem. 

• Anonym (M)

Vilket även tyvärr finns i vanliga familjer. 
  • Anonym (Quinny)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-11-24 14:10:20 följande:

Jo det har du absolut rätt i , det finns massor av skräckexempel på vad bioföräldrar kan göra mot sina egna barn. 

Min poäng var inte att det alltid är bättre för barn att vara kvar hos sina föräldrar. Det var att det är bättre att kvinnor kan göra abort än att en massa oönskade barn ska födas och lämnas bort. Nu pratar jag alltså inte om just om TS, hon verkar ha lämnat tråden om det ens var på riktigt. Och hon kan i vilket fall som helst inte göra någon abort nu längre (om hon inte lyckades göra det). Men många här i tråden pratar om att adoptera bort barn som att det är hur lätt som helst och helt oproblematiskt och ett jättebra alternativ till abort. 

Då bortser de ju också från att en graviditet och förlossning alltid innebär en risk för mamman , man riskerar sitt liv varje gång. Och det är värt det om det är ett önskat barn men kanske inte om det är ett barn man inte vill ha som ska slussas runt bland en massa familjehem. 

Risken med graviditet och förlossning tar TS redan vid det oskyddade sexet. Noll konsekvenstänk. Lägg till obefintligt deltagande i mödravården. Plussa på med substansbruk. Hur utvecklas och hur mår den bebisen vid födseln? Skadad redan i fosterlivet. Då är ett implantat eller p-spruta under tvång ett jäkla bra alternativ.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Quinny) skrev 2025-11-24 21:16:06 följande:
    Risken med graviditet och förlossning tar TS redan vid det oskyddade sexet. Noll konsekvenstänk. Lägg till obefintligt deltagande i mödravården. Plussa på med substansbruk. Hur utvecklas och hur mår den bebisen vid födseln? Skadad redan i fosterlivet. Då är ett implantat eller p-spruta under tvång ett jäkla bra alternativ.
    Du missade "oplanerat gravid trots preventivmedel ".
  • Anonym (Birgitta)

Kvinnan äger sin graviditet oavsett.

• Anonym (M.)
    Anonym (Quinny) skrev 2025-11-23 22:34:43 följande:
    Det är många fler som vill adoptera än vad det finns barn som är uppsatta för adoption, så socialtjänsten brukar ha en lista med färdigutredda familjer. Dessa får komma och hämta bebisen direkt på BB. Socialsekreterarna vet (förhoppningsvis) också att det är farligt med separationer och byte av anknytningspersoner, så kan man låta ett barn slippa det så gör man det. 

Men då måste förstås mamman anmäla sig hos soc i god tid, så att allt hinner förberedas före födelsen. Sedan har mamman ändå sex veckors ångerrätt. 

Någon sällsynt gång kanske det händer att en kommun inte har något färdigutrett par som vill adoptera, och i så fall måste barnet förstås också till jourhem från BB.

...sedan finns det förstås aldrig några garantier. Det har förekommit hemska barnmisshandelsfall även i adoptivfamiljer. Det kan bli så om socialsekreterarna som utreder inte har så bra människokännedom, utan mest tittar på det yttre: om paret är välutbildade, högavlönade, rika, med en stor villa med tomt...
  • Anonym (M.)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-11-23 11:05:07 följande:

Du skriver ju bara värre och värre saker. Och du vet ju inte ens om TS eller barnet är vita. Hur vet du att alla vill ha just ett vitt barn? Anledningen till att man är tveksam till utlandsadoptioner är nog oftast inte hudfärg utan att man är rädd att det inte har gått rätt till. 

Och om det nu är för att man vill att barnet ska likna föräldrarna .. Det finns väl mörkhyade personer som vill adoptera också. Alla vita liknar ju inte varandra heller. Och man måste inte vara svensk för att vara vit , om hudfärg är det enda som spelar roll kan de ju lika gärna adoptera ett barn från till exempel Ryssland eller Ukraina. 

I Sverige är det förresten inte så lätt att bara att adoptera bort ett barn bara sådär. Först blir det familjehem. Och om ett familjehem ?inte önskar sig något hellre än ett vitt spädbarn? borde de bli av med sitt uppdrag på en gång. 

Det är ytterst sällan invandrare adopterar, detta beror dels på att de oftast inte har de socioekonomiska förhållandena för att bli godkända i medgivandeutredningen, och dels på att islam förbjuder adoption. Detta beror i sin tur på att man könssegregerar mycket starkt inom islam, och personer av olika kön som inte är antingen gifta med varandra eller första gradens BIOLOGISKA släktingar, får inte vara ensamma tillsammans. Därför skulle en adoptivfar och en adoptivdotter, eller två adoptivsyskon av olika kön inte kunna vara ensamma tillsammans, och det fungerar ju inte i en familj. 

Och sedan råkar jag då veta, hur tråkigt detta än är, att adoptivmarknaden är ett geschäft med väldigt bestämda hierarkier. Adoptivföräldrarna önskar sig nästan alltid så ljusa barn som möjligt, så små barn som möjligt, så friska barn som möjligt och helst flickor. Givarländerna å sin sida önskar i första hand välbeställda par som adoptanter, i andra hand lite mindre välbeställda par, i tredje hand ensamma damer, och i sista hand ensamma herrar. De sistnämnda blir så gott som aldrig aktuella, och homosexuella par blir det aldrig på den "vanliga" adoptivmarknaden, utan dessa måste i så fall bosätta sig i landet en tid och adoptera privat.

Detta gör att de rika paren får de små, vita, friska flickorna - och de ensamma damerna, om de får något alls, får en stor, svart, bråkig pojke med diverse diagnoser... Fast det egentligen borde vara tvärtom: att den ensamma damen fick det lättaste barnet, och den hela familjen det svåraste. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Quinny) skrev 2025-11-24 21:16:06 följande:

Ja och då hade det varit bättre med abort om hon hade gjort det tidigare. Det var det som var min poäng. I sådana situationer som du beskriver är oftast abort det bästa alternativet. Självklart så tidigt som möjligt. 

Är tveksam till om tråden ens är på riktigt för det känns inte så troligt att någon har vetat om graviditeten så länge och ändå helt plötsligt bestämmer sig för abort precis när det är för sent. De som gör abort mellan vecka 18-22 tror jag är till allra största del de som har fått reda på att bebisen har allvarliga missbildningar. Och resten är nog oftast kvinnor inte har vetat om graviditeten tidigare och har starka sociala skäl att inte behålla. 

Tror som sagt nästan att tråden kanske är skriven av en abortmotståndare som trollar och vill göra folk upprörda. 

• Anonym (Quinny)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-11-24 23:45:28 följande:

Ja och då hade det varit bättre med abort om hon hade gjort det tidigare. Det var det som var min poäng. I sådana situationer som du beskriver är oftast abort det bästa alternativet. Självklart så tidigt som möjligt. 

Är tveksam till om tråden ens är på riktigt för det känns inte så troligt att någon har vetat om graviditeten så länge och ändå helt plötsligt bestämmer sig för abort precis när det är för sent. De som gör abort mellan vecka 18-22 tror jag är till allra största del de som har fått reda på att bebisen har allvarliga missbildningar. Och resten är nog oftast kvinnor inte har vetat om graviditeten tidigare och har starka sociala skäl att inte behålla. 

Tror som sagt nästan att tråden kanske är skriven av en abortmotståndare som trollar och vill göra folk upprörda. 

Håller med dig. Trolltråd. Men s k u l l e kunna varit ett riktigt puckat WT. Kan vara en abortmotståndare också. Jag är det inte men har lite snävare riktlinjer som kan uppfattas misogynt. 
  • Anonym (Anonym.)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-30 07:18:16 följande:
    Jag kunde inte bry mig mindre om ni tror mig eller ej! Det påverkar väl inte mig att ni sitter och spekulerar. Jag svarar bara på de frågor jag får, de jag orkar svara på i alla fall.
    Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort