• Anonym (Olycklig)

Rånad på möjligheten till sen abort

Innan ni kommenterar: jag mår otroligt dåligt av situationen och jag tar inte lätt på ämnet sen abort. Jag anser helt enkelt att det enda som vore värre än en sen abort i min situation vore att föda detta barn under mina förutsättningar.

Jag har blivit oplanerat gravid trots preventivmedel. Min sista mens var 24e till 29e Maj. ENDA gången vi hade sex på hela Maj och Juni var 12e och 13e Juni! Alltså ganska spot on då min ägglossning bör ha skett, och enda befruktningstillfället.

Enligt mina kalkyleringar bör detta placera mig i vecka 19+några dagar.

Jag vill inte gå in på detaljer kring varför, men jag har valt att söka om sen abort pga förändrade förutsättningar både psykiskt, ekonomiskt och i övrigt. Planen var från början att behålla då jag såg en möjlighet att få ihop det. Nu har allt förändras, pappan är borta och mitt liv har raserats på alla sätt. Jag är helt enkelt inte längre förmögen att ta hand om detta barn.

När jag ringde igår sa de att det är för sent att söka sen abort då jag är i v 22+1 nu.

Det jag undrar nu är finns det NÅNTING mer jag kan göra? Uppenbarligen har det blivit fel någonstans på vägen för det är helt omöjligt att jag är i vecka 22+. Om jag är så långt gången skulle min senaste mens och ägglossning samt befruktning vara i början till mitten på Maj! Vilket är rent fysiskt omöjligt. Det vet jag ju.

Jag vet att dom också går på ultraljudet när dom daterar och att det inte är en exakt vetenskap, det kan diffa med lite grann. Men i mitt fall så ÄR det ju en exakt vetenskap..

Har jag några rättigheter och möjligheter i detta läge? Kan jag ringa på Måndag och be om/kröva ett nytt ultraljud och utlåtande om jag förklarar att dateringen inte kan stämma hur man än vrider och vänder på det?

Jag vill verkligen inte sätta ett barn till världen som jag redan nu vet kommer födas in i miserabla förutsättningar. Har jag någon chans att bli flyttad till rätt datum och fortfarande kunna söka om sen abort?

• Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort
  • Krocko
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 16:10:55 följande:
    Man kan få bidrag till sjukvård i Storbritannien, men dö handlar det om behandlingar som inte görs i Sverige och som man då fått remiss för av svenska sjukvården. Inte för att få göra en mycket sen abort. Så ts får stå för hela notan själv, och den kan gå på upp till några hundratusen kronor. 
    Ja det vet jag, så fungerar det omvänt också, att patienter kan få vård i Sverige som hemlandet inte kan erbjuda men däremot betala för.

Men TS skriver att hon inväntar svar om ekonomiskt stöd, det undrar man ju vem som ska betala för det, det handlar som du skriver om väldigt stora summor. 
  • Anonym (M)
    Krocko skrev 2025-10-29 16:24:42 följande:
    Ja det vet jag, så fungerar det omvänt också, att patienter kan få vård i Sverige som hemlandet inte kan erbjuda men däremot betala för.

Men TS skriver att hon inväntar svar om ekonomiskt stöd, det undrar man ju vem som ska betala för det, det handlar som du skriver om väldigt stora summor. 
    Säkert något blancolån hon väntar svar på om hon får. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 16:05:46 följande:
    Lite märkligt att de åker till Spanien då de har ännu strängare gränser än Sverige. I Spanien är det fri abort til v 14. Mellan v 14-22 får abort endast göras om det finns en allvarlig risk för moderns eller ofarrwta liv och hälsa (ditt räknas tyvärr inte hedersmord) ocj det krävs en medicinsk bedömning av en läkare. Efter v 22 är det enbart tillåtet med abort om fostret har fel som inte är förenat med liv utanför livmodern. 

Så att se åker till Spanien kan inte stämma. 
    Jaha, då är det ändrat. När jag arbetade med sådant här (eller fick insyn i sådana här ärenden rättare sagt) så var gränsen 28 veckor med två läkares godkännande. Och de kunde ge godkännande även för sociala skäl, det måste inte vara sjukdom hos mamman eller fostret.
  • Anonym (M.)
    Krocko skrev 2025-10-29 16:24:42 följande:

Skulle ju kunna vara någon extrem vänsterliberal organisation. Men jag tror att hela tråden är hitte-på. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 16:05:46 följande:
    Lite märkligt att de åker till Spanien då de har ännu strängare gränser än Sverige. I Spanien är det fri abort til v 14. Mellan v 14-22 får abort endast göras om det finns en allvarlig risk för moderns eller ofarrwta liv och hälsa (ditt räknas tyvärr inte hedersmord) ocj det krävs en medicinsk bedömning av en läkare. Efter v 22 är det enbart tillåtet med abort om fostret har fel som inte är förenat med liv utanför livmodern. 

Så att se åker till Spanien kan inte stämma. 
    www.expressen.se/nyheter/danska-kvinnor-gor-abort-i-spanien/

Nu förstår jag. Kvinnorna åkte till Spanien för att det fanns kliniker som gjorde ingreppet där vid denna tid... men det var en olaglig verksamhet.
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-29 17:35:52 följande:
    Jaha, då är det ändrat. När jag arbetade med sådant här (eller fick insyn i sådana här ärenden rättare sagt) så var gränsen 28 veckor med två läkares godkännande. Och de kunde ge godkännande även för sociala skäl, det måste inte vara sjukdom hos mamman eller fostret.
    Nej, det är inte ändrat. Spanien har haft sina regler i närmare 40 år och de har aldrig godkänd abort i mellan v 22-28 med två läkares godkännande. Och nej  de godkänner aldrig pga sociala skäl. 

Det måste vara Storbritannien du tänker på. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-29 17:42:00 följande:
    www.expressen.se/nyheter/danska-kvinnor-gor-abort-i-spanien/

Nu förstår jag. Kvinnorna åkte till Spanien för att det fanns kliniker som gjorde ingreppet där vid denna tid... men det var en olaglig verksamhet.
    Finns även sådana kliniker i Sverige och andra länder. Men då är det olagligt. 
  • Anonym (Olycklig)

Jösses så många som tror sig ha koll och veta allt. Själva aborten går på ca 20000-30000 allt som allt, en del av kostnaderna har jag redan betat av. Sedan tillkommer ju såklart flyg och boende också. Väntar på svar från ASN gällande hur stor del av kostnaden de kan gå in och  bidra med.

Tid bokad på MSI i Brixton Hill den 6e.

• Krocko
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-29 17:58:54 följande:

Jösses så många som tror sig ha koll och veta allt. Själva aborten går på ca 20000-30000 allt som allt, en del av kostnaderna har jag redan betat av. Sedan tillkommer ju såklart flyg och boende också. Väntar på svar från ASN gällande hur stor del av kostnaden de kan gå in och  bidra med.

Men du skriver att du är svårt skuldsatt så att kunna betala detta? Låter smått otroligt. Bara visum kostar 1000 kr.
  • Krocko
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-29 17:58:54 följande:

Vad är ASN? Försökte googla men blev inte klokare Obestämd
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort