• Anonym (Olycklig)

Rånad på möjligheten till sen abort

Innan ni kommenterar: jag mår otroligt dåligt av situationen och jag tar inte lätt på ämnet sen abort. Jag anser helt enkelt att det enda som vore värre än en sen abort i min situation vore att föda detta barn under mina förutsättningar.

Jag har blivit oplanerat gravid trots preventivmedel. Min sista mens var 24e till 29e Maj. ENDA gången vi hade sex på hela Maj och Juni var 12e och 13e Juni! Alltså ganska spot on då min ägglossning bör ha skett, och enda befruktningstillfället.

Enligt mina kalkyleringar bör detta placera mig i vecka 19+några dagar.

Jag vill inte gå in på detaljer kring varför, men jag har valt att söka om sen abort pga förändrade förutsättningar både psykiskt, ekonomiskt och i övrigt. Planen var från början att behålla då jag såg en möjlighet att få ihop det. Nu har allt förändras, pappan är borta och mitt liv har raserats på alla sätt. Jag är helt enkelt inte längre förmögen att ta hand om detta barn.

När jag ringde igår sa de att det är för sent att söka sen abort då jag är i v 22+1 nu.

Det jag undrar nu är finns det NÅNTING mer jag kan göra? Uppenbarligen har det blivit fel någonstans på vägen för det är helt omöjligt att jag är i vecka 22+. Om jag är så långt gången skulle min senaste mens och ägglossning samt befruktning vara i början till mitten på Maj! Vilket är rent fysiskt omöjligt. Det vet jag ju.

Jag vet att dom också går på ultraljudet när dom daterar och att det inte är en exakt vetenskap, det kan diffa med lite grann. Men i mitt fall så ÄR det ju en exakt vetenskap..

Har jag några rättigheter och möjligheter i detta läge? Kan jag ringa på Måndag och be om/kröva ett nytt ultraljud och utlåtande om jag förklarar att dateringen inte kan stämma hur man än vrider och vänder på det?

Jag vill verkligen inte sätta ett barn till världen som jag redan nu vet kommer födas in i miserabla förutsättningar. Har jag någon chans att bli flyttad till rätt datum och fortfarande kunna söka om sen abort?

• Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-29 23:06:03 följande:
    Det fattar jag - men det gäller att själv söka hjälp och få soc på sin sida från början. Stor skillnad mot om soc får in en anmälan MOT TS ifrån MVC-barnmorskan, och börjar utreda HENNE med en förutfattad negativ inställning till HENNE. En sådan grej kan till och med sluta med att den hotfulla pappan får ensam vårdnad, för utfallet av en sådan utredning är helt slumpmässigt. 

Mot TS? Vet du ens vad du pratar om. En orosanmälan gäller ett barn. Den är inte för eller emot någon. Du har skrivit att det bästa är om soc inte blir inblandade alls om TS vill ha kvar barnet. Att du ens säger en sån sak när det finns hot och våld inblandat, det är riktigt läskigt. 

Och vadå börjar utreda henne. Blir det en utredning så utreds båda föräldrar, iallafall om barnet bor hos dem. Självklart utreds mamman om barnet bor hos henne även om det inte är hon som har gjort fel. De utreder om hon kan skydda barnet från den våldsamma pappan (eller om det är någon annan som är våldsam). Det handlar bokstavligen om liv och död och du pratar om det som att det är någon tävling mellan mamman och pappan. 

• Anonym (M.)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-29 23:53:41 följande:

Mot TS? Vet du ens vad du pratar om. En orosanmälan gäller ett barn. Den är inte för eller emot någon. Du har skrivit att det bästa är om soc inte blir inblandade alls om TS vill ha kvar barnet. Att du ens säger en sån sak när det finns hot och våld inblandat, det är riktigt läskigt. 

Och vadå börjar utreda henne. Blir det en utredning så utreds båda föräldrar, iallafall om barnet bor hos dem. Självklart utreds mamman om barnet bor hos henne även om det inte är hon som har gjort fel. De utreder om hon kan skydda barnet från den våldsamma pappan (eller om det är någon annan som är våldsam). Det handlar bokstavligen om liv och död och du pratar om det som att det är någon tävling mellan mamman och pappan. 

Den som anmäler skriver ju ner sina skäl till oron. Och då ser det inte bra ut med beskrivningar av hur TS är mycket olycklig över graviditeten, gråter, vill döda barnet o.s.v..

För övrigt är soc inte EN enhet, utan det finns olika avdelningar för ekonomiskt bistånd, barn- och ungdom (det är de som utreder orosanmälningar) och skydd av våldsutsatta kvinnor. Vilket du borde veta om du nu har varit utsatt. Det är till och med så att sekretess råder mellan avdelningarna, så egentligen får inte en socialsekreterare på ekonomiskt bistånd t.ex. gå in i datorsystemet och se om det finns något annat pågående ärende kring klienten på det socialkontoret. Sedan är det en annan sak att de kanske gör det ändå, bara för att de kan.
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 22:15:58 följande:
    Du kommer vackert få betala för kostnaderna själv och de kan bli ävwr hundratusen i slutändan. 

Men tror du rikgit att någon tror att du nu hemtjänst plötsligt fått till att betala nästan hela konsthandel för aborten? 

Det är ingen som tror dig. 
    Jag kunde inte bry mig mindre om ni tror mig eller ej! Det påverkar väl inte mig att ni sitter och spekulerar. Jag svarar bara på de frågor jag får, de jag orkar svara på i alla fall.
  • Anonym (P)

Det kanske redan tagits upp i denna långa tråd, men du kan inte tänka dig att adoptera bort barnet när det är fött? ♥️
    Är i samma vecka som dig, hade typ ägglossning samtidigt. tanken av att göra abort måste verkligen inte vara kul, men förstår om du vill beroende av din situation. Hade aldrig skaffat barn utan en stabil man, relation och ekonomi. 

• Anonym (-)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-29 20:02:34 följande:

" with an initial focus on Romania, Hungary, Czech Republic, France, and Spain, but with a policy to help people from anywhere in Europe on a case by case basis."

Jag ser inget fel i att jobba för och donera till säkra aborter för alla men detta "fall" är inte rimligt. 

Jag vet inte om det är riktigt så att TS har rätt till ersättning därifrån heller... Läste lite på hemsidan och de hjälper kvinnor att finansiera abort när de inte har rätt till säkra och lagliga aborter i sitt hemland. Står inger om de som kommit på för sent i ett land med några av världens generösaste abortlagar...
  • Krocko
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-30 07:18:16 följande:
    Jag kunde inte bry mig mindre om ni tror mig eller ej! Det påverkar väl inte mig att ni sitter och spekulerar. Jag svarar bara på de frågor jag får, de jag orkar svara på i alla fall.
    Det låter ju bra att du lyckats skrapa ihop 30000 + omkostnader bara sådär, någon har ju skrivit om ANS och där står ju att endast kvinnor från länder som inte tillåter abort kan få ekonomiskt stöd. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-30 06:41:04 följande:
    Den som anmäler skriver ju ner sina skäl till oron. Och då ser det inte bra ut med beskrivningar av hur TS är mycket olycklig över graviditeten, gråter, vill döda barnet o.s.v..

För övrigt är soc inte EN enhet, utan det finns olika avdelningar för ekonomiskt bistånd, barn- och ungdom (det är de som utreder orosanmälningar) och skydd av våldsutsatta kvinnor. Vilket du borde veta om du nu har varit utsatt. Det är till och med så att sekretess råder mellan avdelningarna, så egentligen får inte en socialsekreterare på ekonomiskt bistånd t.ex. gå in i datorsystemet och se om det finns något annat pågående ärende kring klienten på det socialkontoret. Sedan är det en annan sak att de kanske gör det ändå, bara för att de kan.

Om en kvinna som har barn blir utsatt för våld och någon på socialtjänsten får reda på det, oavsett vilken avdelning så kommer definitivt barnenheten få reda på det, det finns inga undantag. Enheten för våldsutsatta kvinnor är skyldiga att göra en anmälan om något som kan innebära en fara för barnet kommer fram. Och våld och hot mot kvinnan innebär en fara för barnet. Jag har själv fått gå på samtalsstöd på den enheten efter utredning hos barnenheten , kvinnan jag pratade med var tydlig med att om något nytt framkommer (som inte barnenheten redan visste alltså) som kan vara rn fara för barnet så kommer hon att behöva göra en orosanmälan. Till exempel om jag skulle ha blivit utsatt för våld eller hot igen under tiden jag gick där, Får någon på avdelningen som har hand om försörjningsstöd reda på att det förekommer våld kommer de också att göra en orosanmälan till barnenheten. Sekretess gäller inte när det handlar om oro för barn. 

Deras största anledning till oro kommer att vara våldet , inte att TS ville göra en sen abort. Och ?döda barnet?. Hon är ju övertygad om att hon är i en vecka då det fortfarande är lagligt att göra abort (om det är så eller inte vet jag inte, har inte läst alla inlägg och alla datum),  alltså vill hon göra abort och inte döda ett barn. Om någon på socialtjänsten tror att hon är kapabel att döda ett barn för att hon ville göra abort när hon trodde att hon var i vecka 19-20 så borde de inte ha kvar sitt jobb. 

Jag skulle aldrig själv klara att göra en så sen abort men det är inte samma som att döda ett barn och jag är säker på att kvinnor inte gör det utan väldigt starka skäl, antingen att barnet har svåra missbildningar eller en extremt svår social situation. 

• Anonym (Oj)
    Krocko skrev 2025-10-30 09:40:33 följande:
    Det låter ju bra att du lyckats skrapa ihop 30000 + omkostnader bara sådär, någon har ju skrivit om ANS och där står ju att endast kvinnor från länder som inte tillåter abort kan få ekonomiskt stöd. 
    Ja, tänk om TS varit lika företagsam när det gäller graviditeten. Dvs bestämma sig i god tid för abort. För det känns inte som att problemen med sjuk anhörig, ekonomin och våldsam kille hände först förra veckan.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-30 11:44:05 följande:

Om en kvinna som har barn blir utsatt för våld och någon på socialtjänsten får reda på det, oavsett vilken avdelning så kommer definitivt barnenheten få reda på det, det finns inga undantag. Enheten för våldsutsatta kvinnor är skyldiga att göra en anmälan om något som kan innebära en fara för barnet kommer fram. Och våld och hot mot kvinnan innebär en fara för barnet. Jag har själv fått gå på samtalsstöd på den enheten efter utredning hos barnenheten , kvinnan jag pratade med var tydlig med att om något nytt framkommer (som inte barnenheten redan visste alltså) som kan vara rn fara för barnet så kommer hon att behöva göra en orosanmälan. Till exempel om jag skulle ha blivit utsatt för våld eller hot igen under tiden jag gick där, Får någon på avdelningen som har hand om försörjningsstöd reda på att det förekommer våld kommer de också att göra en orosanmälan till barnenheten. Sekretess gäller inte när det handlar om oro för barn. 

Deras största anledning till oro kommer att vara våldet , inte att TS ville göra en sen abort. Och ?döda barnet?. Hon är ju övertygad om att hon är i en vecka då det fortfarande är lagligt att göra abort (om det är så eller inte vet jag inte, har inte läst alla inlägg och alla datum),  alltså vill hon göra abort och inte döda ett barn. Om någon på socialtjänsten tror att hon är kapabel att döda ett barn för att hon ville göra abort när hon trodde att hon var i vecka 19-20 så borde de inte ha kvar sitt jobb. 

Jag skulle aldrig själv klara att göra en så sen abort men det är inte samma som att döda ett barn och jag är säker på att kvinnor inte gör det utan väldigt starka skäl, antingen att barnet har svåra missbildningar eller en extremt svår social situation. 

Synd att du inte läst,  då detta gör att ditt svar blir irrelevant. TS är längre gången än så. Tipsar om " visa endast."
  • Anonym (Men snälla någon...)
    Anonym (-) skrev 2025-10-30 08:02:44 följande:
    Jag vet inte om det är riktigt så att TS har rätt till ersättning därifrån heller... Läste lite på hemsidan och de hjälper kvinnor att finansiera abort när de inte har rätt till säkra och lagliga aborter i sitt hemland. Står inger om de som kommit på för sent i ett land med några av världens generösaste abortlagar...
    Ja? Det är vad jag menade också men även att det fanns mer länder än vad tidigare person sa.
  • Anonym (-)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-30 18:55:39 följande:
    Ja? Det är vad jag menade också men även att det fanns mer länder än vad tidigare person sa.
    Då missförstod jag dig, tolkade din sista mening som att du menade at organisationen var ?dålig? och att du inte ville donera till liknande för att de inte skulle sponsra såna här fall.
  • Anonym (Men snälla någon...)
    Anonym (-) skrev 2025-10-30 19:35:23 följande:
    Då missförstod jag dig, tolkade din sista mening som att du menade at organisationen var ?dålig? och att du inte ville donera till liknande för att de inte skulle sponsra såna här fall.
    Ah nej ville inte ha mitt svar borttaget. "Fallet" jag syftade på är TS. Inte organisationen i sig.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-30 12:49:49 följande:
    Synd att du inte läst,  då detta gör att ditt svar blir irrelevant. TS är längre gången än så. Tipsar om " visa endast."

Hon är ju iallafall själv överygad om att hon inte är längre gången än så även om hon kanske har fel. Så att säga att hon vill döda ett barn blir ändå fel. 

Hursomhelst så spelar det inte så stor roll när det gäller det som jag svarade på. Soc kommer att starta en utredning när det eventuella barnet är fött och den eller de som är vårdnadshavare och som barnet bor hos kommer att utredas i vilket fall så de vet att barnet inte utsätts för eller bevittnar våld,  oavsett vad hon säger till barnmorskan på MVC om önskan att göra abort. Finns det våld med i bilden så blir det så och det är inte något negativt. 

Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort