• Anonym (Fredde)

Jag börjar få pappalängtan

Jag är en man som närmar mig 40 snart och har börjat känna pappalängtan. Blir otroligt avundsjuk när jag ser föräldrar och deras barn på stan och skulle vilja ha en egen. Nu tror jag inte att det är realistiskt då jag inte direkt är någon tjejtjusare och det gör mig ganska ledsen :/

Hur ska jag hantera känslan av att man aldrig kommer få bli pappa?

• Svar på tråden Jag börjar få pappalängtan
  • Anonym (Mats)

Vart hittar ni alla dessa 40 åriga kvinnor som vill ha barn??? 35 kan jag köpa 

Men helt ärligt delar jag inte den bilden, dom kvinnor jag vet om och vänner jag har, som inte har barn. Har alla gemensamt att dom är frivilligt barnfria och inte vill ha b barn. Några skrattade och sa att det är galenskap att helt plötsligt vid 40 års ålder komma på att man vill ha barn, speciellt som kvinnor. Dom flesta är klara vid den åldern eller vill helt enkelt inte ha barn 

Dessutom rent medicin ökar chanserna för medicinska komplikationer och diagnoser efter 35 års ålder. Det är ju just därför kvinnor erbjuds fostervatten prov. Majoriteten av dom jag vet där morsan har varit äldre än 35. Har ungen fått någon defekt. ADHD etc. 

Du borde leta bland yngre kvinnor förmodligen. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mats) skrev 2025-11-08 15:55:49 följande:

Men helt ärligt delar jag inte den bilden, dom kvinnor jag vet om och vänner jag har, som inte har barn. Har alla gemensamt att dom är frivilligt barnfria och inte vill ha b barn. Några skrattade och sa att det är galenskap att helt plötsligt vid 40 års ålder komma på att man vill ha barn, speciellt som kvinnor. Dom flesta är klara vid den åldern eller vill helt enkelt inte ha barn 

Dessutom rent medicin ökar chanserna för medicinska komplikationer och diagnoser efter 35 års ålder. Det är ju just därför kvinnor erbjuds fostervatten prov. Majoriteten av dom jag vet där morsan har varit äldre än 35. Har ungen fått någon defekt. ADHD etc. 

Vi kanske lever i olika socioekonomiska strata?

Jag känner massor av kvinnor som haft drömmen om Mannen som de ska ha Kärnfamiljen med, och därför har de väntat... inte förrän de börjar bli oroliga för att det ska bli försent - d.v.s. runt 35 - fattar de beslutet att nöja sig med en man som egentligen inte når upp till ribban (som kan ha varit mer eller mindre orealistisk från början). Du umgås antagligen i kretsar där man kn*llar runt från tidiga tonåren, och får barn lite hit och dit med vem som helst, det första redan mellan 16 och 18..?

Då kan jag tänka mig att de som lever i de kretsarna men själva inte kunnat eller velat få barn, känner sig jättegamla och "färdiga" vid 40 när systrarna och väninnorna redan är mormödrar...

Fast MAJORITETEN - nu ljuger du ju! Risken för att få ett barn med DS vid 40 är fortfarande bara en procent, och om man kan tänka sig abort finns det fosterdiagnostik nu. De allra flesta som föder DS-barn idag är faktiskt ynga/yngre, för att de inte erbjuds fosterdiagnostik och inte kan eller vill betala själva. 

ADHD - det stämmer inte heller, i min erfarenhet är det unga mammors barn som diagnosticeras med ADHD. Och där kan man förstås diskutera hur länge som helst, om det verkligen är något medfött fel på ungen, eller om problemen beror på hemmiljön med ständigt nya styvpappor, halvsyskon, styvsyskon o.s.v..
  • Anonym (F)

Visst ökar risken för komplikationer, men inte så mycket som du beskriver.

Om pappan är gammal ökar risken också, men TS är inte så gammal, 38. 

Men efter 35 är det svårare att bli gravid för kvinnor, så är det definitivt.

Men det finns många kvinnor kring 35 som aktivt söker någon att passa ihop och få barn med. Men naturligtvis finns det kvinnor som avstår också.

Om TS skriver i sin beskrivning i dejting-appen att han är öppen för att bilda familj kan det visst finnas kvinnor som tycker att det är ett plus. Om de gillar hans presentation i övrigt. 
  • Anonym (Hm)

Det är när mannen är äldre som risken för saker som adhd, autism, schizofreni, psykisk ohälsa, lågt iq, beroendeproblematik, självmord mm. hos barnet ökar betydligt. Även risken för att det tar lång tid att bli gravid, missfall och vissa komplikationer under graviditeten ökar när mannen är äldre. Riskerna börjar ökar när mannen är runt 35 och är större ju äldre mannen är efter det. Efter 40-45 ökar de snabbt. Intressant nog ökar riskerna ännu mer om mannen är 35+ och dessutom 10 eller fler år äldre än kvinnan. Finns forskning som visar på detta, bara att googla.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hm) skrev 2025-11-08 18:10:35 följande:
    Det är när mannen är äldre som risken för saker som adhd, autism, schizofreni, psykisk ohälsa, lågt iq, beroendeproblematik, självmord mm. hos barnet ökar betydligt. Även risken för att det tar lång tid att bli gravid, missfall och vissa komplikationer under graviditeten ökar när mannen är äldre. Riskerna börjar ökar när mannen är runt 35 och är större ju äldre mannen är efter det. Efter 40-45 ökar de snabbt. Intressant nog ökar riskerna ännu mer om mannen är 35+ och dessutom 10 eller fler år äldre än kvinnan. Finns forskning som visar på detta, bara att googla.
    Det där stämmer ju inte heller, var FÅR ni allt ifrån? Det enda som finns är någon studie om att risken för autism ökar EN LITEN ANING om fadern är över 40 (eller om det var 45), men jag undrar om den ens var statistiskt säkerställd..? För man måste ju även titta på VILKA som skaffar barn sent, d.v.s. det kan vara deras gener (som finns där hela tiden) som orsakar autism, och inte det faktum att mannen har blivit äldre.

Jag kan tänka mig att många män med Asperger skaffar barn relativt sent idag, då de först pluggar till civilingenjör, läkare eller liknande, och även ägnar mycket tid i ungdomen åt sina nördiga intressen - d.v.s. de råkar inte bara göra någon tjej gravid i tonåren, som de populära och sociala killarna på ungdomsgården. Men bland dessa senare blir det i stället ofta andra problem, med ett rörigt socialt liv, barn hit och dit, kriminalitet och missbruk o.s.v..

Och sedan detta med åldersskillnaden, det stämmer ju inte alls. Tvärtom är det bättre om mamman är så ung som möjligt, ifall mannen är äldre. Så att hon inte redan får kromosomfel i sina ägg vid meiosen, och han vid spermiebildningen...

Som sagt: var FÅR ni allt ifrån, vissa av er här?
  • Anonym (F)
    Anonym (xxx) skrev 2025-11-08 18:26:25 följande:
    Det där stämmer ju inte heller, var FÅR ni allt ifrån? Det enda som finns är någon studie om att risken för autism ökar EN LITEN ANING om fadern är över 40 (eller om det var 45), men jag undrar om den ens var statistiskt säkerställd..? För man måste ju även titta på VILKA som skaffar barn sent, d.v.s. det kan vara deras gener (som finns där hela tiden) som orsakar autism, och inte det faktum att mannen har blivit äldre.

Jag kan tänka mig att många män med Asperger skaffar barn relativt sent idag, då de först pluggar till civilingenjör, läkare eller liknande, och även ägnar mycket tid i ungdomen åt sina nördiga intressen - d.v.s. de råkar inte bara göra någon tjej gravid i tonåren, som de populära och sociala killarna på ungdomsgården. Men bland dessa senare blir det i stället ofta andra problem, med ett rörigt socialt liv, barn hit och dit, kriminalitet och missbruk o.s.v..

Och sedan detta med åldersskillnaden, det stämmer ju inte alls. Tvärtom är det bättre om mamman är så ung som möjligt, ifall mannen är äldre. Så att hon inte redan får kromosomfel i sina ägg vid meiosen, och han vid spermiebildningen...

Som sagt: var FÅR ni allt ifrån, vissa av er här?
    Var har du fått det ifrån att en stor åldersskillnad är bra?
    Finns forskning som visar att åldersskillnaden i sig, om mannen är äldre är, negativt. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (F) skrev 2025-11-09 10:45:00 följande:
    Var har du fått det ifrån att en stor åldersskillnad är bra?
    Finns forskning som visar att åldersskillnaden i sig, om mannen är äldre är, negativt. 
    Men ge en länk till en studie då. Du kan ju inte bara vräka ur dig konstiga saker utan att ge något bevis för det. Hur skulle den mekanismen fungera, menar du? Det är precis tvärtom: vill du som lite äldre ha chansen till ett friskt barn, så är en partner i sin bästa fertila ålder (ungefär mellan 18-25) det bästa rent biologiskt. Sedan är det en annan sak att det kanske inte är lämpligt socialt och praktiskt i vår kultur. 
  • Anonym (F)

Sök på "Åldersskillnad mellan föräldrarna ökar risk för autism" på Karolinska institutets hemsida. Läs hela artikeln, det som vi diskuterar står långt ner. 

TILL TS: Väldigt många pappor är 40 år och det går alldeles utmärkt att satsa på barn i den åldern!

Tänker att du kan söka efter en partner, men kanske också aktivt efter t.ex ett lespiskt par som vill ha barn och vill ha en delaktig pappa.

Jag vet exempel när man har gjort så, och pappan har blivit besviken, för han hade tänkt att barnet skulle vara hos honom på halvtid. Men det fungerar inte riktigt så när barnen är riktigt små, då behöver det bli mer tid hos den biologiska mamman. I början kommer pappan mer och hälsar på och/eller tar en tur med vagnen.

Antar att man får ta ett ordentligt prat tillsammans om hur man vill att det ska fungera. 

• Anonym (Fredde)

Det här har verkligen börjat kännas mer och mer sista tiden. Ni som säger att man ska bli någon bonuspappa åt något lesbiskt par så känner jag inte alls att det vore samma sak. Jag har ju börjat funderat lite på utlandet om man kan hitta någon kvinna men samtidigt är ju risken stor att man bara blir lurad för att dom vill ha mina pengar. 

När man såg det här klippet så smälter man ju nästan: www.tiktok.com/@sydneyandneil/video/7585008686502874390&t=1766224764376

Att få se sin fru/partner hålla ens barn sådär. Man kan verkligen se i hennes ögon att hon är en fin tjej och mamma. Blir tårögd av tanken att jag aldrig kommer få uppleva det där.

• Anonym (Fredde)

Äh FL forum suger, förkortar länkarna. Hur som helst en pappa som ser sin fru hålla sitt nyfödda barn. Så man smälter :(

• Anonym (F)

Nej så hög skaderisk är det inte efter 35 som du beskriver. Men uppåt 40 börjar den bli betydande. 
  • Anonym (Tiktok)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-12-21 15:08:55 följande:

Äh FL forum suger, förkortar länkarna. Hur som helst en pappa som ser sin fru hålla sitt nyfödda barn. Så man smälter :(

Du får göra det bästa i din situation. Vad håller du på med? Gör något istället. Att vara medförälder duger tydligen inte. Så då får du väl se till att börja agera lite istället för att sitta på tiktok.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-12-21 15:05:59 följande:

Det här har verkligen börjat kännas mer och mer sista tiden. Ni som säger att man ska bli någon bonuspappa åt något lesbiskt par så känner jag inte alls att det vore samma sak. Jag har ju börjat funderat lite på utlandet om man kan hitta någon kvinna men samtidigt är ju risken stor att man bara blir lurad för att dom vill ha mina pengar. 

När man såg det här klippet så smälter man ju nästan: www.tiktok.com/@sydneyandneil/video/7585008686502874390&t=1766224764376

Att få se sin fru/partner hålla ens barn sådär. Man kan verkligen se i hennes ögon att hon är en fin tjej och mamma. Blir tårögd av tanken att jag aldrig kommer få uppleva det där.

Men SLÄPP Tiktok! Det är för småtjejer, du kommer aldrig att hitta någon där. 

Nej lesbiskt par tror jag inte heller på. Det skulle ju bli jättekonstigt! Klart att du ska ha ett normalt förhållande med dina barns mor, i alla fall i det första läget. Sedan finns det ju aldrig några garantier. 

Som jag har skrivit till dig förut, så är du i precis rätt ålder för många barnlösa kvinnor som desperat letar efter någon att skaffa barn med. DET borde du utnyttja, genom att mycket klart göra klart att du vill ha barn nu snart. För dessa kvinnor råkar ofta ut för män som inte kan bestämma sig, som säger att dom vill ha barn - fast "sedan". Och under tiden går hennes sista fruktsamma år förbi. 
  • Anonym (Dito)

Jag rekommenderar inte att du blir medförälder till ett lesbiskt par eller ens en singelkvinna som endast vill ha ett barn men inte ett ett förhållande med dig. Risken är ju bara att du inte kommer ha åtkomst till barnet oavsett vad som sagts innan. Särskilt om du inte blir vårdnadshavare och är det ett lesbiskt par lär ju de vilja vara vårdnadshavare båda två. Även en singelkvinna kan ju ljuga och säga fader okänd och barnet borta från dig, och då måste du göra ett rättsärende av det hela för att få vårdnad. Risken är alltså stor att du missar stora delar av barnets liv och inte heller kommer få någon föräldraledighet.

Sen är det ju inte direkt att de tär hur enkelt som helst att träffa rätt person att vara medförälder till heller, särskilt om man inte bor i en större stad. Det är ju faktiskt mycket som ska stämma mellan två personer även om de inte ska ha ett romantiskt förhållande. Särskilt om tanken är att mannen ska ha en stor del i barnets liv. Personerna kommer ju för alltid bara kopplade till varandra på ett sätt.

Dessutom. Om man blir medförälder till en singelkvinna, vad händer om hon  träffar en partner? Då förändras ju dynamiken helt eftersom det kommer in en annan person som potentiellt kommer ha en föräldraroll för barnet.

• Grässtrå77

Börja träna något i en förening där kvinnor och män tränar tillsammans. Inte för att du ska hitta kärleken där, men för att få till ett naturligt umgänge med kvinnor, om det inte är så att du har kvinnliga vänner. 

Lägg till styrketräning så du blir lite mer nöjd över ditt utseende.

• Anonym (Fredde)
    Anonym (xxx) skrev 2025-12-21 22:31:00 följande:
    Men SLÄPP Tiktok! Det är för småtjejer, du kommer aldrig att hitta någon där. 

Nej lesbiskt par tror jag inte heller på. Det skulle ju bli jättekonstigt! Klart att du ska ha ett normalt förhållande med dina barns mor, i alla fall i det första läget. Sedan finns det ju aldrig några garantier. 

Som jag har skrivit till dig förut, så är du i precis rätt ålder för många barnlösa kvinnor som desperat letar efter någon att skaffa barn med. DET borde du utnyttja, genom att mycket klart göra klart att du vill ha barn nu snart. För dessa kvinnor råkar ofta ut för män som inte kan bestämma sig, som säger att dom vill ha barn - fast "sedan". Och under tiden går hennes sista fruktsamma år förbi. 
    Det är absolut inte bara barn/ungdomar där, även fast det kanske är den stora gruppen. Ja om jag hittade en tjej så hade jag nog berättat om att jag är sugen på att komma igång direkt. 
    Grässtrå77 skrev 2025-12-22 21:47:42 följande:

Börja träna något i en förening där kvinnor och män tränar tillsammans. Inte för att du ska hitta kärleken där, men för att få till ett naturligt umgänge med kvinnor, om det inte är så att du har kvinnliga vänner. 

Lägg till styrketräning så du blir lite mer nöjd över ditt utseende.

Ja jag har faktiskt funderat på att komma igång med något på riktigt. Klättring verkar faktiskt intressant. Hur andelen män och kvinnor är där har jag däremot ingen aning om.

Svar på tråden Jag börjar få pappalängtan