• Anonym (Ts)

Behöver komplettera på pga powerpoint

Jag blev inte godkänd på min muntliga presentation på universitet för att jag skrivit för lite på min powerpoint. 

Jag har memorerat min fakta och min presentation i huvudet. Jag har skrivit för hand i anteckningsböcker och uppgiften var att göra en PowerPoint och redovisa muntligt. 

Men jag skriver bara stödord för att få en struktur på vad som ska sägas. Däremot skriver jag inte ut exakt allt jag ska säga på powerpointen. 

Så trots att alla andra elever står och läser innantill från ett peppar så tvingas jag komplettera min powerpoint nu. Är detta rimligt? 

• Svar på tråden Behöver komplettera på pga powerpoint
  • Jemp
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-14 00:03:53 följande:

Det är kortfattat. Men vi säger att en slide har 8 rader så pratar jag kanske 8 minuter om den. Jag kan omöjligen få med allt. 

Vi säger att jag ska prata om prostatacancer. 

Då tar jag med dom viktigaste punkterna som hur många drabbas per år, vilken ålder är vanligast att få detta. Riskfaktorer i punktform sedan. Men det är inte mängder med text utan det handlar om att ge stöd till dom som lyssnar, vad är det viktigaste? Mina presentationer är alltid levande och läraren kan ställa vilka frågor till mig som helst och jag kan svara och berätta mer. Du kan verkligen tycka att det är rimligt att jag ska komplettera istället för dom som står och läser innantill och har ett helt manus på powerpointen Samtidigt som dom tittar på skärmen och alltså inte på publiken? Frågan är hur duktiga dom är på sitt material? 

Jag förstår inte varför du diskurerar vad du lärt dig utantill alls. Det är ju bra, men har ingenting med kriterierna om hur en ppt bör se ut. 

8 minuter på en slide är enormt länge, dvs väldigt lite text jämfört med vad du säger.

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 17:37:10 följande:
    Jag har gjort så som många professionella föreläsare har gjort. Jag har skrivit kortfattat och tagit det som är det relevanta. Jag har gjort det som står i instruktionen. En ppt ska inte vara MASSOR med text sida upp och sidan ner som att jag skriver en inlämningsuppgift. Det besvärar läsaren oftast. Utan man vill följa med att nu pratar vi om tomaternas historia. Och punktar ner det viktigaste, men inte liksom 30 rader eller något. 
    Har jag skrivit något sådant?
    Jag är helt med dig när det gäller formatet. Jag har arbetat väldigt mycket med presentationer och det finns enkla tips & trix att hålla sig till.
    Men läraren hade ju uppenbarligen väntat sig något annat. 
  • Anonym (Du ansvarar själv för ditt val)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-11-14 08:27:35 följande:
    Har jag skrivit något sådant?
    Jag är helt med dig när det gäller formatet. Jag har arbetat väldigt mycket med presentationer och det finns enkla tips & trix att hålla sig till.
    Men läraren hade ju uppenbarligen väntat sig något annat. 
    Du har fått chansen att komplettera och uppfylla det du nu har förstått att läraren väntat sig.

Gör det och få godkänt.

Eller strunta i det och få underkänt.

Valet är ditt,
    du bestämmer helt och hållet själv vad och hur du vill göra och sedan äger du själv ansvaret för följderna av det beslut du har tagit.

PS: 
    Varför lägger du energi på vad och hur andra har gjort?
    Tror du att om du ska få godkänt eller icke godkänt beror på vad andra gör? I så fall riskerar du nog få allvarliga problem när du kommer ut i verkligheten...
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Du ansvarar själv för ditt val) skrev 2025-11-14 08:59:42 följande:
    Du har fått chansen att komplettera och uppfylla det du nu har förstått att läraren väntat sig.

Gör det och få godkänt.

Eller strunta i det och få underkänt.

Valet är ditt,
    du bestämmer helt och hållet själv vad och hur du vill göra och sedan äger du själv ansvaret för följderna av det beslut du har tagit.

PS: 
    Varför lägger du energi på vad och hur andra har gjort?
    Tror du att om du ska få godkänt eller icke godkänt beror på vad andra gör? I så fall riskerar du nog få allvarliga problem när du kommer ut i verkligheten...
    Jag är inte TS...
  • Anonym (Du ansvarar själv för ditt val)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-11-14 09:03:12 följande:
    Jag är inte TS...
    Förlåt Elin79, ber om ursäkt att jag klantade mig.

Det jag skrev var riktat till TS,
    och till en eller annan av de som skrivit i tråden
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Du ansvarar själv för ditt val) skrev 2025-11-14 09:33:09 följande:
    Förlåt Elin79, ber om ursäkt att jag klantade mig.

Det jag skrev var riktat till TS,
    och till en eller annan av de som skrivit i tråden
    Ingen orsak, i sak håller jag helt med om det du skriver!
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 18:12:25 följande:
    Den vill ha allt skriftligt.. allt som sägs?. Det är inte en ppt 
    Det är inte du som styr över kriterierna för att få godkänt. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 19:16:32 följande:
    Jo men det står inte i instruktionen. 
    Du har fått besked om att du måste komplettera för att få godkänt. Du fått veta exakt vad du måste komplitera med.

Då får du klaga på att instruktionen är bristfällig eller så kan det vara så att du inte förstått det. 

Men vill du ha godkänt så får du komplettera 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-14 00:03:53 följande:

Det är kortfattat. Men vi säger att en slide har 8 rader så pratar jag kanske 8 minuter om den. Jag kan omöjligen få med allt. 

Vi säger att jag ska prata om prostatacancer. 

Då tar jag med dom viktigaste punkterna som hur många drabbas per år, vilken ålder är vanligast att få detta. Riskfaktorer i punktform sedan. Men det är inte mängder med text utan det handlar om att ge stöd till dom som lyssnar, vad är det viktigaste? Mina presentationer är alltid levande och läraren kan ställa vilka frågor till mig som helst och jag kan svara och berätta mer. Du kan verkligen tycka att det är rimligt att jag ska komplettera istället för dom som står och läser innantill och har ett helt manus på powerpointen Samtidigt som dom tittar på skärmen och alltså inte på publiken? Frågan är hur duktiga dom är på sitt material? 

Så klaga till läraren då. 

Eller komplettera och få godkänd. Ditt val. 

Vad andra har gjort eller inte gjort är helt irrelevant för dig. 
  • Lynx123

Jag skulle gärna vilja läsa instruktionerna. Kan inte tänka mig att stödord skulle vara tillräckligt.

• Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2025-11-14 05:44:02 följande:

När jag gick på Universitetet ville oftast lärarna ha in hela manuset, med källhänvisningar i samband med redovisningar. Detta la vi i kommentarsfältet till powerpointen. Publiken såg alltså inte detta

Ja, det skulle jag säga är standard 
  • asdfgh

För en massa år sen fick jag lära mig om hur man ska göra en ppt. Att prata om 8 punkter i 8 min låter inte orimligt. Att ha alla 8 punkter på samma sida är däremot inte lämpligt.

En punkt per slide och inte för mycket text skulle jag säga. Ofta när man presenterar har man ju ett manus som publiken inte ser men som man som föreläsare använder som stödord. Detta måste ju så klart skickas med

Svar på tråden Behöver komplettera på pga powerpoint